Δύο νέα μέτρα πρόκειται να εφαρμοστούν στα σούπερ μάρκετ με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας και τη μείωση τιμών σε βασικά αγαθά.
Το πρώτο μέτρο αφορά τις αλλαγές στις εκπτώσεις και τις προσφορές, ώστε να είναι πιο διαφανείς και ειλικρινείς, ενώ το δεύτερο περιορίζει τις προθεσμίες πληρωμής των προμηθευτών, προωθώντας ίσους όρους για όλες τις επιχειρήσεις.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, επιδιώκει να ενισχύσει τους ελέγχους για πραγματικές εκπτώσεις και να μειώσει τα περιθώρια κέρδους των αλυσίδων και των βιομηχανιών τροφίμων.
Πιο αναλυτικά:
Δύο νέα μέτρα αναμένεται να ισχύσουν σταδιακά το επόμενο διάστημα στα σούπερ μάρκετ με στόχο όχι απλά να συγκρατηθούν οι τιμές αλλά να μειωθούν και σε αρκετά βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα. Το πρώτο μέτρο αφορά τις αλλαγές στις εκπτώσεις και στις προσφορές που γίνονται από τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές. Το δεύτερο τις προθεσμίες πληρωμής των προμηθευτών από τα σούπερ μάρκετ και γενικότερα από τους λιανέμπορους.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Την ίδια στιγμή που το υπουργείο Ανάπτυξης αποκτά δύο νέα «όπλα» στην μάχη κατά της ακρίβειας, εξετάζεται η «απόσυρση» του μέτρου αναφορικά με την υποχρέωση που έχουν λιανέμποροι αλλά και προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα με περιθώριο κέρδους το οποίο δεν θα είναι μεγαλύτερο από αυτό με τα οποία τα διέθεταν τον Δεκέμβριο του 2021, οπότε και είχε ξεκινήσει η ενεργειακή κρίση.
Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ασκεί πιέσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στις βιομηχανίες τροφίμων και τις πολυεθνικές να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος, ώστε να διατηρηθεί και το επόμενο διάστημα ο χαμηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα βασικά είδη διαβίωσης. Ταυτόχρονα, ο Τ. Θεοδωρικάκος τόνισε ότι «πιέζουμε και αναμένουμε με ελέγχους οι οποίοι θα ενταθούν, περισσότερες πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές και όχι παραπλανητικές».
Αλλάξουν οι προσφορές
Όμως ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να διορθωθούν χρόνιες παθογένειες της ελληνικής αγοράς, προκειμένου να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός και κατ’ επέκταση να μειωθούν οι τιμές σε βασικά αγαθά. Στο πλαίσιο αυτό εφαρμόζονται αυτές τις ημέρες σταδιακά από τα σούπερ μάρκετ οι αλλαγές στον τρόπο που κάνουν τις εκπτώσεις και τις προσφορές.
Στόχος μέσα από την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας είναι οι προσφορές και οι εκπτώσεις να είναι πιο ξεκάθαρες και πιο «ειλικρινείς». Για παράδειγμα οι προσφορές 1+1 δώρο, 2+1 δώρο, 5+1 δώρο, και όσες προωθητικές ενέργειες περιλαμβάνουν δωρεάν προϊόν με την αγορά κάποιων άλλων θα συνεχίσουν να υφίστανται. Ωστόσο οι εταιρείες που θα πραγματοποιούν αυτές τις προσφορές θα πρέπει να διαθέτουν στα ράφια των καταστημάτων τα προϊόντα ως ξεχωριστή μονάδα.
Επίσης αλλαγές θα υπάρξουν και στις προωθητικές ενέργειες που περιλαμβάνουν έκπτωση στην τιμή. Για παράδειγμα εάν ένα προϊόν πωλείται με έκπτωση 30 λεπτά, η έκπτωση αυτή θα πρέπει να είναι με βάση την προηγούμενη τιμή που ίσχυε τις τελευταίες 30 ημέρες.
Από τη ρύθμιση αυτή θα εξαιρούνται και τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα και τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκα γάλατα, τυριά και γιαούρτια, τα οποία από τη φύση τους ή στο στάδιο της μεταποίησης ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ημερών.
Μειώνονται οι προθεσμίες πληρωμής
Την ίδια στιγμή στο υπουργείο Ανάπτυξης συζητούν όλα τα μέτρα που μπορούν να παρθούν προκειμένου διορθωθούν διαχρονικές παθογένειες του παρελθόντος,. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η θέσπιση ενός μέτρου, το οποίο θα περιορίζει σημαντικά τις προθεσμίες πληρωμής των προμηθευτών είτε είναι από τα σούπερ μάρκετ είτε είναι από άλλους αγοραστές.
Ένα μέτρο που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έτσι ώστε όλες οι επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους να μπορούν να έχουν ίσους όρους αντιμετώπισης στο θέμα των πληρωμών από τους αγοραστές. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που συζητείται είναι η προθεσμία για την πληρωμή βασικών αγαθών όπως είναι τα τρόφιμα να γίνεται σε 30 ημέρες.