Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Η διαχείριση των ελαστικών στο τέλος της ζωής τους περιλαμβάνει ανακύκλωση, ενεργειακή αξιοποίηση και επαναχρησιμοποίηση, με σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Οργανώσεις καθαρίζουν τους βυθούς των θαλασσών και ανασύρουν ελαστικά οχημάτων!

Καθαρίζουν δήμοι και Περιφέρειες τα ρέματα για να προλάβουν τις πλημμύρες και ανάμεσα στα μπάζα θα βρουν και σωρεία ελαστικών.

Σε χωράφια, σε οικόπεδα εντός των πόλων, δίπλα σε επαρχιακά βουλκανιζατέρ, παντού θα βρεις πεταμένα ελαστικά, όχι από μόνα τους, αλλά από ανθρώπινο χέρι.

Το τι οδηγεί τον άνθρωπο να προβαίνει σε τέτοιες ενέργειες και ειδικά τον Έλληνα που είναι πολίτης ανεπτυγμένης χώρας, με όλες τις ενστάσεις που υπάρχουν γύρω από τη λέξη ανεπτυγμένη, είναι άξιο προς διερεύνηση.

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Ακόμα πετάμε μπάζα, σκουπίδια κάθε είδους και αδιαφορούμε αν αυτά ανακυκλώνονται, αν κάποια από αυτά απαναχρησιμοποιούνται και εν πάσει περιπτώσει αγνοούμε ότι ρυπαίνουμε το περιβάλλον.

Πάντως, κάποιοι χρησιμοποιούν παλιά ελαστικά αντί για γλάστρες για να βάλουν φυτά και λουλούδια, ενώ στοίβες ελαστικών χρησιμοποιούνται ως προστατευτικό σώμα σε μπαριέρες δρόμων όπου γίνονται αγώνες αυτοκινήτων.

Σε συνέχεια πρόσφατου άρθρου μου για την εγκατάλειψη οχημάτων, που λογικά θα έπρεπε να οδηγούνται προς ανακύκλωση, επανέρχομαι με ένα αντίστοιχο θέμα για τα ελαστικά, ενός συνθετικού προϊόντος που αν το εγκαταλείψεις στη φύση, στο περιβάλλον, δεν γνωρίζω πόσες χιλιάδες χρόνια μπορεί να χρειαστούν μέχρι να διασπαστεί.

Αυτό που γνωρίζω είναι αυτό που έχω διαπιστώσει χρόνια τώρα επισκεπτόμενος εργοστάσια παραγωγής ελαστικών, που έχω δει που καταλήγουν τα ελαστικά μετά το τέλος της ζωής τους, διότι όλα έχουν κάποιο τέλος.

Ζήτησα τη βοήθεια του Γιώργου Μαυριά, γενικού διευθυντή της Ecoelastika, της εταιρείας Οικολογικής Διαχείρισης Ελαστικών.

Απαντώντας στα ερωτήματά μου, ο Γιώργος Μαυριάς, επισημαίνει ότι «από το 2004, που λειτουργεί η Ecoelastika, έως και τα τέλη του 2024 έχουν συλλεχθεί περίπου 790.000 τόνοι ελαστικών τέλους κύκλου ζωής όλων των κατηγοριών που διαχειρίζεται η Ecoelastika. Από αυτές τις ποσότητες το 61% ανακυκλώθηκε και το 39% χρησιμοποιήθηκε για ενεργειακή αξιοποίηση. Η επαναχρησιμοποίηση αφορά ένα ποσοστό της τάξης του περίπου 1%.

Σύμφωνα με τον Γιώργο Μαυριά, ο ρυθμός που αυξάνονται ή μειώνονται τα συλλεχθέντα άχρηστα ελαστικά, κάθε χρόνο, συμβαδίζει με την αύξηση ή μείωση της αγοράς των νέων ελαστικών. Τα τελευταία χρόνια, αν εξαιρέσουμε τη χρονιά του covid (το 2020) και παλαιότερα τα χρόνια της κρίσης, που είχαμε μείωση, γενικά ο ρυθμός μεταβολής  των αποσυρόμενων ελαστικών είναι αυξητικός κάθε χρόνο, με ποσοστά αύξησης που κυμαίνονται από 0,5% έως και 8% κάθε έτος.

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Επίσης, η αύξηση του στόλου των οχημάτων, και ειδικά η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγεί σε επιπλέον αύξηση των αποσυρόμενων άχρηστων ελαστικών.

Η Ecoelastika συλλέγει τα άχρηστα ελαστικά από περίπου 3.000 βουλκανιζατέρ και συνεργεία σε ολόκληρη τη χώρα, από διαλυτήρια οχημάτων και από κατόχους ελαστικών (αμαξοστάσια δήμων, εργοτάξια, κλπ.).

Σε ερώτησή μου για το γεγονός ότι έχει παρατηρηθεί σημαντικός όγκος εγκαταλελειμμένων ελαστικών σε βουλκανιζατέρ, ο Γιώργος Μαυριάς τονίζει ότι «κανονικά τα άχρηστα ελαστικά θα πρέπει να συλλέγονται από βουλκανιζατερ εντός 3 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που δίνεται στην Ecoelastika σχετική παραγγελία για συλλογή, και εφόσον τα ελαστικά είναι πάνω από μια ελάχιστη ποσότητα (ενδεικτικά : 60 ελαστικά επιβατικών οχημάτων ανά σημείο συλλογής). Σε τέτοιες περιπτώσεις καθυστερήσεων, συνήθως συντρέχουν προβλήματα που σχετίζονται με τη δυναμικότητα των εργοστασίων επεξεργασίας και ανακύκλωσης ελαστικών που λειτουργούν στην Ελλάδα».

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Το μεγάλο ερώτημα είναι για ποιους σκοπούς χρησιμοποιούνται τα ανακυκλωμένα ελαστικά.

Και ιδού η απάντηση από τον γενικό διευθυντή της Ecoelastica: «Τα άχρηστα ελαστικά περνούν από διάφορα στάδια μηχανικής επεξεργασίας και διαχωρισμού των υλικών που τα απαρτίζουν  στους χώρους ανακύκλωσης . Από αυτά παράγεται ως κύριο προϊόν το τρίμμα ελαστικού διαφόρων κοκκομετριών, που αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή μιας σειράς προϊόντων, όπως είναι οι τεχνητοί χλοοτάπητες γηπέδων, τα ελαστικά πλακάκια ασφαλείας που τοποθετούνται σε παιδικές χαρές, σχολεία, γυμναστήρια και παρέχουν ασφάλεια κατά την πτώση, μια σειρά από υλικά με βάση το καουτσούκ που χρησιμοποιούνται για παροχή μονωτικών ή αντικραδασμικών ιδιοτήτων σε ειδικές κατασκευές. Παραπροϊόντα της παραγωγικής διαδικασίας επεξεργασίας των ελαστικών είναι τα λινά που χρησιμοποιούνται συνήθως για ενεργειακή αξιοποίηση σε τσιμεντοβιομηχανίες και τα σύρματα (μέταλλα) που ανακυκλώνονται, όπως το μεταλλικό σκραπ. Επίσης ένα 10% των αποσυρόμενων ελαστικών τεμαχίζεται σε διαστάσεις 10 – 20 εκ. και εξάγεται για ενεργειακή αξιοποίηση σε ενεργοβόρες βιομηχανίες του εξωτερικού ή για παραγωγή τρίμματος σε τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ).  Επίσης, ένα 5% των συλλεγόμενων ελαστικών οδηγείται απευθείας (ολόκληρα ελαστικά) στην ελληνική τσιμεντοβιομηχανία για συναποτέφρωση (ενεργειακή αξιοποίηση).

Τούτων δοθέντων, υπάρχει, άραγε, αντίρρηση περί της ανακύκλωσης των ελαστικών;

 


Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυστραλία: Ακόμη ένας ψαράς χάθηκε από τα φονικά κύματα στο Σίδνεϊ – Στους 6 οι θάνατοι το Σαββατοκύριακο του Πάσχα

Ισχυρή δόνηση 4,1 Ρίχτερ συγκλόνισε την Αμοργό

Ισχυρή δόνηση 4,1 Ρίχτερ συγκλόνισε την Αμοργό

Βαγγέλης Μαρινάκης: Με φλογερά ερυθρόλευκα αυγά οι πασχαλινές ευχές του “ηγέτη” του Ολυμπιακού

Κορωνήσι: Ο κρυμμένος παράδεισος απέναντι από το Τολό

Ελλάδα – Ουγγαρία: Ζωντανά η μάχη της Εθνικής πόλο γυναικών στον τελικό του World Cup

Γιάννης Αντετοκούνμπο μετά το σοκ των Μπακς από τους Πέισερς: «Δεν ήμασταν ο εαυτός μας, εξαιρετικά νέα για τον Λίλαρντ»

Σίσσυ Χρηστίδου – Μετά την Disneyland έκανε Ανάσταση στη Θεσσαλονίκη με τα αγόρια της

Κρήτη: 31χρονος οχυρώθηκε στο σπίτι του και απειλούσε με αυτοκτονία

ΗΠΑ-Ιράν: Αποκαλύπτουν «πρόοδο» στις χθεσινές διαπραγματεύσεις στη Ρώμη – Το περίπλοκο γεωπολιτικό παζλ του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης

Η Μπαρτσελόνα “πείραξε” τη Ρεάλ Μαδρίτης μετά την επική ανατροπή της επί της Θέλτα

Ο Κάιλ Κούζμα σόκαρε με αρνητικό ρεκόρ στο Ιντιάνα Πέισερς – Μιλγουόκι Μπακς με το απόλυτο μηδέν στη στατιστική του

Opel Mokka, εκπληκτική τιμή και αναβαθμισμένη ψηφιακή εμπειρία

Πάσχα στη Μόσχα: Ο Πούτιν στην Αναστάσιμη Λειτουργία εν μέσω της αμφιλεγόμενης εκεχειρίας – Το προκλητικό μήνυμα υπέρ της εισβολής

Γιάννα Τερζή: «Κηρύττουμε αγάπη και συγχώρεση ενώ βαφτίζουμε γιορτές με αίμα αθώων»

00:00 / 00:00

Τί αποκαλύπτει μια Mercedes S-Class των 475 ευρώ;

Ένα άρθρο αναλύει την απίθανη αγορά μιας Mercedes S-Class του 2002, η οποία πωλήθηκε μόλις 475 ευρώ, προκαλώντας απορίες σχετικά με την κατάσταση και...

Ποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σάρωσε το Ρεκόρ Guinness αυτονομίας;

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Roewe D6, κατασκευασμένο από την κινεζική SAIC, κατέκτησε το Ρεκόρ Guinness για την αυτονομία του, διανύοντας 1959,9 χιλιόμετρα σε πέντε ημέρες,...

Kia και LG ενώνουν δυνάμεις στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης

Η Kia και η LG ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για την ενσωμάτωση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης στην κινητικότητα, στοχεύοντας στη δημιουργία μιας μοναδικής εμπειρίας για...

Λανσάρεται στην Ελλάδα το οικολογικό VW Caddy eHybrid

Το νέο VW Caddy eHybrid λανσάρεται στην Ελλάδα, προσφέροντας ευέλικτες και οικολογικές μετακινήσεις για επιχειρήσεις και οικογένειες, με μηδενικές τοπικές εκπομπές ρύπων. Διατίθεται σε...

Πού βρίσκεται σήμερα η θρυλική μαύρη Ferrari 512 TR του Michael Jordan; [video]

Η θρυλική μαύρη Ferrari 512 TR του Michael Jordan, που είχε χαθεί από τα ραντάρ για πάνω από 15 χρόνια, επανεμφανίστηκε πρόσφατα. Ο Jordan,...

BYD Sealion 7, μεταμορφώθηκε σε υβριδικό και εντυπωσιάζει με αναπάντεχο έξτρα

Η BYD παρουσίασε το νέο μοντέλο Sealion 7 DM-i, ένα υβριδικό SUV που εντυπωσιάζει με την προσθήκη μιας καινοτόμου βάσης για drone, ικανής να...

Leapmotor B01 από Όμιλο Stellantis: Ο αντίπαλος που απειλεί το Tesla Model 3

Ο Όμιλος Stellantis εισάγει στην ευρωπαϊκή αγορά το Leapmotor B01, ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο από την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, που θεωρείται ανταγωνιστής του Tesla Model...

Εντοπίσαμε το σπάνιο Fisker Ocean να φορτίζει στη Θεσσαλονίκη

Το Fisker Ocean, ένα εντυπωσιακό ηλεκτρικό SUV που προοριζόταν να ανταγωνιστεί την Tesla, εντοπίστηκε να φορτίζει στη Θεσσαλονίκη, παρά την οικονομική κατάρρευση της εταιρείας...

Κολλάς με τέτοια εντυπωσιακή οθόνη σε SUV με έκπτωση

Το νέο Peugeot 3008 ενσωματώνει την καινοτόμο Panoramic i-Cockpit, μια κυρτή οθόνη 21 ιντσών που συνδυάζει ψηφιακό πίνακα οργάνων και κεντρική οθόνη αφής, προσφέροντας...

Η Porsche σπάει χειροκίνητο ρεκόρ στο θρυλικό Nurburgring (+video)

Η Porsche 911 GT3 κατέρριψε το ρεκόρ ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής με χειροκίνητο κιβώτιο στο Nurburgring, σημειώνοντας χρόνο 6:56:29, που είναι κατά 9,5 δευτερόλεπτα ταχύτερος...

Στα πούπουλα σώζει τους πεζούς ο καινοτόμος αερόσακος της Subaru

Η Subaru παρουσιάζει μια καινοτόμο τεχνολογία αερόσακου που στοχεύει στην προστασία πεζών και ποδηλατών σε περίπτωση ατυχήματος. Ο νέος εξωτερικός αερόσακος, ο οποίος είναι...

Geely και Renault, επαναστατικό υβριδικό σύστημα συμβατό με ηλεκτρικά οχήματα

Η κοινοπραξία Horse Powertrain, που περιλαμβάνει τις Geely, Renault και Aramco, παρουσίασε ένα επαναστατικό υβριδικό σύστημα συμβατό με ηλεκτρικά οχήματα. Το νέο μηχανικό σύνολο συνδυάζει...

Αποκαλύφθηκαν τα συγκλονιστικά τεχνικά χαρακτηριστικά του επαναστατικού Mazda EZ-60

Η Mazda παρουσίασε το νέο ηλεκτρικό SUV EZ-60, το οποίο θα ανταγωνιστεί το Tesla Model Y και θα διατεθεί στην Ευρώπη ως CX-6e. Το...

Kia EV3, Στέφεται Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025

Το Kia EV3 αναδείχθηκε ως το Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς για το 2025, κερδίζοντας τον τίτλο για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μετά το EV9. Η...

Αποκαλύφθηκε το εντυπωσιακό σεντάν VW Lavida Pro

Η VW παρουσίασε το ανανεωμένο σεντάν Lavida Pro, σχεδιασμένο για την κινεζική αγορά, προσφέροντας περισσότερα στοιχεία πολυτελείας και τεχνολογίας στην καμπίνα του. Με μήκος 4.720...

Νέα Lancia Ypsilon, εντός έδρας μαγεύει το κοινό

Η νέα Lancia Ypsilon σηματοδοτεί την αναγέννηση της ιστορικής ιταλικής μάρκας, υπό την καθοδήγηση του Ομίλου Stellantis. Παρουσιάστηκε ως μια εκλεπτυσμένη και σύγχρονη έκδοση...

AVIN Action Fuels, στέφεται “προϊόν της χρονιάς 2025” στην κατηγορία καύσιμα

Τα καύσιμα AVIN Action Fuels αναδείχθηκαν ως "προϊόν της χρονιάς 2025" στην κατηγορία καυσίμων, σύμφωνα με ανεξάρτητη έρευνα της Circana που διεξήχθη σε 3.200...

OMODA & JAECOO, εκπληκτικά οφέλη για προπαραγγελίες

Η OMODA & JAECOO προσφέρει εκπληκτικά οφέλη για προπαραγγελίες στα μοντέλα OMODA 5 και JAECOO 7, μέχρι τις 31 Μαΐου. Στο OMODA 5, οι...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Θέμος Αναστασιάδης: Αποκαλύψεις για την χήρα του, Βασιλική, 6 χρόνια μετά την απώλειά του

Η Βασιλική Παναγιωτοπούλου πραγματοποίησε μια νυχτερινή έξοδο στον Λυκαβηττό,...

Αυτοί είναι οι Ινδιάνοι που θεωρούνται οι Έλληνες της αρχαίας Αμερικής!

Αυτή είναι η φυλή των Ινδιάνων, η οποία χρησιμοποιούσε...

Ρόμπερτ Πάουελ: Ο «Ιησούς από τη Ναζαρέτ» στα 80 του μαγνητίζει ακόμα – Ανακαλύψτε...

Ο Ρόμπερτ Πάουελ, ο ηθοποιός που έγινε διάσημος το...

Βασίλης Καρράς: Το οικογενειακό δράμα που εξελίσσεται μετά την απώλειά του

Ο Βασίλης Καρράς έφυγε από τη ζωή σε ηλικία...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ