Η Πολεμική Αεροπορία ενισχύει τον μεταγωγικό της στόλο με την παράδοση ενός επιπλέον πλήρως επισκευασμένου C-130 από την ΕΑΒ, φτάνοντας πλέον τα 6 διαθέσιμα αεροσκάφη, μαζί με άλλα 6 C-27J Spartan.
Το νέο αεροσκάφος παραδόθηκε μετά από επιτυχείς ελέγχους διάρκειας δύο εβδομάδων, ενισχύοντας την επιχειρησιακή ετοιμότητα της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, με τον Πρόεδρο της ΕΑΒ να τονίζει τη δέσμευση της εταιρείας στην υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Πιο αναλυτικά:
Ανάσες στον μεταγωγικό στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας, μετά την παράδοση επιπλέον ενός C-130 από την ΕΑΒ, το οποίο έρχεται για να προστεθεί στα υπόλοιπα 5 που έχει διαθέσιμα. Το enikos.gr παρουσιάζει τι γίνεται με τα υπόλοιπα μεταγωγικά που παραμένουν στην Τανάγρα αλλά και με αυτό που γύρισε από την Πορτογαλία.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η εβδομάδα ξεκίνησε με το «δεξί» για την Πολεμική Αεροπορία, που βλέπει πλέον να έχει 6 διαθέσιμα C-130 και άλλα 6 C-27J Spartan για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια.
Συγκεκριμένα, την Τρίτη απογειώθηκε από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα για την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (ΜΤΜ) στην 112 Πτέρυγα Μάχης, το πλήρως επισκευασμένο C-130, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση ελέγχων παραλαβής στο έδαφος και στον αέρα από την Πολεμική Αεροπορία, σε συνεργασία με την ΕΑΒ, διάρκειας περίπου δύο εβδομάδων, ενισχύοντας έτσι κατά ένα αεροσκάφος τη διαθεσιμότητα των C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, κ. Αλέξανδρος Διακόπουλος, δήλωσε σχετικά: «Η ΕΑΒ συνεχίζει να εργάζεται εντατικά για την έγκαιρη και ποιοτική παράδοση των αεροσκαφών της, παρά τις προκλήσεις που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει. H εταιρεία καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των Ενόπλων μας Δυνάμεων και ειδικότερα της Πολεμικής Αεροπορίας».
Η ΕΑΒ, όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, επιτελεί το έργο της με στόχο την ενίσχυση της λειτουργικής της ικανότητας και παραμένει προσηλωμένη στο όραμά της για μια αυτοδύναμη, ισχυρή και βιώσιμη εταιρεία, η οποία θα είναι έτοιμη να στηρίξει με συνέπεια την αμυντική βιομηχανία της χώρας. Η υπευθυνότητα, η τεχνογνωσία και η αποφασιστικότητα είναι τα θεμέλια πάνω στα οποία στηρίζει την πορεία της και δεσμεύεται να ξεπεράσει κάθε πρόκληση προς όφελος της εθνικής ασφάλειας και της καίριας σημασίας συνεργασίας με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, το επόμενο χρονικό διάστημα είναι να μπει στα υπόστεγα της ΕΑΒ ακόμη ένα C-130, το οποίο θα υποστεί εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης. Υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί ως τα τέλη του 2026.
Ωστόσο η έναρξη των εργασιών θα καθυστερήσει αφού στις εγκαταστάσεις της εταιρείας προσγειώθηκε ένα άλλο C-130, το οποίο παρελήφθη πριν από λίγο καιρό από την Πορτογαλία, βάσει του προγράμματος NSPA (NATO Support and Procurement Agency).
Όπως διαπιστώθηκε, ενώ υπέστη εκτεταμένη συντήρηση – η οποία διήρκησε 2 χρόνια – το αεροσκάφος πρέπει να υποβληθεί σε Έκτακτη Δομική Επιθεώρηση. Και παρά το γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο – εν προκειμένω η Πολεμική Αεροπορία – πλήρωσε 9 εκατ. ευρώ θα χρειαστεί η δαπάνη επιπλέον χρημάτων ώστε το αεροσκάφος να καταστεί πλήρως επιχειρησιακό.
Οι Πορτογάλοι αναφέρουν ότι δεν ενημερώθηκαν από την ΠΑ για το πρόβλημα του αεροσκάφους κάτι που δεν συμπεριλαμβανόταν στην σύμβαση και στην Αθήνα υπάρχει γκρίνια, αφού δαπανήθηκαν 9 εκατ. για εργασίες που διήρκησαν πέρα από το σύνηθες – 2 χρόνια – και το αεροσκάφος πρέπει να πάει στην ΕΑΒ για επιπλέον εργασίες
Όπως επισημαίνεται από αρμόδιες πηγές στο enikos.gr, η ΕΑΒ κοστολογεί την πλήρη συντήρηση κάθε μεταγωγικού στα 3 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά τα επιπλέον 4 C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, που έχει στη διάθεσή της η ΕΑΒ, πρόκειται από εκείνα που το enikos.gr είχε δημοσιεύσει τη σχετική φωτογραφία, που βρίσκονται παρκαρισμένα χρόνια στην πίστα, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες.
Μάλιστα, η αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία είχε προτείνει στην προηγούμενη διοίκηση να στείλει ειδικό κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα προχωρούσαν στην αξιολόγηση (evaluation) όλων των αεροσκαφών – δωρεάν – και θα τους παρέδιδαν σχετική μελέτη στην οποία θα περιλαμβάνονταν τα ανταλλακτικά που απαιτούνται για την πλήρη επαναφορά τους σε επιχειρησιακή κατάσταση. Κάτι για το οποίο ουδέποτε έλαβαν απάντηση.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε πτητική κατάσταση 3 μεταγωγικά, συν το ένα που έχει παραδοθεί από την ΕΑΒ.
Δύο δόθηκαν στην πορτογαλική Αεροπορική Βιομηχανία «OGMA», στην Αεροπορική Βάση Alverca, για τη συντήρησή τους κι αναμένεται – εκτός απροόπτου – να τον επόμενο χρόνο και το δεύτερο μαζί με άλλο ένα που αναμένεται να παραδώσει η ΕΑΒ έως το τέλος του 2026.
Η Πολεμική Αεροπορία είχε έναν στόλο συνολικά 15 αεροπλάνων, 5 C-130B και 10 C-130H.