- Η FS (Ferrovie) προγραμματίζει επενδύσεις άνω των 100 δισ. ευρώ στην επόμενη πενταετία, με στόχο τον μετασχηματισμό της εταιρείας και την ενίσχυση της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά.
- Το στρατηγικό πλάνο περιλαμβάνει 250 βασικούς δείκτες για την βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και την αναβάθμιση των υποδομών, επιδιώκοντας αύξηση εσόδων και κερδών.
- Ο Όμιλος FS θα υλοποιήσει πέντε μετασχηματιστικά προγράμματα που θα εστιάζουν στην ασφάλεια, τη βιωσιμότητα, την τεχνολογία, το ανθρώπινο δυναμικό και την οικονομική αξιοποίηση, με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και την ανάπτυξη νέων σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας.
Ξεπερνούν τα 100 δισ. ευρώ οι επενδύσεις της FS (Ferrovie), η οποία έχει τον έλεγχο της Hellenic Train, για τα επόμενα 5 έτη, σύμφωνα με σημερινή (12.12.2024) ανακοίνωση του στρατηγικού πλάνου της εταιρείας που στοχεύει στον μετασχηματισμό της εταιρείας και στην επιβεβαίωση της Ευρώπης ως την εγχώρια αγορά της.
Συγκεκριμένα, σήμερα παρουσιάστηκε το πενταετές στρατηγικό πλάνο 2025 – 2029 του Ομίλου Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων (Ferrovie) με τις νέες επενδύσεις, στην Ρώμη από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και Γενικό Διευθυντή Στέφανο Αντόνιο Ντοναρούμα (Stefano Antonio Donnarumma). Την παρουσίαση παρακολούθησαν ο πρόεδρος της Ferrovie dello Stato Italiane, Τομάσο Τανζίλι (Tommaso Tanzilli) και ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι (Matteo Salvini).
Μέσω μιας βιομηχανικής προσέγγισης και ενός σχεδίου δράσης υψηλών προδιαγραφών με περίπου 250 βασικούς δείκτες, που πρέπει να επιτευχθούν κατά την επόμενη πενταετία, ο Όμιλος FS στοχεύει να ενισχύσει την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, να βελτιώσει την ποιότητα των υπηρεσιών, να υποστηρίξει την ολοκλήρωση των υποδομών και να προωθήσει την ολοένα και πιο βιώσιμη κινητικότητα.
Αναμένεται σημαντική ανάπτυξη από τώρα έως το 2029, με γνώμονα τη βελτίωση όλων των βασικών οικονομικών δεικτών, με αύξηση των εσόδων σε πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ, του EBITDA σε πάνω από 3,5 δισ. ευρώ και των καθαρών κερδών σε πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ.
«Το στρατηγικό μας σχέδιο για την επόμενη πενταετία θα έχει καθοριστικό αντίκτυπο στη δομή του Ομίλου FS, θέτοντάς τον σε θέση να ξεπεράσει τις τρέχουσες και τις επερχόμενες προκλήσεις», τόνισε ο πρόεδρος Τανζίλι. «Προκλήσεις που θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε μόνο με ένα στοχευμένο πρόγραμμα επενδύσεων σε υποδομές και τεχνολογία και με την απαραίτητη συμβολή των ανθρώπων του Ομίλου, οι οποίοι δεσμεύονται καθημερινά για την εγγυημένη παροχή υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες. Το Στρατηγικό Πλάνο θα έχει επίσης καθοριστικό αντίκτυπο στο Σύστημα της Χώρας, προσφέροντας προστιθέμενη αξία που μπορεί να κάνει τη διαφορά».
«Ο Όμιλος FS πρόκειται να ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μετασχηματισμού, το οποίο αποσκοπεί όχι μόνο στην καινοτομία των επιχειρησιακών διαδικασιών, αλλά και στη σημαντική βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών», δήλωσε ο Στέφανο Αντόνιο Ντοναρούμα.
«Είναι τιμή μου να ηγούμαι μιας σταθερής εταιρείας που είναι γερά ριζωμένη στον κοινωνικοοικονομικό ιστό της χώρας και έχει μεγάλη ανάγκη για αναζωογόνηση μέσω ενός λεπτομερούς πλάνου, το οποίο υποστηρίζεται από κατάλληλες επενδύσεις. Αυτό το πλάνο, που σηματοδοτεί μια νέα αρχή, θα ανταποκριθεί στις ανάγκες μιας εταιρείας με προσανατολισμό στο μέλλον, αναγνωρίζοντας την ολοκληρωμένη κινητικότητα ως ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη. Στόχος είναι η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των χρηματοοικονομικών προκλήσεων και η περαιτέρω βελτίωση των υποδομών και της ποιότητας των υπηρεσιών. Η νέα οργάνωση στοχεύει επίσης στην ενίσχυση του διεθνούς ρόλου του Ομίλου και στην τοποθέτησή του ως ηγέτη στον τομέα της κινητικότητας», κατέληξε ο ίδιος.
Οι προκλήσεις της επόμενης πενταετίας
Το σχέδιο επανεκκίνησης του ιταλικού ομίλου FS αναπτύχθηκε με στόχο να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις αυξανόμενες προκλήσεις της αγοράς και παράλληλα να ενισχύσει τη θέση της εταιρείας στον τομέα των μεταφορών.
Υπάρχουν οκτώ στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές που θα συνοδεύουν αυτή την πορεία ανανέωσης, ξεκινώντας από τη δέσμευση του Ομίλου για την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας.
Στόχος είναι η εισαγωγή νέων σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας για τη σύνδεση περιοχών που σήμερα δεν εξυπηρετούνται, επιτυγχάνοντας έτσι αύξηση κατά 30% του αριθμού των ατόμων που εξυπηρετούνται από το σύστημα υψηλών ταχυτήτων στην Ιταλία. Αυτό θα επιτευχθεί ωθώντας τον Όμιλο FS προς νέα όρια αριστείας, με την επίτευξη των καλύτερων έως τώρα επιδόσεων μέσω της ανάκτησης της ακρίβειας για περισσότερα από 50.000 τρένα ετησίως.
Σε αυτό προστίθεται μια ταξιδιωτική εμπειρία προσαρμοσμένη στο κάθε άτομο ξεχωριστά, στοχεύοντας στην αυξημένη ικανοποίηση των επιβατών. Δεν είναι λιγότερο κρίσιμη η διεθνής λειτουργία, η οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 40% σε όγκο επιβατών. Η σημαντική επένδυση στη λειτουργική πειθαρχία στοχεύει στην επίτευξη μείωσης κατά 5% του λειτουργικού κόστους.
Όσον αφορά τη βιωσιμότητα, θα εγκατασταθούν περισσότερα από ένα Gigawatt φωτοβολταϊκών έως το 2029, ενώ όσον αφορά την καινοτομία και την ασφάλεια, έχει τεθεί ο στόχος να επιτευχθεί το 100% του Core Extended που καλύπτεται από το ERTMS έως το 2040. Η συμπλήρωση των στρατηγικών οδηγιών χρειάζεται απότομη επιτάχυνση των λειτουργιών, με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και οικονομικών πόρων που απαιτούνται για να διασφαλιστεί η συνέχιση των επενδύσεων.
Μετασχηματιστικά προγράμματα
Για την υποστήριξη της ανάπτυξης του Ομίλου FS, έχουν προσδιοριστεί πέντε μετασχηματιστικά προγράμματα που επηρεάζουν όλους τους τομείς της επιχείρησης:
- Ασφάλεια για τους επιβάτες και τους εργαζομένους, όπου κι αν βρίσκονται, με στόχο «μηδενικούς τραυματισμούς». Θα διατεθούν 125.000 ημέρες κατάρτισης μέσω της FS Security Academy.
- Ανθρώπινο δυναμικό που έχει στο επίκεντρο τις δεξιότητες, με στόχο την αύξηση της ταυτότητας, της συμπερίληψης και της συνεργασίας.
- Η τεχνολογία έχει καθοριστικό ρόλο, με ψηφιακές επενδύσεις άνω των δύο δισ. ευρώ σε διάστημα δέκα ετών.
- Βιωσιμότητα μέσω της ακόμη μεγαλύτερης εστίασης στη βιώσιμη κινητικότητα και βελτίωση της ευημερία των ανθρώπων για την αύξηση της ικανοποίησης των εργαζομένων.
- Οικονομικοί πόροι για την πλήρη αξιοποίηση των επιχειρήσεων του Ομίλου για τη μεγιστοποίηση των ευκαιριών ανάπτυξης.
Λεπτομέρειες ανά επιχειρησιακό τομέα
Σιδηροδρομικές υποδομές
Επί του παρόντος, ο Όμιλος FS διαχειρίζεται 17.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών και περίπου 9.000 τρένα εκτελούν καθημερινά δρομολόγια. Για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών του δικτύου θα επενδυθούν περισσότερα από 50 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια. Ένα επίπεδο επενδύσεων που, από τώρα έως το 2034, θα οδηγήσει στην εφαρμογή νέων τεχνολογικών προτύπων και στην εξέλιξη των μοντέλων συντήρησης. Υπάρχουν επίσης σχέδια για τον εξορθολογισμό του λειτουργικού μοντέλου με τους αντίστοιχους όγκους και την ενίσχυση της προσβασιμότητας των σταθμών και των ειδικών υπηρεσιών. Ένας πραγματικός μετασχηματισμός του δικτύου θα υλοποιηθεί σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, χάρη σε επενδύσεις ύψους 60 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Οδικές Υποδομές
Ο Όμιλος FS διαχειρίζεται επίσης 32.000 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, με 8 εκατομμύρια οχήματα να κυκλοφορούν καθημερινά. Προβλέπονται επενδύσεις άνω των 40 δισεκατομμυρίων ευρώ σε διάστημα δέκα ετών, εκ των οποίων τα 25 δισεκατομμύρια προορίζονται για νέα οδικά έργα στην εθνική περίμετρο και τα 15 δισεκατομμύρια για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών.
Μεταφορές επιβατών στην Ιταλία
Κάθε χρόνο, περίπου 570 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τις συνδέσεις του Ομίλου FS στην Ιταλία. Οι στόχοι του Στρατηγικού Πλάνου 2025-2029 περιλαμβάνουν επίσης την επέκταση της εμπορικής προσφοράς, ώστε να αναπτυχθεί το εύρος έκτασης των μεταφερόμενων επιβατών. Σε πέντε χρόνια, ο αριθμός των ατόμων που θα επιθυμούν να ταξιδέψουν οικολογικά με τα τρένα της Trenitalia θα αυξηθεί περισσότερο από 100 εκατομμύρια, ενώ η αύξηση των επιβατών στα λεωφορεία της Busitalia θα ξεπεράσει τα 95 εκατομμύρια. Μια σύγχρονη, καινοτόμος και βιώσιμη υπηρεσία απαιτεί μετασχηματισμό του στόλου των τρένων και των λεωφορείων. Αυτό θα ξεκινήσει με τη θέση σε λειτουργία 46 νέων τρένων υψηλής ταχύτητας Frecciarossa 1000, 145 περιφερειακών τρένων και περισσότερων από 1.260 λεωφορείων με χαμηλές εκπομπές CO2 τα επόμενα δέκα χρόνια.
Διεθνείς μεταφορές επιβατών
Πέρα από τα σύνορα της Ιταλίας, 230 εκατ. άνθρωποι ταξίδεψαν με τα τρένα του Ομίλου FS μέσα σε ένα έτος. Κατά τη διάρκεια της περιόδου του πλάνου, θα δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στις επιβατικές μεταφορές στο εξωτερικό, με στόχο την επιτάχυνση της διεθνούς ανάπτυξης του Ομίλου FS. Ο αριθμός των επιβατών των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη θα ξεπεράσει τα 14 εκατ., των επιβατών της αστικής κινητικότητας τα 140 εκατ. και των ευρωπαίων επαγγελματιών ταξιδιωτών τα 150 εκατ.
Εμπορευματικές μεταφορές
Οι εμπορευματικές μεταφορές θα υποστούν επίσης έναν επιχειρηματικό μετασχηματισμό, κινούμενες προς ένα μοντέλο ευρωπαϊκού διαμεταφορέα, που θα εξυπηρετεί μια μεγάλη και διαφοροποιημένη αγορά. Επί του παρόντος, 37 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων μεταφέρονται κάθε χρόνο. Οι βασικές δράσεις για την αναζωογόνηση του τομέα θα περιλαμβάνουν τη δημιουργία μιας ενιαίας διεπαφής με τους πελάτες, την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσφοράς και τη δημιουργία συμπράξεων για την υποστήριξη των πολυτροπικών μεταφορών.
Αστικό Δίκτυο
Είναι επίσης σημαντικό για τον Όμιλο FS να δημιουργήσει αξία από όλα εκείνα τα περιουσιακά στοιχεία που δεν είναι πλέον λειτουργικά για τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες όσον αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων. Αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω 1,1 δισ. ευρώ μη λειτουργικών περιουσιακών στοιχείων ακινήτων, τα οποία διατίθενται σε έργα ανάπτυξης ακινήτων για τη στήριξη της αστικής αναγέννησης. Περαιτέρω επενδύσεις θα πραγματοποιηθούν για την ανάπτυξη καινοτόμου προσφοράς στάθμευσης, προωθώντας έτσι τη διατροπικότητα και διευκολύνοντας την πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στρατηγικές πρωτοβουλίες: RAB, διεθνής, κάθετη ολοκλήρωση και συνδεσιμότητα
Προκειμένου ο Όμιλος FS να ενισχύσει την σταθερότητά του και να συμβάλει ενεργά στη δημιουργία αξίας για το Σύστημα της Χώρας, το πλάνο θα μπορούσε να ενισχυθεί περαιτέρω με μια σειρά στρατηγικών πρωτοβουλιών που δεν περιλαμβάνονται στους αριθμούς του:
- υιοθέτηση ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου με βάση το RAB για την εξασφάλιση επενδύσεων μέσω αυτοχρηματοδότησης με πιθανό άνοιγμα σε κεφάλαια τρίτων και τη συνακόλουθη μείωση της ανάγκης για δημόσια χρηματοδότηση
- αναβάθμιση της FS International μέσω της ίδρυσης μιας νέας εταιρείας για τον έλεγχο και τη διαχείριση των διεθνών επιβατικών δραστηριοτήτων
- κάθετη ολοκλήρωση και ανάπτυξη συνεργασιών με βιομηχανικούς και χρηματοοικονομικούς φορείς για την επιτάχυνση της επιχειρηματικής ανάπτυξης
- καλύτερες υπηρεσίες συνδεσιμότητας επί των τρένων με τη βελτίωση της υποδομής.