Ένα νέο Boeing 737 MAX, προορισμένο για την κινεζική Xiamen Airlines, αναγκάστηκε να επιστρέψει στις ΗΠΑ λόγω των υψηλών δασμών που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ και την Κίνα στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου.
Η κατάσταση αυτή υπογραμμίζει τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιμακούμενης εμπορικής σύγκρουσης στον τομέα της αεροναυπηγικής, με τις παραδόσεις αεροσκαφών να γίνονται ολοένα και πιο αβέβαιες.
Οι δασμοί έχουν καταστήσει τις παραλαβές αεροσκαφών οικονομικά ασύμφορες, γεγονός που οδηγεί πολλές αεροπορικές εταιρείες να καθυστερούν τις παραγγελίες τους.
Πιο αναλυτικά
Ένα καινούριο Boeing 737 MAX, κατασκευασμένο για λογαριασμό της κινεζικής Xiamen Airlines και προγραμματισμένο για παράδοση στην Κίνα, αναγκάστηκε να επιστρέψει απροσδόκητα στην έδρα της κατασκευάστριας εταιρείας στο Σιάτλ, λόγω της αναβολής της παράδοσης εξαιτίας των δασμών που επιβλήθηκαν εκατέρωθεν από τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Έτσι, η κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας αρχίζει να αφήνει απτό αποτύπωμα και στον τομέα της αεροναυπηγικής, με τις οικονομικές συνέπειες να αποτυπώνονται πλέον όχι μόνο σε αριθμούς αλλά και στους… ουρανούς.
Το αεροσκάφος προσγειώθηκε στο Boeing Field του Σιάτλ την Κυριακή στις 6:11 μ.μ. τοπική ώρα, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, που επικαλείται αυτόπτη μάρτυρα.
Η πτήση επιστροφής του, μήκους 8.000 χιλιομέτρων, περιλάμβανε στάσεις ανεφοδιασμού στο Γκουάμ και στη Χαβάη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν ένα από τα αρκετά αεροσκάφη 737 MAX που περίμεναν στο κέντρο κατασκευών της Boeing στο Zhoushan της Κίνας για τις τελικές εργασίες και την επίσημη παράδοσή τους σε κινεζικούς αερομεταφορείς.
Ωστόσο, οι ραγδαίες εξελίξεις στο μέτωπο των δασμών φαίνεται ότι έκαναν την παράδοση οικονομικά αδύνατη.
Ο πόλεμος των αριθμών
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει αυξήσει τους βασικούς δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές στο 145%, ενώ το Πεκίνο απάντησε επιβάλλοντας δασμούς ύψους 125% στα αμερικανικά προϊόντα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας IBA, η αγορά ενός καινούργιου Boeing 737 MAX ανέρχεται σε περίπου 55 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που σε συνθήκες τέτοιων επιβαρύνσεων καθιστά σχεδόν απαγορευτική την παραλαβή από κινεζική αεροπορική εταιρεία.
Δεν έχει διευκρινιστεί ποια πλευρά πήρε την απόφαση να επιστρέψει το αεροσκάφος στις ΗΠΑ. Η Boeing δεν ανταποκρίθηκε άμεσα σε αίτημα του Reuters για σχόλιο, ενώ και η Xiamen Airlines δεν απάντησε σε σχετική ερώτηση.
Το περιστατικό αυτό αποτελεί ακόμη ένα σημάδι της αυξανόμενης αβεβαιότητας στον χώρο των παραδόσεων αεροσκαφών, καθώς διαρρηγνύεται το επί δεκαετίες αφορολόγητο καθεστώς που απολάμβανε η αεροδιαστημική βιομηχανία.
Το νέο αυτό επεισόδιο στις παραδόσεις της Boeing έρχεται σε μια περίοδο όπου ο αμερικανικός κολοσσός μόλις αρχίζει να ανακάμπτει από μια σχεδόν πενταετή «παγωμένη» περίοδο εξαγωγών των 737 MAX και τις επιπτώσεις από προηγούμενους γύρους εμπορικών εντάσεων.
Αναλυτές προειδοποιούν ότι η ρευστότητα γύρω από τις μεταβαλλόμενες εμπορικές πολιτικές θα μπορούσε να οδηγήσει πολλές παραδόσεις αεροσκαφών σε τέλμα, με αρκετούς διευθύνοντες συμβούλους αεροπορικών εταιρειών να δηλώνουν ότι προτιμούν να καθυστερήσουν τις παραλαβές αντί να επωμιστούν το βάρος των νέων δασμών.