Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ο εμβληματικός Βρετανός συγγραφέας, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο της κριτικής λόγω της γλώσσας που χρησιμοποιεί στα έργα του, η οποία θεωρείται ρατσιστική, σεξιστική και ομοφοβική. Το Shakespeare’s Birthplace Trust προχωρά σε αναθεώρηση των συλλογών του, αποσκοπώντας στη δημιουργία μιας πιο περιεκτικής μουσειακής εμπειρίας και στην αφαίρεση προσβλητικών στοιχείων.
Η συζήτηση γύρω από την πολιτική ορθότητα των έργων του Σαίξπηρ έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια, με προτάσεις για διασκευές και προειδοποιήσεις σχετικά με τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στις παραστάσεις του, ενώ ορισμένα σχολεία στις ΗΠΑ εξετάζουν την απομάκρυνση του έργου του από τα προγράμματά τους. Παρά τις αντιδράσεις, οι παραστάσεις του Σαίξπηρ συνεχίζουν να ανεβαίνουν, όπως πρόσφατα στο Μπρόντγουεϊ.
Πιο αναλυτικά:
Αν και ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ θεωρείται ο συγγραφέας με τη μεγαλύτερη επιρροή στη Βρετανία, ορισμένα από τα έργα του χαρακτηρίζονται σήμερα από τους κριτικούς ως ρατσιστικά, σεξιστικά και ομοφοβικά.
Ως εκ τούτου, στον απόηχο αυτού του κύματος κριτικής πολιτικής ορθότητας, το Shakespeare’s Birthplace Trust «αποαποικιοποιεί», όπως αναφέρουν τα βρετανικά ΜΜΕ, το μουσείο της γενέτειράς του λόγω των αυξανόμενων ανησυχιών για τον τρόπο με τον οποίο οι ιδέες του απεικονίζονται σήμερα.
Οι κληρονόμοι της πολιτιστικής -και όχι μόνο- περιουσίας του, θέλουν να «δημιουργήσουν μια πιο περιεκτική μουσειακή εμπειρία», υποσχόμενοι να αφαιρέσουν την προσβλητική γλώσσα από τις συλλογές έργων του Σαίξπηρ.
«Στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων εργασιών μας, αναλάβαμε ένα έργο που διερευνά τις συλλογές μας για να διασφαλίσουμε ότι είναι όσο το δυνατόν πιο προσιτές», αναφέρεται σε δήλωση του ιδρύματος.

Σύμφωνα με το GB News, το καταπίστευμα σκοπεύει να ερευνήσει πώς τα αντικείμενα του Σαίξπηρ θα μπορούσαν να ερμηνευθούν ώστε να είναι λιγότερο προσβλητικά και πιο ποικιλόμορφα και χωρίς αποκλεισμούς.
Ωστόσο αυτή η συζήτηση, γύρω από το έργο του Σαίξπηρ, διεξάγεται εδώ και μερικά χρόνια.
Πριν από τρία χρόνια, ένα ερευνητικό πρόγραμμα που διεξήχθη από τους διαχειριστές της κληρονομιάς του και τη Δρ Έλεν Χόπκινς στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, πρότεινε ότι τα έργα του συγγραφέα «ωφελούν την ιδεολογία της λευκής ευρωπαϊκής υπεροχής», όπως ανέφερε η Telegraph.
Διασκευές του έργου του Σαίξπηρ γίνονται εδώ και εκατοντάδες χρόνια, αλλά το 2023, η ιστορική ρέπλικα του θεάτρου Globe στο Λονδίνο -που συνδέεται στενά με τον συγγραφέα- εξέδωσε προειδοποίηση για «μισογυνισμό και ρατσισμό» για την παράσταση «Όνειρο θερινής νυκτός».
Σύμφωνα με την Daily Mail, τότε, εκπρόσωπος του Globe δήλωσε: «Οι οδηγίες περιεχομένου γράφονται πριν από τη δημιουργία κάθε παραγωγής και βασίζονται σε όσα υπάρχουν στο έργο. Αυτές θα επικαιροποιούνται καθώς η παραγωγή παίρνει σάρκα και οστά».
Ένα χρόνο πριν από αυτό, πολλά σχολεία των ΗΠΑ ήθελαν να βγάλουν τον Σαίξπηρ από το πρόγραμμά τους, δηλώνοντας ότι το έργο του συγγραφέα προωθεί τον ρατσισμό.
Παρ’ όλα αυτά το Μπρόντγουεϊ δεν φαίνεται να συμμετέχει σε αυτές τις αντιδράσεις, καθώς η τραγωδία «Οθέλλος» (1603) ανέβηκε στο στο Barrymore Theatre με τους Ντένζελ Ουάσινγκτον και Τζέικ Τζίλενχαλ.
Προηγουμένως, διασκευή του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», με πρωταγωνιστές τους Ρέιτσελ Ζέγκλερ («Χιονάτη») και Κιτ Κόνορ, είχε ανέβει στο Circle in the Square του Μπρόντγουεϊ, με τις παραστάσεις να ολοκληρώνονται στις αρχές Φεβρουαρίου.