- Το «rage-baiting» είναι μια νέα τάση στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι δημιουργοί περιεχομένου προκαλούν θυμό στους χρήστες για να κερδίσουν δημοτικότητα και αλληλεπίδραση.
- Η δημιουργός Γουίντα Ζέσου χρησιμοποιεί αυτή την τακτική με επιτυχία, αποκομίζοντας σημαντικά οικονομικά οφέλη, αλλά και πολλαπλά αρνητικά σχόλια από το κοινό.
- Οι ειδικοί προειδοποιούν για τις αρνητικές επιπτώσεις του θυμού στην ψυχική υγεία και την κοινωνική συνοχή, καθώς οι αλγόριθμοι ενισχύουν τέτοιου είδους περιεχόμενο, κάνοντάς το να φαίνεται πιο διαδεδομένο από ότι πραγματικά είναι.
Το διαδικτυακό τρολάρισμα υπάρχει εδώ και δεκαετίες, αλλά τους τελευταίους μήνες, μια νέα τάση κατακλύζει τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης: το «rage-baiting». Ο στόχος των influencers που δημιουργούν αυτού του είδους το αμφιλεγόμενο περιεχόμενο είναι να προκαλέσουν τον θυμό ή την οργή των χρηστών και στη συνέχεια να απολαύσουν τις χιλιάδες, ή ακόμα και τα εκατομμύρια, κοινοποιήσεις, likes και σχόλια. Η τακτική αυτή είναι ένας αποδεδειγμένος τρόπος για να γίνει κανείς δημοφιλής στο TikTok.
Η Γουίντα Ζέσου είναι μια δημιουργός περιεχομένου η οποία πέρυσι, πληρώθηκε 150.000 δολάρια για μια ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα βίντεο της δημιουργού έχουν σχεδιαστεί για να εξοργίζουν τους ανθρώπους.
«Λαμβάνω πολλά οργισμένα σχόλια» δήλωσε στο BBC η Ζέσου.
Στα βίντεο που αναρτά και τα οποία έχουν εκατομμύρια προβολές, η Ζέσου καταγράφει τη ζωή ενός μοντέλου από τη Νέα Υόρκη, του οποίου το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι είναι πολύ όμορφο. Ωστόσο, αυτό που ορισμένοι δεν συνειδητοποιούν, είναι ότι η 24χρονη influencer έχει δημιουργήσει μια περσόνα.
«Δέχομαι πολλά άσχημα σχόλια, οι άνθρωποι μου λένε ‘δεν είσαι το πιο όμορφο κορίτσι’ ή ότι έχω υπερβολική αυτοπεποίθηση», λέει στο BBC από το διαμέρισμά της στη Νέα Υόρκη.
Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αυτού του είδους το περιεχόμενο μπορεί να έχει εκτεταμένες αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία, την κοινωνική αρμονία και το ψηφιακό τοπίο γενικότερα.
«Παλιά, αυτό ήταν το είδος του περιεχομένου στο οποίο έπρεπε πραγματικά να δώσουμε προσοχή, έτσι έχουμε αυτές τις προκαταλήψεις ενσωματωμένες στη μάθησή μας και στην προσοχή μας» επισημαίνει ο Δρ. Γουίλιαμ Μπρέιντι, ο οποίος μελετά τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αλληλεπιδρά με τις νέες τεχνολογίες.
«Μπορεί να είναι κουραστικό να έχεις τόσο έντονα συναισθήματα όλη την ώρα», λέει η Άριελ Χέιζελ, επίκουρη καθηγήτρια επικοινωνίας και μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.
«Βλέπουμε αύξηση στα ποσοστά των ανθρώπων που αποφεύγουν συστηματικά να διαβάζουν ειδήσεις» σημειώνει.
Η αύξηση του περιεχομένου που προκαλεί οργή συνέπεσε με το γεγονός ότι οι μεγάλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης άρχισαν να αμείβουν περισσότερο τους δημιουργούς για το περιεχόμενό τους. Όπως επισημαίνει το BBC, αυτά τα προγράμματα δημιουργών έχουν συνδεθεί με την άνοδο του συγκεκριμένου τύπου περιεχομένου.
«Αν δούμε ένα βίντεο με μια γάτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέμε ‘είναι χαριτωμένη’ και συνεχίζουμε να σκρολάρουμε. Αλλά αν δούμε κάποιον να κάνει κάτι άσεμνο, μπορεί να γράψουμε κάποιο αρνητικό σχόλιο. Αυτού του είδους τα σχόλια ο αλγόριθμος τα θεωρεί ως υψηλότερης ποιότητας ως προς τη δέσμευση των χρηστών», εξηγεί η podcaster Άντρια Τζόουνς. .
«Έτσι, ορισμένοι δημιουργοί θα κάνουν τα πάντα για να έχουν περισσότερες προβολές, ακόμα κι αν υποκινούν την οργή και τον θυμό στους ανθρώπους», σημειώνει.
Άλλοι ανησυχούν για τη «νορμαλοποίηση» του θυμού και τις διαβρωτικές επιπτώσεις στην εμπιστοσύνη των ανθρώπων ως προς το περιεχόμενο που βλέπουν.
«Οι αλγόριθμοι ενισχύουν την οργή, κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι είναι πιο διαδεδομένη», επισημαίνει ο Δρ. Μπρέιντι.
«Αυτό που γνωρίζουμε από ορισμένες πλατφόρμες όπως το X είναι ότι το πολιτικά ακραίο περιεχόμενο παράγεται στην πραγματικότητα από ένα πολύ μικρό κλάσμα της βάσης των χρηστών, αλλά οι αλγόριθμοι μπορούν να το ενισχύσουν και να το αναδείξουν σαν να πρόκειται για την πλειοψηφία» καταλήγει ο ερευνητής.
ΠΗΓΗ: BBC