Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Αγορά πετρελαίου: Τι θα γίνει εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

  • Η αγορά πετρελαίου εξαρτάται από την αντιπαράθεση μεταξύ Ισραήλ – Ιράν και τις επιθέσεις των Χούτι.
  • Η παραγωγή πετρελαίου από το Ιράν και η επιρροή του σκοτεινού στόλου στις τιμές.
  • Επιπτώσεις από την πιθανή κλειστή των Στενών του Ορμούζ στην κίνηση πετρελαίου και τα δεξαμενόπλοια.

Από την ενδεχόμενη κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ισραήλ – Ιράν αλλά και την συνέχιση των επιθέσεων των Χούτι, θα εξαρτηθούν το επόμενο διάστημα οι αγορές πετρελαίου. Προς το παρόν διαθέτουν πλεονάζουσα παραγωγή η οποία συμβάλλει εν μέρει σε σταθεροποίηση των τιμών.

Το λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα φαίνεται να έχει επιβιώσει από τον τυφώνα Μίλτον με ελάχιστες ζημιές, διαλύοντας τους φόβους ότι θα μπορούσε να διαταχθεί μια βασική πύλη για τις παραδόσεις καυσίμων. Αλλά και το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να ανοίξει ξανά αφού δέχθηκε πλήγμα από την καταιγίδα.

  • Το Ιράν μπορεί και παράγει σήμερα περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως (Mb/d), εκ των οποίων τα 2 Mb/d εξάγονται, κυρίως στην Κίνα.

Παράλληλα μέρος του διακινείται σε μεγάλο βαθμό από το σκοτεινό στόλο, που μπορεί είναι εκτός αγοράς, αλλά επηρεάζει τις τιμές. Επίσης ο αριθμός της παραγωγής μειώθηκε όταν η Λιβύη την διέκοψε για ένα μήνα τον Σεπτέμβριο. Η Λιβύη παρήγαγε 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με 460.000 βαρέλια ημερησίως προς εξαγωγή, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.

Τιμές και ναύλοι

Η τιμή του αργού πετρελαίου διαμορφωνόταν το βράδυ της περασμένης Πέμπτης 10 Οκτωβρίου στα 79,65 δολ. το βαρέλι. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού τύπου Brent αυξήθηκαν κατά 37 σεντς (0,5%) στα 76,95 δολάρια ανά βαρέλι. Επίσης τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του West Texas Intermediate (WTI) αυξήθηκαν κατά 35 σεντς (επίσης 0,5%) στα 73,59 δολάρια ανά βαρέλι.

Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, οι τιμές των VLCC έχουν σε μεγάλο βαθμό αυξηθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες, καθώς από το χαμηλό του 2024 των 26.257 δολαρίων ανά ημέρα στις 30 Αυγούστου έφτασαν τα 41.226 δολάρια, καθώς η αγορά βγαίνει από την καλοκαιρινή ύφεση και οι εντάσεις μεταξύ Ιράν και Ισραήλ δημιουργούν αβεβαιότητα στην αγορά.

Εξάλλου και οι επιθέσεις των Χούτι εναντίον δεξαμενοπλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα καλλιεργούν και αυτές την έντονη ανησυχία της αγοράς.

Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας JISG (Joint International Security Group) του ναυτιλιακού κλάδου (BIMCO, Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, CLIA, INTERCARGO, INTERTANKO, OCIMF και IMCA) εξέδωσε νέες επικαιροποιημένες οδηγίες σχετικά με τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του ‘Αντεν.

«Ο περιορισμός των πληροφοριών στα πεδία δεδομένων του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης AIS ή η απενεργοποίηση του μπορεί να καταστήσει δυσκολότερο τον εντοπισμό ενός πλοίου, αλλά είναι απίθανο να αποτρέψει μια επίθεση», αναφέρουν οι κατευθυντήριες γραμμές.

Είναι, ωστόσο, πιθανό τα πλοία να παρακολουθούνται από πολλαπλές πηγές και η απενεργοποίηση του AIS από μόνη της δεν θα αποτρέψει τον εντοπισμό τους από τους Χούθι» τονίζεται.

Η JSIG επισημαίνει επίσης ότι θα μπορούσε επίσης να εξεταστεί ο περιορισμός των δεδομένων AIS στα υποχρεωτικά πεδία και η παράλειψη του επόμενου λιμένα προσέγγισης. Ωστόσο, έχοντας ενεργοποιημένο το AIS, οι Χούθι μπορούν να αποκτήσουν την οριστική θέση του πλοίου σε πραγματικό χρόνο.

Η ομάδα συμβουλεύει εξάλλου τα πλοία με απενεργοποιημένο AIS να εξετάσουν το ενδεχόμενο αλλαγής της πορείας και της ταχύτητας για να καταστήσουν τη διαδρομή τους λιγότερο προβλέψιμη με «νεκρό υπολογισμό».

«Ο νεκρός υπολογισμός χρησιμοποιείται από τους Χούθι ιδίως όταν αναπτύσσουν βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων, οι οποίοι έχουν κακή τελική καθοδήγηση και στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό σε μια γεωγραφική συντεταγμένη.

Η ένωση ασφάλειας προειδοποίησε επίσης ότι οι Χούθι μπορεί να αποφασίσουν ότι ένα πλοίο ταιριάζει στο προφίλ στόχευσης που έχουν επιλέξει με βάση ξεπερασμένες πληροφορίες ιδιοκτησίας και διαχείρισης, ενώ ο συχνά λανθασμένος στόχος των μαχητών έχει οδηγήσει σε αποτυχία των πυραύλων να χάσουν τον προβλεπόμενο στόχο τους και να χτυπήσουν ένα κοντινό πλοίο, υπογραμμίζοντας τη σημασία της διατήρησης της απόστασης από άλλα πλοία. «Η απόσταση μεταξύ των πλοίων χρειάζεται προσεκτική εξέταση» τονίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές.

Σημειώνεται ότι τον Σεπτέμβριο, οι διελεύσεις μέσω του στενού Bab el Mandeb, ήταν 851, μειωμένες από 871 κατά την προηγούμενη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων. Τα στοιχεία για ολόκληρο τον μήνα θα δείξουν αν η καταστροφική επίθεση στο πλοίο Σούνιο είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στις διελεύσεις.

Σημειώνεται ότι το ελληνόκτητο τάνκερ ρυμουλκήθηκε προς το Σουέζ από το ναυαγοσωστικό πλοίο ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ αφού πρώτα έγινε η πλήρης κατάσβεση των 18 εστιών φωτιάς που είχαν προκληθεί από εκρηκτικά των Χούθι. Στο ελληνικό τάνκερ αναμένεται να διενεργηθεί μετάγγιση του φορτίου του (σσ 150.000 τόνοι ιρακινού αργού πετρελαίου) σε άλλο δεξαμενόπλοιο.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφεραν ότι η κατάσβεση πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένη ναυαγοσωστική ομάδα 27 ατόμων με την υποστήριξη του ναυαγοσωστικού πλοίου σε αγκυροβόλιο της Ερυθραίας.

Υπενθυμίζεται ότι η ένοπλη ομάδα των Χούτι χτύπησε το πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα στις 21 Αυγούστου, ενώ τοποθέτησαν και εκρηκτικά που προκάλεσαν τις πυρκαγιές οι οποίες μαίνονταν μέχρι την κατάσβεσή τους.

Στο μεταξύ αναλυτές της Poten & Partners αναφερόμενοι στις εξελίξεις στην αγορά Μαύρου Χρυσού επισημαίνουν ότι η κατάσταση θα μπορούσε να γίνει δυσκολότερη, στην περίπτωση που το Ιράν έκλεινε τα στενά του Ορμούζ, το πιο σημαντικότερο σημείο διέλευσης πετρελαίου στο κόσμο. Μια τέτοια απόφαση θα διέκοπτε τις ροές πετρελαίου και από άλλους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής ενώ θα ήταν επιζήμια και για την αγορά των δεξαμενοπλοίων. Επίσης κάτι τέτοιο θα προκαλούσε αύξηση τιμών και εμπλοκή και άλλων υπερδυνάμεων στη σύγκρουση.

Οι κρίσεις στο Σουέζ

Υπενθυμίζεται το προηγούμενο της κρίσης του Σουέζ το 1956-1957 όταν ο τότε Αιγύπτιος πρόεδρος, Γκαμάλ Άμπντελ Νάσερ, εθνικοποίησε τη διώρυγα του Σουέζ και την έκλεισε για πέντε μήνες αναγκάζοντας τα δεξαμενόπλοια για πρώτη φορά να ταξιδεύουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Επίσης η Διώρυγα του Σουέζ έκλεισε και πάλι μετά τον πόλεμο των Έξι Ημερών το 1967 για οκτώ χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων ανέπτυξαν εναλλακτικές διαδρομές και οι πλοιοκτήτες κατασκεύαζαν όλο και μεγαλύτερα πλοία για να μεγιστοποιήσουν τις οικονομίες κλίμακας. Αυτό προκάλεσε τη στροφή προς τα VLCC (Very Large Crude Carriers) και ULCC (Ultra Large Crude Carriers).

Όταν η διώρυγα του Σουέζ άνοιξε επιτέλους, τα μεγάλα αυτά πλοία δεν μπορούσαν να περάσουν λόγω της περιορισμούς μεγέθους της διώρυγας, καθιστώντας πολλές από τις αλλαγές στο εμπορικών διαδρομών μόνιμες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Οι φαρμακοποιοί αναφέρουν καθυστερήσεις στην αποζημίωση για τους εμβολιασμούς – Η αντίδραση του ΕΟΠΥΥ

Οι φαρμακοποιοί καταγγέλλουν καθυστερήσεις στην πληρωμή για εμβολιασμούς που...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Black Friday: Έγινε το πιο σημαντικό εκπτωτικό συμβάν

Η Black Friday έχει καθιερωθεί ως το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς, με οκτώ στους δέκα Έλληνες να τη θεωρούν καλή ευκαιρία για έξυπνες...

Έρχεται νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ΤΑΠ, δημοτικών φόρων και δημοτικού φωτισμού

Ανακοινώθηκε η δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, δημοτικών τελών και δημοτικού φωτισμού από τον υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλη Σπανάκη.Το νέο...

Κύριος πυλώνας χρηματοδότησης για τις ελληνικές τράπεζες οι χρηματοδοτήσεις των έργων ΣΔΙΤ

Οι ελληνικές τράπεζες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην χρηματοδότηση έργων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), παρά τις προκλήσεις όπως η αύξηση του κατασκευαστικού κόστους...

Συνεργατικοί χώροι: Το προφίλ των εργαζομένων – Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν την Ελλάδα

Η Ελλάδα, και κυρίως η Αθήνα, προσελκύει ολοένα και περισσότερους ψηφιακούς νομάδες και ξένους επαγγελματίες λόγω του χαμηλού κόστους διαβίωσης, του καλού καιρού και...

Χρηματιστήριο Αθηνών: Οι 10 μετοχές – καθοδηγητές της ανόδου το 2024

Η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά αναμένεται να κλείσει το 2024 με άνοδο άνω του 70%, αν και πάνω από το 55% των μετοχών έχουν αρνητική...

ΔΕΣΦΑ: Επέκταση μεταφοράς ικανότητας και νέες πηγές προμήθειας μέσω του κάθετου διαδρόμου φυσικού αερίου προς την ΝΑ Ευρώπη

Ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει αύξηση της μεταφορικής ικανότητας φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με στόχο την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση προμηθευτών.Ο...

Επενδυτικό σχέδιο γιγάντιο και μείωση φόρων από τα υπερκέρδη της φοροαπαλλαγής

Η ελληνική κυβέρνηση προγραμματίζει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 42 δισ. ευρώ έως το 2026, χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και κοινοτικούς πόρους.Οι...

Πότε θα γίνουν οι πληρωμές συντάξεων και ενισχύσεων – Ποιες προθεσμίες λήγουν μέχρι το τέλος του μήνα

Οι πληρωμές συντάξεων και επιδομάτων από το Δημόσιο θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες ημέρες, με σημαντικές ημερομηνίες στις 26 και 28 Νοεμβρίου για κύριες και...

Visa: 10 προτάσεις για να πραγματοποιείτε τις αγορές σας με ασφάλεια

Η Visa προειδοποιεί τους καταναλωτές για τις αυξανόμενες απειλές απάτης κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καθώς οι απατεώνες εκμεταλλεύονται την...

Ιστορική πρόοδος για την Κυπριακή οικονομία με διπλή αναβάθμιση

Ο οίκος αξιολόγησης Moody’s αναβάθμισε την κυπριακή οικονομία στην επενδυτική βαθμίδα Α, για πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια.Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης,...