Σε «ασφυξία» το κυκλοφοριακό στην Αθήνα: Για 10 χιλιόμετρα χρειάζεται 30 λεπτά – Τι προτείνουν οι ειδικοί

Αθηνά: Χρονικό "ασφυκτικό" κυκλοφοριακό και προτάσεις ειδικών για βελτίωση μετακινήσεων μέσω δημόσιων συγκοινωνιών και υποδομών.
  • Η Αθήνα κατατάσσεται όγδοη στην Ευρώπη για τους χρόνους διαδρομής 10 χιλιομέτρων, με μέσο χρόνο 30 λεπτά, υποδεικνύοντας σοβαρές κυκλοφοριακές πιέσεις που σχετίζονται με τη χρήση ΙΧ και την περιορισμένη υποδομή.
  • Οι ειδικοί προτείνουν αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών, ίδρυση γραμμών εξπρές, και βελτίωση των υποδομών στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, καθώς και στρατηγικό σχεδιασμό για νέες οδικές υποδομές.
  • Απαιτείται αναθεώρηση των προδιαγραφών για τις οδικές μεταφορές και ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών μέσω αυστηρής αστυνόμευσης και περιορισμού της χρήσης ΙΧ, προκειμένου να επιτευχθεί βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Η Αθήνα κατατάσσεται όγδοη σε χρόνους διαδρομής 10 χιλιομέτρων στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν ο καθηγητής ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου και ο γενικός γραμματέας του ΣΕΣ, Κωστής Κουρέτας, κατά την ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

  • Ο μέσος χρόνος για να διανύσει κανείς 10 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη είναι σχεδόν 30 λεπτά, φέρνοντας την Αθήνα στην όγδοη θέση στην Ευρώπη.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Λονδίνο (33:17 λεπτά) και ακολουθούν Δουβλίνο (32:45), Βαρκελώνη (31:13), Βουκουρέστι (31:09), Μπορντώ (31:08), Βρυξέλλες (30:22) και Ρώμη (29:59). Βάσει των μετρήσεων, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί περνούν πάνω από το 1/3 της ημέρας (34%) σε συμφόρηση με τις δύο πόλεις να κατατάσσονται στον παγκόσμιο πίνακα στην 114η και την 123η θέση αντίστοιχα. Μόνο στα χρόνια μεταξύ 2021 – 2024, η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε κατά 11% στις κύριες οδούς και κατά 17% στις δευτερεύουσες. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός πως πολλές μετακινήσεις γίνονται με ΙΧ, στην περιορισμένη χωρητικότητα οδικού δικτύου και στη συμπεριφορά των οδηγών.

Όπως είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, η βελτίωση των μετακινήσεων στην Αττική (κυκλοφοριακό και Μ.Μ.Μ.), δεν λύνεται ούτε με πρόχειρες προτάσεις ούτε με ευχολόγια. Αποτελεί μια συνεχή διαδικασία που περιλαμβάνει μελέτες, συντονισμό, αξιολόγηση και σημαντικό οικονομικό κόστος. Η διαδικασία αυτή διακόπηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, όπως είπε, σήμερα υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης των μετακινήσεων, όπως ήταν αναμενόμενο, και αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο τις συνέπειες της αποεπένδυσης στον χώρο των μεταφορών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

  • Για την εξυπηρέτηση του κοινού σε ό,τι αφορά τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο χρειάζονται: αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου (μικρότερες συχνότητες, πράσινο κύμα για το Τραμ), αύξηση της ελκυστικότητας (σταθμοί μετεπιβίβασης με ΙΧ, καλύτερη σύνδεση με αστική συγκοινωνία ΟΑΣΑ, χώροι στάθμευσης ποδηλάτων, βελτίωση συνθηκών για την πεζή μετακίνηση προς τους σταθμούς του Μετρό) και επεκτάσεις Μετρό, Τραμ, Προαστιακού.

Για τις αστικές συγκοινωνίες – ΟΑΣΑ, τόνισε πως είναι απαραίτητη η ίδρυση γραμμών εξπρές, η χρονική επέκταση των δρομολογίων, η αύξηση των αμαξοστασίων προκειμένου να κερδίζει έδαφος το λεωφορείο, η αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, αλλά και η αύξηση του στόλου.

Κατά την ημερίδα παρουσιάστηκαν από τις επιστημονικές επιτροπές του ΣΕΣ, οι θέσεις του συλλόγου για την αστική κινητικότητα, οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές, θαλάσσιες και εμπορευματικές μεταφορές.

Ειδικότερα, για τις οδικές μεταφορές ο ΣΕΣ επισημαίνει πως πρέπει να γίνει αναθεώρηση των εγκεκριμένων προδιαγραφών απαιτήσεων στις μελέτες των οδικών μεταφορών. Υπάρχει στασιμότητα στη μείωση των ατυχημάτων από το 2017 και μετά, ενώ απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός νέων οδικών υποδομών και ιδιαίτερα σε πιο τοπικό επίπεδο. Πυλώνας η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών. Για τις νέες οδικές υποδομές προτείνεται η επέκταση της Αττικής Οδού, ο νέος άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτα, κ.α.

Για την αστική κινητικότητα, ο ΣΕΣ αναφέρει πως το 50% ατυχημάτων γίνεται στον αστικό χώρο. Όπως ειπώθηκε, πρέπει να γίνει σαφής καθορισμός των ορίων ταχύτητας με νέες μελέτες και να μπει ο απαραίτητος εξοπλισμός. Χαρακτηρίστηκε ως σωστό το μέτρο το όριο ταχύτητας να γίνει 30 χλμ/ώρα σε αστικές περιοχές.

Θέλει και όμως και συνοδά μέτρα όπως κάμερες, αστυνόμευση. Στην αστική κινητικότητα διακρίνεται υπερβολική παρουσία του κράτους, πολυαρχία, γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ενώ λείπει και ο σχεδιασμός αστικής και περιαστικής κινητικότητας. «Δεν υπάρχει βιώσιμη αστική κινητικότητα χωρίς μέτρα που περιορίζουν το ΙΧ και διευκολύνουν το περπάτημα και το ποδήλατο, προώθηση των συλλογικών μετακινήσεων με αξιόπιστα συστήματα ΜΜΜ, οργάνωση και έλεγχο στάθμευσης και πρόσβασης των οχημάτων, χαμηλές ταχύτητες, στροφή προς μια διαφορετική πόλη που βάζει στο επίκεντρο τον άνθρωπο» αναφέρεται.

Για την ενίσχυση των αερομεταφορών αυτό που χρειάζεται, σύμφωνα με τον ΣΕΣ, είναι η συμμόρφωση με διεθνείς και εθνικές απαιτήσεις, η αναβάθμιση υποδομών και συστημάτων στα αεροδρόμια αλλά και περαιτέρω στελέχωση λόγω αύξησης του έργου.

Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, στην Ευρώπη υπάρχει στόχος να διπλασιαστούν τα επιβατικά δρομολόγια μέχρι το 2030 και να τριπλασιαστούν μέχρι το 2050. Στην Ελλάδα κατά τον ΣΕΣ, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού στον βασικό άξονα και τα επόμενα χρόνια αναμένεται η παράδοση σημαντικών έργων. Παρά τα έργα, γίνεται προσπάθεια μετά τα γεγονότα στα Τέμπη και τις καταστροφές του Daniel να επανέλθει το δίκτυο. Χρειάζεται επίσης η βελτίωση της ασφάλειας με την χρήση ETCS και GSMR, νέο τροχαίο υλικό, ευφυή συστήματα και βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών.

Για τις θαλάσσιες μεταφορές, σύμφωνα με τις επιτροπές, το δίκτυο είναι σχετικά περιορισμένο, ο στόλος είναι μεγάλος σε ηλικία, ενώ έχει μεγάλη εποχικότητα λόγω κυρίως του τουριστικού ρεύματος. Στους άξονες στρατηγικής ανάπτυξης προτείνονται μεταξύ άλλων: η στρατηγική σημασία θαλάσσιων μεταφορών, η ευθυγράμμιση με Πράσινη Συμφωνία, η ενίσχυση της ασφάλειας της κοινωνικής συνοχής, η προώθηση ψηφιοποίησης, η ενίσχυση της ανθεκτικότητας, χρηματοδότηση για επενδύσεις και πλοία.

Για τις εμπορευματικές μεταφορές προτάθηκαν μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου logistics στην Ελλάδα για την ενίσχυση της βιωσιμότητας και την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών, η ανάγκη ανθεκτικών εφοδιαστικών αλυσίδων, η προώθηση ψηφιοποίησης και διαλειτουργικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας, η απλοποίηση διαδικασιών για έκδοση αδειών, η ενίσχυση κινήτρων για επενδύεις σε υποδομές logistics.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Άνοιξαν» οι αιτήσεις για τις 3 νέες στοχευμένες δράσεις εργασίας της ΔΥΠΑ στη Θεσσαλία – Αφορούν 6.500 ανέργους

Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για τρεις νέες στοχευμένες δράσεις εργασίας της ΔΥΠΑ στη Θεσσαλία, με προϋπολογισμό 109 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούν 6.500 ανέργους.Τα προγράμματα περιλαμβάνουν...

Φυσικό αέριο: Το όριο των 51 ευρώ/μεγαβατώρα «έσπασε» η ευρωπαϊκή τιμή – Ποιες είναι οι αιτίες

Η ευρωπαϊκή τιμή του φυσικού αερίου έχει φτάσει τα 52 ευρώ ανά μεγαβατώρα, σημειώνοντας αύξηση 6,8%, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 μηνών.Οι βλάβες...

Μείωση 0,8% κατέγραψε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού τον Δεκέμβριο στη βιομηχανία

Ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία μειώθηκε κατά 0,8% τον Δεκέμβριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2022, ενώ το 2022...

Στο 9,4% μειώθηκε η ανεργία τον Δεκέμβριο

Το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα μειώθηκε στο 9,4% τον Δεκέμβριο, από 10,4% τον Δεκέμβριο 2023 και 9,5% τον Νοέμβριο 2024.Ο αριθμός των ανέργων ανήλθε...

ΑΑΔΕ: Παροχή λογισμικού παρακολούθησης και αποστολής δεδομένων εισροών- εκροών ναυτιλιακού καυσίμου

Η ΑΑΔΕ διαθέτει νέο λογισμικό παρακολούθησης και αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών ναυτιλιακού καυσίμου, το οποίο θα εγκαθίσταται υποχρεωτικά σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα.Το λογισμικό θα συμβάλλει...

Αναδρομικά συνταξιούχων και επαναφορά 13ου και 14ου μισθού δημοσίων υπαλλήλων εκδικάζονται από την Δικαιοσύνη

Οι 370.000 συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικά έως 4.000 ευρώ λόγω περικοπών σε δώρα και επικουρικές από το 2015 έως το 2016, με την υπόθεση να...

Α. Σδούκου: Στο ενεργειακό τιμολόγιο ρεύματος 155.000 καταναλωτές

Από τους επόμενους μήνες, 155.000 καταναλωτές ρεύματος θα μπορούν να ενταχθούν στο δυναμικό τιμολόγιο, το οποίο θα ακολουθεί τις διακυμάνσεις της τιμής χονδρικής της...

ΔΥΠΑ: Ξεκίνησε η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος παρόχων εκπαίδευσης στο νέο πρόγραμμα για 50.000 ανέργους

Ξεκίνησε η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από παρόχους κατάρτισης για το νέο πρόγραμμα της ΔΥΠΑ, το οποίο στοχεύει στη κατάρτιση 50.000 ανέργων σε ψηφιακές, πράσινες...

Ακίνητα: Έρχεται ψηφιακός «χάρτης τιμών» για την αξιοπιστία και τη διαφάνεια στην αγορά

Δημιουργείται ψηφιακός «χάρτης τιμών» για την αγορά ακινήτων, που θα αναλύει τις πραγματικές αξίες των ακινήτων με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, προσφέροντας διαφάνεια...

Fed: Διατήρησε σταθερά τα επιτόκια

Η Αμερικανική Κεντρική Τράπεζα (Fed) διατήρησε αμετάβλητα τα επιτόκια στο εύρος του 4,25% έως 4,50%, παρά τις πιέσεις του προεδρού Τραμπ για μείωση τους.Η...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αγρότες με τρακτέρ μπλόκαραν την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης κοντά στους Μαλγάρες

Αγρότες με 57 τρακτέρ μπλόκαραν την εθνική οδό Αθηνών...

Κίνηση στους δρόμους: Στο «κόκκινο» Κηφισός, Κηφισίας και Λεωφόρος Αθηνών

Μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται στους δρόμους της Αθήνας, ιδιαίτερα...

Επίσκεψη στο Μιλάνο για την εδραίωση στην τετράδα

Ο Παναθηναϊκός αντιμετωπίζει την Ολίμπια Μιλάνου στην 24η αγωνιστική...

Λαρεντζάκης: «Ευκαιρία για αντίδραση…»

Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης δηλώνει ότι ο Ολυμπιακός αντιμετωπίζει την...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ