Οι μετοχές των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών Toyota, Nissan, Honda και Hyundai σημείωσαν σημαντική πτώση μετά την ανακοίνωση επιβολής νέων δασμών 25% από τις ΗΠΑ στα εισαγόμενα οχήματα, που θα ισχύσουν από 2 Απριλίου. Οι δασμοί αυτοί αναμένεται να πλήξουν σοβαρά την ιαπωνική και νοτιοκορεατική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν σημαντικό ποσοστό των συνολικών τους πωλήσεων.
Η Toyota προγραμματίζει την παραγωγή νέου εργοστασίου στις ΗΠΑ, ενώ η Hyundai σκοπεύει να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στην αμερικανική αγορά για να μετριάσει τις επιπτώσεις.
Η κατάσταση αυτή αναμένεται να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στον κλάδο.
Πιο αναλυτικά:
Σημαντική πτώση κατέγραψαν οι μετοχές των ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Toyota και η Hyundai, μετά το άνοιγμα των ασιατικών χρηματιστηρίων. Η πτώση αυτή ήρθε ως αντίδραση στην ανακοίνωση επιβολής επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ, μια αγορά κρίσιμης σημασίας για τους μεγάλους κατασκευαστές.
Στις 02:10 ώρα Ελλάδας, το χρηματιστήριο του Τόκιο παρουσίασε απώλειες στις μετοχές των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών:
- Toyota (-3,72%)
- Mitsubishi (-3,7%)
- Nissan (-3,2%)
- Honda (-2,77%)
Ο γενικός δείκτης σημείωσε επίσης πτώση, αν και μικρότερης κλίμακας (-0,79%). Αντίστοιχα, στο χρηματιστήριο της Σεούλ, οι μετοχές των Hyundai Motor (-3,15%) και Kia Corporation (-2%) κινήθηκαν επίσης καθοδικά.
Νέοι δασμοί 25% από τις ΗΠΑ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την επιβολή νέων δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, διευρύνοντας τον εμπορικό πόλεμο με βασικούς εμπορικούς εταίρους. Οι δασμοί αυτοί θα αφορούν «όλα τα οχήματα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ» και θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου.
Η Ιαπωνία, ως μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα στις ΗΠΑ, αναμένεται να υποστεί σημαντικές συνέπειες. Το 2024, οι εξαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων αντιστοιχούσαν στο 28% του συνόλου των ιαπωνικών αγαθών που κατευθύνθηκαν προς την αμερικανική αγορά, αποφέροντας έσοδα περίπου 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Toyota: Κρίσιμο πλήγμα από τους νέους δασμούς
Η Toyota, ως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, διατηρεί ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία στις ΗΠΑ. Οι Ιάπωνες κατασκευαστές διατηρούν επίσης παραγωγικές μονάδες στο Μεξικό, εντός των διασυνδεδεμένων αλυσίδων εφοδιασμού του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξάγουν 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αριθμός που απέχει σημαντικά από την κορυφή των 3,43 εκατ. μονάδων το 1986, όπως υπενθύμισε πρόσφατα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του Ιαπωνικού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών (JAMA). Ο ίδιος προειδοποίησε ότι, σε περίπτωση εφαρμογής των νέων δασμών, «θα ακολουθήσουν υποχρεωτικές προσαρμογές της παραγωγής».
Η Toyota έχει ήδη προγραμματίσει να ξεκινήσει την παραγωγή σε ένα νέο εργοστάσιο στις ΗΠΑ από τον Απρίλιο, το οποίο θα είναι το ενδέκατο στη χώρα. Ωστόσο, από τα 2,33 εκατ. οχήματα που πούλησε πέρυσι στις ΗΠΑ, μόλις τα 1,27 εκατ. είχαν κατασκευαστεί εντός αμερικανικού εδάφους.
Παράλληλα, η εταιρεία διαθέτει εργοστάσιο στον Καναδά για την παραγωγή υβριδικών μοντέλων, καθώς και δύο μονάδες στο Μεξικό, με τα προϊόντα τους να προορίζονται κυρίως για την αμερικανική αγορά. Αυτό σημαίνει πως, αν εφαρμοστούν ξανά οι δασμοί στα εισαγόμενα προϊόντα από τον Καναδά και το Μεξικό, οι συγκεκριμένες μονάδες παραγωγής θα βρεθούν αντιμέτωπες με πρόσθετους δασμούς 50%, επηρεάζοντας σημαντικά την κερδοφορία της εταιρείας.
Βαρύ πλήγμα και για τη Νότια Κορέα
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελεί βασικό πυλώνα των νοτιοκορεατικών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας το 27% του συνόλου.
Το 2024, από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν από τη Νότια Κορέα, περίπου 1,43 εκατ. κατευθύνθηκαν στην αμερικανική αγορά, με συνολική αξία 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να μειώσει τις επιπτώσεις των δασμών, η Hyundai ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, επηρεάζοντας τόσο την Ιαπωνία όσο και τη Νότια Κορέα, δύο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές οχημάτων στην αμερικανική αγορά.