- Αναμένονται νέες μειώσεις τιμών σε προϊόντα σούπερ μάρκετ, με περίπου 362 κωδικούς να έχουν ήδη ανακοινωθεί, και προσδοκία για περισσότερους τους επόμενους μήνες, λόγω της πρόκλησης του υπουργού Ανάπτυξης.
- Οι μειώσεις τιμών κυμαίνονται μεταξύ 5% και 20%, με μέσο όρο γύρω στο 10-12%, και περιλαμβάνουν και προϊόντα ελαιολάδου, καθώς η φετινή σοδειά αναμένεται να επηρεάσει θετικά τις τιμές.
- Η κυβέρνηση έχει εφαρμόσει αυστηρά μέτρα για την αγορά, όπως πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και βαριά πρόστιμα για παραβάτες, προκειμένου να διασφαλίσει τη διαφάνεια και την προστασία των καταναλωτών.
Τις επόμενες μέρες αναμένεται να ανακοινωθούν στα σούπερ μάρκετ ταμπέλες με νέες μειωμένες τιμές σε κάποια προϊόντα και με αφορμή αυτό το γεγονός μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «ZOIGR» με την Χριστίνα Βίδου, ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Όπως και τόνισε αρχικά στη ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΤ με τη Χριστίνα Βίδου «Μέχρι στιγμής έχουμε περίπου 362 κωδικούς, οι οποίοι έχουν ανακοινωθεί σε ό, τι αφορά στη μείωση των τιμών από τις διάφορες επιχειρήσεις οι οποίες συμμετέχουν σε αυτή την ιδιωτική κατά τα άλλα πρωτοβουλία, αλλά σε απάντηση της προτροπής που έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης τον Αύγουστο που μας πέρασε, προκειμένου όλες οι επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να το κάνουν αυτό να μειώσουν κάπως τις τιμές των προϊόντων τους, προφανώς σε αντανάκλαση του τι ακριβώς συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο ευρύτερο πεδίο του πληθωρισμού και στη χώρα μας αλλά και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πρωτοβουλία αυτή θα συνεχίσει να υπάρχει και θα συνεχίσει να επεκτείνεται. Δηλαδή, θα έρθουν και άλλοι κωδικοί, οι οποίοι πιθανότατα θα ανακοινωθούν και αυτή την εβδομάδα. Θα υπάρχει δηλαδή μια καινούργια ανακοίνωση ανάλογα με τις πληροφορίες που θα φθάσουν στο υπουργείο από τις διάφορες επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην αγορά και ελπίζουμε ότι αυτοί οι κωδικοί θα είναι αρκετοί. Ότι οι μειώσεις οι οποίες περιλαμβάνουν αυτοί οι κωδικοί θα είναι σημαντικές. Ήδη οι περισσότερες από αυτές τις μειώσεις είναι από 5 έως 20%. Μεσοσταθμικά είναι γύρω στο 10 12% οι μειώσεις αυτές και ελπίζουμε ότι θα υπάρξει ακόμα ένα μεγάλο κύμα τουλάχιστον και περισσότερα τέτοιων κωδικών».
Ποια τα προϊόντα που θα δούμε νέες μειωμένες τιμές – Τι γίνεται με το ελαιόλαδο
Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, αναφορικά με τα παραπάνω ζητήματα επισήμανε τα εξής στη δημοσιογράφο «Θα δείτε ότι και στους κωδικούς οι οποίοι έχουν ανακοινωθεί κάποιοι από αυτούς είναι κωδικοί ελαιολάδου, που σημαίνει ότι πραγματικά έχει αρχίσει και εμφανίζεται και στα ράφια αυτό και σταδιακά θα είναι όλο και πιο έντονη αυτή η εικόνα, δεδομένου ότι η σοδειά η φετινή έχει ξεκινήσει, τώρα ουσιαστικά η συγκομιδή και η υλοποίηση, άρα τα αποθέματα, τα πρώτα και η τυποποίηση του συγκεκριμένου ελαιολάδου θα έρθει τους επόμενους μήνες. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό. Σιγά σιγά οι τιμές του ελαιολάδου έχουν αρχίσει και αποκλιμακώνονται. Περιμένουμε μία ακόμα μεγαλύτερη αποκλιμάκωση (…). Φέτος πάμε καλύτερα. Άρα, αυτό που θα υπάρχει θα έχει αντανάκλαση και στις τιμές».
Όσον αφορά τώρα τα σούπερ μάρκετ, ανέφερε χαρακτηριστικά «Σε ότι αφορά στην αναγραφή της ποσότητας σε μια συσκευασία αυτή είναι υποχρεωτική. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να κυκλοφορεί προϊόν ειδικά τροφίμου ή οποιουδήποτε άλλου προϊόντος στην αγορά, το οποίο να μην έχει το καθαρό βάρος. Αυτό είναι μια παράβαση η οποία είναι τρομακτικά βαριά. Δεν θα το δείτε στη βιομηχανία αυτό. Σε τυποποιημένα προϊόντα δεν υπάρχει καμία περίπτωση κάποιος τυποποιητής να ρισκάρει να μην αναγράφει το καθαρό βάρος ή τον καθαρό όγκο του προϊόντος το οποίο πωλεί σε ένα σούπερ μάρκετ. Αυτό προφανώς δεν υπάρχει. Αυτό είναι αδύνατο να υπάρξει, γιατί στην πραγματικότητα μιλάμε για μεγάλες γραμμές παραγωγής που κανένας προμηθευτής δεν θα έπαιρνε ποτέ το ρίσκο να κάνει κάτι τέτοιο. Σε ό, τι αφορά στη μείωση των ποσοτήτων, να πω ότι οι μειώσεις τιμών που έχουν ανακοινωθεί αφορούν τα ίδια προϊόντα και όχι προϊόντα μειωμένης ποσότητας. Θέλω να είμαι πολύ ξεκάθαρος σε αυτό. Μιλάμε για τα ίδια προϊόντα του παρελθόντος με ακριβώς την ίδια ποσότητα. Άρα, δεν μιλάμε για πλασματικές μειώσεις αλλά για πραγματικές μειώσεις τιμών. Τώρα, σε ό, τι αφορά το αν είναι παράνομη ή νόμιμη πρακτική το να μειώνει κανείς την ποσότητα σε ένα προϊόν σε σχέση με αυτό που είχε στο παρελθόν, πράγματι αυτή δεν είναι μια παράνομη πρακτική. Στο μέτρο όμως, που ανακοινώνεται η μείωση αυτής της ποσότητας και για να μπορέσει ευχερώς ο καταναλωτής να μπορεί να κάνει τη σύγκριση, αυτό που έχει αλλάξει τα τελευταία δύο χρόνια και ενδεχομένως πολλοί από τους καταναλωτές που μας ακούνε αυτή τη στιγμή θα το έχουν εντοπίσει στα σούπερ μάρκετ, είναι ότι είναι πολύ ευκρινής πλέον η τιμή μονάδος είτε ανά κιλό, είτε ανά λίτρο, είτε ανά τεμάχιο, είτε ανά πλύση, ανάλογα του είδους του προϊόντος το οποίο αγοράζει ο καταναλωτής, προκειμένου οι καταναλωτές να μη βασίζονται στην τιμή συσκευασίας, ούτε να παραπλανούνται με οποιονδήποτε τρόπο από τη συσκευασία, αλλά να παρακολουθούν την τιμή μονάδος».
«Αυτή την εβδομάδα θα υπάρξουν κάποιες ανακοινώσεις επιπλέον κωδικών γιατί ήδη μας εισρέει πληροφορία. Να τονίσω στους καταναλωτές ότι δεχόμαστε πληροφορία κάθε Τρίτη. Οπότε αυτή τη στιγμή, αυτές τις ώρες είναι που έρχονται οι πληροφορίες από όλο το λιανικό εμπόριο. Είτε αύριο, είτε μεθαύριο θα υπάρχει κάποια ανακοίνωση ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα έρθουν οι συγκεκριμένες πληροφορίες, αλλά γενικά η εικόνα είναι ότι θα έχουμε μια ακόμα μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων, η οποία όπως θα δείτε είναι βασικά προϊόντα τα οποία είναι καθημερινά για τους Έλληνες καταναλωτές. Και φυσικά υπάρχουν και προϊόντα τα οποία αφορούν πιο συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών, αλλά σίγουρα τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα είναι και πολύ μεγάλης ζήτησης για τους καταναλωτές και πολύ σημαντικά για την καθημερινή διαβίωση. Θα υπάρξουν όμως, αρκετοί περισσότεροι κωδικοί. Ο στόχος είναι περίπου 600 μέχρι το τέλος του μήνα. Ελπίζουμε όμως, ότι αν όλα πάνε καλά θα ξεπεράσουμε το στόχο αυτό».
Τέλος, ο κ. Αναγνωστόπουλος δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει το εξής «Τα μέτρα τα οποία έχει λάβει η κυβέρνηση δεν έχουν να κάνουν ούτε μόνο με μειώσεις τιμών ούτε με ταμπελάκια. Έχουμε ένα από τα βαρύτερα σετ μέτρων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία πραγματικά έχουν πιέσει πάρα πολύ τη συγκεκριμένη αγορά προϊόντων, δηλαδή βασικά καταναλωτικά προϊόντα, είτε μιλάμε για τρόφιμα, είτε για προϊόντα καθαριότητας, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, τα οποία είναι προφανώς βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Εκεί υπάρχει τρομακτική πίεση. Υπάρχουν πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπάρχουν πάρα πολύ βαριά πρόστιμα στις επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ξεπεράσει τα όρια αυτά. Όπως επίσης κατονομάζονται οι ίδιες επιχειρήσεις, κάτι που δεν συνέβαινε ποτέ στο παρελθόν. Και επειδή πάντοτε πρέπει να συγκρίνουμε το τι κάνει η κυβέρνηση με το τι ίσχυε πριν, θα σας πω ότι πριν από όλα αυτά δεν υπήρχε κανένα από αυτά τα μέτρα. Δεν υπήρχε καν ο ελεγκτικός μηχανισμός που θα μπορούσε να τα επιβάλλει, ούτε καν τα ίδια τα μέτρα. Δηλαδή δεν υπήρχε καν διάταξη η οποία να απαγορεύει την αθέμιτη κερδοφορία. Δεν υπήρχαν τέτοια πράγματα ποτέ στην αγορά (…)».