Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα – Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Μετά από 38 χρόνια καθυστερήσεων και προβλημάτων, το Μετρό Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πύλες του, προσφέροντας μια σύγχρονη υποδομή μεταφορών στην πόλη και διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών.
  • Μετά από 38 χρόνια καθυστερήσεων και προβλημάτων, το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι έτοιμο να λειτουργήσει, με τα εγκαίνια να προγραμματίζονται από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
  • Η κατασκευή του μετρό αντιμετώπισε σοβαρές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών προβλημάτων, αρχαιολογικών ευρημάτων και αλλαγών αναδόχων, με συνολικό κόστος 3 δισ. ευρώ.
  • Η βασική γραμμή μήκους 9,8 χλμ. θα διαθέτει 13 σταθμούς και θα είναι δωρεάν για το επιβατικό κοινό κατά τις πρώτες τέσσερις ημέρες λειτουργίας της.

Πέρασαν 38 χρόνια από την ημέρα που ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, οραματίστηκε τη δημιουργία Μετρό στην πόλη.

Ήταν το μακρινό 1986 και από τότε, το Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού κατάφερε να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια έφτασε η ώρα να μπει στις ράγες και να ξεκινήσει τη λειτουργία του. Η ιστορική μέρα έφτασε…

Σήμερα, 38 χρόνια μετά και μέσα από πολλές δυσκολίες, εμπόδια και καθυστερήσεις, έφτασε η ώρα που η Θεσσαλονίκη, όχι μόνο θα έχει Μετρό, αλλά θα είναι και ένα από το πιο σύγχρονα και εντυπωσιακά της Ευρώπης, ένα «κόσμημα» όπως πολλές φορές έχει χαρακτηριστεί από Έλληνες και ξένους που το έχουν ήδη επισκεφθεί.

Η πρωτοβουλία του Σωτήρη Κούβελα είχε αναληφθεί με την τοποθέτηση μια ταμπέλας που προανήγγειλε έργα κατασκευής μετρό, με χρηματοδότηση από το δημοτικό ραδιόφωνο FM100. Βέβαια, η σήραγγα που άνοιξε δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και τελικά ήταν το 1992 όταν το project δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με Σύμβαση Παραχώρησης.

Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό» τον Μάρτιο του 1999 με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων και τρία χρόνια αργότερα… έληξε λόγω έλλειψης πόρων.

Ήταν η υπουργός του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου, που διετέλεσε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2001-2004, και δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Στις 7 Απριλίου 2006, επί κυβέρνησης Καραμανλή, υπογράφεται η σύμβαση με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA με προϋπολογισμό 1,052 δισ. ευρώ και ολοκλήρωση τον Οκτώβριο του 2012.

Στις 30 Νοεμβρίου 2007 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ήταν αυτός που υποδέχτηκε τον πρώτο από τους δύο μετροπόντικες που θα χρησιμοποιούνταν για τη διάνοιξη των σηράγγων ενώ εντός 2008 έφτασε και ο δεύτερος.

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης συνάντησε τόσα κατασκευαστικά προβλήματα είναι η επιλογή της εκτέλεσης του έργου με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή και η χάραξή της βασικής γραμμής επί της οδού Εγνατίας, παρά τις επαναλαμβανόμενες επισημάνσεις των αρχαιολόγων ότι οι εργασίες θα έφερναν στο φως πληθώρα αρχαιοτήτων και θα απαιτούνταν ανασκαφές, που σημαίνει και καθυστερήσεις.

Κάπως έτσι, φτάσαμε στο 2013, όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναίνεσε τελικά στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους στον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος και πολλές φορές βρέθηκε ένα βήμα πριν εγκαταλειφθεί η λειτουργία του. 

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Η απόφαση για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων λήφθηκε τον Οκτώβριο του 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η σχετική μελέτη εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στις αρχές του 2017.

Στις 7 Σεπτεμβρίου 2019 ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των ευρημάτων εντός του σταθμού Βενιζέλου και ακολούθησε σειρά προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που τελικά απορρίφθηκαν οριστικά δύο χρόνια αργότερα.

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οδηγήθηκε στην κατάρρευση. Το 2017, επί κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην ‘ΑΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την επέκταση προς την Καλαμαριά. Το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε» με ταχύτητα …φωτός.

Όπως πρόσφατα επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ. ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Και κάπως έτσι, εν μέσω συμπληγάδων και μεταξύ της Σκύλλας και της Χάρυβδης, φτάσαμε στο σήμερα. Η τελετή εγκαινίων της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνει στις 12 το μεσημέρι από τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Με το που πατήσει το…κουμπί στο υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου του μετρό Θεσσαλονίκης στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας ο πρωθυπουργός, θα ανοίξουν οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής μήκους 9,8 χλμ και το μετρό θα δοθεί για χρήση στο επιβατικό κοινό, το οποίο για τέσσερις ημέρες θα μπορεί να το χρησιμοποιεί εντελώς δωρεάν και στη συνέχεια, η τιμή του εισιτηρίου θα είναι στα 0,60 ευρώ.

Φωτογραφίες: ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Formula 1: Ο Λάντο Νόρις της McLaren στην pole για το sprint στο Κατάρ

Σήμερα το απόγευμα θα διεξαχθεί ο αγώνας sprint στο...

Ισραήλ: Νέες διαμαρτυρίες πολιτών απαιτούν συμφωνία για τους ομήρους στη Γάζα στο κοινοβούλιο.

Χιλιάδες πολίτες, κυρίως γυναίκες ντυμένες στα λευκά, διαδήλωσαν στην...

Ελαιόλαδο: Η τιμή παραγωγού μειωμένη κατά 40% – Δεύτερη στην Ε.Ε. η Ελλάδα στη παραγωγή

Η τιμή παραγωγού για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έχει...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Τρίκαλα Κορινθίας: Εξερεύνηση στα αξιοθέατα των πανέμορφων συνοικιών 

Τα Τρίκαλα Κορινθίας είναι ένας ιδανικός προορισμός για φυσιολάτρες, προσφέροντας ηρεμία και αυθεντικότητα της ελληνικής υπαίθρου, σε κοντινή απόσταση από την Αθήνα.Η περιοχή χωρίζεται...

Ζωντανά τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης: 13 σταθμοί σε 17 λεπτά για 250.000 επιβάτες

Τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιούνται σήμερα, 30 Νοεμβρίου 2024, με την παρουσία σημαντικών πολιτικών προσώπων, όπως η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Πρωθυπουργός.Η...

Απευθείας τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης: «Το τέλος μιας περιπέτειας» – 13 σταθμοί σε 17 λεπτά για 250.000 επιβάτες

Η Θεσσαλονίκη εγκαινιάζει το Μετρό, ένα σημαντικό έργο που αναμένεται να αλλάξει την καθημερινότητα 250.000 πολιτών, 38 χρόνια μετά την αρχική του σύλληψη.Η βασική...

Ξεκίνησε η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Μητσοτάκης ενεργοποίησε: «Το υποσχεθήκαμε και το υλοποιήσαμε, τέλος με τα συμπλέγματα»

Εγκαινιάστηκε το Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα έργα στην Ελλάδα, 38 χρόνια μετά την αρχική του οραματική σύλληψη.Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε...

Λειτούργησε το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Μητσοτάκης ενεργοποίησε: «Το δηλώσαμε και το πραγματοποιήσαμε, φτάνει με τα συμπλέγματα» – Ουρές πολιτών για την πρώτη διαδρομή

Η Θεσσαλονίκη εγκαινίασε το Μετρό της, ένα έργο που αναμενόταν σχεδόν 38 χρόνια, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να δηλώνει ότι πρόκειται για «σύμβολο...

Ασφυκτικός ο θάνατος του 16χρονου στην Ξάνθη: Τι αποκάλυψε η ιατροδικαστική – «Είναι κανονική δηλητηρίαση»

Η ιατροδικαστική εξέταση του 16χρονου στην Ξάνθη επιβεβαίωσε ότι ο θάνατός του προήλθε από ασφυξία λόγω έλλειψης οξυγόνου.Ο ιατροδικαστής Νίκος Κιφνίδης χαρακτήρισε τον θάνατο...

Σήμερα απολογείται ο 26χρονος για την έκρηξη στο διαμέρισμα των Αμπελοκήπων

Απολογείται σήμερα ο 26χρονος για την έκρηξη σε διαμέρισμα στους Αμπελόκηπους, όπου βρέθηκαν αποτυπώματα του ίδιου και άλλου κατηγορούμενου.Η υπεράσπιση του 26χρονου αρνείται τις...

Κασσελάκης για Αποστολάκη: «Ας μην τον αναφέρουν – Θα κινηθώ νομικά με τον Πολάκη για τον πόθεν έσχες»

Ο Στέφανος Κασσελάκης εξέφρασε την απόλυτη στήριξή του στον Ευάγγελο Αποστολάκη, τονίζοντας ότι έχει προσφέρει πολλά στη χώρα και ότι κανείς με αντιδημοκρατικές πρακτικές...

Ειδοποίηση 112 για πλημμύρες στη Λήμνο – Η κακοκαιρία Bora πλήττει την Αττική από το απόγευμα με δυνατές καταιγίδες

Η κακοκαιρία Bora προκαλεί επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα στη Λήμνο, με προειδοποιήσεις μέσω του 112.Οι κάτοικοι της Λήμνου λαμβάνουν μήνυμα για πιθανές καταιγίδες και πλημμύρες,...

Προειδοποίηση 112 για πλημμύρες στη Λήμνο: «Αποφύγετε τις μετακινήσεις» – Ο δρόμοι μετατράπηκαν σε ποτάμια

Η κακοκαιρία Bora έχει ξεκινήσει την επέλασή της και στη Λήμνο ήχησε το 112 προειδοποιώντας τους κατοίκους για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα. Σύμφωνα με το μήνυμα...