Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, προκαλώντας σοβαρές αντιδράσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι δασμοί, που θα τεθούν σε εφαρμογή στις 3 Απριλίου, αναμένεται να εκτοξεύσουν τις τιμές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και να αποσταθεροποιήσουν την παραγωγή στη Βόρεια Αμερική.
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει ανησυχίες για τις επιπτώσεις στους καταναλωτές και τις θέσεις εργασίας, ενώ οι διεθνείς αντιδράσεις είναι έντονες, με χώρες όπως η ΕΕ και ο Καναδάς να προειδοποιούν για αντίμετρα. Οι χρηματοπιστωτικές αγορές αντέδρασαν αρνητικά, με πτώση των μετοχών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Πιο αναλυτικά:
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την Τετάρτη την επιβολή δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, προκαλώντας σοβαρούς τριγμούς στην αμερικανική και παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Η απόφαση αυτή, που έρχεται να προστεθεί στους ήδη ισχύοντες δασμούς σε χάλυβα, αλουμίνιο και εισαγόμενα αγαθά από το Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα, αναμένεται να εκτοξεύσει το κόστος των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και να αποσταθεροποιήσει την παραγωγή στη Βόρεια Αμερική.
Πολλές λεπτομέρειες ωστόσο παραμένουν ασαφείς, σχολιάζει το NBC News. Οι δηλώσεις Τραμπ σχετικά με τους δασμούς επικαιροποιήθηκαν γρήγορα από έναν αξιωματούχο του Λευκού Οίκου, ενώ μια σχετική ανακοίνωση αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Λευκού Οίκου.
Ο Τραμπ δήλωσε ότι αναμένει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μετεγκατασταθούν στις ΗΠΑ και να κατασκευάσουν νέες εγκαταστάσεις ή να επεκτείνουν τις υπάρχουσες. «Εάν κατασκευάζετε το αυτοκίνητό σας στις ΗΠΑ, δεν υπάρχουν δασμοί», είπε.
Επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 3 Απριλίου, μία ημέρα μετά τη λεγόμενη «Ημέρα Απελευθέρωσης» όπου ο Τραμπ θα επιβάλει αμοιβαία εμπορικά αντίποινα στις χώρες που ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος του αμερικανικού εμπορικού ελλείμματος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι δασμοί θα είναι «μόνιμοι» ενώ οι ΗΠΑ θα μπορέσουν να εισπράξουν έως και 100 δισ. δολάρια από τα έσοδα επιβολής των δασμών.
Οι δασμοί αυτοί θα μπορούσαν εκτινάξουν την τιμή αγοράς ενός αυτοκινήτου στις ΗΠΑ κατά χιλιάδες δολάρια, επιβαρύνοντας έτσι τόσο τους καταναλωτές όσο και τις εταιρείες.
Το 2024, οι ΗΠΑ εισήγαγαν αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αξίας 474 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τα επιβατικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν σε 220 δισ. δολάρια.

Οι κύριοι προμηθευτές ήταν το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία. Σύμφωνα με την GlobalData, σχεδόν το 50% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ το 2023 ήταν εισαγόμενα.
Ο Τραμπ υπεραμύνθηκε της απόφασής του, λέγοντας: «Θα χρεώνουμε τις χώρες που κάνουν δουλειές στη χώρα μας, παίρνουν τις θέσεις εργασίας μας, τον πλούτο μας και πολλά από αυτά που μας έχουν πάρει εδώ και χρόνια».
Πρόσθεσε ότι οι σύμμαχοι των ΗΠΑ υπήρξαν συχνά πιο επιζήμιοι από τους αντιπάλους.
Σφοδρές αντιδράσεις
Η ανακοίνωση προκάλεσε άμεσες αντιδράσεις. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαρακτήρισε την κίνηση «κακή για τις επιχειρήσεις, χειρότερη για τους καταναλωτές».
I deeply regret the U.S. decision to impose tariffs on EU automotive exports.
Tariffs are taxes – bad for businesses, worse for consumers, in the US and the EU.
The EU will continue to seek negotiated solutions, while safeguarding its economic interests ↓
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 26, 2025
Ο Καναδός πρωθυπουργός, Μαρκ Κάρνεϊ, έκανε λόγο για «άμεση επίθεση στους Καναδούς εργαζομένους», προειδοποιώντας ότι η χώρα του εξετάζει αντίμετρα. «Θα υπερασπιστούμε τους εργαζομένους μας, τις εταιρείες μας, τη χώρα μας – και θα το κάνουμε μαζί», δήλωσε από την Οτάβα.
President Trump’s tariffs will hurt, but they will not break us.
We will get through this crisis together, because in Kitchener-Waterloo — and right across the country — we are #CanadaStrong. pic.twitter.com/svXA2Y0mre
— Mark Carney (@MarkJCarney) March 27, 2025
Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός, Σιγκερού Ισίμπα, δήλωσε ότι το Τόκιο θα εξετάσει «όλες τις επιλογές στο τραπέζι» για να αντιμετωπίσει τους νέους δασμούς.
Ο πρόεδρος της Βραζιλίας, Λουίς Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα, προειδοποίησε ότι ο Τραμπ ρισκάρει να πλήξει την ίδια την αμερικανική οικονομία. «Θα αυξήσει τις τιμές των προϊόντων και θα μπορούσε να οδηγήσει σε πληθωρισμό που ακόμη δεν έχει συνειδητοποιήσει». Δήλωσε επίσης ότι η Βραζιλία θα προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για τους δασμούς στον βραζιλιάνικο χάλυβα.
Κατακόρυφη πτώση στις μετοχές
Η ανακοίνωση των δασμών προκάλεσε αναταράξεις στις χρηματοπιστωτικές αγορές, αναφέρει το Reuters. Στις ΗΠΑ, οι μετοχές της General Motors κατέγραψαν πτώση 8% μετά το πέρας των συναλλαγών, ενώ οι μετοχές της Ford και της Stellantis υποχώρησαν κατά 4,5%.
Στην Ασία, οι μετοχές των Toyota, Honda και Hyundai σημείωσαν απώλειες μεταξύ 3% και 4%.

Η Tesla, που κατασκευάζει όλα τα οχήματά της στις ΗΠΑ, αλλά χρησιμοποιεί εισαγόμενα εξαρτήματα, είδε τη μετοχή της να πέφτει κατά 1,3%. Στο Χ, ο επίσημος λογαριασμός της, σχολίασε πως η εταιρεία «θα μπορούσε να επωφεληθεί περισσότερο» από τους δασμούς Τραμπ.
Ο Τραμπ υποστήριξε ότι οι δασμοί «θα μπορούσαν να είναι ουδέτεροι ή ακόμα και θετικοί για την Tesla», ενώ διευκρίνισε ότι ο CEO της εταιρείας, Έλον Μασκ, δεν τον συμβούλεψε σχετικά.
Ο ίδιος ο Μασκ σχολίασε τις εξελίξεις σε ανάρτησή του στο X, λέγοντας: «Αυτό θα επηρεάσει την τιμή των εξαρτημάτων στα Tesla που προέρχονται από άλλες χώρες».
«Ο αντίκτυπος στο κόστος δεν είναι αμελητέος», πρόσθεσε.
To be clear, this will affect the price of parts in Tesla cars that come from other countries. The cost impact is not trivial.
— Elon Musk (@elonmusk) March 27, 2025
Πόσο θα αυξηθεί η τιμή των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ επανέλαβε την Τετάρτη ότι οι δασμοί θα αναγκάσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν περισσότερα στις ΗΠΑ αντί στο Μεξικό και τον Καναδά.
Η Autos Drive America, που εκπροσωπεί αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Honda, Hyundai, Toyota και Volkswagen, προειδοποίησε ότι οι δασμοί θα αυξήσουν το κόστος παραγωγής και τις τιμές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, ενώ θα μειώσουν τις επιλογές των καταναλωτών και τις θέσεις εργασίας στον κλάδο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βόρεια Αμερική απολάμβαναν σχεδόν ελεύθερο εμπόριο από το 1994. Το 2020, η Συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA) του Τραμπ επέβαλε νέους κανόνες για την αύξηση της εγχώριας παραγωγής.
Τον Μάρτιο, ο Τραμπ εφάρμοσε 25% δασμούς σε αυτοκίνητα από το Μεξικό και τον Καναδά, προσφέροντας έναν μήνα εξαίρεσης για όσους τηρούσαν τις προδιαγραφές του USMCA – εξαίρεση που τώρα καταργείται.

Ο αναλυτής της AutoForecast Solutions, Σαμ Φιοράνι, προειδοποίησε: «Οι εταιρείες που επένδυσαν εκατοντάδες εκατομμύρια και δισεκατομμύρια δολάρια σε εργοστάσια στον Καναδά και το Μεξικό θα δουν τα κέρδη τους να μειώνονται δραματικά τους επόμενους μήνες, αν όχι χρόνια».
Η Cox Automotive είχε προβλέψει ότι οι νέοι δασμοί θα προσθέσουν 3.000 δολάρια στην τιμή ενός αυτοκινήτου που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ και 6.000 δολάρια σε οχήματα από τον Καναδά ή το Μεξικό.
«Με αυτούς τους δασμούς, χιλιάδες θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να επιστρέψουν στις εργατικές κοινότητες των ΗΠΑ σε λίγους μήνες», σχολίασε ο Σον Φέιν, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ (UAW).