Το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου επανήλθε σε μερική λειτουργία μετά από 18 ώρες διακοπής λόγω πυρκαγιάς σε ηλεκτρικό υποσταθμό, που προκάλεσε μαζική διακοπή ρεύματος και επηρεάσε πάνω από 1.300 πτήσεις. Η πρώτη πτήση που προσγειώθηκε ήταν της British Airways, ενώ η πλήρης αποκατάσταση αναμένεται το Σάββατο.
Οι αρχές αναγνωρίζουν ότι οι υποδομές ηλεκτροδότησης δεν επαρκούν για την πλήρη λειτουργία του αεροδρομίου, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα των υποδομών του. Ο CEO του αεροδρομίου ζήτησε συγγνώμη από το επιβατικό κοινό και τόνισε ότι η κατάσταση αυτή είναι πρωτοφανής.
Πιο αναλυτικά:
Σε μερική λειτουργία επανήλθε το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου, μετά από 18 ώρες πλήρους διακοπής, εξαιτίας πυρκαγιάς σε ηλεκτρικό υποσταθμό που προκάλεσε μαζική διακοπή ρεύματος. Το συμβάν δημιούργησε τεράστια αναστάτωση στον πλέον πολυσύχναστο αεροπορικό κόμβο της Ευρώπης, με περισσότερες από 1.300 πτήσεις να επηρεάζονται και χιλιάδες επιβάτες να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.
Η πρώτη πτήση που προσγειώθηκε μετά το μπλακ άουτ ήταν της British Airways, λίγο μετά τις 20:00 (ώρα Ελλάδας), σηματοδοτώντας την αρχή της σταδιακής αποκατάστασης. Αν και το Χίθροου ακύρωσε όλες τις πτήσεις για την ημέρα, η ηλεκτροδότηση αποκαταστάθηκε μερικώς, επιτρέποντας την επανεκκίνηση ορισμένων δρομολογίων. Η πλήρης επαναλειτουργία αναμένεται από αύριο το πρωί, αν και οι επιπτώσεις αναμένεται να διαρκέσουν για αρκετές ημέρες.
Το αεροδρόμιο ανακοίνωσε πως οι ομάδες του εργάστηκαν αδιάκοπα για την αποκατάσταση της λειτουργίας, ενώ υποσχέθηκε πως θα υπάρξει περαιτέρω ενημέρωση. Παράλληλα, η υπηρεσία FlightRadar 24 ανέφερε ότι επηρεάστηκαν περισσότερες από 1.300 πτήσεις, γεγονός που οδηγεί σε αλυσιδωτά προβλήματα τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να επανατοποθετήσουν αεροσκάφη και πληρώματα.
Η μεγάλη αυτή βλάβη φέρνει στο προσκήνιο ένα κρίσιμο ερώτημα: Πώς ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια στον κόσμο βρέθηκε πλήρως εκτός λειτουργίας από μια και μόνο πυρκαγιά;
Ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways, Σον Ντόιλ, χαρακτήρισε την κατάσταση ως «πρωτοφανή», σημειώνοντας ότι έχει χρόνια να δει διακοπή λειτουργίας τέτοιας κλίμακας σε αεροδρόμιο.
Πηγές του αεροδρομίου επισημαίνουν ότι υπάρχουν εφεδρικά συστήματα ηλεκτροδότησης, τα οποία όμως δεν επαρκούν για την πλήρη λειτουργία ενός τόσο μεγάλου κόμβου. Η ερώτηση που τίθεται πλέον είναι κατά πόσο οι υποδομές ασφαλείας είναι πραγματικά επαρκείς για την αντιμετώπιση τέτοιων κρίσεων.
Η ανησυχία γίνεται εντονότερη καθώς η ενεργειακή και υποδομική ασφάλεια βρίσκεται στην κορυφή της ευρωπαϊκής ατζέντας, κυρίως λόγω των υβριδικών απειλών που προκύπτουν από τη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση. Παρότι δεν υπάρχουν ενδείξεις σαμποτάζ, οι αρχές διατηρούν ανοιχτό πνεύμα σε όλα τα σενάρια.
Ο Τόμας Γουόλντμπι, CEO του αεροδρομίου, παραδέχθηκε πως το Χίθροου δεν μπορεί να προφυλαχθεί 100% από ορισμένα περιστατικά, χαρακτηρίζοντας την παροχή ρεύματος ως ένα “αδύναμο σημείο”. Όπως δήλωσε:
«Από απρόοπτα ορισμένων μεγεθών δεν μπορούμε να προφυλαχθούμε πλήρως. Αυτό είναι ένα από αυτά».
Ζήτησε συγγνώμη από το επιβατικό κοινό, ευχαρίστησε το προσωπικό για τις προσπάθειες αποκατάστασης και σημείωσε πως η απώλεια ισχύος ήταν αντίστοιχη με εκείνη μιας μεσαίου μεγέθους πόλης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η καθυστέρηση στην πλήρη αποκατάσταση οφείλεται στο ότι απαιτείται χρόνος για την εκ νέου εκκίνηση χιλιάδων συστημάτων, αφού προηγήθηκε αναδιάρθρωση της τροφοδοσίας. Επιπλέον, αποκάλυψε πως από τους τρεις υποσταθμούς που διαθέτει το Χίθροου, ένας παρουσίασε βλάβη, δυσχεραίνοντας περαιτέρω την κατάσταση.
Σε ερώτηση για το ποιος θα καλύψει το κόστος, απάντησε ότι υπάρχουν διαδικασίες αλλά το αεροδρόμιο δεν έχει νομική υποχρέωση για τέτοιου είδους περιστατικά.