- Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία περιμένει την απάντηση των ΗΠΑ για την αναβάθμιση 38 F-16 Block 50 σε διαμόρφωση Viper, με την απάντηση να αναμένεται εντός του 2024.
- Η αναβάθμιση αυτή είναι κρίσιμη για την ομογενοποίηση του αεροπορικού στόλου και θα καθοριστεί από το τελικό κόστος, το οποίο θα επηρεάσει τις μελλοντικές συμφωνίες ή τις διαπραγματεύσεις.
- Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 σε Viper αναμένεται να ενισχύσει την επιχειρησιακή ικανότητα της Πολεμικής Αεροπορίας, επιτρέποντας τη συνεργασία με σύγχρονα μαχητικά όπως τα Rafale και F-35.
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία περιμένει την απάντηση των ΗΠΑ στο έγγραφο αίτημα που αφορά την αναβάθμιση των 38 μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 block 50 στην διαμόρφωση F-16 Viper.
Το αρμόδιο γραφείο της αμερικανικής κυβέρνησης βρίσκεται στο τελικό στάδιο προετοιμασίας του σχετικού εγγράφου που θα παραλάβει η Πολεμική Αεροπορία και που θα κρίνει το μέλλον των μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 Block 50.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Οnalert.gr, η απάντηση των Αμερικανών αναμένεται να φτάσει στην Αθήνα και στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας μέσω πρεσβείας, ακόμα και εντός του 2024.
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Με δεδομένο ότι η αναβάθμιση των F-16 block 50 βρίσκεται στις κορυφαίες εξοπλιστικές προτεραιότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, η απάντηση των Aμερικανών αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, προκειμένου οι Επιτελείς της ΠΑ, σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία, να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα.
Η ειλημμένη απόφαση για ομογενοποίηση του αεροπορικού στόλου, όπως καθορίζεται και από τη νέα Δομή Δυνάμεων την οποία ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, κάνει μονόδρομο την αναβάθμιση των 38 μαχητικών.
Ωστόσο, το τελικό κόστος, το οποίο θα αναφέρεται στην επίσημη απάντηση των Αμερικανών, θα κρίνει αν οι δύο πλευρές προχωρήσουν άμεσα σε συμφωνία ή θα ακολουθήσουν νέες συζητήσεις, σε μια προσπάθεια περαιτέρω εξοικονόμησης πόρων.
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Η αρχική εικόνα που έφτανε το προηγούμενο διάστημα στην Πολεμική Αεροπορία έδειχνε να εκτινάσσει το κόστος πολύ πάνω από το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, ποσό απαγορευτικό για τα δημοσιονομικά περιθώρια, τουλάχιστον άμεσα. Ωστόσο, η εκτίμηση είναι ότι το τελικό ποσό θα είναι αρκετά χαμηλότερο, με το Αεροπορικό Επιτελείο αλλά και την πολιτική ηγεσία να έχει ήδη ασκήσει σχετικές πιέσεις, καθώς το πρόγραμμα θα έρθει ως «ουρά» στην αναβάθμιση των 83 μαχητικών F-16 block 52 σε Viper.
Σημαντική παράμετρος για το κόστος της αναβάθμισης των 38 αεροσκαφών τύπου F-16 block 50 αποτελεί και που τελικά πρόκειται να πραγματοποιηθούν οι εργασίες, αφού εκτός από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, υπάρχει η πρόταση για εκτέλεση του προγράμματος από την Πολεμική Αεροπορία στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI
Ωστόσο, η ΕΑΒ φαίνεται να διαθέτει σαφές πλεονέκτημα, με δεδομένο ότι ήδη «τρέχει» το πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 F-16 block 50, ενώ πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι να στηριχτεί η εταιρεία στην προσπάθεια ανάκαμψης, η οποία ήδη έχει αρχίσει.
Μάλιστα, θέλει η αναβάθμιση των F-16 block 50 να αρχίσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος, ώστε να αξιοποιηθεί το προσωπικό και η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια.
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 σε διαμόρφωση Viper αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα για την ομογενοποίηση του αεροπορικού στόλου, καθώς η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει στη φαρέτρα της έως τα τέλη της δεκαετίας 121 μαχητικά 4,5 γενιάς πλήρως δικτυοκεντρικά με σύστημα μεταφοράς δεδομένων Link-16, αλλά και ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA.
EUROKINISSI / Γ.Τ. ΓΕΕΘΑ
Οι συνολικά επτά Πολεμικές Μοίρες Viper θα αποτελέσουν τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, με μαχητικά τα οποία θα μπορούν να αναλάβουν κάθε είδους αποστολή. Θα είναι τα αεροσκάφη που θα δίνουν αριθμητικό βάθος στην ΠΑ και θα μπορούν να συνεργαστούν τόσο με τα Rafale όσο κυρίως με τα 5ης γενιάς F-35, τα οποία θα αποτελούν την «αιχμή του δόρατος», τόσο σε αποστολές αποτροπής όσο και κρούσης.
Επιπλέον, η ομογενοποίηση του αεροπορικού στόλου, πέρα από το επιχειρησιακό όφελος, «λύνει τα χέρια» του Επιτελείου σε ζητήματα συντήρησης, υποστήριξης αλλά και εκπαίδευσης. Παράλληλα, όσον αφορά τα οικονομοτεχνικά κριτήρια, η ύπαρξη στον αεροπορικό στόλο μαχητικών F-16 ίδιου τύπου επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς