Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Σε δημόσια συζήτηση το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Δημόσια διαβούλευση για το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο την οδική ασφάλεια και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
  • Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, εστιάζοντας στην οδική ασφάλεια και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, με στόχο την καλύτερη συμμόρφωση των οδηγών.
  • Οι ποινές κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων, με στόχο την επιβολή δίκαιων κυρώσεων και τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων, εστιάζοντας κυρίως στους οδηγούς.
  • Σημαντικές ρυθμίσεις περιλαμβάνουν τη μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα, την αυστηροποίηση των ποινών για επαγγελματίες οδηγούς και την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την ανίχνευση παραβάσεων μέσω τεχνολογίας.

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα / επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν

και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

· Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.

· Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.

· Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.

· Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.

· Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).

· Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.

· Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε

οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).

· Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.

· Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Πετρούσεφ: «’Ημουν στο κρεβάτι τρεις μέρες»

Ο Φίλιπ Πετρούσεφ σημείωσε 21 πόντους, 4 ριμπάουντ και...

Η πλήρης αλήθεια για τον μεταπνευμονοϊό – «Και στην Ελλάδα ίσως να έχουμε HMPV, αλλά δεν το ξέρουμε»

Η παγκόσμια κοινότητα ανησυχεί για την εξάπλωση του ανθρώπινου...

Στροφή στο ακίνητο: Οι κατασκευαστικοί γίγαντες επενδύουν σε έργα μεγάλης αξίας

Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι στην Ελλάδα, όπως οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ,...

Τροχαίο στο Χαλάνδρι: Νεκρός 19χρονος αναβάτης

Τραγικό τροχαίο δυστύχημα συνέβη στο Χαλάνδρι, με θύμα έναν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Νίκος Δένδιας: Θύλακας σταθερότητας και ειρήνης η πατρίδα μας

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας δήλωσε ότι η Ελλάδα επιδιώκει να παραμείνει πυλώνας σταθερότητας και ειρήνης σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον αστάθειας.Ο Δένδιας επισήμανε...

Συλλυπητήριο μήνυμα της Πλεύσης Ελευθερίας για τον θάνατο του Κώστα Σημίτη.” → “Συλλυπητήριο μήνυμα της Πλεύσης Ελευθερίας για την απώλεια του Κώστα Σημίτη

Η Πλεύση Ελευθερίας εκφράζει τα συλλυπητήρια της για τον θάνατο του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη.Η ανακοίνωση αναγνωρίζει το ιστορικό αποτύπωμα του Σημίτη, ιδιαίτερα στον...

Ν. Ανδρουλάκης: Εύχομαι η χώρα μας να πορευτεί σε δρόμους οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης σε μια εποχή πολλαπλών κρίσεων

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, συμμετείχε στη θεία λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο στο Φανάρι και στην κατάδυση του Τιμίου Σταυρού.Εξέφρασε ευχές για...

Σωκράτης Φάμελλος: Περισσότερη λάμψη σε όλο τον κόσμο

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτης Φάμελλος, ευχήθηκε για περισσότερο φως σε όλους τους Έλληνες και τον κόσμο από τον Πειραιά.Τόνισε τη σημασία της...

Αποχαιρετώντας τον Κώστα Σημίτη: Συγκινητικοί αποχαιρετισμοί και μαρτυρίες από φίλους και αντιπάλους

Ο Κώστας Σημίτης αποχαιρετήθηκε με συγκινητικές μαρτυρίες από συνεργάτες και πολιτικούς αντιπάλους, οι οποίοι ανέφεραν την επιδραστική του πορεία ως πρωθυπουργός και τις αξίες...

Το μήνυμα του Κυρίου Βελόπουλου για τα Θεοφάνεια

Ο Κυριάκος Βελόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, αναφέρεται στη σημασία των Θεοφανείων ως μια από τις μεγαλύτερες εορτές της Ορθοδοξίας, ελπίζοντας ότι θα φωτίσουν...

Δ. Κουτσούμπας για Θεοφάνια: Τα σκοτάδια των πολέμων και της καταπίεσης θα τα διαλύσει η πάλη των ανθρώπων

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας, Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ, έκανε δήλωση κατά τον εορτασμό των Θεοφανείων.Τόνισε ότι η πάλη των λαών είναι αυτή που θα διαλύσει...

Δ. Κουτσούμπας για Θεοφάνια: Τα σκοτάδια των πολέμων και της καταπίεσης θα τα φωτίσει η πάλη των λαών

Ο Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, έκανε δήλωση κατά την εορτή των Θεοφανείων.Τόνισε ότι η πάλη των λαών θα διαλύσει τα σκοτάδια των...

Κ. Μητσοτάκης: Η Ελλάδα εορτάζει τα Θεοφάνεια αντλώντας δύναμη και ελπίδα από το μήνυμα τους

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι η Ελλάδα εορτάζει τα Θεοφάνεια με αισιοδοξία και ελπίδα, αντλώντας δύναμη από το μήνυμα τους.Αναφέρθηκε στις προκλήσεις της...

Μ. Χρυσοχοΐδης για την απώλεια του Κώστα Σημίτη: Ιδιαίτερη η παρουσία του στη διαδρομή μου

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, εξέφρασε τη θλίψη του για την απώλεια του Κώστα Σημίτη, χαρακτηρίζοντάς τον ως έναν από τους σημαντικότερους...