Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025

Οι αδυναμίες του επιδοτούμενου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Αναλύονται οι αδυναμίες του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», όπως οι ελλείψεις κονδυλίων και τα προβλήματα στη διαδικασία επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων.

Το είχα επισημάνει εγκαίρως, ότι το επιδοτούμενο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα εξαντληθεί πριν την καταληκτική του ημερομηνία, που είναι στις 30 Απριλίου 2025.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2020 από την απόφαση της κυβέρνησης να κυκλοφορήσουν «πράσινα» οχήματα, που δε ρυπαίνουν, επιδοτώντας την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και ποδηλάτων. Κι εδώ είναι η μια παθογένεια, καθώς τα συμβατικά ποδήλατα δεν ρυπαίνουν, παρά μόνο κουράζουν παραπάνω με την πενταλιά.

Το έργο ανέλαβε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ, για ιδιώτες και εταιρείες, και προέβλεπε την υποβολή αίτησης για αγορά ηλεκτρικού οχήματος, την καταβολή του πλήρους τιμήματος αγοράς, την εξέταση της αίτησης από το Υπουργείο και εκ των υστέρων την επιστροφή του ποσού της επιδότησης.

Το δεύτερο επιδοτούμενο πρόγραμμα, με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ έφερε πολύ καλά αποτελέσματα πωλήσεων και ώθησε την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέταση των αιτήσεων.

Αυτό το πρόβλημα λύθηκε, εν μέρει, περνώντας το έργο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πριν την ολοκλήρωσή του. Όμως και πάλι παρέμειναν αρκετά τα προβλήματα.

Τώρα, στο πρόγραμμα 3 που εφαρμόζεται με προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, ανοιγοκλείνοντας την πλατφόρμα αιτήσεων ουδείς γνωρίζει αν θα μείνουν χρήματα για να επιδοτηθεί. Και είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα, διότι όποιος μπει στην ιστοσελίδα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» θα δει ότι από τα 199.825,84 ευρώ, μένουν μόλις 129,85 ευρώ για επιδότηση οχήματος και 188.834,13 ευρώ για επιδότηση ποδηλάτου. Μια ακόμα παθογένεια. Επίσης, απομένουν 10.861,86 για επιχειρήσεις που θέλουν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό όχημα.

Με τις αιτήσεις να εξετάζονται με πιο γρήγορο ρυθμό, δεσμεύονται ή αποδεσμεύονται χρήματα και μπαίνουν ξανά στο σύστημα, αλλά και πάλι αυτή η διαδικασία είναι σαν το μαρτύριο της σταγόνας.

Η αγορά αυτοκινήτου περιμένει τις αποφάσεις της κυβέρνησης αν θα βρει έξτρα κονδύλι να ενισχύσει το πρόγραμμα 3 και να τονωθεί η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, όμως η κυβέρνηση, αυτή τη στιγμή, μάλλον έχει άλλα θέματα να λύσει.

Δεδομένου ότι είναι και από τις λίγες κυβερνήσεις στην Ευρώπη που συνεχίζουν, και μάλιστα με γενναίο τρόπο την επιδοματική πολιτική, μη μας φανεί παράξενο αν δεν έχουμε 4ο πρόγραμμα ή αν θα είναι κουτσουρεμένο. Ιδωμεν.

Προς το παρόν μένουμε με τις εξής επισημάνσεις, που αποτελούν και τις παθογένειες του συστήματος από την πρώτη μέρα.

  1. Γιατί να επιδοτούνται τα ηλεκτρικά ποδήλατα που κατά βάση τα αγόρασαν εύρωστοι χομπίστες και όχι άτομα για να πηγαίνουν πιο εύκολα καθημερινά στη δουλειά τους;
  2. Γιατί να μην βρεθεί τρόπος ώστε να γίνεται αυτόματα η διαδικασία με την αγορά του ηλεκτρικού να αφαιρείται το ποσό της επιδότησης; Με τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις στοιχείων όλα γίνονται;
  3. Το να μεταφέρονται αδιάθετα χρήματα από τη μία κατηγορία (ποδήλατα) στην άλλη (οχήματα) είναι μια παθογένεια, όμως δύσκολα αποφεύγεται, εκτός κι αν καταργηθεί η επιδότηση ποδηλάτων.
  4. Δεν τέθηκαν εισοδηματικά κριτήρια για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος, εξ αρχής, παρά μόνον ανώτατη τιμή (λιανική τιμή προ φόρων) τα 50.000 ευρώ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αγοράσουν πολλοί που είχαν καλή έως πολύ καλή οικονομική κατάσταση ηλεκτρικό όχημα, είτε για πρώτο είτε για δεύτερο στην οικογένεια, καθώς είχαν να καταβάλλουν όλα τα χρήματα, εν αντιθέσει με έναν μισθωτό που ήταν δύσκολο να βρεις 40.000 ή 50.000 μετρητά. Η κυβέρνηση ενώ βάζει εισοδηματικά κριτήρια στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, για παράδειγμα, σε ένα τέτοιο ζήτημα κράτησε άλλη στάση.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι στοχεύει σε δημοσιονομικό έλλειμμα 5-5,5% το 2025

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Ερίκ Λομπάρ, δήλωσε ότι στοχεύει...

Χρυσές Σφαίρες: «Εμίλια Πέρεζ» και «The Brutalist» κυριαρχούν στα βραβεία

ΤΑΙΝΙΕΣΚαλύτερη Ταινία (στην κατηγορία Δράμα) κερδίζει το υπερμεγέθες σε διάρκεια και...

ΔΟΑΕ: Δυνατές εκρήξεις κοντά στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια

Ο Διεθνής Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ) ανακοίνωσε ότι ακούστηκαν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Toyota: Έτοιμη στο Ράλι Ντακάρ με 6 οχήματα

Έχοντας στο παλμαρέ της τρεις νίκες σε Ράλι Ντακάρ, 2019 – 2022 – 2023, όλες με τον Νάσερ Αλ Ατίγια που θα τρέξει φέτος...

Dacia: Πρώτη συμμετοχή στο Ράλι Ντακάρ με διάσημα ονόματα

Στο πιο σκληρό ράλι του κόσμου, στο Ντακάρ, είχε προαναγγείλει ότι θα συμμετάσχει η Dacia και από σήμερα ρίχνεται στη μεγάλη μάχη. Το Ράλι Ντακάρ...

Honda: Στις Βρυξέλλες γιορτάζει 25 χρόνια υβριδικών τεχνολογιών

Στην έκθεση που κάνει ποδαρικό για το 2025, στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών (10-19 Ιανουαρίου), η Honda θα έχει σε περίοπτη θέση όλη...

Hyundai TUCSON 1.6T 48V Υβριδικό – Δοκιμή: Το μεσαίο SUV που προσφέρει πολλά

Ανανεωμένο, το Hyundai Tucson εμφανίζεται ως μια από τις πιο ισχυρές επιλογές στην κατηγορία των μεσαίων SUV, έχοντας πολλά πλεονεκτήματα. Μολονότι οι διαστάσεις δεν άλλαξαν,...

CUPRA: Ηλεκτρικό το 2025

Η CUPRA συστήθηκε στην αγορά αυτοκινήτου ως θυγατρική της SEAT, υπό τον όμιλο Volkswagen και γρήγορα τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας καθώς από τις...

Ford: Το Transit Custom που αλλάζει μορφή

Για τους επαγγελματίες το να μπορείς να διαμορφώνεις ένα μοντέλο σύμφωνα με τις ανάγκες σου, είναι το ζητούμενο και προς αυτή τη κατεύθυνση η...

Κράνος για το χέρι ή για το πρόσωπο;

Η γενναία απόφαση ενός πρατηριούχου υγρών καυσίμων στην Κρήτη, ο οποίος αρνείται να ανεφοδιάσει τα ρεζερβουάρ μοτοσυκλετών όταν βλέπει τους οδηγούς τους να μην...

Το καινούριο Ford Kuga τολμά και σου αναβαθμίζει επίπεδο

Η ακόμα πιο δυναμική και γεμάτη αυτοπεποίθηση σχεδίαση του νέου Ford Kuga το κάνει να ξεχωρίζει στο δρόμο, κι ανάλογα την έκδοση βλέπουμε και...

Horwin: Καινούριο ηλεκτρικό σκούτερ με αυτονομία 130 χλμ

Προερχόμενη από την Κίνα, αλλά με ισχυρές βάσεις στην Ευρώπη, η Horwin εισάγεται στην Ελλάδα από τον όμιλο Σαρακάκη. Με παρουσία στην αγορά από το...

Skoda Kodiaq iV – Δοκιμή: Ένα υβριδικό plug-in με απόδοση και άνεση

Η ενδιάμεση λύση πριν την αμιγώς ηλεκτροκίνηση, είναι οι plug-in hybrid εκδόσεις, όπως του Skoda Kodiaq iV που οδήγησα, που προσφέρουν ηλεκτρικό μοτέρ που...