Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2024

Μετρό… στη Μακεδονία

Το άρθρο αναδεικνύει τη σημασία της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης ως σύγχρονου μέσου μεταφοράς, τονίζοντας την ανάγκη για ονομασία σταθμών που θα ενισχύσουν την ελληνικότητα και την πολιτιστική ταυτότητα της Μακεδονίας.
  • Ο συγγραφέας εκφράζει την ευχαρίστησή του για τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο προσφέρει μια σύγχρονη και ασφαλή εναλλακτική μέθοδο μεταφοράς στην πόλη, με εντυπωσιακούς σταθμούς και αρχαία ευρήματα, όπως στον σταθμό Βενιζέλου.
  • Παρόλο που η κατασκευή του μετρό είναι σημαντική, παραμένει περιορισμένη, καθώς σχεδιάστηκε αρχικά για τον Δήμο Θεσσαλονίκης, και απαιτούνται επεκτάσεις προς αεροδρόμιο και άλλες περιοχές για να είναι πλήρως λειτουργικό και ωφέλιμο για τους πολίτες.
  • Ο άρθρο αναδεικνύει την ανάγκη για αναγνώριση της ελληνικότητας της Μακεδονίας, τονίζοντας ότι οι ονομασίες ορισμένων σταθμών, όπως "Πανεπιστήμιο" και "Φλέμινγκ", θα έπρεπε να περιλαμβάνουν τον όρο "Μακεδονίας" για να ενισχύσουν την πολιτιστική και ιστορική ταυτότητα της περιοχής.

Του Γιάννη Χ. Κουριαννίδη*

Ευτύχησα να επιβιβαστώ στο μετρό της Θεσσαλονίκης, έστω και όχι από τους πρώτους. Και η λέξη «ευτύχησα» δεν αποτελεί σχήμα λόγου. Πραγματικά απόλαυσα τη διαδρομή, την οποία μάλιστα έκανα ολόκληρη, από τη μία άκρη μέχρι την άλλη, αποβιβαζόμενος σε αρκετούς σταθμούς για να τους περιηγηθώ. Μεταξύ αυτών, φυσικά, και ο σταθμός Βενιζέλου, προκειμένου να θαυμάσω από κοντά τις εντυπωσιακές αρχαιότητες, που αποτυπώνουν διαχρονικά κυρίως την οικονομική δραστηριότητα των Θεσσαλονικέων, αλλά και που μας παρέχουν πλήθος τεκμηρίων για την Ιστορία της πόλεως, από την ίδρυσή της, από τον Κάσσανδρο, μέχρι την εποχή του Βυζαντίου.

Για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου έχουν μιλήσει πολλοί, ενώ οι εντυπώσεις όσων το επισκέφθηκαν και επιβιβάστηκαν στους συρμούς είναι κατά κανόνα θετικές, αν και δεν απουσιάζει η μικροψυχία ορισμένων που ψάχνουν να βρουν οτιδήποτε μικρό προκειμένου να το φέρουν μπρος στα μάτια μας για να αποκρύψει το μείζον. Και το μείζον είναι ότι επιτέλους η πόλη έχει ένα εναλλακτικό μεταφορικό μέσο, υπερσύγχρονο, όμορφο και ασφαλές. Οι σταθμοί του είναι λειτουργικοί, με τις αποβάθρες στη μέση των δύο τροχιών, και δεν δημιουργείται με τον τρόπο αυτό σύγχυση με δαιδαλώδεις εσωτερικές περιηγήσεις, όπως σε πολλούς σταθμούς της Αθήνας. Επίσης είναι αθόρυβο, ενώ η έλλειψη οδηγών επιτρέπει εντυπωσιακές θεάσεις της διαδρομής σε όσους επιλέγουν τις πρώτες θέσεις στο πρώτο ή στο τελευταίο βαγόνι.

Επί της ουσίας, βεβαίως, δεν παύει να αποτελεί αυτή τη στιγμή ένα μικρόπνοο έργο, που σχεδιάστηκε αρχικά για να λειτουργήσει εντός των ορίων ενός περίκλειστου δήμου, όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με μία μικρή επέκταση προς την Καλαμαριά, αργότερα. Η επέκτασή του προς αεροδρόμιο, Ζώνη Καινοτομίας, δυτικές και βόρειες συνοικίες, αλλά και η δημιουργία άνετων υπόγειων χώρων στάθμευσης (δωρεάν ή με ελάχιστο αντίτιμο), κοντά στις στάσεις του, αποτελούν αναγκαιότητα, προκειμένου να καταστεί πραγματικά λειτουργικό, εξυπηρετικό και ωφέλιμο για τη ζωή της πόλης.

Ένα τέτοιο έργο, όμως, στον χώρο της Μακεδονίας μας, και μάλιστα στην πρωτεύουσά της, θα έπρεπε να αποτελεί εφαλτήριο για την ανάδειξη της αδιαμφισβήτητης ελληνικότητάς της. Υπάρχουν δύο σταθμοί όπου αυτό θα μπορούσε να υλοποιηθεί και μάλιστα πολύ εύκολα.

Ο πρώτος, και σημαντικότερος, είναι ο σταθμός που βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Ο εν λόγω σταθμός θα εξυπηρετεί όχι μόνο τους χιλιάδες φοιτητές τόσο του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας όσο και του παρακείμενου Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, καθώς και επισκέπτες, καθηγητές και φοιτητές άλλων πανεπιστημίων, από τους πολλούς που κάθε χρόνο επισκέπτονται την πόλη και τα ιδρύματά της. Δίπλα ακριβώς βρίσκονται και η φοιτητική λέσχη, το πανεπιστημιακό γυμναστήριο, η Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (που φιλοξενεί, επίσης, πολλούς σπουδαστές από άλλες χώρες), το Καυτανζόγλειο Στάδιο, το Ολυμπιακό Μουσείο κ.ά. Οι αρμόδιοι, δυστυχώς, επέλεξαν ο σταθμός να ονομάζεται απλώς «Πανεπιστήμιο» και όχι «Πανεπιστήμιο Μακεδονίας»!

Η δεύτερη περίπτωση είναι του σταθμού που βρίσκεται μεταξύ των οδών Φλέμινγκ, Δελφών και Μακεδονίας, όπου οι αρμόδιοι επέλεξαν να ονομάζεται «Φλέμινγκ»!

Όλα αυτά μού θύμισαν τα λόγια του μακαρίτη πλέον πρύτανη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ηλία Κουσκουβέλη, που εκμυστηρευόταν σε φίλους του την αγωνία του να μπορέσει να κατοχυρώσει και να διατηρήσει την ονομασία του πανεπιστημίου του, αφού η σκοπιανή σφετεριστική προπαγάνδα, αλλά κυρίως η αβελτηρία των ελληνικών Αρχών τού προκαλούσαν πολλά προβλήματα. Το κατάφερε τελικά, χάρη στην επιμονή του και στην εθνική ευαισθησία που τον διέκρινε σε όλες τις δράσεις του. Χαρακτηριστικά που δείχνουν να είναι εν ανεπαρκεία σε κάποιους που υλοποιούν δημόσια έργα, στενά διαχειριστικά, χωρίς περαιτέρω οράματα και ευαισθησίες.

*Διευθυντής περιοδικού «Ενδοχώρα», [email protected]

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Η Άλμπα νίκησε στην Μπολόνια

Η Άλμπα Βερολίνου πέτυχε την πρώτη της εκτός έδρας...

Δημήτρης Σταρόβας: «Η αρχική επαφή με την κιθάρα μετά το εγκεφαλικό έγινε μια από τις πιο τραυματικές εμπειρίες»

Ο Δημήτρης Σταρόβας παραχώρησε την πρώτη τηλεοπτική του συνέντευξη...

Διεθνής Αμνηστία: Το Ισραήλ διαπράττει «σφαγή» στη Γάζα

Η Διεθνής Αμνηστία κατηγορεί το Ισραήλ για «γενοκτονία» κατά...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ας είναι καλά οι τράπεζες…

Οι τράπεζες απολαμβάνουν αφορολόγητα κέρδη και αναβαλλόμενο φόρο, με τα καθαρά τους έσοδα από προμήθειες να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο,...

Ο αυτοεξευτελισμός ενός θλιμμένου ηγέτη

Ο Τζο Μπάιντεν, με προεδρική απόφαση, αθώωσε τον γιο του Χάντερ, ο οποίος είχε καταδικαστεί για παράνομη οπλοκατοχή ως χρήστης ναρκωτικών, προκαλώντας σφοδρή κριτική...

Ρίσκα καλλωπιστικών ακροβατισμών

Το άρθρο του Πέτρου Τατούλη αναδεικνύει την κρίσιμη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνοντας την ανησυχητική υστέρηση ανάπτυξής της σε σύγκριση με το 2009.Υπογραμμίζεται η...

Αυτό σημαίνει κράτος…!!!

Ο αρθρογράφος τονίζει την ισχυρή στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη απέναντι σε καταστάσεις που θεωρεί εκβιαστικές, όπως οι απεργίες των φιλάθλων του Άρη λόγω ποινών.Η...

Η φύση δεν είναι… υποστηρικτής του Μητσοτάκη

Η Ελλάδα βιώνει σοβαρές φυσικές καταστροφές λόγω προβληματικών υποδομών και της κλιματικής αλλαγής, με πρόσφατα παραδείγματα τις πλημμύρες στη Ρόδο και τη Λήμνο, και...

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ντε Βιλιέ

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προβάλλει την προσωπική του αφήγηση για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, δημιουργώντας εντυπώσεις μέσω της επικοινωνιακής του τουρνέ και του αυτοβιογραφικού του...

Η φτώχεια δεν φέρνει σταθερότητα και περιορίζει την ελευθερία

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προειδοποίησε το υπουργικό συμβούλιο να αποφεύγει την αυταρέσκεια σχετικά με την οικονομία, επισημαίνοντας ότι οι πολίτες αισθάνονται φτωχοί παρά τα...

Καίριες ειδήσεις, μα και η ανθρώπινη φύση που αναφέραμε…

Σημαντικές ειδήσεις περιλαμβάνουν τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης και τη σύλληψη αστυνομικού για ενδοοικογενειακή βία, ενώ η κατάσταση της πόλης παραμένει προβληματική μετά από...

Ελληνοτουρκική Συνομοσπονδία: Η αφανής όψη του μητσοτακισμού

Το άρθρο αναφέρεται σε συγκεντρώσεις Αλβανών στην Αθήνα που διεκδικούν ελληνικά εδάφη, χωρίς να υπάρξουν κυβερνητικές αντιδράσεις ή καταδίκες από τα μέσα ενημέρωσης, ενώ...

Ο φιλελευθερισμός των πολλών και ο φιλελευθερισμός των λίγων

Η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να επανατοποθετηθεί πολιτικά μετά τις ευρωεκλογές, με αυτοκριτική και επιστροφή σε συντηρητικές ρίζες, αλλά η προσπάθεια αυτή υπονομεύεται από τις...