Φαίνεται ανεπιτήδευτο, αλλά καθώς το μήκους τριών μέτρων (10 ποδιών) χωρίς πλήρωμα σκάφος κινείται επιδέξια μέσα στο νερό, καταναλώνει απόβλητα που επιπλέουν στην επιφάνεια με τρόπο που μοιάζει με Pac-Man.
Πεταμένα πλαστικά μπουκάλια νερού, κουτιά χυμού και χαρτοκιβώτια ταξιδεύουν μέσα από ένα κενό στο μπροστινό μέρος του σκάφους και κινούνται προς τα πάνω σε έναν μεταφορικό ιμάντα. Μια κάμερα φωτογραφίζει την ανάσυρση, προτού τα σκουπίδια αποτεθούν σε ένα καλάθι συλλογής στο κέντρο του σκάφους.
«Έχουμε απορριμματοφόρα για τη γη. Γιατί δεν έχουμε κάτι να καθαρίσουμε το νερό;». Ο Sidhant Gupta, ο συνιδρυτής της startup ναυτιλιακής τεχνολογίας Clearbot, που ανέπτυξε το σκάφος, δήλωσε στο CNN.
Το Clearbot προσπαθεί να το αλλάξει αυτό.
Στην πορεία, ελπίζει να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο ανθρώπινο δυναμικό και τα ορυκτά καύσιμα, να εξελιχθεί. «Χτίζουμε το μέλλον των σκαφών και των πλοίων», είπε ο Gupta.
Το Clearbot, το οποίο ξεκίνησε ως πανεπιστημιακό έργο, ιδρύθηκε το 2020. Παρά τις διακοπές λειτουργίας του Covid-19 και ένα δύσκολο περιβάλλον συγκέντρωσης κεφαλαίων, εξελίσσεται γρήγορα. Σήμερα, λειτουργεί περίπου δώδεκα πλοία για διάφορους κυβερνητικούς φορείς και εταιρικούς πελάτες στο Χονγκ Κονγκ, την Ταϊλάνδη και την Ινδία.
Το πρώτο από τα σκάφη της κατηγορίας 3, το μεγαλύτερο σκάφος τεσσάρων μέτρων (13 πόδια) μπορεί να συλλέγει 200 κιλά (441 λίβρες) σκουπίδια την ώρα και να μεταφέρει ένα φορτίο 1,5 μετρικών τόνων (3.300 λίβρες), συλλέγοντας τα απόβλητα σε μια φορτηγίδα που ρυμουλκείται πίσω από αυτό. Κινείται με περίπου τρεις κόμβους (3,5 μίλια την ώρα).
Αυτό περιλαμβάνει τη συλλογή απορριμμάτων από τον εξαιρετικά μολυσμένο ποταμό Γάγγη, που διασχίζει την πόλη της Καλκούτα της Ινδίας. Ένα άλλο λειτουργεί στη λίμνη Umiam στη βορειοανατολική Ινδία, όπου τα απόβλητα τρέχουν από ορεινά χωριά.
Η Clearbot έχει αναπτύξει αλγόριθμους που επιτρέπουν στο σκάφος να περιηγείται γύρω από εμπόδια και να αναλύει τι συλλέγεται – παρέχοντας δεδομένα ώστε οι υπάλληλοι να μπορούν να ενεργήσουν για να ανακόψουν τη ροή των απορριμμάτων στις πλωτές οδούς.
«Πριν από τρία χρόνια, αυτή ήταν μια παρουσίαση PowerPoint», είπε ο Gupta, ο οποίος σπούδασε μηχανική υπολογιστών και ρομποτική στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ. «Σήμερα, είναι αληθινό».
Στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης, τα σκάφη της εταιρείας καθαρίζουν τα φύκια από τις λίμνες, χρησιμοποιώντας το ίδιο σύστημα μεταφορικής ταινίας που χρησιμοποιείται για τα σκουπίδια, αλλά με λεπτότερο πλέγμα για να εμποδίζουν τα φύκια να διαρρεύσουν μέσα από αυτά.
Το μεγαλύτερο σκάφος του έχει ηλιακούς συλλέκτες στην κορυφή και μπαταρία 8 ωρών, ενώ το μικρότερο σκάφος, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει για τέσσερις ώρες, πρέπει να επαναφορτιστεί στο σταθμό ελλιμενισμού του.
Το Clearbot εστιάζει τώρα στην αύξηση των σκαφών και η Gupta ελπίζει να έχει 20 σκάφη που θα αναπτυχθούν μέχρι τον Μάρτιο του 2025 και 50 σε λειτουργία εντός δύο ετών.
«Θα πρέπει να μπορείτε να τα βλέπετε αυτά στα λιμάνια και να σκέφτεστε «τι είναι» γιατί είναι πολύ φυσιολογικό», είπε ο Γκούπτα. «Θέλουμε να είμαστε πανταχού παρόντες».
Δείτε ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΔΩ
photo: pixabay