Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Μελέτη: Τιμή, ποιότητα και προσφορές τα κύρια αγοραστικά κριτήρια των καταναλωτών κατά την φετινή γιορτινή περίοδο

Οι Έλληνες καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί στις εορταστικές αγορές φέτος, με κύρια κριτήρια την τιμή, την ποιότητα και τις προσφορές, εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας και υψηλού πληθωρισμού.
  • Οι Έλληνες καταναλωτές είναι συγκρατημένοι στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο, με το 36% να αναμένει ότι θα ξοδέψει λιγότερα σε σύγκριση με πέρυσι.
  • Τα κύρια αγοραστικά κριτήρια είναι η τιμή (95%), η ποιότητα (65%) και οι προσφορές (55%), με την ηλικία να επηρεάζει τη διάθεση για αγορές.
  • Παγκόσμια, οι καταναλωτές είναι επίσης επιφυλακτικοί, με το 64% να δείχνει σκεπτικισμό σχετικά με τις εκπτώσεις και το 45% να ανησυχεί για την οικονομική τους δυνατότητα.

Συγκρατημένοι εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές όσον αφορά τις αγορές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, σύμφωνα με ευρήματα έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα 2024. Την ίδια στιγμή, βασικά αγοραστικά κριτήρια των καταναλωτών παραμένουν η τιμή, η ποιότητα και οι προσφορές.

Συγκεκριμένα, σε σχετική ερώτηση, ένας στους τρεις συμμετέχοντες στην έρευνα (36%) δήλωσε ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σε σύγκριση με πέρυσι. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτώμενους (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια, ενώ 4% θα ξοδέψουν περισσότερα και 6% δεν θα κάνουν αγορές.

Η έρευνα, η οποία πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στην Ελλάδα από το 2021 σε συνεργασία με την MRB, στο πλαίσιο της αντίστοιχης παγκόσμιας σειράς ερευνών της ΕΥ, παρακολουθεί τις τάσεις, τις προτιμήσεις και τις ανησυχίες των καταναλωτών στο ρευστό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής αβεβαιότητας των τελευταίων ετών. Σημειώνεται, ότι τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν τον Δεκέμβριο.

Η πρόθεση για εορταστικές αγορές συνδέεται άμεσα με την ηλικία των καταναλωτών, καθώς μόλις 26% των ερωτώμενων ηλικίας 18-29 ετών δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα ή καθόλου, ενώ αυτό το ποσοστό διπλασιάζεται στην ηλικιακή ομάδα 50-64 (50%).
Πιο χαλαρή εμφανίζεται η σύνδεση με εισοδηματικά κριτήρια, υποδηλώνοντας, ενδεχομένως, ότι η απροθυμία για αγορές δεν οφείλεται μόνο στις υψηλές τιμές και τη συμπίεση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Η διάθεση για μειωμένες ή μηδενικές αγορές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο στην Ελλάδα διαμορφώνεται ακριβώς στο ίδιο επίπεδο στις τυπολογίες των καταναλωτών που αποδίδουν πρωταρχική σημασία στην τιμή και την προσιτότητα των προϊόντων (Affordability First), αλλά και τον αντίκτυπο των αγοραστικών επιλογών τους στην κοινωνία (Society First), αγγίζοντας το 50% και στις δύο κατηγορίες.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ρωτήθηκαν, επίσης, σχετικά με τα σημαντικότερα κριτήρια με βάση τα οποία θα κάνουν τις αγορές τους την εορταστική περίοδο. Η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο κριτήριο (95%), ακολουθούμενη από την ποιότητα (65%). Οι καταναλωτές, ιδιαίτερα αυτοί με τις μεγαλύτερες ηλικίες, αποδίδουν, επίσης, σημασία στο αν το προϊόν βρίσκεται σε προσφορά (55%), ενώ για το 28% των καταναλωτών 18-29 ετών σημαντική είναι και η μάρκα/brand του προϊόντος. Μικρότερη σημασία αποδίδεται στην εξατομίκευση (16%), τις διαδικτυακές κριτικές από άλλους καταναλωτές (15%), την ευκολία στην επιστροφή ή αλλαγή (10%), καθώς και στην ευελιξία και τις επιλογές στην παράδοση (8%).

Αντίστοιχα, σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της έρευνας της EY Holiday Shopping Survey, σχεδόν τα δύο τρίτα των 13.000 ερωτηθέντων καταναλωτών (64%) είναι επιφυλακτικοί ως προς τις εορταστικές εκπτώσεις, ενώ το 45% δηλώνουν σκεπτικοί ως προς την οικονομική δυνατότητά τους να διαθέσουν χρήματα για αυτήν την περίοδο. Σχολιάζοντας τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών σχετικά με τις αγορές κατά την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με την έρευνα, ο εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Θάνος Μαύρος, δήλωσε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παγκόσμια οικονομική και γεωπολιτική αβεβαιότητα επηρεάζουν τη διάθεση για αγορές κατά την εορταστική περίοδο, όπως επιβεβαιώνεται και από τη σημασία που αποδίδουν οι Έλληνες καταναλωτές στις τιμές των προϊόντων. Το ίδιο, ωστόσο, παρατηρούμε και σε παγκόσμιο επίπεδο, αναδεικνύοντας μία γενικότερη συνειδητή στροφή των καταναλωτών προς πιο συγκρατημένη αγοραστική συμπεριφορά, αναζητώντας την καλύτερη ποιότητα στην καλύτερη δυνατή αξία».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ρωσία: Φωτιά σε βιομηχανικό χώρο στην Καλούγκα από κομμάτι ουκρανικού drone

Συντρίμμια ουκρανικού drone που καταρρίφθηκε προκάλεσαν πυρκαγιά σε βιομηχανική...

Το βίντεο της ΚΑΕ ΑΕΚ σχετικά με την έμφυλη βία

Το βίντεο της ΚΑΕ ΑΕΚ προβάλλει την ανάγκη για...

Αμορίμ: «Εάν δεν ρισκάρουμε σήμερα, την επόμενη χρονιά θα αντιμετωπίσουμε τα ίδια προβλήματα»

Ο Πορτογάλος προπονητής της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Αμορίμ, δήλωσε ότι...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Βουλή: Ξεκινά στην κατάλληλη επιτροπή η επεξεργασία του κρατικού προϋπολογισμού 2025

Η επεξεργασία του κρατικού προϋπολογισμού 2025 ξεκινά σήμερα, στις 15:00, στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, με τις ομιλίες των γενικών εισηγητών των κομμάτων.Οι ομιλητές...

Black Friday: Έγινε το πιο σημαντικό εκπτωτικό συμβάν

Η Black Friday έχει καθιερωθεί ως το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς, με οκτώ στους δέκα Έλληνες να τη θεωρούν καλή ευκαιρία για έξυπνες...

Έρχεται νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ΤΑΠ, δημοτικών φόρων και δημοτικού φωτισμού

Ανακοινώθηκε η δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, δημοτικών τελών και δημοτικού φωτισμού από τον υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλη Σπανάκη.Το νέο...

Κύριος πυλώνας χρηματοδότησης για τις ελληνικές τράπεζες οι χρηματοδοτήσεις των έργων ΣΔΙΤ

Οι ελληνικές τράπεζες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην χρηματοδότηση έργων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), παρά τις προκλήσεις όπως η αύξηση του κατασκευαστικού κόστους...

Συνεργατικοί χώροι: Το προφίλ των εργαζομένων – Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν την Ελλάδα

Η Ελλάδα, και κυρίως η Αθήνα, προσελκύει ολοένα και περισσότερους ψηφιακούς νομάδες και ξένους επαγγελματίες λόγω του χαμηλού κόστους διαβίωσης, του καλού καιρού και...

Χρηματιστήριο Αθηνών: Οι 10 μετοχές – καθοδηγητές της ανόδου το 2024

Η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά αναμένεται να κλείσει το 2024 με άνοδο άνω του 70%, αν και πάνω από το 55% των μετοχών έχουν αρνητική...

ΔΕΣΦΑ: Επέκταση μεταφοράς ικανότητας και νέες πηγές προμήθειας μέσω του κάθετου διαδρόμου φυσικού αερίου προς την ΝΑ Ευρώπη

Ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει αύξηση της μεταφορικής ικανότητας φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με στόχο την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση προμηθευτών.Ο...

Επενδυτικό σχέδιο γιγάντιο και μείωση φόρων από τα υπερκέρδη της φοροαπαλλαγής

Η ελληνική κυβέρνηση προγραμματίζει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 42 δισ. ευρώ έως το 2026, χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και κοινοτικούς πόρους.Οι...

Πότε θα γίνουν οι πληρωμές συντάξεων και ενισχύσεων – Ποιες προθεσμίες λήγουν μέχρι το τέλος του μήνα

Οι πληρωμές συντάξεων και επιδομάτων από το Δημόσιο θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες ημέρες, με σημαντικές ημερομηνίες στις 26 και 28 Νοεμβρίου για κύριες και...

Visa: 10 προτάσεις για να πραγματοποιείτε τις αγορές σας με ασφάλεια

Η Visa προειδοποιεί τους καταναλωτές για τις αυξανόμενες απειλές απάτης κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καθώς οι απατεώνες εκμεταλλεύονται την...