Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2025

Οδήγηση σε χιονισμένες συνθήκες

Οδηγίες για ασφαλή οδήγηση σε χιονισμένα οδοστρώματα, με έμφαση στην προετοιμασία, τη χρήση αλυσίδων και την ορθή συμπεριφορά στον δρόμο.

Τα χιόνια ήδη έχουν από μέρες κάνει την εμφάνισή τους σε πολλά μέρη της χώρας, ωστόσο δεν είναι όλοι οι οδηγοί εξοικειωμένοι με αυτό το περιβάλλον.

Κι αν στη Βόρεια Ελλάδα ή σε ορεινές περιοχές γνωρίζουν καλύτερα οι οδηγοί στο πώς θα συμπεριφερθούν σε συνθήκες χιονιού, σε άλλες περιοχές, και ειδικά στην Αττική, οι περισσότεροι έχουν άγνοια.

Στις περιοχές που συνηθίζεται το χιόνι, αρκετοί οδηγοί έχουν και μια τετράδα χειμερινών ελαστικών, τα οποία χρησιμοποιούν μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο, αποφεύγοντας, μάλιστα, να βάζουν αλυσίδες, σε πολλές περιπτώσεις. Οσοι δεν έχουν χειμερινά ελαστικά, τότε διαθέτουν αλυσίδες, που θα τους βγάλουν από δύσκολες καταστάσεις.

Στις υπόλοιπες περιοχές, σπανίως θα συναντήσεις οδηγούς που έχουν και χειμερινά ελαστικά, διότι χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα θερινά ελαστικά.

Μετά το κάζο στην Αττική Οδό με τους εγκλωβισμένους οδηγούς για πολλές ώρες στο χιόνι, περίπου τέτοιες μέρες το 2022, ήταν καθοριστικό ώστε να ληφθεί η κυβερνητική απόφαση να έχουν υποχρεωτικά όλα τα οχήματα αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες κατά τη διάρκεια του χειμώνα και με εντολή της αστυνομίας να ενεργοποιείται η απαραίτητη χρησιμοποίησή τους.

Το ζήτημα, βέβαια, δεν είναι να έχεις αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες, αλλά να ξέρεις και να τις χρησιμοποιείς. Οι αλυσίδες έχουν λίγο πιο περίπλοκη διαδικασία, αλλά όχι δύσκολη. Γι’ αυτό και χρειάζεται, πρωτίστως, να έχουμε τις κατάλληλες, αυτές που ταιριάζουν στη διάσταση των ελαστικών μας και δευτερευόντως να έχουμε εξοικειωθεί με την τοποθέτησή τους από καιρό πριν και όχι να ψαχνόμαστε την ώρα του χιονιά.

Παράλληλα, απαραίτητα είναι τα γάντια, λεπτά, από δέρμα ή ελαστικό και όχι υφασμάτινα που μουσκεύουν, ώστε να μην παγώνουν τα χέρια και να βάζουμε τις αλυσίδες πιο άνετα. Χρειάζεται και φακός, αλλά αυτή τη λύση μπορεί να μας προσφέρει και το smartphone.

Επίσης σημαντικό είναι να φοράμε και το φωσφοριζέ γιλέκο. Είναι υποχρεωτικό βάζει ΚΟΚ να βρίσκεται πάντα στο αυτοκίνητο, μαζί με προειδοποιητικό τρίγωνο, φαρμακείο και πυροσβεστήρα. Το γιλέκο, σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας σε κάνει να ξεχωρίζεις μόλις πέσουν πάνω σου τα φώτα κι έτσι αποφεύγεις κινδύνους.

Κι αφού τοποθετήσαμε τις αλυσίδες ή τις χιονοκουβέρτες και πάντα στους κινητήριους τροχούς (στα τετρακίνητα βάζουμε αλυσίδες στα μπροστινά ελαστικά), τότε οφείλουμε να φανούμε επιδέξιοι στην οδήγηση.

Κατ’ αρχάς, αν έχουμε για ώρες ακινητοποιημένο το όχημά μας, πρώτα πρέπει να καθαρίσουμε το παρμπρίζ για να δουλέψουν οι υαλοκαθαριστήρες. Καλό είναι αν γνωρίζουμε ότι θα χιονίσει από πριν, να τους έχουμε σηκώσει από το παρμπρίζ.

Έπειτα, αφού εκκινήσουμε τον κινητήρα και αφήσουμε να λειτουργήσει λίγο, τότε ανοίγουμε χαμηλά τον κλιματισμό για να ζεσταθεί σιγά σιγά το εσωτερικό. Όχι πριν πατήσουμε τη μίζα και να είναι στο μέγιστο βαθμό, διότι θα πάρει πολύ ενέργεια από τη μπαταρία και ενδέχεται να μη μπορεί να ξεκινήσει ο κινητήρας. Κι έχει συμβεί για να το λέω.

Στο χιόνι εκκινούμε ήπια, και οδηγούμε προσεκτικά και προοδευτικά. Ειδικά με τις αλυσίδες δεν μπορούμε και δεν πρέπει να αναπτύσσουμε ταχύτητα. Και σταματάμε λίγα μέτρα αφού έχουμε ξεκινήσει ώστε να βεβαιωθούμε για τη σωστή τοποθέτησή τους.

Με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και μαλακό πάτημα στο πεντάλ του φρένου, εκτός κι αν συμβεί κάτι απότομο που πρέπει να πατήσουμε με όλη τη δύναμη ώστε να λειτουργήσει αμέσως το ABS και να αποφύγουμε την ολίσθηση, προσέχουμε και τις κινήσεις των άλλων οδηγών, αν υπάρχουν στο δρόμο και αν βρισκόμαστε σε δρόμο με δύο λωρίδες, κινούμαστε στα δεξιά. Εννοείται στον αυτοκινητόδρομο αφήνουμε πάντα τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης ελεύθερη, ώστε να περάσουν εκχιονιστικά, αλατιέρες, πυροσβεστική, περιπολικά και εν γένει οχήματα οδικής βοήθειας και πρώτων βοηθειών.  

Ορισμένοι οδηγοί στο πολύ χιόνι ξεφουσκώνουν λίγο τα ελαστικά, ώστε να έχουν μεγαλύτερο πέλμα στο πάτημα, για καλύτερη πρόσφυση και έπειτα τα φουσκώνουν εκ νέου όταν βγουν από το χιόνι.

Καλό είναι στα οχήματα που απενεργοποιούνται τα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως της πρόσφυσης (ESP ή όπως το αναφέρει η κάθε εταιρεία), να τα έχουμε στο Off κατά την οδήγηση στο χιόνι κι έπειτα να τα ενεργοποιούμε πάλι.  

Σε συνθήκες χειμώνα, η σωστή προετοιμασία του αυτοκινήτου είναι πολύ σημαντική, καθώς το αντιψυκτικό υγρό και η καλή κατάσταση της μπαταρίας θα δώσουν ζωή στον κινητήρα.

Τα ελαστικά οφείλουμε να είναι σε καλή κατάσταση και με καλό πέλμα για την πρόσφυση και να έχουμε τα απαραίτητα εφόδια που προανέφερα στις αποσκευές μας.

Το κυριότερο είναι να είμαστε νηφάλιοι και να μην μας πιάνει πανικός πριν αλλά και κατά την οδήγηση και να έχουμε ξεθαμπωμένα το παρμπρίζ, τους καθρέπτες αλλά και το πίσω τζάμι, για μέγιστη ορατότητα.

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ουγγαρία: Αναζητά περιφερειακούς συμμάχους της για να περιορίσει τις επιπτώσεις από τις νέες κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο

Η Ουγγαρία προγραμματίζει συνομιλίες με περιφερειακούς συμμάχους για να...

Ενδεχόμενη αναβολή του Αστέρα – Παναιτωλικού

Η κακοκαιρία έχει επηρεάσει την διεξαγωγή των ποδοσφαιρικών παιχνιδιών...

ΗΣΑΠ: Πτώση προσώπου στον σταθμό «Άγιος Ελευθέριος» – Με καθυστερήσεις η κυκλοφορία

Πτώση ατόμου στην τροχιά στον σταθμό «Άγιος Ελευθέριος» έχει...

Λονδίνο: “No Τrousers Tube Day” – Η ημέρα που οι πολίτες βγάζουν τα ρούχα τους στο μετρό

Εκατοντάδες Λονδρέζοι έβγαλαν τα παντελόνια τους χθες, τη Κυριακή...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Audi: Το Q6 Sportback e-tron στην Ελλάδα τον Απρίλιο

Όταν είχαμε παρουσιάσει τα μοντέλα του 2025, είχαμε επισημάνει ότι η Audi θα συμπληρώσει το ηλεκτρικό Q6 SUV e-tron με το Q6 Sportback e-tron. Το...

Mazda: Το φρέσκο ηλεκτρικό Mazda6e

Στην 101η Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών 2025, που βρίσκεται σε εξέλιξη μέχρι τις 19 Ιανουαρίου, η Mazda παρουσιάζει το Mazda6e. Πρόκειται για την ευρωπαϊκή...

Formula E: Θρυλική νίκη του Ρόουλαντ με Nissan στο Μεξικό

Μετά το Σάο Πάολο της Βραζιλίας, η Formula E πήγε στο Μεξικό, για έναν αγώνα (2ος Γύρος) του πρωταθλήματος 2024-2025 με κατάμεστο το στάδιο...

Με Ανάβαση Αιγείρας και 8 σπουδαίους αγώνες το φετινό Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αναβάσεων

Τον Μάρτιο με την κλασική Ανάβαση Ριτσώνας, ξεκινά το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αναβάσεων 2025. Φέτος οι αγώνες θα είναι 8 και μάλιστα επιστρέφει στο θεσμό η...

Voge: Ευέλικτο και Euro5+ το νέο X-Wolf 300

Ένα ακόμα μοντέλο προστίθεται στη γκάμα της Voge, μετά το ισχυρότερο ATV ευρείας παραγωγής, το X-Wolf 1000 με κινητήρα 976 κ.εκ. V2 ισχύος 99,2...

Εντυπωσιακό ντριφτάρισμα ο Ροβάνπερα

Μοναδικό θέαμα προσφέρει μέσα από το βίντεο που ακολουθεί ο Κάλε Ροβάνπερα. Ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι, γιόρτασε το πάθος του για την ιαπωνική...

Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025 στην Ευρώπη» το Renault 5 E-Tech Ηλεκτρικό

Την κορυφαία διάκριση στην Ευρώπη απέσπασε το ολοκαίνουργιο Renault 5 E-Tech electric και το αδερφάκι του Alpine A290, που αναδείχθηκαν «Αυτοκίνητα της Χρονιάς 2025». Το...

Μεταχειρισμένα: Όλες οι σημαντικές πληροφορίες και τι να προσέξετε: Volkswagen Golf (2012-2020)

Το Volkswagen Golf αποτελεί μία από τις κορυφαίες προτάσεις και σημείο αναφοράς στο C-Segment. Από την πρώτη κιόλας γενιά το 1974, όταν πρωτολανσαρίστηκε αντικαθιστώντας...

Fiat: Το καινούργιο Grande Panda στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών

Ολική επαναφορά για ένα μοντέλο που περιμένουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, διότι το νέο Fiat Grande Panda έρχεται στην πιο ανταγωνιστική αγορά των συμπαγών SUV. Από σήμερα...

Vespa: Η 946 Snake είναι το ερπετό του χειμώνα!

Ως γνωστόν τα φίδια τον χειμώνα βρίσκονται σε χειμερία νάρκη, ωστόσο η Vespa φαίνεται ότι αλλάζει αυτή τη βιολογική τάξη, παρουσιάζοντας τη Vespa 946...