Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Red Alert για τη συντήρηση γερασμένων υποδομών, «γρίφος» η χρηματοδότηση

  • Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ασχολείται με τη συντήρηση και την ανθεκτικότητα των υποδομών στην Ελλάδα.
  • Υπάρχει ανάγκη για συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, όπως δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι και γέφυρες.
  • Η χρηματοδότηση έργων συντήρησης και αποκατάστασης αποτελεί πρόβλημα λόγω της ανάγκης δισεκατομμυρίων ευρώ.
  • Η ανθεκτικότητα απαιτεί μικρά αλλά σημαντικά έργα και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών.
  • Οι διαδικασίες πρέπει να επιταχυνθούν για την εξασφάλιση πόρων πριν σημειωθούν καταστροφές σε γέφυρες και κτήρια.

Ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται, μεταξύ άλλων θεμάτων, η συντήρηση και η ανθεκτικότητα (δηλαδή να γίνονται πιο «γερές» υποδομές, βάσει των νέων συνθηκών / αναγκών) των υποδομών στη χώρα, που έγινε εμφατικότερη και εντονότερη μετά τις καταστροφές από κακοκαιρίες που έχουν πλήξει περιοχές της Ελλάδας (π.χ. Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και όχι μόνο).

Αυτό επανέλαβε για ακόμα μία φορά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας χτες στο πλαίσιο συνεδρίου. «Έχουμε πολλές, πάνω από 5.000 γέφυρες, ηλικίας πολλών ετών, κάποιες ακόμα και… 100, που προφανώς θέλουν συντήρηση», είπε, σε γενικές γραμμές ο υπουργός, βάζοντας στο τραπέζι ένα μεγάλο θέμα.

Μάλιστα, ενδεικτικά σημείωσε ότι η Εγνατία Οδός είναι μια περίπτωση στην οποία απαιτείται «βαριά συντήρηση», και σε γέφυρες, κάτι που θα γίνει μέσω του νέου παραχωρησιούχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που θα αναλάβει σε λίγους μήνες την επένδυση.

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι θεωρείται αναγκαία και επιτακτική η συντήρηση των υποδομών, πέρα από το να κάνουμε καλά και σωστά έργα. Δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι, φράγματα, γέφυρες και άλλες υποδομές είναι, κάποιες από αυτές, ηλικίας μερικών δεκαετιών, εγκυμονούν κινδύνους για χρήστες και πολίτες, και χρήζουν συντήρησης και αναβάθμισης. Το ζητούμενο της ανθεκτικότητας απασχολεί εντονότερα, κυρίως μετά τη μεγάλη καταστροφή της Θεσσαλίας πριν ένα χρόνο, την Πολιτεία, τους φορείς, τον τεχνικό κλάδο και τους πολίτες.

Και προφανώς, η χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης και συντήρησης, με όρους ανθεκτικότητας που ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα (κλιματική κρίση κ.α.), που όπως προκύπτει απαιτεί δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά, αποτελεί έναν «γρίφο». Κονδύλια από Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ στην παρούσα φάση δεν λύνουν το πρόβλημα καθώς οι ανάγκες είναι σημαντικές και τα έργα συντήρησης, όπως λένε στελέχη του χώρου, θα έπρεπε να γίνουν… χτες. Απαιτούνται σημαντικοί πόροι για τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, γεγονός που πρέπει να τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Όταν μιλάμε για ανθεκτικότητα, αυτή δεν σημαίνει πως πρέπει να γίνουν μεγάλα έργα. Χρειάζεται καλός σχεδιασμός και μικρά σημαντικά έργα. Σχετίζεται, όμως, περισσότερο με τις υφιστάμενες υποδομές. Πρέπει να βάλουμε άμεσα στο τραπέζι τη συντήρησή τους», είπε προ ημερών ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ετήσιο κόστος για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών μας ανέρχεται στο ποσό των 2,6 δισ. ευρώ, όπως λίγο παλιότερα είχε πει ο κ. Στασινός.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ φαίνεται να είναι εξ αυτών που έχει βάλει ως προτεραιότητα την συντήρηση και την ανθεκτικότητα υποδομών. Για το κυρίαρχο, όπως έχει πλέον αναδειχθεί, ζήτημα της ανθεκτικότητας, απαιτούνται μικρά έργα, αλλά κυρίως η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, αν και εξασφαλισμένοι πόροι δεν υπάρχουν.

Πάντως, από το ΤΕΕ, έχει ήδη ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική βάση του εθνικού μητρώου υποδομών, η οποία πρέπει να εμπλουτιστεί με τα έργα της χώρας, κάτι το οποίο θα οδηγήσει στην ανάδειξη των αντίστοιχων προβλημάτων και θα χρειαστεί η λήψη των απαραίτητων αποφάσεων. Όμως, οι τοπικές αρχές, κυρίως οι δήμοι, είναι απρόθυμοι να καταχωρήσουν υποδομές που βρίσκονται εντός των ορίων τους, διότι αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τις συντηρήσουν, αλλά δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΕΕ υλοποιεί δράσεις σε συνεργασία και με το Υπουργείο Υποδομών, όπως για παράδειγμα η συντήρηση των γεφυρών ή ο πρωτοβάθμιος σεισμικός έλεγχος στα δημόσια κτήρια.

Το ΤΕΕ επιχειρεί την ολοκλήρωση ενός εγχειρήματος που εκκρεμούσε επί δεκαετίες, που αφορά στον πρωτοβάθμιο σεισμικό έλεγχο σε σχολεία, νοσοκομεία, δημόσια κτήρια. Περίπου το 70% των κτηρίων στη χώρα έχουν κατασκευαστεί προ του 1955.

Αλλά, όπως αναφέραμε και στην αρχή, και στο υπουργείο έχουν αντιληφθεί το θέμα. Το ζητούμενο είναι να «τρέξουν» οι διαδικασίες που απαιτούνται και να εξασφαλιστούν τα χρήματα πριν καταρρεύσει κάποια γέφυρα ή δημόσιο κτήριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Βίκυ Καγιά: Το εορταστικό δέντρο που διακόσμησε με τα παιδιά της, Μπιάνκα και Κάρολο

Η Βίκυ Καγιά στόλισε το χριστουγεννιάτικο δέντρο της με...

Νυχτερινά Φαρμακεία – Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Μάθετε ποια φαρμακεία εφημερεύουν σε Αθήνα. Βρείτε εύκολα και γρήγορα...

Αμορίμ: «Είμαι ο ιδανικός άνθρωπος στην κατάλληλη περίσταση»

Ο Αμορίμ δηλώνει ότι είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για...

Αποχώρησε η Εθνική από το Λονδίνο | Με πτήση τσάρτερ για Θεσσαλονίκη

Η Εθνική ομάδα αναχώρησε από το Λονδίνο για Θεσσαλονίκη...

Πούτιν: Μαζική παραγωγή των πυραύλων Oreshnik – Θα αξιοποιηθούν στο πεδίο της μάχης

Ο Βλαντιμίρ Πούτιν ανακοίνωσε την πρόθεση της Ρωσίας να...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Μικρή αύξηση στα νέα αυτοκίνητα σημειώθηκε τον Οκτώβριο στην ΕΕ

Τον Οκτώβριο του 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ σημείωσαν μικρή αύξηση 1,1%, με την Ισπανία και τη Γερμανία να καταγράφουν σημαντική ανάπτυξη...

Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης του 2023: Στο προσκήνιο η αποεπένδυση από τις συμμετοχές του στο χρηματοπιστωτικό τομέα

Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) δημοσίευσε την τέταρτη Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης για το 2023, επικεντρωμένο στην αποεπένδυση από τις συμμετοχές του στο τραπεζικό σύστημα,...

Ταμείο για τους Πολίτες: Χρηματοδότηση 14,3 εκατ. ευρώ από τη Νορβηγία στην ελληνική κοινωνία

Η Νορβηγία χρηματοδοτεί το Ταμείο για την Κοινωνία των Πολιτών με 14,3 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα, στο πλαίσιο συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατομμυρίων ευρώ.Ο...

Δήμος Τήλου: Διπλή ευρωπαϊκή αναγνώριση για το «Just Go Zero Tilos»

Το πρόγραμμα «Just Go Zero Tilos» του Δήμου Τήλου κέρδισε δύο σημαντικά ευρωπαϊκά βραβεία στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Προώθησης της Επιχειρηματικότητας στη Βουδαπέστη.Αναδείχθηκε πρώτο στην...

Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει τις συνθήκες στον εργασιακό τομέα;

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) αυτοματοποιεί επαναλαμβανόμενες εργασίες, επιτρέποντας στους εργαζόμενους να εστιάζουν σε πιο δημιουργικές και στρατηγικές δραστηριότητες, με θετικά αποτελέσματα στην παραγωγικότητα και...

Ταμείο Επαναχρησιμοποίησης Νησιών: Επενδύσεις 5 δισεκατομμυρίων ευρώ σε διασυνδέσεις, ΑΠΕ, ύδρευση και μείωση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος

Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών θα επενδύσει πάνω από 5 δισ. ευρώ σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλεκτρικές διασυνδέσεις και υποδομές ύδρευσης, με στόχο τη μείωση...

ΔΕΟΣ: Ποια είναι η καινούργια δύναμη παρέμβασης της ΑΑΔΕ κατά φοροφυγάδων και λαθρεμπόρων

Στη δημιουργία μιας νέας, ισχυρής μονάδας ελέγχου, με την επωνυμία «Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών» (συντομογραφικά ΔΕΟΣ), η οποία αποτελεί ουσιαστικά ηχηρό μήνυμα προς τους...

ΗΠΑ – Χρηματιστήριο: Τερματισμός με κέρδη

Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έκλεισε με κέρδη την Παρασκευή 21/11, μετά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της Nvidia.Ο δείκτης Dow Jones αυξήθηκε κατά...

Νέες μέθοδοι για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών το 2025

Το νέο Ενιαίο Τηλεφωνικό Κέντρο για φορολογικά θέματα θα λειτουργήσει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, προσφέροντας βελτιωμένες υπηρεσίες εξυπηρέτησης των πολιτών...

Π. Κοκκόρης : Ποια οφέλη θα έχει για τους ασφαλισμένους το ατομικό ψηφιακό πορτοφόλι του ΕΦΚΑ

Ο Παναγιώτης Κοκκόρης, Α’ Υποδιοικητής του e-ΕΦΚΑ, ανέφερε τις δυνατότητες του ατομικού ψηφιακού χαρτοφυλακίου που θα επιτρέπει στους ασφαλισμένους να βλέπουν πληροφορίες για ένσημα,...