- Το 2023, 20.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ, με μείωση 1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
- Η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση στην ΕΕ με 61 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων το 2023, αν και παρουσίασε μείωση 5% σε σχέση με το 2022.
- Τα κύρια αίτια τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα είναι υπερβολική ταχύτητα, αλκοόλ και κακή οδική συμπεριφορά, με τους περισσότερους θανάτους σε αστικούς δρόμους.
Το 2023, συνολικά 20.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ – 46 θάνατοι σε τροχαία δυστυχήματα, ανά εκατομμύριο κατοίκους – που αντιπροσωπεύει μείωση 1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αν και η πιο μακροπρόθεσμη τάση δείχνει μείωση 10% από το 2019, ο τρέχων ρυθμός μείωσης είναι χαμηλότερος από τον ενδιάμεσο στόχο της ΕΕ για μείωση στο μισό των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα έως το 2030, κάτι που απαιτεί ετήσια μείωση 4,5%.
Σε επίπεδο κρατών μελών, η πρόοδος παραμένει πολύ άνιση — η Τσεχική Δημοκρατία, η Κύπρος, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Φινλανδία καταγράφουν τα χαμηλότερα ποσοστά τους από την αρχή της σύγχρονης ιστορίας. Η Πολωνία ανέφερε μείωση 35% στους θανάτους μεταξύ 2019 και 2023, ενώ η Ιρλανδία ανέφερε αύξηση 32%.
Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θανάτων στις χώρες της ΕΕ δεν έχει αλλάξει σημαντικά. Η Σουηδία και η Δανία συνεχίζουν να έχουν την υψηλότερη οδική ασφάλεια, με 22 και 26 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους αντίστοιχα, ενώ η Βουλγαρία και η Ρουμανία – παρά τις βελτιώσεις – ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά: 82 και 81 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2023, αντίστοιχα.
Επί του παρόντος, περίπου 400 άνθρωποι πεθαίνουν σε τροχαία δυστυχήματα κάθε εβδομάδα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η ΕΕ εργάζεται για το «όραμα μηδέν», την επίτευξη της εξάλειψης των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών έως το 2050. Η Επιτροπή υπήρξε ισχυρός μοχλός δράσης σε επίπεδο ΕΕ, αλλά για την επίτευξη αυτού του στόχου απαιτούνται επίσης δράσεις συνεργασίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Ο ετήσιος αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μειώθηκε σχεδόν στο μισό μεταξύ 2001 και 2010, αλλά η πρόοδος έχει επιβραδυνθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα, αντιπροσωπεύουν τον τελικό αριθμό θανάτων από τροχαία δυστυχήματα για το 2023, μετά τη δημοσίευση των προκαταρκτικών στοιχείων τον Μάρτιο του 2024. Τα προκαταρκτικά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2024 δείχνουν ότι ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Ε,Ε παρέμεινε σταθερός σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε υψηλή θέση όσον αφορά τα θανατηφόρα τροχαία στην Ευρώπη, με 61 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων το 2023. Αυτό είναι περίπου 33% πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 46 θάνατοι ανά εκατομμύριο. Παρόλο που παρατηρήθηκε μείωση των θανάτων κατά 5% σε σχέση με το 2022, η Ελλάδα παραμένει στην 26η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Τα κύρια αίτια για τα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα, τη χρήση αλκοόλ και τη γενική κακή οδηγική συμπεριφορά. Οι θάνατοι είναι πιο συχνοί στους αστικούς δρόμους, σε αντίθεση με το σύνολο της ΕΕ όπου οι περισσότεροι θάνατοι σημειώνονται σε επαρχιακούς δρόμους.
Μετάφραση: Μικαέλα Λαμπρινίδου
Πηγή: Euractiv.ro