Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου, 2024

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Πέρασαν κιόλας 20 χρόνια από τότε που ξεκίνησε επίσημα η ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα. Κι όμως, παραμένουμε, ως πολίτες, με νοοτροπία μιας άλλης εποχής!

Το 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, συνέβησαν αρκετά γεγονότα, ορισμένα με σκοπό να αλλάξουμε συνήθειες. Αλλάξαμε, όμως;

Ένα από τα γεγονότα που συνέβησαν ήταν η λειτουργία της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος, που αποτελεί το νόμιμο σύστημα ανακύκλωσης οχημάτων στην Ελλάδα. Ένας φορέας που ξεκίνησε επίσημα την ανακύκλωση των οχημάτων.

Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να υπάρχει κανένα άλλοθι ώστε κάποιος να εγκαταλείπει το παλιό του όχημα στο δρόμο ή στα χωράφια. Κάλλιστα θα μπορούσε να το πάει ο ίδιος σε ένα κέντρο παράδοσης προς ανακύκλωση, από τα 100 που υπάρχουν σε όλη τη χώρα. Κι αν δεν μπορούσε ο ίδιος, με ένα τηλεφώνημα θα έρχονταν να το πάρουν οι εταιρείες ανακύκλωσης.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Η απόσυρση με κρατικά, οικονομικά κίνητρα

Αρκετά νωρίτερα, το 1991, ξεκίνησε ένα μέτρο που εφαρμόστηκε κι αργότερα, αυτό της απόσυρσης με κρατικά, οικονομικά κίνητρα, με σκοπό την αντικατάσταση του ήδη γερασμένου και ρυπογόνου στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Και πράγματι αγοράστηκαν πολλά καινούργια κι αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία επίσης αρκετά. Όμως πού κατέληξαν; Επίσημα η ανακύκλωση δεν είχε ξεκινήσει. Κατά συνέπεια ανακύκλωση, με συνθήκες της τότε εποχής, δεν έγινε μαζικά και οργανωμένα, όπως από το 2004 και έπειτα.

Θυμίζω, επίσης, δύο ακόμα φορές απόσυρσης με οικονομικά κίνητρα, το 2009 και την περίοδο 2011-2016, ενώ και τώρα υπάρχουν οικονομικά κίνητρα απόσυρσης αλλά μόνο για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Μολονότι πανευρωπαϊκά δεν είναι υποχρεωτική η απόσυρση ενός οχήματος, με τον μέσο όρο ηλικίας στις χώρες της Ε.Ε. να είναι 12 έτη και στην Ελλάδα 17,3 έτη για τα ΙΧ, αυτό δε σημαίνει ότι εμείς οι πολίτες δεν αντιλαμβανόμαστε ότι ένα όχημα φτάνει στο τέλος της ζωής του. Δηλαδή, δεν σκεφτόμαστε ότι αυτό που συμβαίνει με τα όντα, συμβαίνει και με τα υλικά, τα αντικείμενα.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Χιλιάδες οχήματα σε εγκατάλειψη, παντού

Κι επειδή, πλέον, απόσυρση σημαίνει και ανακύκλωση, βλέποντας διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, στις πόλεις και στα χωριά, στα βουνά, τις χαράδρες και τα νησιά, παντού, εγκαταλελειμμένα οχήματα, σημαίνει ότι κάποιοι κατέθεσαν τις πινακίδες (ή και όχι, ορισμένοι) των οχημάτων τους αλλά δεν μπήκαν στη διαδικασία να τα στείλουν προς ανακύκλωση.

Η Ελλάδα έχει καταντήσει μια χώρα σε «εγκατάλειψη», με εκατοντάδες χιλιάδες κουφάρια οχημάτων, και για αυτή τη κατάσταση φέρουν μεγάλη ευθύνη η πολιτεία αλλά και οι δήμοι (σε ισχύ ο περί Κοινοτήτων Νόμος του 1999 – 86(I)/1999), που έχουν τη δύναμη, βάσει νόμου, να προχωρήσουν στη συγκομιδή των εγκαταλελειμμένων οχημάτων, αφού τηρήσουν όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Δεν το πράττουν, στο βαθμό που θα έπρεπε, είτε γιατί οι υπηρεσίες των δήμων είναι υποστελεχωμένες, είτε διότι υπάρχει το λεγόμενο «πολιτικό κόστος» και φοβούνται την αντίδραση των «θιγόμενων» πολιτών, δηλαδή εκείνων που παράνομα εγκαταλείπουν το όχημά τους στο δρόμο, στο χωράφι τους, ακόμα κι αν είναι περιφραγμένο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Για κάθε 4 οχήματα που βγάζουν πινακίδες, 1 ανακυκλώνεται

Για να καταλάβουμε το μέγεθος του προβλήματος, ενώ από το 2004 κυκλοφόρησαν (έως και τον Σεπτέμβριο του 2024) 3.012.342 νέα ΙΧ και ταξί, 235.145 ελαφρά επαγγελματικά, και 1.052.709 μοτοσυκλέτες (δεν υπολογίζουμε βαρέα οχήματα), ανακυκλώθηκαν συνολικά 1.273.819 οχήματα (καταγράφονται μόνο ΙΧ, ταξί και ελαφρά επαγγελματικά – οι μοτοσυκλέτες δεν έχουν ενταχθεί στο νόμο της ανακύκλωσης, μολονότι ορισμένες εταιρείες ανακύκλωσης παραλαμβάνουν και μοτοσυκλέτες)! Αν προσθέσουμε και όσα είχαν πουληθεί προς του 2004, δηλαδή οχήματα 20 ετών και άνω, είναι πολύ λογικό ο μέσος όρος των 17,3 ετών ηλικίας στην Ελλάδα (για τα ΙΧ) και ίσως αυξηθεί όταν έχουμε πωλήσεις πάνω από 100.000 ΙΧ και ταξί το χρόνο, ενώ αποσύρονται περίπου 50.000 οχήματα, συνολικά, ετησίως. 

Και κάπως έτσι έχουμε μποτιλιάρισμα

Είναι κι αυτό μια εξήγηση για το μποτιλιάρισμα που παρατηρείται έντονα στην Αττική και σε άλλες μεγαλουπόλεις, με τόσα οχήματα που προστίθενται συνεχώς στους δρόμους, όταν δεν αποσύρονται ανάλογα τόσα.

Και να φανταστείτε ότι έχουμε τους ίδιους αστικούς δρόμους και βέβαια τις ίδιες πόλεις, σε μέγεθος.

Υπάρχουν κι άλλες εξηγήσεις για το έντονο κυκλοφοριακό, όπως η απροθυμία των οδηγών να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή να παίρνουν κι άλλους συνεπιβάτες, όπως για παράδειγμα συναδέλφους στην εργασία τους.

Κι αν δεν είχαμε και την απομακρυσμένη εργασία, που μπήκε στη ζωή μας με την πανδημία και αρκετοί έως πολλοί δεν πηγαίνουν καθημερινά στην εργασία τους, ίσως το πρόβλημα να ήταν εντονότερο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Τίποτα δεν πάει χαμένο

Όσο για το αν ορισμένοι σκέφτονται «γιατί να στείλω το αυτοκίνητο για απόσυρση;», θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το 2023 η ανακύκλωση των οχημάτων ανήλθε στο 70%, η επαναχρησιμοποίηση (διάφορα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά) ήταν στο 16% και η ενεργειακή αξιοποίηση (δηλαδή εναλλακτικό καύσιμο), περίπου στο 9%. Στο σύνολο η επαναχρησιμοποίηση και η αξιοποίηση άγγιξε το 95,41%! Άρα τίποτα δεν πάει χαμένο.

Ας προχωρήσουμε, λοιπόν, σε συνειδητές επιλογές, όλοι μας, κράτος και πολίτες, για να μη βλέπουμε τα πανέμορφα μέρη μας γεμάτα κουφάρια οχημάτων που και ρυπαίνουν το περιβάλλον αλλά και την αισθητική μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Τόμπσον: «Πονάει όταν είσαι στην αντίπαλη μεριά του Κάρι»

Ο Κλέι Τόμπσον αναφέρθηκε στην εμπειρία του να αγωνίζεται...

Πρωτοσέλιδα εφημερίδων: Τι γράφουν σήμερα Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

Δείτε παρακάτω όλα τα πρωτοσέλιδα των ελληνικών εφημερίδων. Πρωτοσέλιδα...

Σε κλοιό κακοκαιρίας η χώρα με βροχές και ισχυρές καταιγίδες – Έντονα φαινόμενα και στην Αττική

Η χώρα βρίσκεται σε κακοκαιρία με βροχές και σποραδικές...

Εορτολόγιο: Σήμερα 14 Νοεμβρίου 2024 γιορτάζει ο Φίλιππος 

Σήμερα, 14 Νοεμβρίου 2024, γιορτάζουν οι Γρηγόρης, Γρηγόριος, Φίλιππος...

Το τρέιλερ της EuroLeague για το “Eternal Derby”

Η EuroLeague θα κυκλοφορήσει μια ταινία μικρού μήκους για...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Οδική Ασφάλεια: Θα αλλάξουμε συνήθειες με τις νέες κάμερες ταχύτητας;

Η Περιφέρεια Αττικής προμηθεύτηκε 388 νέες κάμερες που θα καταγράφουν την παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη αλλά θα έχουν τη δυνατότητα και για άλλες παραβιάσεις,...

Peugeot: Το Peugeot 408 ηλεκτρικό, υβριδικό και plug-in hybrid

Με μια τριπλέτα εκδόσεων προσφέρει το 408 η Peugeot, που από τον Ιανουάριο του 2025 θα πωλείται και σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το νέο Peugeot...

Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις: Βρετανοί κέρδισαν και φέτος

Με 57 πληρώματα, 579,31 χλμ. 11 ειδικών διαδρομών από τα 733,96 χλμ. συνολικά, εκκίνηση από την Ακρόπολη και τερματισμό στην Ιτέα, στο φετινό Ιστορικό...

Hyundai: Παραγγελίες για το νέο Santa Fe, 7θέσιο και plug-in hybrid

Η ναυαρχίδα της Hyundai στα SUV, το Santa Fe, ένα μοντέλο που στα 22 χρόνια της διαδρομής του έχει πουλήσει πάνω από 450.000 μονάδες...

Porsche: Η νέα 911 Carrera T coupe και cabriolet

Η Porsche επεκτείνει τη γκάμα μοντέλων της νέας 911 με την προσθήκη της ελαφριάς, δυναμικής 911 Carrera T. Μάλιστα, για πρώτη φορά, η νέα έκδοση...

Opel: Στην κορυφή των πωλήσεων τα επαγγελματικά της

Έχοντας μερίδιο 20,9% στην αγορά των κλειστών επαγγελματικών οχημάτων, το 10μηνο του 2024, τα μοντέλα της Opel βρίσκονται στην κορυφή των πωλήσεων. Παράλληλα, τα αμιγώς ηλεκτρικά ελαφρά επαγγελματικά της...

Bentley: Ετοιμάζει το πρώτο της ηλεκτρικό, Urban SUV

Ποιος θα περίμενε ότι μια μάρκα πολυτελών και πανάκριβων αυτοκινήτων όπως η Bentley, θα γινόταν αμιγώς ηλεκτρική; Κι όμως, η εταιρεία από το Crewe, η...

MAZDA: Στο +52,1% η αύξηση των πωλήσεων στην Ελλάδα

Εδώ και πάνω από 4 χρόνια η Mazda επαναλανσαρίστηκε με επιτυχία στην Ελλάδα από τον όμιλο Συγγελίδη, έπειτα από περίπου 9 χρόνια αδράνειας, αφού...

Smart: Μπήκαν στις εκθέσεις τα smart #1 & smart #3

Η νέα εποχή της smart, με αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις έφτασε, όπως και τα δυο πρώτα μοντέλα επί ελληνικού εδάφους, τα οποία βρίσκονται ήδη στις...

Mercedes-AMG: Aναπτύσσει ένα SUV εξ ολοκλήρου στο εργοστάσιό της

«Born in Affalterbach». Αυτό είναι το σλόγκαν με το οποίο συνοδεύει η Mercedes-AMG τη δημιουργία του πρώτου εξ ολοκλήρου SUV στο εργοστάσιό της, στην...