Από σήμερα, οι κανόνες για τις προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ αλλάζουν, καθώς ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ανακοινώνει τον νέο εμπλουτισμένο Κώδικα Δεοντολογίας. Ο στόχος είναι να γίνουν οι προσφορές πιο διαφανείς και ειλικρινείς, με συγκεκριμένες ρυθμίσεις για τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες.
Οι έλεγχοι για την εφαρμογή του Κώδικα θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 17 Μαρτίου, με ελεγκτές να επισκέπτονται τα καταστήματα για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση. Παράλληλα, το υπουργείο εξετάζει τη δυνατότητα παράτασης των μέτρων για τον περιορισμό των τιμών, ενώ οι αλλαγές θα εξαιρούν νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα.
Πιο αναλυτικά:
Αλλάζουν από σήμερα οι κανόνες για τον τρόπο που θα γίνονται οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Εντός της ημέρας, και όπως όλα δείχνουν, λίγο πριν το μεσημέρι, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα τον νέο εμπλουτισμένο Κώδικα Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα αρχίσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.
Τι θα περιλαμβάνει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας
Μέσα από τον εμπλουτισμένο Κώδικα Δεοντολογίας το υπουργείο Ανάπτυξης θα προσπαθήσει να διορθώσει χρόνιες παθογένειες της ελληνικής αγοράς, προκειμένου να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός και κατ’ επέκταση να μειωθούν οι τιμές σε βασικά αγαθά. Στο πλαίσιο αυτό από σήμερα θα εφαρμόζονται σταδιακά από τα σούπερ μάρκετ οι αλλαγές στον τρόπο που κάνουν τις εκπτώσεις και τις προσφορές και γενικότερες τις προωθητικές ενέργειες.
Στόχος μέσα από την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας είναι οι προσφορές και οι εκπτώσεις να είναι πιο ξεκάθαρες και πιο «ειλικρινείς». Για παράδειγμα οι προσφορές 1+1 δώρο, 2+1 δώρο, 5+1 δώρο, και όσες προωθητικές ενέργειες περιλαμβάνουν δωρεάν προϊόν με την αγορά κάποιων άλλων θα συνεχίσουν να υφίστανται. Ωστόσο οι εταιρείες που θα πραγματοποιούν αυτές τις προσφορές θα πρέπει να διαθέτουν στα ράφια των καταστημάτων τα προϊόντα ως ξεχωριστή μονάδα.
Επίσης αλλαγές θα υπάρξουν και στις προωθητικές ενέργειες που περιλαμβάνουν έκπτωση στην τιμή. Για παράδειγμα εάν ένα προϊόν πωλείται με έκπτωση 30 λεπτά, η έκπτωση αυτή θα πρέπει να είναι με βάση την προηγούμενη τιμή που ίσχυε τις τελευταίες 30 ημέρες.
Από τη ρύθμιση αυτή θα εξαιρούνται και τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα και τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκα γάλατα, τυριά και γιαούρτια, τα οποία από τη φύση τους ή στο στάδιο της μεταποίησης ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ημερών.
Περιθώριο κέρδους
Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να βρίσκεται σχεδόν στο 0% το υπουργείο Ανάπτυξης θα εξετάσει εάν θα παρατείνει το μέτρο που αφορά την υποχρέωση που έχουν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές να πωλούν με περιθώριο κέρδους που δεν θα είναι μεγαλύτερο από αυτό με το οποίο πωλούσαν τα προϊόντα τους τον Δεκέμβριο του 2021.
Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν από το τέλος του 2024 η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αποφάσισε να παρατείνει τα μέτρα που έχουν θεσπιστεί για την ακρίβεια μέχρι και τις 30 Απριλίου. Το συγκεκριμένο μέτρο βρίσκεται σε ισχύ για τεσσεράμισι χρόνια, με παράγοντες της αγοράς να επισημαίνουν ότι είναι πλέον αναχρονιστικό και το οποίο δεν συμβάλει στην συγκράτηση των τιμών.
Μπαράζ ελέγχων
Με τις αλλαγές στις προωθητικές ενέργειες να βρίσκονται στην τελική ευθεία το υπουργείο Ανάπτυξης «στήνει» τον ελεγκτικό μηχανισμό που θα αναλάβει τους ελέγχους στον τρόπο που θα υλοποιούνται το επόμενο διάστημα οι προωθητικές ενέργειες. Στο πλαίσιο αυτό ελεγκτές θα επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων και παριστάνοντας τους πελάτες θα ελέγχουν ότι οι προωθητικές ενέργειες ακολουθούν τους κανόνες του Κώδικα Δεοντολογία.