- Περισσότερο από το 20% των Ευρωπαίων εκτίθεται σε επιβλαβή επίπεδα θορύβου από μεταφορές, επηρεάζοντας τις αναγνωστικές ικανότητες και τη συμπεριφορά πάνω από 500.000 παιδιών στην Ευρώπη.
- Τα παιδιά που ζουν σε περιοχές με υψηλά επίπεδα θορύβου έχουν συνήθως χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις δια βίου ευκαιρίες τους.
- Η έκθεση προτείνει πολιτικές μείωσης του θορύβου, όπως χαμηλότερα όρια ταχύτητας και αθόρυβα ελαστικά, για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής και να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση της ηχητικής ρύπανσης κατά 30% έως το 2030.
Περισσότεροι από ένας στους πέντε Ευρωπαίους εκτίθενται σε επίπεδα θορύβου από τις οδικές, σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές που θεωρούνται επιβλαβή για την υγεία, όπως διαπιστώνει έκθεση του του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Η έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε χθες (12/12), διαπιστώνει πως περισσότερα από 500.000 παιδιά στην Ευρώπη, παρουσιάζουν προβλήματα στην ανάγνωση, ενώ σχεδόν 60.000 παιδιά εμφανίζουν προβλήματα συμπεριφοράς.
Η έκθεση του ΕΟΠ με τίτλο «Η επίδραση του περιβαλλοντικού θορύβου στην αναγνωστική ικανότητα και τη συμπεριφορά των παιδιών στην Ευρώπη», εκτιμά την επίδραση του θορύβου από τις μεταφορές στις αναγνωστικές δεξιότητες και τη συμπεριφορά των παιδιών στην Ευρώπη.
Με βάση τα δεδομένα θορύβου που μελέτησε ο ΕΟΠ, εκτιμάται ότι περισσότερο από το 20% των Ευρωπαίων εκτίθενται σε επίπεδα θορύβου από τις οδικές, τις σιδηροδρομικές ή τις αεροπορικές μεταφορές, γεγονός που μπορεί να έχουν επιβλαβείς επιπτώσεις στην υγεία τους. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι τα παιδιά που ζουν ή πάνε σχολείο σε περιοχές με αυξημένα επίπεδα θορύβου, τείνουν να σημειώνουν χαμηλότερα σκορ στην ικανότητα ανάγνωσης.
Η μείωση της έκθεσης στο θόρυβο στο σπίτι και στο σχολείο θα ελαχιστοποιούσε αυτές τις δυσμενείς επιπτώσεις για τα παιδιά, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τις δια βίου ευκαιρίες και την ποιότητα ζωής τους, αναφέρει η έκθεση του ΕΟΠ. Αυτό απαιτεί την εφαρμογή αποτελεσματικών πολιτικών μείωσης του θορύβου. Για παράδειγμα, τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας, τα πεζοδρόμια και τα αθόρυβα ελαστικά αυτοκινήτων ή οι λειτουργικοί περιορισμοί για αεροπλάνα και τρένα, θα μείωναν τον θόρυβο, σύμφωνα με τον ΕΟΠ.
Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για μηδενική ρύπανση αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των ατόμων που υφίστανται χρόνια διαταραχή λόγω του θορύβου από τις μεταφορές κατά 30% έως το 2030 (σε σύγκριση με το 2017). Ωστόσο, με βάση τις τρέχουσες εκτιμήσεις θεωρείται ότι ο στόχος αυτός δεν θα επιτευχθεί.