Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Πέρασαν κιόλας 20 χρόνια από τότε που ξεκίνησε επίσημα η ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα. Κι όμως, παραμένουμε, ως πολίτες, με νοοτροπία μιας άλλης εποχής!

Το 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, συνέβησαν αρκετά γεγονότα, ορισμένα με σκοπό να αλλάξουμε συνήθειες. Αλλάξαμε, όμως;

Ένα από τα γεγονότα που συνέβησαν ήταν η λειτουργία της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος, που αποτελεί το νόμιμο σύστημα ανακύκλωσης οχημάτων στην Ελλάδα. Ένας φορέας που ξεκίνησε επίσημα την ανακύκλωση των οχημάτων.

Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να υπάρχει κανένα άλλοθι ώστε κάποιος να εγκαταλείπει το παλιό του όχημα στο δρόμο ή στα χωράφια. Κάλλιστα θα μπορούσε να το πάει ο ίδιος σε ένα κέντρο παράδοσης προς ανακύκλωση, από τα 100 που υπάρχουν σε όλη τη χώρα. Κι αν δεν μπορούσε ο ίδιος, με ένα τηλεφώνημα θα έρχονταν να το πάρουν οι εταιρείες ανακύκλωσης.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Η απόσυρση με κρατικά, οικονομικά κίνητρα

Αρκετά νωρίτερα, το 1991, ξεκίνησε ένα μέτρο που εφαρμόστηκε κι αργότερα, αυτό της απόσυρσης με κρατικά, οικονομικά κίνητρα, με σκοπό την αντικατάσταση του ήδη γερασμένου και ρυπογόνου στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Και πράγματι αγοράστηκαν πολλά καινούργια κι αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία επίσης αρκετά. Όμως πού κατέληξαν; Επίσημα η ανακύκλωση δεν είχε ξεκινήσει. Κατά συνέπεια ανακύκλωση, με συνθήκες της τότε εποχής, δεν έγινε μαζικά και οργανωμένα, όπως από το 2004 και έπειτα.

Θυμίζω, επίσης, δύο ακόμα φορές απόσυρσης με οικονομικά κίνητρα, το 2009 και την περίοδο 2011-2016, ενώ και τώρα υπάρχουν οικονομικά κίνητρα απόσυρσης αλλά μόνο για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Μολονότι πανευρωπαϊκά δεν είναι υποχρεωτική η απόσυρση ενός οχήματος, με τον μέσο όρο ηλικίας στις χώρες της Ε.Ε. να είναι 12 έτη και στην Ελλάδα 17,3 έτη για τα ΙΧ, αυτό δε σημαίνει ότι εμείς οι πολίτες δεν αντιλαμβανόμαστε ότι ένα όχημα φτάνει στο τέλος της ζωής του. Δηλαδή, δεν σκεφτόμαστε ότι αυτό που συμβαίνει με τα όντα, συμβαίνει και με τα υλικά, τα αντικείμενα.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Χιλιάδες οχήματα σε εγκατάλειψη, παντού

Κι επειδή, πλέον, απόσυρση σημαίνει και ανακύκλωση, βλέποντας διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, στις πόλεις και στα χωριά, στα βουνά, τις χαράδρες και τα νησιά, παντού, εγκαταλελειμμένα οχήματα, σημαίνει ότι κάποιοι κατέθεσαν τις πινακίδες (ή και όχι, ορισμένοι) των οχημάτων τους αλλά δεν μπήκαν στη διαδικασία να τα στείλουν προς ανακύκλωση.

Η Ελλάδα έχει καταντήσει μια χώρα σε «εγκατάλειψη», με εκατοντάδες χιλιάδες κουφάρια οχημάτων, και για αυτή τη κατάσταση φέρουν μεγάλη ευθύνη η πολιτεία αλλά και οι δήμοι (σε ισχύ ο περί Κοινοτήτων Νόμος του 1999 – 86(I)/1999), που έχουν τη δύναμη, βάσει νόμου, να προχωρήσουν στη συγκομιδή των εγκαταλελειμμένων οχημάτων, αφού τηρήσουν όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Δεν το πράττουν, στο βαθμό που θα έπρεπε, είτε γιατί οι υπηρεσίες των δήμων είναι υποστελεχωμένες, είτε διότι υπάρχει το λεγόμενο «πολιτικό κόστος» και φοβούνται την αντίδραση των «θιγόμενων» πολιτών, δηλαδή εκείνων που παράνομα εγκαταλείπουν το όχημά τους στο δρόμο, στο χωράφι τους, ακόμα κι αν είναι περιφραγμένο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Για κάθε 4 οχήματα που βγάζουν πινακίδες, 1 ανακυκλώνεται

Για να καταλάβουμε το μέγεθος του προβλήματος, ενώ από το 2004 κυκλοφόρησαν (έως και τον Σεπτέμβριο του 2024) 3.012.342 νέα ΙΧ και ταξί, 235.145 ελαφρά επαγγελματικά, και 1.052.709 μοτοσυκλέτες (δεν υπολογίζουμε βαρέα οχήματα), ανακυκλώθηκαν συνολικά 1.273.819 οχήματα (καταγράφονται μόνο ΙΧ, ταξί και ελαφρά επαγγελματικά – οι μοτοσυκλέτες δεν έχουν ενταχθεί στο νόμο της ανακύκλωσης, μολονότι ορισμένες εταιρείες ανακύκλωσης παραλαμβάνουν και μοτοσυκλέτες)! Αν προσθέσουμε και όσα είχαν πουληθεί προς του 2004, δηλαδή οχήματα 20 ετών και άνω, είναι πολύ λογικό ο μέσος όρος των 17,3 ετών ηλικίας στην Ελλάδα (για τα ΙΧ) και ίσως αυξηθεί όταν έχουμε πωλήσεις πάνω από 100.000 ΙΧ και ταξί το χρόνο, ενώ αποσύρονται περίπου 50.000 οχήματα, συνολικά, ετησίως. 

Και κάπως έτσι έχουμε μποτιλιάρισμα

Είναι κι αυτό μια εξήγηση για το μποτιλιάρισμα που παρατηρείται έντονα στην Αττική και σε άλλες μεγαλουπόλεις, με τόσα οχήματα που προστίθενται συνεχώς στους δρόμους, όταν δεν αποσύρονται ανάλογα τόσα.

Και να φανταστείτε ότι έχουμε τους ίδιους αστικούς δρόμους και βέβαια τις ίδιες πόλεις, σε μέγεθος.

Υπάρχουν κι άλλες εξηγήσεις για το έντονο κυκλοφοριακό, όπως η απροθυμία των οδηγών να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή να παίρνουν κι άλλους συνεπιβάτες, όπως για παράδειγμα συναδέλφους στην εργασία τους.

Κι αν δεν είχαμε και την απομακρυσμένη εργασία, που μπήκε στη ζωή μας με την πανδημία και αρκετοί έως πολλοί δεν πηγαίνουν καθημερινά στην εργασία τους, ίσως το πρόβλημα να ήταν εντονότερο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Τίποτα δεν πάει χαμένο

Όσο για το αν ορισμένοι σκέφτονται «γιατί να στείλω το αυτοκίνητο για απόσυρση;», θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το 2023 η ανακύκλωση των οχημάτων ανήλθε στο 70%, η επαναχρησιμοποίηση (διάφορα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά) ήταν στο 16% και η ενεργειακή αξιοποίηση (δηλαδή εναλλακτικό καύσιμο), περίπου στο 9%. Στο σύνολο η επαναχρησιμοποίηση και η αξιοποίηση άγγιξε το 95,41%! Άρα τίποτα δεν πάει χαμένο.

Ας προχωρήσουμε, λοιπόν, σε συνειδητές επιλογές, όλοι μας, κράτος και πολίτες, για να μη βλέπουμε τα πανέμορφα μέρη μας γεμάτα κουφάρια οχημάτων που και ρυπαίνουν το περιβάλλον αλλά και την αισθητική μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Η Ελλάδα γνωρίζει τον αντίπαλο για τα μπαράζ του Nations League

Οι πιθανοί αντίπαλοι της Εθνικής ομάδας στα μπαράζ του...

Ταμείο για τους Πολίτες: Χρηματοδότηση 14,3 εκατ. ευρώ από τη Νορβηγία στην ελληνική κοινωνία

Η Νορβηγία χρηματοδοτεί το Ταμείο για την Κοινωνία των...

Κωνσταντίνος Παντελίδης: «Ήμουν 14 ετών όταν έχασε τη ζωή του ο Παντελής, είναι όπως αν ήταν χθες»

Ο Κωνσταντίνος Παντελίδης αναφέρθηκε στη στενή σχέση που έχει...

Χοληστερίνη: Το παράξενο σύμπτωμα αυξημένης χοληστερόλης που εντοπίζεται στα χέρια – Τι πρέπει να προσέξετε

Η υψηλή χοληστερίνη επηρεάζει περίπου τρία εκατομμύρια Έλληνες, συχνά...

Με το τηλέφωνο στο χέρι πέρασε τη νύχτα στα κρατητήρια η Ειρήνη Μουρτζούκου

Η Ειρήνη Μουρτζούκου πέρασε τη νύχτα της στα κρατητήρια...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ηλεκτρονικά θα βλέπεις αν έχεις ποινές από τροχαίες παραβάσεις

Μολονότι το ζήτημα είναι να μην κάνεις τροχαίες παραβάσεις και προφανώς να μην παίρνεις βαθμούς ποινής βάσεις του ΚΟΚ, διότι αν συμπληρώσεις 25 βαθμούς...

ελίν: 70 χρόνια με νέα φράση «Βάζουμε το μέλλον σε κίνηση»

Η ελίν ξεκίνησε το 1954 ως ελινόιλ και ήταν το όραμα δύο ανθρώπων να δημιουργήσουν μια εταιρεία που να δραστηριοποιείται στον πετρελαϊκό χώρο. Σήμερα...

Nissan: Ακόμα πιο ελκυστικό με χαμηλές τιμές το Juke

Ένα από τα πιο όμορφα, από πλευράς σχεδίασης, μοντέλα στην κατηγορία των συμπαγών SUV, το Nissan Juke στην ανανεωμένη του έκδοση πωλείται στη χώρα...

Jaguar: Ανανεωμένη ταυτότητα, λογότυπο και φιλοσοφία πληθωριστικού μοντερνισμού

Από χθες, 19 Νοεμβρίου 2024, η Jaguar αρχίζει να αποκαλύπτει τη νέα της ταυτότητα, η οποία σημαίνει και τον μετασχηματισμό της βρετανικής μάρκας. Το επόμενο...

Παρουσίαση Audi A5, Q5 και Q6 e-tron: Κόστη και παραλλαγές

Τριπλή πρεμιέρα για την Audi, με απαστράπτοντες πρωταγωνιστές τα A5, Q5 και Q6 e-tron, πραγματοποιήθηκε με κάθε επισημότητα στο ξενοδοχείο Astir Palace Hotel Athens – Four Seasons, στη Βουλιαγμένη. Στην άκρως ενδιαφέρουσα πανελλήνια παρουσίαση των ολοκαίνουριων Audi A5, Q5 και Q6 e–tron ανακοινώθηκαν οι τιμές και η...

Man Hellas: Αγοράστηκε και θα εκπροσωπείται από την Kosmocar Α.Ε

Μια ακόμα εντυπωσιακή κίνηση από την Kosmocar A.E. που εισάγει τις μάρκες Volkswagen, Audi, Skoda και Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα στην Ελλάδα, καθώς και για...

Citroen: Στην Ελλάδα το ανανεωμένο C3 με τιμές από 16.900 ευρώ

Λίγο καιρό μετά την παρουσίασή του στην έκθεση αυτοκινήτου της Αθήνας και το λανσάρισμά του στους εμπόρους από την εισαγωγική εταιρεία της Citroen, τον...

Mercedes: Μείωσε την τιμή της GLA 250e για επαγγελματική χρήση

Έχοντας όριο φοροαπαλλαγής τις 40.000 ευρώ (προ φόρων), για όσους θέλουν να έχουν εταιρικό αυτοκίνητο, πολλά μοντέλα μένουν εκτός αυτής της σημαντικής κατηγορίας, με...

MotoGP: Παγκόσμιος πρωταθλητής ο Χόρχε Μαρτίν με Pramac Ducati

Μπορεί ο Φραντσέσκο Μπανιάια να κατέκτησε την 11η φετινή του νίκη σε αγώνα του MotoGP το 2024, εντούτοις ο Χόρχε Μαρτίν κατέκτησε τον φετινό...

«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» στην Ευρώπη: Η λίστα του τελικού

Η λίστα με τα επτά μοντέλα φιναλίστ για την ανακήρυξη του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2025» στην Ευρώπη, περιλαμβάνει υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι 60 κριτές...