Τα χιόνια ήδη έχουν από μέρες κάνει την εμφάνισή τους σε πολλά μέρη της χώρας, ωστόσο δεν είναι όλοι οι οδηγοί εξοικειωμένοι με αυτό το περιβάλλον.
Κι αν στη Βόρεια Ελλάδα ή σε ορεινές περιοχές γνωρίζουν καλύτερα οι οδηγοί στο πώς θα συμπεριφερθούν σε συνθήκες χιονιού, σε άλλες περιοχές, και ειδικά στην Αττική, οι περισσότεροι έχουν άγνοια.
Στις περιοχές που συνηθίζεται το χιόνι, αρκετοί οδηγοί έχουν και μια τετράδα χειμερινών ελαστικών, τα οποία χρησιμοποιούν μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο, αποφεύγοντας, μάλιστα, να βάζουν αλυσίδες, σε πολλές περιπτώσεις. Οσοι δεν έχουν χειμερινά ελαστικά, τότε διαθέτουν αλυσίδες, που θα τους βγάλουν από δύσκολες καταστάσεις.
Στις υπόλοιπες περιοχές, σπανίως θα συναντήσεις οδηγούς που έχουν και χειμερινά ελαστικά, διότι χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα θερινά ελαστικά.
Μετά το κάζο στην Αττική Οδό με τους εγκλωβισμένους οδηγούς για πολλές ώρες στο χιόνι, περίπου τέτοιες μέρες το 2022, ήταν καθοριστικό ώστε να ληφθεί η κυβερνητική απόφαση να έχουν υποχρεωτικά όλα τα οχήματα αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες κατά τη διάρκεια του χειμώνα και με εντολή της αστυνομίας να ενεργοποιείται η απαραίτητη χρησιμοποίησή τους.
Το ζήτημα, βέβαια, δεν είναι να έχεις αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες, αλλά να ξέρεις και να τις χρησιμοποιείς. Οι αλυσίδες έχουν λίγο πιο περίπλοκη διαδικασία, αλλά όχι δύσκολη. Γι’ αυτό και χρειάζεται, πρωτίστως, να έχουμε τις κατάλληλες, αυτές που ταιριάζουν στη διάσταση των ελαστικών μας και δευτερευόντως να έχουμε εξοικειωθεί με την τοποθέτησή τους από καιρό πριν και όχι να ψαχνόμαστε την ώρα του χιονιά.
Παράλληλα, απαραίτητα είναι τα γάντια, λεπτά, από δέρμα ή ελαστικό και όχι υφασμάτινα που μουσκεύουν, ώστε να μην παγώνουν τα χέρια και να βάζουμε τις αλυσίδες πιο άνετα. Χρειάζεται και φακός, αλλά αυτή τη λύση μπορεί να μας προσφέρει και το smartphone.
Επίσης σημαντικό είναι να φοράμε και το φωσφοριζέ γιλέκο. Είναι υποχρεωτικό βάζει ΚΟΚ να βρίσκεται πάντα στο αυτοκίνητο, μαζί με προειδοποιητικό τρίγωνο, φαρμακείο και πυροσβεστήρα. Το γιλέκο, σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας σε κάνει να ξεχωρίζεις μόλις πέσουν πάνω σου τα φώτα κι έτσι αποφεύγεις κινδύνους.
Κι αφού τοποθετήσαμε τις αλυσίδες ή τις χιονοκουβέρτες και πάντα στους κινητήριους τροχούς (στα τετρακίνητα βάζουμε αλυσίδες στα μπροστινά ελαστικά), τότε οφείλουμε να φανούμε επιδέξιοι στην οδήγηση.
Κατ’ αρχάς, αν έχουμε για ώρες ακινητοποιημένο το όχημά μας, πρώτα πρέπει να καθαρίσουμε το παρμπρίζ για να δουλέψουν οι υαλοκαθαριστήρες. Καλό είναι αν γνωρίζουμε ότι θα χιονίσει από πριν, να τους έχουμε σηκώσει από το παρμπρίζ.
Έπειτα, αφού εκκινήσουμε τον κινητήρα και αφήσουμε να λειτουργήσει λίγο, τότε ανοίγουμε χαμηλά τον κλιματισμό για να ζεσταθεί σιγά σιγά το εσωτερικό. Όχι πριν πατήσουμε τη μίζα και να είναι στο μέγιστο βαθμό, διότι θα πάρει πολύ ενέργεια από τη μπαταρία και ενδέχεται να μη μπορεί να ξεκινήσει ο κινητήρας. Κι έχει συμβεί για να το λέω.
Στο χιόνι εκκινούμε ήπια, και οδηγούμε προσεκτικά και προοδευτικά. Ειδικά με τις αλυσίδες δεν μπορούμε και δεν πρέπει να αναπτύσσουμε ταχύτητα. Και σταματάμε λίγα μέτρα αφού έχουμε ξεκινήσει ώστε να βεβαιωθούμε για τη σωστή τοποθέτησή τους.
Με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και μαλακό πάτημα στο πεντάλ του φρένου, εκτός κι αν συμβεί κάτι απότομο που πρέπει να πατήσουμε με όλη τη δύναμη ώστε να λειτουργήσει αμέσως το ABS και να αποφύγουμε την ολίσθηση, προσέχουμε και τις κινήσεις των άλλων οδηγών, αν υπάρχουν στο δρόμο και αν βρισκόμαστε σε δρόμο με δύο λωρίδες, κινούμαστε στα δεξιά. Εννοείται στον αυτοκινητόδρομο αφήνουμε πάντα τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης ελεύθερη, ώστε να περάσουν εκχιονιστικά, αλατιέρες, πυροσβεστική, περιπολικά και εν γένει οχήματα οδικής βοήθειας και πρώτων βοηθειών.
Ορισμένοι οδηγοί στο πολύ χιόνι ξεφουσκώνουν λίγο τα ελαστικά, ώστε να έχουν μεγαλύτερο πέλμα στο πάτημα, για καλύτερη πρόσφυση και έπειτα τα φουσκώνουν εκ νέου όταν βγουν από το χιόνι.
Καλό είναι στα οχήματα που απενεργοποιούνται τα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως της πρόσφυσης (ESP ή όπως το αναφέρει η κάθε εταιρεία), να τα έχουμε στο Off κατά την οδήγηση στο χιόνι κι έπειτα να τα ενεργοποιούμε πάλι.
Σε συνθήκες χειμώνα, η σωστή προετοιμασία του αυτοκινήτου είναι πολύ σημαντική, καθώς το αντιψυκτικό υγρό και η καλή κατάσταση της μπαταρίας θα δώσουν ζωή στον κινητήρα.
Τα ελαστικά οφείλουμε να είναι σε καλή κατάσταση και με καλό πέλμα για την πρόσφυση και να έχουμε τα απαραίτητα εφόδια που προανέφερα στις αποσκευές μας.
Το κυριότερο είναι να είμαστε νηφάλιοι και να μην μας πιάνει πανικός πριν αλλά και κατά την οδήγηση και να έχουμε ξεθαμπωμένα το παρμπρίζ, τους καθρέπτες αλλά και το πίσω τζάμι, για μέγιστη ορατότητα.