Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου, 2024

Red Alert για τη συντήρηση γερασμένων υποδομών, «γρίφος» η χρηματοδότηση

  • Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ασχολείται με τη συντήρηση και την ανθεκτικότητα των υποδομών στην Ελλάδα.
  • Υπάρχει ανάγκη για συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, όπως δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι και γέφυρες.
  • Η χρηματοδότηση έργων συντήρησης και αποκατάστασης αποτελεί πρόβλημα λόγω της ανάγκης δισεκατομμυρίων ευρώ.
  • Η ανθεκτικότητα απαιτεί μικρά αλλά σημαντικά έργα και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών.
  • Οι διαδικασίες πρέπει να επιταχυνθούν για την εξασφάλιση πόρων πριν σημειωθούν καταστροφές σε γέφυρες και κτήρια.

Ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται, μεταξύ άλλων θεμάτων, η συντήρηση και η ανθεκτικότητα (δηλαδή να γίνονται πιο «γερές» υποδομές, βάσει των νέων συνθηκών / αναγκών) των υποδομών στη χώρα, που έγινε εμφατικότερη και εντονότερη μετά τις καταστροφές από κακοκαιρίες που έχουν πλήξει περιοχές της Ελλάδας (π.χ. Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και όχι μόνο).

Αυτό επανέλαβε για ακόμα μία φορά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας χτες στο πλαίσιο συνεδρίου. «Έχουμε πολλές, πάνω από 5.000 γέφυρες, ηλικίας πολλών ετών, κάποιες ακόμα και… 100, που προφανώς θέλουν συντήρηση», είπε, σε γενικές γραμμές ο υπουργός, βάζοντας στο τραπέζι ένα μεγάλο θέμα.

Μάλιστα, ενδεικτικά σημείωσε ότι η Εγνατία Οδός είναι μια περίπτωση στην οποία απαιτείται «βαριά συντήρηση», και σε γέφυρες, κάτι που θα γίνει μέσω του νέου παραχωρησιούχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που θα αναλάβει σε λίγους μήνες την επένδυση.

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι θεωρείται αναγκαία και επιτακτική η συντήρηση των υποδομών, πέρα από το να κάνουμε καλά και σωστά έργα. Δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι, φράγματα, γέφυρες και άλλες υποδομές είναι, κάποιες από αυτές, ηλικίας μερικών δεκαετιών, εγκυμονούν κινδύνους για χρήστες και πολίτες, και χρήζουν συντήρησης και αναβάθμισης. Το ζητούμενο της ανθεκτικότητας απασχολεί εντονότερα, κυρίως μετά τη μεγάλη καταστροφή της Θεσσαλίας πριν ένα χρόνο, την Πολιτεία, τους φορείς, τον τεχνικό κλάδο και τους πολίτες.

Και προφανώς, η χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης και συντήρησης, με όρους ανθεκτικότητας που ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα (κλιματική κρίση κ.α.), που όπως προκύπτει απαιτεί δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά, αποτελεί έναν «γρίφο». Κονδύλια από Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ στην παρούσα φάση δεν λύνουν το πρόβλημα καθώς οι ανάγκες είναι σημαντικές και τα έργα συντήρησης, όπως λένε στελέχη του χώρου, θα έπρεπε να γίνουν… χτες. Απαιτούνται σημαντικοί πόροι για τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, γεγονός που πρέπει να τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Όταν μιλάμε για ανθεκτικότητα, αυτή δεν σημαίνει πως πρέπει να γίνουν μεγάλα έργα. Χρειάζεται καλός σχεδιασμός και μικρά σημαντικά έργα. Σχετίζεται, όμως, περισσότερο με τις υφιστάμενες υποδομές. Πρέπει να βάλουμε άμεσα στο τραπέζι τη συντήρησή τους», είπε προ ημερών ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ετήσιο κόστος για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών μας ανέρχεται στο ποσό των 2,6 δισ. ευρώ, όπως λίγο παλιότερα είχε πει ο κ. Στασινός.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ φαίνεται να είναι εξ αυτών που έχει βάλει ως προτεραιότητα την συντήρηση και την ανθεκτικότητα υποδομών. Για το κυρίαρχο, όπως έχει πλέον αναδειχθεί, ζήτημα της ανθεκτικότητας, απαιτούνται μικρά έργα, αλλά κυρίως η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, αν και εξασφαλισμένοι πόροι δεν υπάρχουν.

Πάντως, από το ΤΕΕ, έχει ήδη ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική βάση του εθνικού μητρώου υποδομών, η οποία πρέπει να εμπλουτιστεί με τα έργα της χώρας, κάτι το οποίο θα οδηγήσει στην ανάδειξη των αντίστοιχων προβλημάτων και θα χρειαστεί η λήψη των απαραίτητων αποφάσεων. Όμως, οι τοπικές αρχές, κυρίως οι δήμοι, είναι απρόθυμοι να καταχωρήσουν υποδομές που βρίσκονται εντός των ορίων τους, διότι αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τις συντηρήσουν, αλλά δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΕΕ υλοποιεί δράσεις σε συνεργασία και με το Υπουργείο Υποδομών, όπως για παράδειγμα η συντήρηση των γεφυρών ή ο πρωτοβάθμιος σεισμικός έλεγχος στα δημόσια κτήρια.

Το ΤΕΕ επιχειρεί την ολοκλήρωση ενός εγχειρήματος που εκκρεμούσε επί δεκαετίες, που αφορά στον πρωτοβάθμιο σεισμικό έλεγχο σε σχολεία, νοσοκομεία, δημόσια κτήρια. Περίπου το 70% των κτηρίων στη χώρα έχουν κατασκευαστεί προ του 1955.

Αλλά, όπως αναφέραμε και στην αρχή, και στο υπουργείο έχουν αντιληφθεί το θέμα. Το ζητούμενο είναι να «τρέξουν» οι διαδικασίες που απαιτούνται και να εξασφαλιστούν τα χρήματα πριν καταρρεύσει κάποια γέφυρα ή δημόσιο κτήριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Η συλλυπητήρια ανακοίνωση της ΕΟΚ για την απώλεια του Γιώργου Βαλαβανίδη

Η ΕΟΚ εξέφρασε τη θλίψη της για τον αιφνίδιο...

Σεργκέι Λαβρόφ: Η Ρωσία δεν αναμένει αλλαγή πολιτικής των ΗΠΑ όταν αναλάβει ο Τραμπ

Ο Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε ότι δεν αναμένει σημαντική αλλαγή...

Το ΣΑ του ΟΗΕ καταδίκασε τις επιθέσεις εναντίον κυανόκρανων στον Λίβανο

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ καταδίκασε τις επιθέσεις εναντίον...

Το ΣΑ του ΟΗΕ καταδικάζει τις επιθέσεις εναντίον κυανοκράνων στον Λίβανο

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ καταδίκασε τις πρόσφατες επιθέσεις...

Βραζιλία: Ένας νεκρός μετά από εκρήξεις έξω από το Ανώτατο Δικαστήριο στη Μπραζίλια

Ένας άνθρωπος σκοτώθηκε μετά από δύο ισχυρές εκρήξεις έξω...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Το Bitcoin πλησίασε τα 90.000 δολάρια κάνοντας νέο υψηλό ρεκόρ – Τι συμβαίνει με το μετεκλογικό ράλι των κρυπτονομισμάτων

Το Bitcoin έφτασε για πρώτη φορά σχεδόν τα 90.000 δολάρια, με αύξηση 27% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, εν μέσω του μετεκλογικού ράλι...

ΕΣΠΑ: Έως τις 15/11 το ερωτηματολόγιο στις επιχειρήσεις για την ενσωμάτωση της πλατφόρμας στρατηγικών τεχνολογιών για την Ευρώπη

Οι επιχειρήσεις έχουν προθεσμία έως τις 15 Νοεμβρίου για να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο της Γενικής Γραμματείας ΕΣΠΑ, με σκοπό την καταγραφή των αναγκών τους...

Φορολογικό σ/ν: Διαβούλευση με «πύρινα» σχόλια για ακίνητα, τέλος ανθεκτικότητας, ειδικές αποζημιώσεις ενστόλων, φορολογικές δηλώσεις

Το φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα για τη στεγαστική κρίση, ειδικές αποζημιώσεις για ένστολους και αλλαγές στη διαδικασία υποβολής φορολογικών δηλώσεων, προκαλώντας αντιδράσεις από πολίτες...

ΗΠΑ – Χρηματιστήριο: Κλείσιμο με πτώση

Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης κατέγραψε απώλειες, καθώς ο ενθουσιασμός των επενδυτών για τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποχώρησε.Ο δείκτης Dow Jones έκλεισε με...

ΑΑΔΕ: Στην Αθήνα οι επικεφαλής των φορολογικών διοικήσεων των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ

Από 13 έως 15 Νοεμβρίου, οι επικεφαλής των φορολογικών διοικήσεων των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ συγκεντρώνονται στην Αθήνα για το διεθνές συνέδριο FTA, που διοργανώνεται...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ξεκίνησαν οι πληρωμές εκκαθάρισης ενισχύσεων έτους 2023

Ξεκίνησαν οι διαδικασίες εκκαθάρισης πληρωμών του ΟΠΕΚΕΠΕ για το Μέτρο 10 «Αγροπεριβαλλοντικά Μέτρα» του έτους αιτήσεων 2023, που περιλαμβάνει δράσεις όπως η προστασία της...

Ν. Κεραμέως: Δεν διακόπτεται η σύνταξη αναπηρίας σε όσους εργάζονται – Αναδρομική ισχύς από 1/1/24

Η νέα νομοθετική ρύθμιση επιτρέπει στους ασφαλισμένους του e-Ε.Φ.Κ.Α. να λαμβάνουν σύνταξη αναπηρίας χωρίς να διακόπτουν την εργασία τους, καταργώντας το δίλημμα μεταξύ εργασίας...

Στα 202 € η χονδρική τιμή του ρεύματος – Ανοδική πορεία στη νοτιοανατολική Ευρώπη

Η χονδρική τιμή του ρεύματος στην Ελλάδα έχει φτάσει τα 202 ευρώ, με αύξηση άνω του 30% από τον Οκτώβριο και 110% από τις...

Ένθετο Οικονομία: DYPAdvisors από την ΔΥΠΑ – Ομάδα στελεχών ιδιωτικών επιχειρήσεων για καταγραφή των αναγκών της αγοράς εργασίας

Η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) δημιούργησε την ομάδα DYPAdvisors για να συνεργαστεί με μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις και να καταγράψει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας,...

Αυτόματη απόδοση ΑΦΜ σε ανήλικα παιδιά: Η διαδικασία και οι απαραίτητες προϋποθέσεις

Η ΑΑΔΕ επεκτείνει την αυτόματη χορήγηση ΑΦΜ σε ανήλικα παιδιά έως 12 ετών, με τη διαδικασία να ξεκινά στις 11 Νοεμβρίου και να ολοκληρώνεται...