Ο εικαστικός Χριστόφορος Κατσαδιώτης απαντά στον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο στην Εθνική Πινακοθήκη, υπογραμμίζοντας το δικαίωμα του καλλιτέχνη να εκφράζει τις απόψεις του.
Σε δηλώσεις του, τονίζει ότι η τέχνη του δεν είναι προσβλητική και ότι η έκφραση του είναι ποιητική, αναδεικνύοντας κοινωνικά και θρησκευτικά ζητήματα.
Ο Κατσαδιώτης εκφράζει την ανησυχία του για τη χρήση της θρησκείας ως εργαλείο εκφοβισμού και ελέγχου, ενώ αναρωτιέται πώς οι θρησκευτικές μορφές μπορούν να προάγουν την ειρήνη, όταν οι ίδιες έχουν συμμετάσχει σε πολέμους.
Πιο αναλυτικά:
«Ο καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να εκφράσει την προσωπική του άποψη, να αντιδράσει και να θέσει με αυτόν τον τρόπο τα δικά του ερωτήματα», απαντά ο εικαστικός Χριστόφορος Κατσαδιώτης τα έργα του οποία βανδαλίστηκαν χθες (10.03.2025) από τον βουλευτή της «Νίκης», Νίκο Παπαδόπουλο μέσα στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο βανδαλισμός των έργων σημειώθηκε λίγο μετά τις 12:00 το μεσημέρι όταν ο βουλευτής έφτασε έξω από την Εθνική Πινακοθήκη όπου φιλοξενεί την περιοδική έκθεση «Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος» – τουλάχιστον δύο πίνακες μπήκαν στο στόχαστρο του βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο.
«Ο τρόπος έκφρασης στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ποιητικός χωρίς να απεικονίζει κάτι προσβλητικό. Φυσικά και δεν είναι κανείς υποχρεωμένος να συμφωνήσει μαζί μου, ούτε ιδεολογικά ούτε αισθητικά», δηλώνει ο καλλιτέχνης σε δηλώσεις του στην «Καθημερινή».
«Ο καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να εκφράσει την προσωπική του άποψη, να αντιδράσει και να θέσει με αυτόν τον τρόπο τα δικά του ερωτήματα π.χ. στο άκουσμα όσων πολέμων γίνονται με δικαιολογία την καθαρότητα και τη δικαιοσύνη του ενίοτε Θεού. Πώς η κοινωνία (πολιτική) χρησιμοποιεί τη θρησκεία για να συντονίσει και να μαντρώσει τις μάζες με απειλές, φόβο και σκοταδισμό», δηλώνει και συνεχίζει:
https://www.instagram.com/p/C4z63nDihUd/
«Εφόσον η θρησκεία αντιμετωπίζει τον πιστό εκ των προτέρων ως αμαρτωλό και, αν δεν ενταχθεί υπακούοντας σε αυτήν, θα κριθεί και θα πάει στην αιώνια κόλαση, αποτελεί εκφοβισμό. Μια θρησκεία και μια κοινωνία που μας εκπαιδεύει να είμαστε σχεδόν εκ γενετής φοβισμένοι και ενοχοποιημένοι», τόνισε.
«Επίσης, οι βιογραφίες των αγίων, αλλά και οι στρατιωτικές περιβολές τους με όπλα εποχής, όπως αυτοί εικονίζονται στις εκκλησίες, μου δημιούργησαν την τεράστια απορία πώς αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να μεταφέρουν τον λόγο του Θεού, της ειρήνης, του αλληλοσεβασμού, της αγάπης και της αρμονίας, εφόσον οι ίδιοι είναι ικανοί να σκοτώνουν, μάλιστα πολλοί από αυτούς ανήκαν σε τάγματα εφόδου και είχαν διακριθεί για τα πολεμικά τους κατορθώματα».
«Σκεφτείτε πόσοι πόλεμοι γίνονται ακόμη και σήμερα με θρησκευτικό μανδύα. Η θρησκεία για μένα αποτελεί το πιο κιτς στοιχείο της λαογραφίας μας, γεμάτη θαύματα, τραγωδίες και κατάρες, είναι η σύγχρονη μυθολογία μας».