Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024

Γερμανία: Το «φρένο χρέους» και οι περιορισμοί του – Είναι μη παραβιάσιμο;

  • Το «φρένο χρέους» στη Γερμανία, που περιορίζει το κρατικό δανεισμό στο 0,35% του ΑΕΠ, έχει δημιουργήσει σοβαρές πολιτικές και δημοσιονομικές προκλήσεις, ιδιαίτερα μετά την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου που έκρινε αντισυνταγματικό τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό του 2021.
  • Η πανδημία της Covid-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν αναδείξει την ανάγκη για επιπλέον δανεισμό για επενδύσεις και στήριξη της οικονομίας, με το κυβερνητικό συνασπισμό να αδυνατεί να βρει κοινό έδαφος σχετικά με την αναθεώρηση του «φρένου χρέους».
  • Η δημοσιονομική πειθαρχία είναι βαθιά ριζωμένη στην γερμανική πολιτική κουλτούρα, αλλά οι τρέχουσες οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις ενδέχεται να απαιτήσουν αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει την προοπτική πρόωρων εκλογών.

Το «φρένο χρέους» ακούγεται πράγματι πολύ …γερμανικό. Ο συνταγματικά κατοχυρωμένος κανόνας, ο οποίος περιορίζει το ύψος του κρατικού δανεισμού στο 0,35% του ΑΕΠ μοιάζει πολύ ταιριαστός στην φήμη της Γερμανίας, ως χώρας δημοσιονομικά προσεκτικής, γονιδιακά εχθρικής στην σπατάλη και ιδεολογικά αποφασισμένης να μην χρεώνει τις επόμενες γενιές με επιπλέον βάρη. Υπό αυτό το πρίσμα έβλεπε το Βερολίνο και όλους τους εταίρους του – «φτωχούς» και μη. Αυτά όμως ίσχυαν παλιότερα. Στην …ποδιά του «φρένου χρέους» σφάχτηκε τώρα ο ίδιος ο γερμανικός κυβερνητικός συνασπισμός, ενώ, αντίστοιχα, ναρκοθετήθηκε και ο δρόμος μέχρι τις εκλογές – μάλλον και μετά από αυτές.

Το «φρένο» εισήχθη το 2009 από την τότε καγκελάριο ‘Αγγελα Μέρκελ, κατά τη διάρκεια της «μεγάλης ύφεσης», μετά την διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση. Στόχος της κυβέρνησης Χριστιανοδημοκρατών (CDU) και Σοσιαλδημοκρατών (SPD) ήταν να τεθεί υπό έλεγχο το χρέος που στο μεταξύ είχε εκτοξευθεί. Ο ίδιος ο κανόνας προβλέπει εξαιρέσεις σε ακραίες περιπτώσεις, όπως «οι φυσικές καταστροφές ή ασυνήθιστες επείγουσες καταστάσεις οι οποίες υπερβαίνουν τον κυβερνητικό έλεγχο και είναι ουσιαστικά επιζήμιες για την οικονομική δυνατότητα του κράτους».

Οι νομοθέτες μάλλον όμως θεωρούσαν ότι οι «ακραίες» περιπτώσεις ήταν θεωρητικά απίθανες, μέχρι που εμφανίστηκε η πανδημία της Covid-19, η οποία κατέστησε κατά κοινή ομολογία αναπόφευκτη την άρση του περιορισμού. Η δεύτερη ακραία περίπτωση δεν άργησε να προκύψει, με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας. Η κατεπείγουσα ανάγκη για εξασφάλιση ενέργειας «όσο όσο», η στήριξη της άμυνας της Ουκρανίας και η απόφαση για εκσυγχρονισμό των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων έδειχναν την υπέρβαση του δανεισμού ως μονόδρομο.

Και κάπως έτσι φθάσαμε στην 15η Νοεμβρίου 2023 και στην απόφαση του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου, η οποία έκρινε αντισυνταγματικό τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό του 2021 λόγω παραβίασης του κανόνα για το «φρένο χρέους». Ως αποτέλεσμα, οι προϋπολογισμοί και εν μέρει τα ειδικά ταμεία για το 2023 και το 2024 έπρεπε να αναδιαρθρωθούν – σοβαρά.

  • Η Γερμανία μπήκε στο 2024 χωρίς ψηφισμένο προϋπολογισμό και το «δημοσιονομικό κενό» στοιχειώνει έκτοτε την κυβέρνηση και τους Γερμανούς οικονομολόγους.

Κάποιοι θεωρούν ότι το «φρένο» θα πρέπει να αρθεί, κάποιοι άλλοι ότι θα πρέπει ακόμη και να καταργηθεί, άλλοι ότι αποτελεί περίπου ιερό αξίωμα και άλλοι ότι θα πρέπει να εξεταστεί κάποιου είδους αναθεώρησή του. Αυτό στο οποίο μάλλον συμφωνούν όλοι είναι ότι η Γερμανία έχει επείγουσα ανάγκη από επενδύσεις.

Τι είναι λοιπόν προτιμότερο να βαρύνει τις επόμενες γενιές; Επιπλέον χρέος ή απαρχαιωμένα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, κακοσυντηρημένες γέφυρες και σχολεία υπό κατάρρευση; Όσοι επιχειρηματολογούν υπέρ της άρσης του φρένου για να χρηματοδοτηθούν μεγάλα έργα, υποστηρίζουν ότι η επένδυση σε στρατηγικά σημαντικούς τομείς θα ενισχύει και την ανάπτυξη της οικονομίας, η οποία υποφέρει τα τελευταία χρόνια. Οι «απέναντι» πάλι θεωρούν ότι η Γερμανία οφείλει την μακροπρόθεσμη πιστοληπτική αξιοπιστία και την αυτοπεποίθησή της στις αγορές που επιτρέπουν τον φθηνό δανεισμό της – όταν δανείζεται – ακριβώς σε αυτή την δημοσιονομική πειθαρχία των προηγούμενων ετών, η οποία εκτιμούν μάλιστα ότι ενθαρρύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις, περιορίζοντας τους κινδύνους για το δημόσιο ταμείο.

  • Ο κυβερνητικός συνασπισμός που αποτελείτο από το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD), τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους (FDP) δεν κατάφερε να δώσει απάντηση στο ερώτημα.

Ενώπιον της «τρύπας» στον προϋπολογισμό και της ανάγκης από τη μία πλευρά να στηριχθεί η Ουκρανία ενόψει του χειμώνα και από την άλλη να ληφθούν μέτρα για την βιομηχανία, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς και οι Πράσινοι θα έβλεπαν ευχαρίστως μια «έκτακτη» συνθήκη η οποία θα δικαιολογούσε επιπλέον δανεισμό.

Ο Κρίστιαν Λίντνερ όμως, ο οποίος έτσι κι αλλιώς περιέγραφε την αποστολή του στην κυβέρνηση ως «ανάχωμα στις αριστερές πολιτικές» των δύο εταίρων του, είχε διαφορετική άποψη. Όπως βέβαια αποκάλυψαν μόλις χθες οι «Zeit» και «Süddeutsche Zeitung», ο κ. Λίντνερ απεργαζόταν ήδη από καιρό την έξοδό του από την κυβέρνηση, οπότε μάλλον η υπόθεση του «φρένου χρέους» είχε μικρότερη σημασία από ό,τι ο ίδιος ισχυριζόταν, όταν δήλωνε ότι ο καγκελάριος του ζητούσε να …πατήσει τον όρκο που έδωσε ως υπουργός Οικονομικών.

  • Μετά την διάλυση του κυβερνητικού συνασπισμού, ο προϋπολογισμός του 2025 έμεινε σε εκκρεμότητα και θεωρείται μάλλον απίθανο να διευθετηθεί από την παρούσα κυβέρνηση μειοψηφίας.

Η Γερμανία διατρέχει τον κίνδυνο να φθάσει έως το φθινόπωρο του επόμενου έτους χωρίς ψηφισμένο προϋπολογισμό, καθώς η επόμενη κυβέρνηση δεν θα έχει κατά πάσα πιθανότητα σχηματιστεί πριν από το Πάσχα.

Ένας από τους φανατικότερους υποστηρικτές της δημοσιονομικής πειθαρχίας είναι ο Φρίντριχ Μερτς, ο σημερινός ηγέτης του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος (CDU) και, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, πιθανότερος καγκελάριος μετά τις εκλογές του Φεβρουαρίου. Ήταν άλλωστε το κόμμα του που προσέφυγε στο Συνταγματικό Δικαστήριο υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση παραβίασε την συνταγματική επιταγή.

Ο τρόπος όμως με τον οποίο διαλύθηκε η κυβέρνηση έφερε στο επίκεντρο της συζήτησης τα όρια του φρένου χρέους και την πιθανή ανάγκη αναθεώρησής του. Πριν από λίγες ημέρες ο κ. Μερτς αιφνιδίασε πολιτικούς και ΜΜΕ δηλώνοντας ανοιχτός σε αλλαγές. «Το φρένο χρέους είναι σημαντικό, αλλά όχι απαραβίαστο», δήλωσε, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι η χαλάρωση δεν θα πρέπει να γίνει υπέρ κοινωνικών παροχών, «για να δαπανηθούν δηλαδή ακόμη περισσότερα χρήματα στην καταναλωτική και κοινωνική πολιτική».

Γνωρίζει βέβαια ότι το δημοσιονομικό κενό δεν θα κλείσει ξαφνικά, μόνο και μόνο επειδή θα εγκατασταθεί ο ίδιος στην καγκελαρία, αλλά αντιλαμβάνεται και την διαρκώς αυξανόμενη πίεση από τις κρατιδιακές κυβερνήσεις – ακόμη και αυτές με πλειοψηφία CDU – που ζητούν κονδύλια για επενδύσεις. Ο χριστιανοδημοκράτης Δήμαρχος/Κυβερνήτης του Βερολίνου, Κάι Βέγκνερ, όχι μόνο εξήγγειλε πρωτοβουλία ανατροπής του φρένου χρέους στο Ομοσπονδιακό Συμβούλιο (Bundesrat), αλλά δήλωσε και ότι έχει συζητήσει σχετικά με τον αρχηγό του και το κόμμα είναι έτοιμο για μεταρρυθμίσεις. Ο Φρίντριχ Μερτς διέψευσε τον ισχυρισμό και οι σχέσεις – οι οποίες δεν υπήρξαν ποτέ ιδιαίτερα αγαστές – πάγωσαν.

  • Αυτός ήταν ένας παραπάνω λόγος που η μετέπειτα δήλωση Μερτς προκάλεσε έκπληξη και κάποια δυσαρέσκεια των βουλευτών του, οι οποίοι είχαν μέχρι τώρα εμπεδώσει ότι θα έφθαναν στις εκλογές με επιχειρήματα υπέρ του κανόνα και χρειάζονται πλέον έναν πιο εύσχημο τρόπο για να αλλάξουν ρητορική. Το SPD έσπευσε να αξιοποιήσει την μεταστροφή του αρχηγού του CDU και να προτείνει μεταρρύθμιση του κανόνα πριν από τις εκλογές, υπό τον φόβο στην επόμενη βουλή να μην υπάρχει η απαιτούμενη πλειοψηφία των δύο τρίτων για να γίνει αναθεώρηση. Κάτι τέτοιο ωστόσο μοιάζει σήμερα μάλλον απίθανο – ακόμη και μετά την φθινοπωρινή έκθεση των πέντε «Σοφών» της γερμανικής οικονομίας, οι οποίοι διαπιστώνουν επείγουσα ανάγκη επένδυσης στις υποδομές.

Το CDU αργά ή γρήγορα θα συζητήσει το θέμα του «φρένου χρέους», πιθανότατα προσπαθώντας να σχηματίσει κυβερνητικό συνασπισμό μετά την 23η Φεβρουαρίου, όταν στο τραπέζι θα μπουν οι δημοσιονομικές και διαρθρωτικές ανάγκες και οι πολιτικές με τις οποίες θα αντιμετωπιστούν.
Το Κέντρο Κοινωνικών Επιστημών του Βερολίνου (WZB) βάζει όμως στην συζήτηση και μια επιπλέον παράμετρο: την απειλή που συνιστά η δημοσιονομική λιτότητα για την γερμανική δημοκρατία. Σε έρευνά του, το WZB διαπιστώνει ότι «οι ψηφοφόροι που εκτίθενται στις υλικές επιπτώσεις των οικονομικών κρίσεων και των χρηματοπιστωτικών κρίσεων είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν την ακροδεξιά, ενώ η λιτότητα ως απάντηση σε αυτές τις κρίσεις επιδεινώνει περαιτέρω το πρόβλημα».

Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνεται, «μια σκληρή, υποχρεωτική συνταγματική απαίτηση όπως το φρένο χρέους, που αναγκάζει τα κυρίαρχα πολιτικά κόμματα και τους κυβερνητικούς συνασπισμούς να υιοθετήσουν υποχρεωτικές πολιτικές λιτότητας απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις, δεν είναι μόνο κακή οικονομία, αλλά και κακή πολιτική». Αντίθετα, για να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές οικονομικές προκλήσεις της Γερμανίας και να ενισχύσουν τη δημοκρατία ενάντια στην ολοένα και πιο σοβαρή απειλή που συνιστά η ακροδεξιά και η πόλωση, οι Γερμανοί πολιτικοί «θα πρέπει να εισαγάγουν πιο ευέλικτους δημοσιονομικούς κανόνες, καθώς το φρένο του χρέους μπορεί να είναι καλοπροαίρετο, αλλά τα δημοκρατικά και οικονομικά διακυβεύματα είναι απλώς πολύ υψηλά για να εκτιμήσουν τη δημοσιονομική αυστηρότητα πάνω από όλους τους άλλους στόχους», τονίζεται.

Στην Γερμανία βέβαια η δημοσιονομική πειθαρχία δεν είναι απλώς συνταγματική επιταγή. Είναι πεποίθηση βαθιά ριζωμένη στην πολιτική και κοινωνική κουλτούρα των Γερμανών και δύσκολα θα κλονιστεί. Τα δεδομένα όμως έχουν πλέον αλλάξει και εδώ. Η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, η βιομηχανία χάνει συνεχώς θέσεις εργασίας, οι κοινωνικές και γεωστρατηγικές συνθήκες είναι ασφυκτικές και η χώρα οδεύει στις – ασυνήθιστες στην Γερμανία – πρόωρες εκλογές. Ο «ορντολιμπεραλισμός» ή «εύτακτος φιλελευθερισμός» μπορεί να έχει «ευγενή» κίνητρα, αλλά δεν αποκλείεται να πλησιάζει πλέον στα όριά του.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Μέξας στην ΕΡΑ ΣΠΟΡ: «Σημαντική νίκη στο Μαρούσι, όλα θα κριθούν στα play out» (audio)

Το Λαύριο κέρδισε το Μαρούσι με σκορ 84-80, πετυχαίνοντας...

ΠΟΥ: Οι οκτώ πιο επικίνδυνοι μικροοργανισμοί παγκοσμίως

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) δημοσίευσε τη λίστα με...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΗΠΑ: «Αδυναμία» το υψηλό δημόσιο χρέος για την υλοποίηση της οικονομικής ατζέντας του Ντ. Τραμπ

Η προεκλογική ατζέντα του Ντόναλντ Τραμπ αντιμετωπίζει δύο κύρια αδύνατα σημεία: τους υψηλούς δασμούς σε κινεζικά και άλλα προϊόντα και το δημόσιο χρέος των...

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Έσοδα πάνω από 500 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό του εννέα μηνών

Οι εισπράξεις από φόρους μεταβίβασης ακινήτων για το εννεάμηνο του 2024 ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ, συμβάλλοντας στην αύξηση των φορολογικών εσόδων του προϋπολογισμού...

Επίδομα Θέρμανσης: Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για την υποβολή αιτήσεων – Στις 6/12 η προθεσμία λήξης

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα myΘέρμανση είναι διαθέσιμη για την υποβολή αιτήσεων επιδόματος θέρμανσης, το οποίο φέτος ανέρχεται σε 1.200 ευρώ, και η προθεσμία υποβολής αιτήσεων...

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Έσοδα πάνω από 500 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό στο εννέαμηνο – Ποια είναι η μέση τιμή των ακινήτων που «άλλαξαν χέρια»

Οι εισπράξεις από φόρους μεταβίβασης ακινήτων για το εννεάμηνο του έτους υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ, συμβάλλοντας στην αύξηση των φορολογικών εσόδων του προϋπολογισμού...

«Φρένο» στη βραχυχρόνια εκμίσθωση: Φορολογικό κίνητρο στους ιδιοκτήτες που συνάπτουν συμβάσεις για τουλάχιστον 3 έτη

Από το νέο έτος, θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στη βραχυχρόνια μίσθωση, με στόχο την αύξηση της προσφοράς στέγης και την εισαγωγή κανόνων στην αγορά...

Πόθεν έσχες: Ανοικτή η πλατφόρμα για δηλώσεις του 2023, αύριο ανοίγει για τις δηλώσεις του 2024 – Αναλυτικά η διαδικασία

Η ηλεκτρονική εφαρμογή ΠΟΘΕΝ είναι διαθέσιμη για τις δηλώσεις πόθεν έσχες του 2023, με την πλατφόρμα για τις δηλώσεις του 2024 να ανοίγει αύριο,...

«Ανοίγουν» οι λαϊκές αγορές για τους αγρότες – Σε διάλογο το υπ. Ανάπτυξης με τους παραγωγούς για την ενίσχυση της παρουσίας τους

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, υποστηρίζει την αύξηση της συμμετοχής των αγροτών στις λαϊκές αγορές, προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να μειωθούν οι...

Τα προγράμματα ΕΣΠΑ ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα προκηρυχθούν έως το τέλος του 2024

Αναμένονται νέα προγράμματα ΕΣΠΑ για ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων έως το τέλος του 2024, με στόχο την επιδότηση δαπανών όπως εξοπλισμός, ψηφιακή προβολή, πιστοποίηση προϊόντων...

«Σπίτι μου 2» και «Αναβαθμίζω»: Τον Ιανουάριο ξεκινούν τα προγράμματα στήριξης – Οι δικαιούχοι

Το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο και θα παρέχει στήριξη σε 20.000 πολίτες, προσφέροντας δάνεια με μειωμένο επιτόκιο και διευρυμένα εισοδηματικά...

Υπουργείο Εργασίας: «Αντίδοτο» στην ανεργία τα προγράμματα απασχόλησης της ΔΥΠΑ

Το Υπουργείο Εργασίας δίνει έμφαση σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, με τα προγράμματα της ΔΥΠΑ να έχουν ωφελήσει πάνω από 201,000 άτομα την τελευταία πενταετία,...