- Ο δακτύλιος εκ περιτροπής κυκλοφορίας ΙΧ αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας επιδεινώνει την κυκλοφορία αντί να τη βελτιώνει, σύμφωνα με ειδικούς.
- Ο δακτύλιος θεωρείται αναχρονιστικό μέτρο, με πολίτες να βρίσκουν τρόπους ώστε να το αποφεύγουν.
- Οι οδικοί άξονες στο λεκανοπέδιο παραλύουν λόγω του δακτυλίου, με την κυκλοφορία να επιβαρύνεται και από "κατ' εξαίρεση" άδειες οχημάτων.
Ήταν 11 Μαΐου του 1982 όταν ο δακτύλιος εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο κέντρο της Αθήνας. 42 χρόνια μετά και η εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων, ανάλογα με τον λήγοντα αριθμό της πινακίδας τους, όχι μόνο δε βοηθά στη μείωση της κίνησης, άλλα την επιδεινώνει, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Σε εφαρμογή τέθηκε για φέτος ο δακτύλιος, τη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου, βάζοντας περιορισμούς στην κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Ωστόσο, για ακόμη μία φορά, αντί να παρατηρείται αποσυμπίεση της κίνησης, καταγράφεται επιδείνωση του κυκλοφοριακού, με σημαντικούς οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου να «φρακάρουν» για ώρες.
Ο σύμβουλος οδικής ασφαλείας και διαχείρισης κυκλοφορίας, Κίμων Λογοθέτης, μιλώντας στο dedomeno.gr, εξηγεί τους λόγους που η εφαρμογή του δακτυλίου, γυρίζει μπούμεραγκ στη μείωση της κίνησης.
«Δεν προσαρμόζονται οι οδηγοί στον περιορισμό που βάζει ο δακτύλιος και δεν μπορεί να ελεγχθεί από την Τροχαία, όλος αυτός ο όγκος των οχημάτων αν τηρεί ή όχι τον δακτύλιο. Είναι μάταιο. Και όσοι πειθαρχούν στο μέτρο, επιλέγουν τον Κηφισό, επιβαρύνοντάς τον κι άλλο», αναφέρει.
Από την ημέρα που ξεκινάει ο δακτύλιος, οι δρόμοι που βρίσκονται περιφερειακά της ζώνης απαγόρευσης κυκλοφορίας, παραλύουν, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη λεωφόρο Κηφισού.
«Με την εφαρμογή του δακτυλίου επιβαρύνεται κι άλλο ο Κηφισός, ενώ και στο κέντρο δεν παρατηρείται καμία απολύτως βελτίωση. Όλες οι λεωφόροι που διασχίζουν το κέντρο, είναι πάντα σχεδόν φρακαρισμένες», εξηγεί ο κ. Λογοθέτης.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα οδικών αξόνων που επιβαρύνονται είναι η Χαμοστέρνας, όπου μέχρι τώρα δεν υπήρχαν προβλήματα, αλλά και η οδός Μιχαλακοπούλου, όπου η διαφορά είναι αισθητή. Η κατάσταση είναι επίσης επιβαρυμένη στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Για πρώτη φορά παρατηρείται τόσο μεγάλη κίνηση και στην έξοδο της περιφερειακής Υμηττού προς Κατεχάκη, με έντονα προβλήματα από την έξοδο της Αττικής Οδού μέχρι τη Σητείας.
«Αναχρονιστικός ο δακτύλιος»
Το σχέδιο για την εφαρμογή δακτυλίου τέθηκε για πρώτη φορά επί τάπητος το μακρινό 1979, όταν ήδη το κυκλοφοριακό της Αθήνας άρχισε να αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για την πρωτεύουσα. Λίγα χρόνια αργότερα προστέθηκε και το πρόβλημα της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Τον Ιανουάριο του 1982, τα μέτρα εκ περιτροπής κυκλοφορίας των οχημάτων, τέθηκαν στον δημόσιο διάλογο ως μέτρα που θα εφαρμόζονταν μόνο όταν η ρύπανση γινόταν επικίνδυνη. Σήμερα, πόσο εξυπηρετεί τον λόγο για τον οποίο εφαρμόστηκε;
«Τις δύο πρώτες ημέρες εφαρμογής του δακτυλίου βλέπουμε ότι και πάλι δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που ήρθε να λύσει. Όπως λειτουργεί μέχρι σήμερα δείχνει ότι δε βοηθάει καθόλου. Είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, που διατηρεί το κριτήριο «μονά – ζυγά», είναι κάτι εντελώς αναχρονιστικό», αναφέρει ο κ. Λογοθέτης.
Ο δακτύλιος έπαψε να είναι προσωρινό μέτρο και έγινε μόνιμος, τον Ιανουάριο του 1983. Από τότε μέχρι σήμερα οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου οφείλουν να κυκλοφορούν στο κέντρο μόνο τις ημέρες που τους «επιτρέπει» η πινακίδα του αυτοκινήτου τους. Όμως, αρκετοί… πολυμήχανοι, έχουν βρει τρόπο να ξεπερνούν τον σκόπελο.
«Πάρα πολλοί πολίτες σπεύδουν να αγοράσουν ένα πολύ φθηνό όχημα, κάτω των 1.000 ευρώ, για να έχουν και μία δεύτερη πινακίδα και να μπορούν να κυκλοφορούν κάθε μέρα εντός δακτυλίου, ανεμπόδιστα. Οι εκθέσεις και οι μάντρες έχουν «ξεστοκάρει» ό,τι αυτοκίνητα είχαν για απόσυρση», αναφέρει ο Κίμων Λογοθέτης.
Σημαντική επιβάρυνση δημιουργείται και από όσους έχουν «ελευθέρας» εντός δακτυλίου, ανεξαρτήτως ημέρας. «Έχουμε πάρα πολλές «κατ’ εξαίρεση» άδειες για οχήματα εντός του δακτυλίου, κυρίως από τα πολιτικά γραφεία, που και αυτές επιβαρύνουν πολύ».