Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2024

Διαδικτυακές αγορές μόδας: Επιστρέφεται από τους πελάτες το 40% των παραγγελιών.

Το 40% των διαδικτυακών αγορών μόδας επιστρέφεται στην Ευρώπη, με τη Γερμανία να καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό, προκαλώντας σημαντικές οικονομικές απώλειες για τους λιανοπωλητές. Ανάλυση δείχνει πως η ψυχολογία μπορεί να συμβάλει στη μείωση των επιστροφών.
  • Περίπου το 40% των παραγγελιών μόδας που γίνονται online επιστρέφονται από τους καταναλωτές στην Ευρώπη, με τη Γερμανία να έχει το υψηλότερο ποσοστό επιστροφών, φθάνοντας το 53%.
  • Οι επιστροφές κοστίζουν τους Γερμανούς λιανοπωλητές μόδας περίπου 1,7 δισ. ευρώ ετησίως, λόγω του μέσου κόστους των επιστροφών που ανέρχεται σε σχεδόν 20 ευρώ ανά επιστροφή.
  • Οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής, όπως η Amazon και η Zalando, έχουν παρατείνει τις περιόδους επιστροφής, ενώ οι ειδικοί προτείνουν ότι η ψυχολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των ποσοστών επιστροφών μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς.

Πίσω επιστρέφεται περίπου το 40% των ειδών μόδας που έχουν παραγγείλει οι καταναλωτές μέσω διαδικτύου κατά μέσο όρο στην Ευρώπη.

Ωστόσο, σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης δεν επιστρέφονται τόσο συχνά προϊόντα μόδας που έχουν παραγγελθεί μέσω διαδικτύου όσο στη Γερμανία.

Με περισσότερες από 87 εκατ. επιστροφές σε διαδικτυακές παραγγελίες μόνο στο λιανικό εμπόριο μόδας, οι καταναλωτές στη Γερμανία ήταν πολύ μπροστά σε σχέση με άλλες αγορές το 2023, όπως η κατά πολύ μεγαλύτερη αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ή η αγορά των Κάτω Χωρών. Αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης κλίμακας μελέτης των εταιρειών συμβούλων Elaboratum και Behamics, η οποία τέθηκε στη διάθεση της Handelsblatt.

Το 53% όλων των παραγγελθέντων ειδών μόδας επιστρέφουν οι Γερμανοί πελάτες, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Behamics. Συγκριτικά, το ποσοστό επιστροφής στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι μόλις 26%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μικρότερος από 40%.

Η ζημιά για τους λιανοπωλητές είναι τεράστια. Το μέσο κόστος μιας επιστροφής, με βάση μελέτες του Πανεπιστημίου του Μπάμπεργκ, ιδίως λόγω του ελέγχου και της προετοιμασίας των εμπορευμάτων, είναι λίγο κάτω από 20 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι μόνο οι επιστροφές κόστισαν στους Γερμανούς λιανοπωλητές μόδας περίπου 1,7 δισ. ευρώ πέρυσι.

Amazon – Otto: Παράταση των περιόδων επιστροφής

Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν είναι οι μόνοι που ευθύνονται. Οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης μόδας φαίνεται να αποδέχονται τις επιστροφές ως αναγκαίο κακό του διαδικτυακού λιανεμπορίου. Η Amazon και η Otto, για παράδειγμα, έχουν παρατείνει την περίοδο επιστροφών εν όψει των Χριστουγέννων μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου – και ουσιαστικά προσκαλούν τους πελάτες να επιστρέψουν τα είδη. Στη γερμανική εταιρεία λιανικής μόδας, Zalando, η περίοδος επιστροφών είναι γενικά 100 ημέρες.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Zalando Ρόμπερτ Γκεντς (Robert Gentz) ανέφερε σε σύγκριση με τις αγορές σε ένα κατάστημα ότι «η αναλογία θα ήταν ως εξής: Πρέπει να κρατάτε ό,τι παίρνετε στα αποδυτήρια». Η ίδια η Zalando παραδέχεται ότι το ποσοστό επιστροφών παραμένει σταθερό στο 50% εδώ και χρόνια.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η στάση είναι λάθος. «Τα μεγάλα καταστήματα λιανικής πώλησης μόδας κάνουν ελάχιστα για την καταπολέμηση των επιστροφών», παρατηρεί ο Φίλιπ Σπριρ (Philipp Spreer), οικονομολόγος συμπεριφοράς στην Elaboratum, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη μελέτη μαζί με το αφεντικό της Behamics, Θίλο Πφρανγκ (Thilo Pfrang).

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ψυχολογία για τη μείωση του ποσοστού επιστροφών

Η ψυχολογία προσφέρει πολύ αποτελεσματικά εργαλεία για τη μείωση του ποσοστού επιστροφών, «αλλά μόνο πολύ λίγοι λιανοπωλητές χρησιμοποιούν τα ευρήματα στην πράξη», απορεί ο Σπριρ.

Οι ειδικοί του Elaboratum ανέλυσαν τα αποτελέσματα αυτών των ψυχολογικών εργαλείων – και κατέληξαν σε μερικά εκπληκτικά συμπεράσματα. Η μελέτη τους δεν βασίζεται σε έρευνα, αλλά σε πραγματικές αγορές που πραγματοποίησαν περισσότεροι από 220.000 πελάτες σε 8 ευρωπαϊκές χώρες. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα στοχευμένα μηνύματα προς τους πελάτες κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πώλησης μπορούν να μειώσουν τον αριθμό των επιστροφών έως και 7%.

«Πολλοί διαδικτυακοί λιανοπωλητές εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η μείωση των επιστροφών τους κοστίζει αυτόματα σε πωλήσεις», λέει ο Σπριρ. «Όμως η έρευνά μας έχει αποδείξει το αντίθετο. Με στοχευμένες ψυχολογικές παρεμβάσεις κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς, ο αριθμός των επιστροφών μπορεί να μειωθεί χωρίς να υποφέρουν οι πωλήσεις».

Οι προσπάθειες πολλών διαδικτυακών λιανοπωλητών να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των πελατών περιορίζονται σε μια γενική έκκληση που τους υπενθυμίζει ότι οι επιστροφές κάνουν κακό στη βιωσιμότητα. Ωστόσο, τα μηνύματα αυτά μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Στη μελέτη της Elaboratum, στην πραγματικότητα αύξησαν τον αριθμό των επιστροφών κατά 5,33% και ταυτόχρονα μείωσαν τις καθαρές πωλήσεις κατά σχεδόν 7%.

Ο ερευνητής συμπεριφοράς Σπριρ δεν εκπλήσσεται από αυτό. «Εάν οι πελάτες αισθάνονται ότι πιέζονται ή ότι πατρονάρουν, είναι ακόμη πιο πιθανό να προβούν σε επιστροφή», εξηγεί και συμβουλεύει: «Δεν αρκεί να καταστήσετε σαφείς στους πελάτες τις αρνητικές συνέπειες των επιστροφών, ο καθοριστικός παράγοντας είναι ο τρόπος με τον οποίο τις επικοινωνείτε».

Οι πελάτες πρέπει να αφιερώσουν κατά μέσο όρο 32 λεπτά για τις επιστροφές

Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό με τους Γερμανούς πελάτες να τους γνωστοποιήσετε ότι με μια επιστροφή βλάπτουν και τον εαυτό τους. Για παράδειγμα, οι πελάτες που παρήγγειλαν ένα προϊόν σε δύο διαφορετικά μεγέθη ενημερώθηκαν λίγο πριν την αποστολή της παραγγελίας ότι θα έπρεπε να δαπανήσουν κατά μέσο όρο 32 λεπτά για μια επιστροφή – αλλά ότι θα χρειάζονταν μόνο τρία λεπτά για να βρουν το σωστό μέγεθος χρησιμοποιώντας τον πίνακα μεγεθών.

Η παρέμβαση αυτή μείωσε τις επιστροφές κατά 1,14% κατά μέσο όρο. Ταυτόχρονα, οι καθαρές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 13,58%. Οι πελάτες αγόρασαν περισσότερα, επειδή ήταν πιο σίγουροι για την απόφασή τους.

Αυτή η συμβουλή λειτουργεί ακόμη καλύτερα αν τη συνδυάσετε με ένα άλλο ψυχολογικό φαινόμενο. Αν καθησυχάσετε τον πελάτη ότι ο ίδιος παίρνει την απόφαση για την επιστροφή, αυτή η προφανής διαπίστωση έχει μεγάλη επίδραση. Αυτή η μικρή υπόδειξη είναι αρκετή για να μειώσει τον αριθμό των επιστροφών έως και κατά 3,41%.

«Ακόμη και μικρές αλλαγές μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο», παρατηρεί ο ερευνητής συμπεριφοράς Σπριρ. Για παράδειγμα, η λίστα στο καλάθι αγορών ταξινομήθηκε έτσι ώστε τα προϊόντα με μεγαλύτερη πιθανότητα επιστροφής να βρίσκονται στο τέλος. Αυτό εφιστά την προσοχή των πελατών σε αυτά τα προϊόντα και σκέφτονται πιο προσεκτικά αν όντως θα τα παραγγείλουν. Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό επιστροφών για τους Βρετανούς πελάτες μειώθηκε κατά 7%.

«Το επίπεδο του ποσοστού επιστροφών είναι καθοριστικός παράγοντας για το αν ένα επιχειρηματικό μοντέλο στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι κερδοφόρο ή όχι», επισημαίνει ο Σπριρ. Δεδομένων των χαμηλών περιθωρίων κέρδους στο λιανικό εμπόριο, αυτό μπορεί να κάνει ή να καταστρέψει μια επιχείρηση. Τα υψηλά ποσοστά επιστροφών στο ηλεκτρονικό λιανικό εμπόριο έχουν επίσης συμβάλει στο να οδηγηθούν σε πτώχευση λιανοπωλητές όπως η P&C Düsseldorf και η Görtz.

Η H&M, η Zara και η Asos χρεώνουν τέλη για τις επιστροφές

Συνεπώς, υπάρχει μεγάλη συζήτηση στη βιομηχανία της μόδας σχετικά με το αν μειώνεται το ποσοστό επιστροφών αν οι πελάτες πρέπει να συμβάλλουν στο κόστος επιστροφής των προϊόντων. Ορισμένοι έμποροι λιανικής πώλησης, όπως η H&M και η Zara, έχουν εισαγάγει τέλη επιστροφής. Οι ηγέτες της διαδικτυακής αγοράς Amazon, Zalando και Otto, από την άλλη πλευρά, επιμένουν στις δωρεάν επιστροφές.

Με μια πρώτη ματιά, μια πρόσφατη έρευνα φαίνεται να τους δικαιώνει. Η Trusted Returns, μια πλατφόρμα πληροφορικής για τη διαχείριση επιστροφών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πραγματοποίησε έρευνα σε 1.000 Γερμανούς πολίτες μαζί με την εταιρεία έρευνας αγοράς Onepoll. Τα δύο τρίτα από αυτούς δήλωσαν ότι οι δωρεάν επιστροφές αποτελούν καθοριστικό παράγοντα γι’ αυτούς κατά την πραγματοποίηση μιας αγοράς.

Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι η επιστροφή του προϊόντος και η επιστροφή χρημάτων είναι συχνά η μόνη λύση που προσφέρεται. Ωστόσο, το 60% των ερωτηθέντων θα επιθυμούσε εναλλακτικές λύσεις, όπως επισκευή, αποστολή των ανταλλακτικών που λείπουν ή ανταλλαγή.

Ο ιδρυτής της Trusted Returns, Artjom Bruch, προειδοποιεί επομένως να μην εστιάζουμε πολύ μονόπλευρα στο ζήτημα του ποιος αναλαμβάνει το κόστος της επιστροφής. «Οι αφορμές για τις επιστροφές είναι ποικίλες και επηρεάζουν πολλούς τομείς στους οποίους απαιτούνται νέες στρατηγικές και λύσεις», λέει.

Οι έμποροι λιανικής πώλησης συχνά βασίζονται σε βραχυπρόθεσμα μέτρα για να ξεπεράσουν τα προβλήματα, αντί να αντιμετωπίσουν τα βαθύτερα αίτια, επικρίνει ο ίδιος. Θα πρέπει επίσης να ενημερώνουν τους πελάτες με μεγαλύτερη διαφάνεια για το γεγονός ότι το κόστος των επιστροφών μπορεί να αντανακλάται μακροπρόθεσμα σε υψηλότερες τιμές προϊόντων.

Ο Bruch υποστηρίζει, για παράδειγμα, την επιλεκτική εισαγωγή τελών επιστροφής, ανάλογα με την αξία της παραγγελίας ή το πόσο συχνά ο πελάτης επιστρέφει προϊόντα. Η εταιρεία λιανικής πώλησης Asos εισήγαγε πρόσφατα κάτι τέτοιο: Αφαιρεί 3,95 ευρώ από το ποσό της επιστροφής για τους πελάτες που επιστρέφουν αγαθά πολύ συχνά.

Ωστόσο, τα τέλη επιστροφής δεν θα γίνουν το πρότυπο του κλάδου. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα Σπριρ, υπάρχει ένας απλός λόγος γι’ αυτό: οι ηγέτες της αγοράς Amazon, Zalando και Otto έχουν αναπτύξει τη διαχείριση των επιστροφών τους τόσο τέλεια ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν καλύτερα το βάρος. «Αυτό τους δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των μικρότερων λιανοπωλητών», λέει ο Σπριρ, «το οποίο δεν θέλουν να εγκαταλείψουν τόσο εύκολα».

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Χορτοφάγα πιράνχα και φίδι Λεονάρντο Ντι Κάπριο: Ποια είναι τα νεοαναγνωρισμένα είδη του 2024;

Στο 2024, αναγνωρίστηκαν σχεδόν 200 νέα είδη, συμπεριλαμβανομένου ενός...

Eurovision 2025: Μετατίθεται ημερομηνία ο ελληνικός τελικός

Η ημερομηνία διεξαγωγής του ελληνικού τελικού για τη Eurovision...

Μεταβολή ώρας στη Μύκονο – Νήαρ Ηστ

Ο αγώνας ΑΟ Μυκόνου – ΑΟ Νήαρ Ηστ που...

Η κακοκαιρία έκανε τον περιβάλλοντα χώρο του ΣΕΦ να μοιάζει με… λίμνη (ΦΩΤΟρεπορτάζ)

Η έντονη βροχόπτωση στην Αττική προκάλεσε σοβαρές πλημμύρες στο...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Τι σημαίνει η ένωση Nissan και Honda για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Η συγχώνευση των Honda και Nissan θα δημιουργήσει την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, καθώς οι δύο εταιρείες επιδιώκουν να προσαρμοστούν στις αλλαγές της βιομηχανίας...

Στο επενδυτικό σχήμα Dimand – Premia – EBRD μεταβιβάζεται το 65% της Skyline

Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 65% της Skyline στο επενδυτικό σχήμα Dimand – Premia – EBRD, με την Alpha Bank να διατηρεί συμμετοχή 35%.Η επενδυτική...

ΑΔΜΗΕ: Παράταση θητείας του Μανουσάκη έως το 2028

Η θητεία του Μανούσου Μανουσάκη ως Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΔΜΗΕ ανανεώθηκε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2028.Η απόφαση ελήφθη από τη γενική συνέλευση των μετόχων...

BSH: Δημιουργώντας το έξυπνο και βιώσιμο σπίτι του αύριο

Η BSH, ηγέτιδα στον τομέα των οικιακών συσκευών, εστιάζει στη δημιουργία έξυπνων και βιώσιμων προϊόντων, συνδυάζοντας τεχνολογία αιχμής με περιβαλλοντική υπευθυνότητα.Νέα προϊόντα όπως τα...

Ανοιχτά την Κυριακή καταστήματα και σούπερ μάρκετ

Τα εμπορικά καταστήματα, πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ θα είναι ανοιχτά την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024, στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου για τα Χριστούγεννα.Οι ώρες...

Hellenic Cables: Υπέγραψε συμφωνία με την RTE για το έργο Bretagne

Η Hellenic Cables υπέγραψε συμφωνία με την RTE για το έργο "Bretagne Sud", που περιλαμβάνει την κατασκευή υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων υψηλής τάσης για...

Οι ADVENGERS κέρδισαν τον τίτλο «TikTok Grand Winner» για δεύτερη χρονιά

Οι ADVENGERS κατέκτησαν το βραβείο TikTok Grand Winner για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στα Social Media Awards 2024, επιβεβαιώνοντας τη θέση τους στην αγορά των...

Λάδι Μηχανής: Εγκρίθηκε η αγορά της TWENTY 4 SHOPEN από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε την εξαγορά της TWENTY 4 SHOPEN από την θυγατρική της Motor Oil, CORΕ INNOVATIONS, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας στις...

Attica Bank: Καταργεί χρεώσεις σε πολλές τραπεζικές συναλλαγές, πέραν των κυβερνητικών ανακοινώσεων

Η Attica Bank καταργεί χρεώσεις σε πολλές τραπεζικές συναλλαγές, επεκτείνοντας τις πρόσφατες κυβερνητικές ανακοινώσεις για την υποστήριξη των πελατών της.Από 14.1.2025, θα μηδενιστούν οι...

Premia: Ολοκλήρωση συμφωνίας με την NLTG για την απόκτηση της Sunwing Hotels Hellas

Η Premia ολοκλήρωσε τη συμφωνία απόκτησης του 100% της Sunwing Hotels Hellas για 112,5 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων δύο ξενοδοχείων στην Καλλιθέα Ρόδου και την...