- Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ενδέχεται να προκαλέσει αυξημένους εμπορικούς δασμούς στις ΗΠΑ κατά της Κίνας, με την Ευρώπη να μην μπορεί να αντιδράσει αποτελεσματικά.
- Ο Ίλον Μάσκ, διευθύνων σύμβουλος της Tesla, έχει σημαντικούς δεσμούς με την Κίνα, καθώς η εταιρεία του εξαρτάται από την αγορά της και μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας.
- Παρά τις προθέσεις του Τραμπ για επιβολή δασμών, οι ισχυρές εμπορικές σχέσεις της Tesla με την Κίνα και οι αντίκτυποι αυτής της συνεργασίας μπορεί να περιορίσουν τις εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών.
Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ απειλεί να οδηγήσει τις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας σε ένα γαϊτανάκι επιβολής αυξημένων εμπορικών δασμών σε ένα περιβάλλον κλιμακούμενης διεθνούς διαμάχης, με την Ευρώπη ανήμπορη να αντιδράσει στη μέση.
Το Πεκίνο όμως πιστεύει ότι έχει έναν άσο στο μανίκι που θα μπορούσε να συγκρατήσει την επιθετική πολιτική του Τραμπ: τον διευθύνοντα σύμβουλο της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla, Ίλον Μασκ, του οποίου η εταιρεία εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις καλές σχέσεις με τον ασιατικό γίγαντα.
«Η Tesla δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την Κίνα», δήλωσε στον ενημερωτικό ιστότοπο Politico, ο αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων της Κοπεγχάγης, Κορνέλ Μπαν, ο οποίος μελετά τις επενδύσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και θεωρεί ότι «δεν θα υπάρξει μεγάλη σύγκρουση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας όσο ο Μασκ βρίσκεται κοντά στον Λευκό Οίκο».
Ο Μασκ είχε πάρει ένα μεγάλο στοίχημα στην Κίνα, το οποίο απέδωσε καρπούς. Το πρώτο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη άνοιξε τον Δεκέμβριο του 2019 και τώρα κατασκευάζει το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής της εταιρείας, με πολλά αυτοκίνητα να πηγαίνουν προς πώληση στην Ευρώπη. Ένα δεύτερο εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται υπό κατασκευή.
Η Tesla ήταν η πρώτη ξένη φίρμα που άνοιξε ένα εργοστάσιο στην Κίνα αποκλειστικής ιδιοκτησίας και διαχείρισης της μητρικής εταιρείας, σε αντίθεση με το μοτίβο που είχαν ακολουθήσει άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, στις οποίες επετράπη να δραστηριοποιηθούν στην Κίνα, εφόσον ίδρυαν κοινοπραξίες με τοπικές εταιρείες.
Αυτή η πραγματικότητα θεωρείται ότι θα ωθήσει τον Μασκ να χρησιμοποιήσει τους δεσμούς του με τον Τραμπ, ο οποίος έχει υποστηρίξει πολλάκις την αύξηση των δασμών στα κινέζικα προϊόντα, για να μετριάσει τις επιπτώσεις για την εταιρεία του.
Την ίδια ώρα, δημοσιεύματα σε έντυπα μεγάλης επιρροής στην Κίνα υπογραμμίζουν τη σημασία αυτής της συνεργασίας, που χαρακτηρίζεται «win-win», δηλαδή επωφελή και για τις δύο πλευρές: «Με βάση τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας και του ισχυρού brand, που υποστηρίζονται από την εξαιρετικά μεγάλης κλίμακας καταναλωτική αγορά της Κίνας, οι πωλήσεις της Tesla έχουν αυξηθεί σημαντικά», τονίζει η εφημερίδα People’s Daily.
Αυτά τα ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα έρχονται σε αντίθεση με την αναγγελθείσα πρόθεση του Τραμπ να πλήξει τις εισαγωγές στις ΗΠΑ με δασμούς.
Ο Ρόμπερτ Λάιτχιζερ, ο επικεφαλής εξωτερικού εμπορίου κατά τη διάρκεια της πρώτης διακυβέρνησης Τραμπ, έχει ήδη δημοσιεύσει σχέδια για την εφαρμογή των δραματικά υψηλότερων δασμών που υποσχέθηκε ο Ρεπουμπλικάνος υποψήφιος κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.
Πριν λίγες ημέρες, ο Ντόναλντ Τραμπ επέλεξε τον Χάουαρντ Λούτνικ, μακροχρόνιο φίλο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Cantor Fitzgerald, ως υποψήφιο για το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Εμπορίου. Ο Λούτνικ επίσης έχει υποστηρίξει τα σχέδια του Τραμπ για ισχυρή δασμολόγηση των εισαγωγών, ώστε να τονωθεί η οικονομία των ΗΠΑ.
Πηγή: Politico