Πληθαίνουν τα ερωτήματα για το αν πράγματι αξίζει η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Και αυτά τα ερωτήματα θα πολλαπλασιάζονται από τη στιγμή που συμβαίνουν φαινόμενα όπως στην Αράχοβα με την ακινητοποίηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα στον χιονιά.
Η έλευση της ηλεκτροκίνησης ήρθε όχι για να μας ταλαιπωρήσει, αλλά διότι αφενός η τεχνολογία προχωρά και αφετέρου επειδή πρέπει να βρούμε τρόπους να ξεφύγουμε από τα ορυκτά καύσιμα και την μόλυνση τους περιβάλλοντος από το διοξείδιο του άνθρακα και τους λοιπούς ρύπους.
Η ηλεκτροκίνηση είναι ήρθε για αθόρυβες μετακινήσεις, καθώς ο θόρυβος στις πόλεις από τα κάθε είδους οχήματα είναι πολλές φορές ανυπόφορος, ενώ τα ηλεκτρικά δεν παράγουν θόρυβο από τη λειτουργία του κινητήρα, παρά μόνο από την κύλιση, από τον θόρυβο που παράγουν τα ελαστικά.
Με την ηλεκτροκίνηση οδηγείς πιο ήρεμα, με χαμηλότερες ταχύτητες, διότι ξέρεις ότι αν πατήσεις τέρμα το πεντάλ του γκαζιού η κατανάλωση ενέργειας είναι πολύ μεγάλη και θα αναζητήσεις φορτιστή συντομότερα. Για τον λόγο αυτό οι περισσότερες εταιρείες βάζουν ηλεκτρονικό κόφτη στα 130 – 140 χλμ./ώρα, ώστε να μη ξεχαστεί ο οδηγός και μετά… ψάχνεται.
Γενικά οδηγώντας ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλάζεις συνήθειες, και ίσως τρόπο ζωής, καθώς ξεφεύγεις από όσα γνώριζες με τους θερμικούς κινητήρες, βενζίνης και πετρελαίου. Με τη διαχείριση της ενέργειας έχουν αλλάξει πολλά και οφείλεις να συμμορφωθείς, αν δεν θέλεις να αντιμετωπίζεις προβλήματα.
Πόσοι, όμως, αντιλαμβάνονται πλήρως όλα τα παραπάνω, επισκεπτόμενοι μια εμπορία αυτοκινήτων; Θέλουν πράγματι να αγοράσουν ή να νοικιάσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνειδητά για το τι παίρνουν ή από μόδα;
Διότι ναι μεν αξίζει να ακολουθούμε τη μόδα, αλλά πρέπει και να μας ταιριάζει. Ας πάρουμε παράδειγμα πόσοι ντύνονται με ρούχα της εποχής ή και πιο προχωρημένα, που δεν τους ταιριάζουν καθόλου. Κάπως έτσι είναι και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Έχοντας οδηγήσει χιλιάδες αυτοκίνητα όλα αυτά τα χρόνια της δουλειάς μου, ήξερα πώς να συμπεριφερθώ με τα συμβατικά, με τους θερμικούς κινητήρες. Τώρα έμαθα πώς να συμπεριφέρομαι και με τα ηλεκτρικά, διότι αν με άδειο ρεζερβουάρ οδηγώντας ήπια για να φτάσεις με τις αναθυμιάσεις σε ένα πρατήριο και να ανεφοδιαστείς, με τα ηλεκτρικά δεν είναι έτσι. Διότι μπορεί να σου δείχνει υπόλοιπο 15% η μπαταρία και 50 χλμ. αυτονομία, όμως ίσως πραγματικά να είναι λιγότερα τα χιλιόμετρα, ανάλογα το που κινείσαι και τι θερμοκρασία θέλεις να έχεις στο όχημα. Κι αυτό το έχω βιώσει, όπως και ένα ακόμα περιστατικό, προ ημερών, όπου ενώ είχα μπαταρία στο 75% σε ένα Tesla Model 3 με τη μικρότερη μπαταρία, όταν πήγα να το ανοίξω, δεν άνοιγε. Ήρθε η οδική βοήθεια, με εξωτερική μπαταρία συνδέσαμε τα καλώδια ανάγκης, άνοιξαν οι πόρτες, όμως επειδή μπορεί να παρουσιαζόταν ξανά το πρόβλημα, το φορτώσαμε για το συνεργείο, ίσως για αλλαγή μπαταρίας, που είναι και το πιο ακριβό ανταλλακτικό.
Στην Αράχοβα με το πολύ κρύο και σταματημένα τα ηλεκτρικά, η ενέργει που απαιτούταν για να θερμανθεί η καμπίνα, έφερε τη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, το άδειασμα και την ακινητοποίηση. Κι αν με ένα θερμικό αυτοκίνητο σου φέρνουν ένα μπιτόνι με καύσιμα και βάζεις μέχρι να πας στο πρατήριο, με τα ηλεκτρικά πρέπει να έρθει γερανός να το φορτώσει. Πάντως, μία εταιρεία στην Ελλάδα ξεκίνησε να προσφέρει βαν – φορτιστές, ακριβώς για να επιλαμβάνεται τέτοιων καταστάσεων.
Δεν φταίει το κρύο αν κάποιος δεν έχει μεγάλη επάρκεια στην μπαταρία. Στη Νορβηγία με το πολικό ψύχος, η συντριπτική πλειονότητα των νέων οχημάτων είναι ηλεκτρικά. Όμως εκεί σε ένα ξενοδοχείο έχουν δέκα φορτιστές, και παντού, σε όλα τα καταστήματα, και στα σπίτια βεβαίως εκείνων που έχουν αγοράσει ηλεκτρικό.
Στην Ελλάδα, οι αυτοκινητόδρομοι έχουν φορτιστές, τουλάχιστον δύο και όχι όλοι με την ίδια ισχύ για γρήγορη φόρτιση. Στα πολυκαταστήματα θα βρεις, στα σούπερ μάρκετ επίσης και σε ορισμένους άλλους χώρους. Όμως, στις ταβέρνα στην Αράχοβα και στο Λιβάδι, πόσους φορτιστές να έχουν και πόσους να εξυπηρετήσουν, αν αυτή ήταν η λογική ορισμένων «πάμε για φαγητό και φορτίζουμε ταυτόχρονα».
Για να μη μακρηγορώ, πριν επιλέξουμε να αποκτήσουμε ηλεκτρικό αυτοκίνητα, οφείλουμε να εξετάσουμε όλους τους παράγοντες, για το πώς και πού ζούμε, πώς και πού κινούμαστε, τι ανάγκες έχουμε εμείς και η οικογένειά μας, ώστε να κάνουμε συνειδητή επιλογή, από άποψη και όχι από μόδα.