Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Πώς οι εγκληματίες μας εξαπατούν με high tech απάτες: Από πλαστές κλήσεις μέχρι deepfake φωνές και βίντεο

Οι οργανωμένες συμμορίες χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως deepfake και Caller ID spoofing για να εξαπατούν πολίτες και να κλέβουν χρήματα.
  • Συναγερμός έχει σημάνει για τις υψηλής τεχνολογίας απάτες, με οργανωμένα κυκλώματα να εξαπατούν πολίτες, όπως στην περίπτωση επιχειρηματία στον Βόλο που έχασε όλα του τα χρήματα μέσω πλαστών τηλεφωνικών κλήσεων από δήθεν υπαλλήλους τραπεζών.
  • Οι απατεώνες χρησιμοποιούν τεχνικές όπως το "Caller ID spoofing" για να εμφανίζουν ψευδείς αριθμούς τηλεφώνου, καθώς και τεχνητή νοημοσύνη για την κλωνοποίηση φωνών ή εικόνων, προκειμένου να πείσουν τα θύματα να αποκαλύψουν προσωπικά και οικονομικά στοιχεία.
  • Οι τράπεζες προειδοποιούν τους πολίτες να είναι επιφυλακτικοί με τηλεφωνικές κλήσεις και μηνύματα σχετικά με λογαριασμούς και να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή προσωπικά στοιχεία, ενώ προσφέρουν οδηγίες για την ασφαλή χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Συναγερμός έχει σημάνει στις Αρχές για τις απάτες υψηλής τεχνολογίας, με τις τράπεζες να καλούν σε εγρήγορση τους πελάτες τους έπειτα από τη δράση οργανωμένου κυκλώματος στον Βόλο.

Η εγκληματική οργάνωση από το εξωτερικό, εξαπάτησε επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χαθούν όλα τα χρήματά του. Στο πλαίσιο της απάτης, γυναίκα που μιλούσε ελληνικά τού συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε ότι παραβιάστηκε ο λογαριασμός του, ζητώντας του να εισάγει νέους κωδικούς, σε μία δήθεν διαδικασία ασφάλειας.

Η κλήση εμφανίζεται να πραγματοποιείται από τηλεφωνικό αριθμό που πραγματικά ανήκει στην τράπεζα, και ο επιχειρηματίας, που συναλλάσσεται μαζί της, δεν σκέφθηκε ούτε στιγμή πως πρόκειται για απάτη.

Πρόκειται για τη νέα τεχνική απάτης που έχει κάνει την εμφάνιση της και στην Ελλάδα γνωστή ως «Caller ID spoofing».

Νέες απάτες – Νέες τεχνικές

Όπως κατ’ επανάληψη έχει αναφερθεί, παράλληλα με τη ραγδαία ανάπτυξη των e-συναλλαγών σε διεθνές και σε εγχώριο επίπεδο, διευρύνεται και το πεδίο δράσης των απατεώνων, οι οποίοι εξελίσσουν τις τεχνικές τους, και επικεντρώνονται στο πώς θα μπορέσουν να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες παρά στο να επιδιώξουν να παραβιάσουν ή να «χακάρουν» κάποιο σύστημα μίας τράπεζας.

«Οι απάτες συνεχώς διευρύνονται και εξελίσσονται», σύμφωνα με συγκλίνουσες αναφορές τραπεζικών στελεχών στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), εξηγώντας πως οι απατεώνες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες είτε χειραγωγώντας τους, ώστε να κάνουν οι ίδιοι από μόνοι τους πληρωμές ή μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμούς που διαχειρίζονται οι απατεώνες, είτε υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Πώς δρουν οι εγκληματίες

Ειδικότερα, οι απατεώνες, προκειμένου να προσεγγίσουν τα υποψήφια θύματά τους, σε αναμονή και νέων θεσμικών ρυθμίσεων αξιοποιούν διάφορες τεχνολογικές δυνατότητες για δόλιο σκοπό όπως:

Πλαστογραφούν το αναγνωριστικό του καλούντος αριθμού (callerID spoofing), το οποίο είναι τεχνικά δυνατόν ΧΩΡΙΣ να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, ώστε να εμφανιστεί στο τηλέφωνο του θύματος ένας άλλος αριθμός τηλεφώνου (caller IDspoofing), όπως ο επίσημος αριθμός μίας τράπεζας.

Ο απατεώνας θα καλέσει ή θα στείλει μήνυμα, προσποιούμενος ότι είναι υπάλληλος της τράπεζας, και για να ακούγεται ακόμη πιο πειστικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το όνομα ενός ατόμου που εργάζεται πραγματικά σε τράπεζα.

Μπορεί, επίσης, να γνωρίζει κάποιες επιπλέον πληροφορίες, όπως τα πρώτα 4-6 ψηφία της κάρτας (τα οποία είναι κοινά αναγνωριστικά της τράπεζας) και να ισχυριστεί ότι πρόκειται να κλείσει το λογαριασμό ή να κλείσει την κάρτα λόγω απάτης.

Για τον περιορισμό του παράνομου Caller ID spoofing, αρκετές χώρες έχουν πρόσφατα θέσει σε ισχύ σχετικό νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο επιβάλλουν στους παρόχους τηλεφωνίας να εφαρμόζουν διάφορα τεχνικά μέτρα για τον περιορισμό του φαινομένου (π.χ. ΗΠΑ, Γερμανία, Βέλγιο, Τσεχία, Ιρλανδία, Μάλτα, Σουηδία).

Πλαστογραφούν τη φωνή ή την εικόνα/video ενός ατόμου, με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, για να αναπαράγουν τη φωνή ή την εικόνα του από video που αυτό έχει δημοσιεύσει στο διαδίκτυο (AIvoice cloning, AI video cloning, AI deepfake). Ο απατεώνας μπορεί στη συνέχεια να επικοινωνήσει (τηλεφωνική κλήση, τηλεδιάσκεψη, ανταλλαγή μηνυμάτων) με συναδέλφους, φίλους ή μέλη της οικογένειας του ατόμου και να χρησιμοποιήσει την κλωνοποιημένηφωνή ή/και εικόνα για να τους ξεγελάσει και να ζητήσει χρήματα.

Χαρακτηριστικές μορφές εξαπάτησης πολιτών

– Ηλεκτρονικό «ψάρεμα» στοιχείων (κάρτας, κωδικών ηλεκτρονικής τραπεζικής, κ.λπ.), το γνωστό phishing, μέσω απατηλών μηνυμάτων email ή SMS ή άλλων εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων (π.χ. WhatsApp Messenger, Facebook Messenger).

– Απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων, όπου οι επιτήδειοι επικοινωνούν με ανυποψίαστους πολίτες, τηλεφωνικά ή μέσω emails, SMS ή άλλων εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων.

– Απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις με πρόφαση ότι είτε υπάρχει δήθεν τεχνικό πρόβλημα με το e-banking και τις κάρτες είτε ο υπολογιστής τους είναι μολυσμένος με ιούς. Οι κλήσεις γίνονται από άγνωστους οι οποίοι υποδύονται είτε τους τεχνικούς από την ίδια την τράπεζα είτε τους τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής.

– Επενδυτικές απάτες όπου άγνωστοι προσεγγίζουν τα θύματά τους είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω email είτε μέσω αναρτήσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υποδυόμενοι ότι εργάζονται σε δήθεν μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού και τους υπόσχονται υψηλές αποδόσεις επενδύοντας χρήματα μέσω εικονικών (ψεύτικων) επενδυτικών πλατφορμών στο Διαδίκτυο.

– Απατηλές εντολές πληρωμής μέσω email αλλά και μέσω εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων όπου οι απατεώνες προσπαθούν να χειραγωγήσουν επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτε, για να μεταφέρουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς.

– Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος, όπου οι απατεώνες προσπαθούν να πείσουν ανυποψίαστους πολίτες να μεσολαβήσουν στη ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων προσφέροντας ως αμοιβή ένα ποσοστό των χρημάτων.

– Εξαπάτηση μέσω αγγελιών στο διαδίκτυο για δήθεν πώληση αυτοκινήτων, κινητών τηλεφώνων ή άλλων προϊόντων με στόχο τα θύματά τους να αποστείλουν προκαταβολές ή ολόκληρο το ποσό, χωρίς όμως ποτέ μετά να παραλάβουν αυτό που αγόρασαν.

Οδηγίες προστασίας

Σύμφωνα με πάγιες και διαχρονικές συστάσεις τραπεζών οι πολίτες θα πρέπει:

– Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τηλεφωνικές κλήσεις και μηνύματα που τους ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking τους.

– Εάν υποψιάζονται ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες τους, να μεταβαίνουν οι ίδιοι απευθείας στο e-Banking ή το m-Banking.

– Να τερματίζουν αμέσως την κλήση ή όποια άλλη επικοινωνία και να καλούν οι ίδιοι τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς τους.

– Όταν τους επικοινωνούν, να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή προσωπικά και οικονομικά στοιχεία τους, ακόμη και με πρόφαση ότι έτσι θα τους καταθέσουν χρήματα.

– Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.

– Να ενεργοποιήσουν τις υπηρεσίες ειδοποιήσεων για να ενημερώνονται μόλις έχει πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή σε λογαριασμό ή την κάρτα τους.

Οι πολίτες θα πρέπει ΠΑΝΤΑ να θυμούνται ότι οι τράπεζες δεν θα καλέσουν ούτε θα αποστείλουν μήνυμα (π.χ. email, SMS) για να:

– Σας ζητήσουν να αποκαλύψετε τα προσωπικά στοιχεία σας, όπως στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Mobile Banking.

– Σας ενημερώσουν ότι έχει κλειδωθεί ή έχει κάποιο πρόβλημα ο λογαριασμός ή κάρτα σας και ταυτόχρονα να σας οδηγήσουν σε ιστοσελίδα για να συμπληρώσετε κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, στοιχεία κάρτας σας ή Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) ώστε να επιλυθεί το δήθεν πρόβλημα.

Εκτρατείες ΕΕΤ και ΤτΕ

Στις συχνότερες μορφές απάτης έχουν αναφερθεί επίσης στο πρόσφατο παρελθόν τόσο η ΕΕΤ όσο και η ΤτΕ.

Η τελευταία καμπάνια της ΕΕΤ αποτέλεσε συνέχεια της προηγούμενης αντίστοιχης πρωτοβουλίας «Μία παύση αρκεί» που στόχευε στην ενημέρωση του συνόλου του πληθυσμού και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουαρίου 2024.

Στο ίδιο πλαίσιο και η πρόσφατη ενημερωτική εκστρατεία της Τράπεζας της Ελλάδος με θέμα τις ασφαλείς πληρωμές και την προστασία από τις ηλεκτρονικές απάτες.

Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται αναλυτικά για τα διάφορα είδη ηλεκτρονικής απάτης από την ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος .

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ιβάνοβιτς: «Ελπίζουμε ο τραυματισμός του Μπελινέλι να μην είναι σοβαρός»

Η Βίρτους πέτυχε νίκη 69-57 απέναντι στη Ρετζιάνα μετά...

Παναιτωλικός: «Πέναλτι-κατασκευή»

Ο Παναιτωλικός διαμαρτύρεται για ένα πέναλτι που θεωρεί "κατασκευή"...

Λιβύη: Αεροπορικοί βομβαρδισμοί κατά στόχων λαθρεμπορίου στη Ζαουίγια

Η κυβέρνηση εθνικής ενότητας της Λιβύης ανέπτυξε στρατιωτικές μονάδες...

Εορτολόγιο: Σήμερα 7 Ιανουαρίου 2025 γιορτάζει ο Γιώργος

Σήμερα, 7 Ιανουαρίου 2025, η Εκκλησία τιμά τη Σύναξη...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Σεισμός 3,4 Ρίχτερ στην Ηλεία: Πλησίον του Γιαννιτσοχωρίου το επίκεντρο

Σεισμός 3,4 Ρίχτερ σημειώθηκε στην Ηλεία κοντά στο Γιαννιτσοχώρι τη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2024.Το επίκεντρο του σεισμού βρισκόταν 1 χλμ. από το Γιαννιτσοχώρι και...

Σεισμός 3,6 Ρίχτερ στην Ηλεία: Το επίκεντρο κοντά στο Γιαννιτσοχώρι

Σεισμός 3,6 Ρίχτερ σημειώθηκε στην Ηλεία κοντά στο Γιαννιτσοχώρι, το βράδυ της Δευτέρας (06.12.2024).Το επίκεντρο του σεισμού βρισκόταν 1 χλμ. από το Γιαννιτσοχώρι και...

Χιονοδρόμος αγνοείται στο Σέλι Ημαθίας

Ένας άνδρας αγνοείται στο χιονοδρομικό κέντρο του Σέλι Ημαθίας, σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης.Η Πυροσβεστική Υπηρεσία ειδοποιήθηκε για την εξαφάνιση το απόγευμα της Δευτέρας...

Μυτιλήνη: «Στον συγκεκριμένο δρόμο γίνονται διαρκώς ατυχήματα με ζώα», αναφέρει ο πατέρας του 19χρονου που νοσηλεύεται στη ΜΕΘ μετά από τροχαίο με άλογα

Σφοδρό τροχαίο στη Μυτιλήνη, όταν αυτοκίνητο συγκρούστηκε με δύο άλογα, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό τεσσάρων ατόμων, εκ των οποίων ο οδηγός είναι σε σοβαρή...

Μυτιλήνη: «Στον συγκεκριμένο δρόμο συμβαίνουν συνέχεια ατυχήματα με ζώα», δηλώνει ο πατέρας του 19χρονου που τραυματίστηκε σε τροχαίο με άλογα

Τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε στη Μυτιλήνη, όταν αυτοκίνητο συγκρούστηκε με δύο άλογα, με αποτέλεσμα τέσσερα άτομα να τραυματιστούν, εκ των οποίων το ένα είναι σε...

Εφημερεύοντα Φαρμακεία – Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025

Μάθετε ποια φαρμακεία εφημερεύουν σε Αθήνα. Βρείτε εύκολα και γρήγορα τα πλησιέστερα εφημερεύοντα φαρμακεία και δείτε το τηλέφωνο, τη διεύθυνση και τις τοποθεσίες τους στον...

Καιρός αύριο: Βροχές στο δυτικό μέρος, το Αιγαίο και τη Θράκη – Στους 19 βαθμούς η θερμοκρασία

Φθινοπωρινές καιρικές συνθήκες με τοπικές βροχές στα δυτικά, το Αιγαίο και τη Θράκη, ενώ τις βραδινές ώρες αναμένονται καταιγίδες στο βόρειο Ιόνιο και την...

Μποτιλιάρισμα έξω από τη Λαμία λόγω επιστροφής εκδρομέων: Πού αλλού υπάρχει κίνηση

Αυξημένη κίνηση παρατηρείται έξω από τη Λαμία λόγω της επιστροφής των εκδρομέων, με μποτιλιάρισμα από τα διόδια του Μπράλου έως τα διόδια Αγία Τριάδας.Στην...

Τρίκαλα: Ιερέας έριξε τον Σταυρό στο κεφάλι πιστού – Ξέσπασαν όλοι σε γέλια μετά τη «συγγνώμη» του

Κατά την τελετή του αγιασμού των υδάτων στα Τρίκαλα, ο ιερέας πέταξε κατά λάθος τον Σταυρό στο κεφάλι ενός πιστού.Μετά την αρχική αμηχανία, όταν...

Αχαΐα: Ηλικιωμένος βρέθηκε νεκρός σε χαράδρα – Πέθανε ενώ έκανε βόλτα με την κόρη του

Τραγικό περιστατικό με θύμα έναν 89χρονο στην Αχαΐα, ο οποίος σκοτώθηκε πέφτοντας σε χαράδρα κατά τη διάρκεια περιπάτου με την κόρη του.Το δυστύχημα συνέβη...