Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2024

Αποκτώντας… χρόνο

Η ελληνοτουρκική προσέγγιση επιδιώκει την αμοιβαία κερδοφορία χρόνου για την ολοκλήρωση στρατηγικών σχεδίων, με Ελλάδα και Τουρκία να προσπαθούν να ενισχύσουν τις στρατιωτικές τους δυνατότητες στον αέρα και στη θάλασσα.
  • Η ελληνοτουρκική προσέγγιση φαίνεται να επιβλήθηκε από εξωτερικούς παράγοντες, με στόχο να κερδίσουν χρόνο οι δύο χώρες μέχρι την ολοκλήρωση των στρατηγικών τους σχεδίων.
  • Η Ελλάδα επιδιώκει την ολοκλήρωση των εξοπλιστικών της προγραμμάτων για την αεροπορική και ναυτική της υπεροχή, ενώ η Τουρκία προσπαθεί να αναπτύξει τον εθνικό της αεροσκάφος και να ενισχύσει την πολεμική της αεροπορία.
  • Παρά την προσέγγιση, η Ελλάδα αναμένεται να διατηρήσει στρατηγικό πλεονέκτημα στον αέρα και στη θάλασσα, αν και η Τουρκία θα προσπαθήσει να καλύψει το κενό στην αεροπορία της με την προμήθεια νέων αεροσκαφών.

Tου Σάββα Καλεντερίδη

Η ελληνοτουρκική προσέγγιση είναι πολύ πιθανόν να επιβλήθηκε από εξωτερικούς παράγοντες σε Ελλάδα και Τουρκία, με τις δύο πλευρές να αποδέχονται τη διαδικασία, με στόχο η καθεμία να κερδίσει χρόνο, μέχρι να ολοκληρωθούν κάποια σχέδια που έχει η Αθήνα και η Άγκυρα.

Η Ελλάδα έχει στόχο να ολοκληρώσει τα βασικά εξοπλιστικά της προγράμματα, που θα της επιτρέψουν να έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων στον αέρα και τη θάλασσα του Αιγαίου αλλά και της ανατολικής Μεσογείου.

Η Τουρκία, από την πλευρά της, έχει στόχο να ολοκληρώσει το εθνικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς ΚΑΑΝ και το ναυπηγικό της πρόγραμμα, κάτι που θα της δώσει, πέραν της επιχειρησιακής ισχύος, και πολιτική αυτονομία για την εκπλήρωση των επεκτατικών της σχεδίων σε Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο.

Όταν άρχισε η διαδικασία της ελληνοτουρκικής προσέγγισης, η Ελλάδα ήδη υπερείχε στον αέρα έναντι της Τουρκίας, με τα αεροσκάφη 4+ γενιάς Rafal και F-16 Viper, που σταδιακά εντάσσονται στο δυναμικό της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και στον τομέα της αεροπορικής άμυνας, με την Τουρκία να υπερέχει στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Στη θάλασσα η κατάσταση είναι μοιρασμένη, η Ελλάδα υπερέχει στον υποβρυχιακό και τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο και στα αντιπλοϊκά βλήματα επιφανείας-επιφανείας, ενώ η Τουρκία, μέχρι να παραλάβει η Ελλάδα τις φρεγάτες Belharra, έχει σχετική υπεροχή στα πλοία επιφανείας και στα μη επανδρωμένα σκάφη.

Ενώ οι δύο χώρες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τον χρόνο της… προσέγγισης, η Ελλάδα προσπαθεί να ολοκληρώσει το ναυπηγικό της πρόγραμμα, που θα της εξασφαλίσει τουλάχιστον ισορροπία στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο, με την Τουρκία να προσπαθεί να καλύψει το μεγάλο κενό που έχει αυτήν τη στιγμή στην πολεμική της αεροπορία. Με αντικειμενικούς όρους, τη στιγμή αυτή κανένα τουρκικό αεροσκάφος δεν είναι ασφαλές ενώ πετάει στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο, μπροστά στην υπεροχή των Rafale και των F-16 Viper.

Το αεροσκάφος πέμπτης γενιάς ΚΑΑΝ είναι αμφίβολο εάν θα μπει σε γραμμή παραγωγής έπειτα από δέκα χρόνια. Έως τότε η Τουρκία έχει σοβαρότατο κενό στην πολεμική της αεροπορία και προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον χρόνο αλλά και την άνεση που της δίνει η ελληνοτουρκική προσέγγιση για να αποκτήσει τουλάχιστον ισοδύναμα αεροσκάφη με αυτά που ήδη διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Εκμεταλλεύεται, λοιπόν, τον χρόνο αλλά και το «διαβατήριο» που της εξασφαλίζει η προσέγγιση με την Ελλάδα για να ξεπεράσει σοβαρότατα εμπόδια, που είχε δημιουργήσει η ελληνική διπλωματία και κυρίως οι ελληνικές ομάδες πίεσης στις ΗΠΑ για να αποκτήσει τα αμερικανικά F-16 Viper και τα βρετανο-ιταλο-γερμανικά Eurofighter, ξεπερνώντας το εμπόδιο Γερμανία, επικαλούμενη την απουσία προβλημάτων με την Ελλάδα και χρησιμοποιώντας το… υπερόπλο που λέγεται Μεταναστευτικό, το οποίο κατακαίει τον Σολτς και τα κόμματα της κυβέρνησής του.

Όπως φαίνεται και από το… φόντο που επέλεξε ο κ. Μητσοτάκης για να δώσει τη συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό, που ήταν ένα αεροσκάφος Rafale, αλλά και όσα είπε για το εγχείρημα που ο ίδιος στήριξε με πάθος, η ελληνοτουρκική προσέγγιση δεν αποδίδει και ίσως δούμε το επόμενο διάστημα να έχει προβληματική πορεία.

Αν θεωρήσουμε ότι αυτή η διαδικασία θα τελειώσει άδοξα τον επόμενο ή τον μεθεπόμενο χρόνο, η Ελλάδα θα έχει ολοκληρώσει την παραλαβή όλων των αεροσκαφών Rafale και τον εκσυγχρονισμό σχεδόν όλων των F-16 Viper, θα έχει παραλάβει πιθανόν και τις τρεις φρεγάτες Belharra, ενώ η Τουρκία θα έχει αρχίσει να παραλαμβάνει τα πρώτα F-16 Viper και ίσως κάποια Eurofighter, εάν επιλέξει την προμήθεια μεταχειρισμένων. Αυτή είναι μια πολύ γενική αποτίμηση, που δείχνει ότι η Ελλάδα θα συνεχίζει να έχει σχετική υπεροπλία στον αέρα και στη θάλασσα στο τέλος αυτής της προσέγγισης.

Πάντως, η Τουρκία με τη δική μας βοήθεια θα έχει κατορθώσει να καλύψει -έστω και εν μέρει- ένα τεράστιο κενό που είχε στην Πολεμική της Αεροπορία, επιδιώκοντας σταδιακά την ισορροπία στον αέρα τα επόμενα χρόνια. Μέχρι να μας σερβίρουν ξανά μια νέα… ελληνοτουρκική προσέγγιση.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ο Τραμπ όρισε τον δικηγόρο Άτκινς για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς – Υπέρ των κρυπτονομισμάτων

Ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την πρόθεσή του να διορίσει...

Ο Πειραιάς φώτισε το χριστουγεννιάτικο δέντρο με 100.000 λαμπιόνια – Γλέντι με συναυλία της Κατερίνας Λιόλιου

Ο Πειραιάς φωταγώγησε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο με 100.000 λαμπιόνια,...

Μεσανατολικό: Εκπρόσωπος του Τραμπ συνάντησε τους πρωθυπουργούς Ισραήλ και Κατάρ

Ο Στιβ Γουίτκοφ, ειδικός απεσταλμένος του Ντόναλντ Τραμπ για...

Η Άλμπα νίκησε στην Μπολόνια

Η Άλμπα Βερολίνου πέτυχε την πρώτη της εκτός έδρας...

Ο Πολ Μίλσαπ αποχώρησε από την ενεργό δράση

Ο Πολ Μίλσαπ ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Έμειναν σε μας ο moussaka, το συρτάκι και η Acropolis

Ο Τούρκος υπουργός Οικονομικών δήλωσε ότι το συνολικό χρέος της Τουρκίας είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο των αναδυόμενων αγορών, τονίζοντας την ανεκμετάλλευτη δημογραφική...

Ας είναι καλά οι τράπεζες…

Οι τράπεζες απολαμβάνουν αφορολόγητα κέρδη και αναβαλλόμενο φόρο, με τα καθαρά τους έσοδα από προμήθειες να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο,...

Ο αυτοεξευτελισμός ενός θλιμμένου ηγέτη

Ο Τζο Μπάιντεν, με προεδρική απόφαση, αθώωσε τον γιο του Χάντερ, ο οποίος είχε καταδικαστεί για παράνομη οπλοκατοχή ως χρήστης ναρκωτικών, προκαλώντας σφοδρή κριτική...

Ρίσκα καλλωπιστικών ακροβατισμών

Το άρθρο του Πέτρου Τατούλη αναδεικνύει την κρίσιμη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνοντας την ανησυχητική υστέρηση ανάπτυξής της σε σύγκριση με το 2009.Υπογραμμίζεται η...

Αυτό σημαίνει κράτος…!!!

Ο αρθρογράφος τονίζει την ισχυρή στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη απέναντι σε καταστάσεις που θεωρεί εκβιαστικές, όπως οι απεργίες των φιλάθλων του Άρη λόγω ποινών.Η...

Η φύση δεν είναι… υποστηρικτής του Μητσοτάκη

Η Ελλάδα βιώνει σοβαρές φυσικές καταστροφές λόγω προβληματικών υποδομών και της κλιματικής αλλαγής, με πρόσφατα παραδείγματα τις πλημμύρες στη Ρόδο και τη Λήμνο, και...

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ντε Βιλιέ

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προβάλλει την προσωπική του αφήγηση για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, δημιουργώντας εντυπώσεις μέσω της επικοινωνιακής του τουρνέ και του αυτοβιογραφικού του...

Η φτώχεια δεν φέρνει σταθερότητα και περιορίζει την ελευθερία

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προειδοποίησε το υπουργικό συμβούλιο να αποφεύγει την αυταρέσκεια σχετικά με την οικονομία, επισημαίνοντας ότι οι πολίτες αισθάνονται φτωχοί παρά τα...

Καίριες ειδήσεις, μα και η ανθρώπινη φύση που αναφέραμε…

Σημαντικές ειδήσεις περιλαμβάνουν τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης και τη σύλληψη αστυνομικού για ενδοοικογενειακή βία, ενώ η κατάσταση της πόλης παραμένει προβληματική μετά από...

Ελληνοτουρκική Συνομοσπονδία: Η αφανής όψη του μητσοτακισμού

Το άρθρο αναφέρεται σε συγκεντρώσεις Αλβανών στην Αθήνα που διεκδικούν ελληνικά εδάφη, χωρίς να υπάρξουν κυβερνητικές αντιδράσεις ή καταδίκες από τα μέσα ενημέρωσης, ενώ...