- Ο Γιάννης Μανιάτης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να πανηγυρίζει για την παρουσία της Chevron, καθώς η εταιρεία έχει ήδη αποκτήσει στοιχεία από το 2018 και η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την προσέλκυσή της.
- Ο Μανιάτης αναφέρει ότι οι κυβερνητικές καθυστερήσεις έχουν οδηγήσει σε δυσκολίες για την Chevron, παρομοιάζοντας την περίπτωση της με εκείνη της TOTAL, που αποχώρησε λόγω αδειοδοτικών καθυστερήσεων.
- Τονίζει τη σημασία αξιοποίησης των ελληνικών υδρογονανθράκων με σεβασμό προς το περιβάλλον και εκφράζει ελπίδα ότι θα υπάρξουν θετικά βήματα, παρά τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί.
Την τρέχουσα εγχώρια και διεθνή επικαιρότητα κλήθηκε να σχολιάσει, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, ο Γιάννης Μανιάτης, ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, και πρώην υπουργός.
Ο Τραμπ θα υλοποιήσει τα όσα λέει – Εκτιμάται ότι θα επιβάλει δασμούς στην Ευρώπη 10 με 20%
Ετοιμάζεται μια μεγάλη διαπραγμάτευση από την Ευρώπη με τον πρόεδρο Τραμπ – Την διαπραγμάτευση θα την κάνει η Επιτροπή – Ήδη δουλεύουμε τα ζητήματα της Ευρωπαϊκής Άμυνας και Ασφάλειας – Απαιτείται η ενότητα της Ευρώπης
Όπως και υπογράμμισε ο κ. Μανιάτης, αναφορικά με τις κινήσεις του νέου προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στη ραδιοφωνική του συνομιλία με τον Θάνο Σιαφάκα «Εκτιμώ ότι πράγματι θα επιβάλλει κάποιους δασμούς. Όχι στο ύψος βέβαια του 60% που προβλέπει ή λέει για την Κίνα, αλλά σε ένα χαμηλότερο ποσοστό της τάξης του 10 15 20%. Νομίζω ότι θα το κάνει για να είναι στοιχειωδώς συνεπής με αυτά που πιστεύει ο ίδιος. Κάτι που όπως φαίνεται δεν είναι καθόλου λίγο. Και δεύτερον, σας λέω τώρα τις εκτιμήσεις μου, με βάση τις πληροφορίες που έχουμε εδώ στο Κοινοβούλιο: Σήμερα είμαστε στο Στρασβούργο και την επόμενη εβδομάδα θα γυρίσουμε Βρυξέλλες. Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι η εκτίμηση είναι ότι μάλλον θα επιβληθούν κάπως υψηλότερες κυρώσεις, ας το πούμε τέλη, κυρίως στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι ένα θέμα που έντονα απασχολεί τους Γερμανούς και αρκετούς Ευρωπαίους που έχουν μονάδες κατασκευής αυτοκινήτων (…)».
«Θα ήθελα πάρα πολύ, το συντομότερο δυνατόν να υπάρχει ένα συμπέρασμα για το πώς σκέφτονται οι κυβερνήσεις να αντιδράσουν. Και το λέω αυτό γιατί σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα που έχουν ανοίξει, δηλαδή η αποχώρηση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, από τη Συμφωνία του Παρισιού, τις πολυμερείς συνεργασίες, τα ζητήματα της διεθνούς ασφάλειας, σε όλα δηλαδή αυτά τα θέματα ο Τραμπ έχει μια συγκεκριμένη τακτική σε σχέση με την Ευρώπη. Ακολουθεί μια τακτική διάσπασης του κοινού ευρωπαϊκού μετώπου. Δηλαδή, έχει ήδη τους δικούς του ανθρώπους όπως έχει επίσης, τους δικούς του ανθρώπους στη Γερμανία, στην Αυστρία κλπ. Αυτό όμως, που έχει αρχίσει και είναι πια κορυφαία προτεραιότητα, τουλάχιστον εκ μέρους του Κοινοβουλίου, είναι ότι πρέπει να κρατήσουμε την ενότητα της Ευρώπης, διότι αρχίζουν να εμφανίζονται σημεία αποστασιοποίησης από πολλές πλευρές, από τις κοινές ευρωπαϊκές πολιτικές. Και να σας πω επίσης, ότι ήδη έχουμε αρχίσει και δουλεύουμε έντονα. Εγώ μάλιστα είμαι ο υπεύθυνος γι’ αυτά τα θέματα, τα ζητήματα της ευρωπαϊκής ασφάλειας, της ευρωπαϊκής άμυνας, της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Είναι ζητήματα πια τα οποία δεν μπορούν να περιμένουν τις γνωστές ευρωπαϊκές διαδικασίες μήνες και χρόνια, αλλά πρέπει να κινηθούμε σε διάστημα λίγων εβδομάδων. Αυτή είναι η δική μου, πρώτη εκτίμηση για το πώς θα κινηθεί ο πρόεδρος Τραμπ. Πάντως, να σταματήσουν οι πολλές αναλύσεις: Ο Τραμπ ό, τι λέει θα το κάνει ή τουλάχιστον στη διαπραγμάτευση που θα ξεκινήσει, θα ξεκινήσει με αυτά που λέει. Το σημαντικότερο λοιπόν, και στα συγκεκριμένα ζητήματα είναι ότι η αφετηριακή του θέση θα είναι αυτή που λέει. Δεν έχει σημασία αν στη συνέχεια, κάπως μετά από διαπραγματεύσεις υποχωρήσει και λοιπά. Αλλά ξεκινώντας θα έχουμε ως Ευρώπη τουλάχιστον αυτά τα οποία λέει και τα εννοεί (…)».
Όσο για το πως απαντά η Ευρώπη στους δασμούς επισήμανε « Να διευκρινίσουμε, ότι σήμερα που μιλάμε, το εμπορικό ισοζύγιο των Ηνωμένων Πολιτειών είναι αρνητικό σε σχέση με τις εμπορικές συναλλαγές με την Ευρώπη. Άρα, η Ευρώπη έχει εμπορικό πλεόνασμα σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και πάνω σε αυτό πατά ο Τραμπ προκειμένου να εκτοξεύσει τις δικές του ρητορικές ή την εκφορά του λόγου του. Λοιπόν, τι μπορούμε να κάνουμε; Η Ευρώπη προφανώς, αν επιβληθούν τέτοιου είδους δασμοί, θα πάρει αντίστοιχα μέτρα, ηπιότερα προφανώς σε άλλα αμερικανικά προϊόντα. Αυτό όμως, που είναι βέβαιο είναι ότι η Ευρώπη θα επιδιώξει να κάνει μια διαπραγμάτευση για αυτό το ζήτημα. Και η Ευρώπη προετοιμάζεται για διαπραγματεύσεις (τις οποίες θα κάνει η Επιτροπή) με τον πρόεδρο Τραμπ. Θα δούμε λοιπόν, πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση (…). ».
Να μην πανηγυρίζει η κυβέρνηση – Η Chevron από το 2018 έχει πάρει τα στοιχεία μας
«Η παρουσία της Chevron είναι αυτονόητη και καθυστερημένη υποχρέωση της κυβέρνησης – Εύχομαι να προχωρήσουμε»
Και συμπλήρωσε «Η συμφωνία με τη Chevron είναι μια συμφωνία που για την οποία δεν χρειάζεται καθόλου μα καθόλου να πανηγυρίζει η κυβέρνηση, η οποία δεν έκανε απολύτως τίποτε για να προσελκύσει αυτόν τον ενεργειακό κολοσσό (…). Η Chevron είχε έρθει και είχε πάρει τα στοιχεία των ερευνών που κάναμε εμείς το 2011. Ξέρετε από πότε έχει πάρει; Από το 2018. Και είχε πάρει τα στοιχεία, τα σεισμικά με την έρευνα που είχαμε κάνει εμείς με τους Νορβηγούς. Με βάση αυτά τα στοιχεία ήρθε το 2022 στην Ελλάδα με επικοινωνία με εταιρείες, επισκέφθηκε φορείς της Ελλάδας, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της, όπου βρήκε προφανώς κλειστές πόρτες και τώρα πια επανήλθε ζητώντας η ίδια συγκεκριμένο οικόπεδο. Πιο συγκεκριμένα, θα έπρεπε η κυβέρνηση να έχει προκηρύξει έναν διεθνή διαγωνισμό και να εκδηλώσει το ενδιαφέρον της Chevron. Επειδή όμως, οι δικοί μας εδώ στην Ελλάδα δεν έκαναν απολύτως τίποτε, δεν προκήρυξαν καν ένα διαγωνισμό, έρχεται η εταιρεία μόνη της και ζητά συγκεκριμένη περιοχή. Με βάση το νόμο προφανώς και τώρα πια, προβλέπουμε στο νόμο 4001 ότι θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός, λογικά θα τον πάρει η Chevron. Άρα, η παρουσία της Chevron εδώ, είναι μια αυτονόητη υποχρέωση, καθυστερημένη της κυβέρνησης. Εύχομαι να μην αντιμετωπίσει η Chevron αυτά που αντιμετώπισε η TOTAL που το 2023, ενώ ήταν εγκατεστημένη υποχρεώθηκε να αποχωρήσει εξαιτίας των τρομακτικών καθυστερήσεων στις αδειοδοτήσεις και στις δικαστικές περιπλοκές. Και μακάρι να προχωρήσουμε. Και ξέρετε πολύ καλά ότι εγώ το θεωρώ κορυφαίο εθνικό θέμα να αξιοποιήσουμε με απόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον τα κοιτάσματα των ελληνικών υδρογονανθράκων. Άρα, θα το παρακολουθούμε, θα είμαστε εξαιρετικά αυστηροί, αλλά θεωρούμε ότι αυτό που δρομολογήσαμε το 2011 2014 μπορεί, έστω και με καθυστέρηση δέκα ετών, να έχουμε ακόμη το χρονικό παράθυρο να κάνουμε σημαντικά πράγματα».