- Η κατάσταση με τις κολόνες των τρόλεϊ σε Αθήνα και Πειραιά είναι επικίνδυνη
- Υπήρχε ανάγκη για αντικατάσταση των στύλων από το 2011, αλλά το έργο δεν ολοκληρώθηκε
- Οι διαγωνισμοί για την αντικατάσταση αναβλήθηκαν και τελικά δεν ολοκληρώθηκαν
- Η ανάδοχη εταιρεία κατήγγειλε τη σύμβαση και το έργο παρέμεινε ανολοκλήρωτο
- Δεν υπάρχει επίσημη απάντηση από την ΟΣΥ σχετικά με την πορεία του έργου
- Έχει συσταθεί τεχνική επιτροπή για τη διερεύνηση του περιστατικού με την 14χρονη που τραυματίστηκε
Κολόνες – λαιμητόμοι σε όλη την Αθήνα και τον Πειραιά, σε ένα διαβρωμένο δίκτυο στύλων που μετρά πάνω από μισό αιώνα συνθέτουν την κατάσταση που επικρατεί σε ένα από τα πιο φιλικά στο περιβάλλον μέσα μεταφοράς, το τρόλεϊ.
Με αφορμή την παραλίγο τραγωδία στη Νέα Φιλαδέλφεια με την κολόνα, που παραλίγο να στοιχίσει τη ζωή σε μια 14χρονη μαθήτρια, το newsit.gr αποκαλύπτει το χαώδες τοπίο πίσω από το δίκτυο στύλων των τρόλεϊ, το οποίο σαπίζει κυριολεκτικά, δημιουργώντας παγίδες θανάτου σε όλο το λεκανοπέδιο. Το σοκαριστικό που προκύπτει είναι ότι από το 2011 είχε διαπιστωθεί η ανάγκη για αντικατάσταση των στύλων, όμως το έργο μέχρι σήμερα, 13 χρόνια μετά, δεν έχει ολοκληρωθεί.
Το χρονικό ενός έργου που δεν ολοκληρώθηκε
Ήταν Ιούλιος του 2011, όταν η ΟΣΥ Α.Ε. αποφασίζει να αντικαταστήσει το γερασμένο δίκτυο στύλων των τρόλεϊ προκηρύσσοντας διαγωνισμό για τον ανάδοχο του έργου. Συγκροτήθηκε επιτροπή εκτέλεσης του διαγωνισμού, ο οποίος ορίστηκε για την 26η του ίδιου μήνα.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στο 1.590.493,83€. Τον Οκτώβριο του 2011 ο διαγωνισμός προκηρύσσεται ξανά για τις 29.11.2011 και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το αντίστοιχο ΦΕΚ.
Και πάλι όμως δεν προκύπτει ανάδοχος, η χώρα περνάει στη δίνη της οικονομικής κρίσης και το έργο μένει στα χαρτιά για 2 χρόνια. Τότε, προκηρύσσεται για τρίτη φορά δημόσιος ανοικτός μειοδοτικός διαγωνισμός, για τις 19.02.2013. Ο προϋπολογισμός του έργου παραμένει στο 1.590.493,83€, ενώ συγκροτείται και η αρμόδια επιτροπή της ΟΣΥ για την αποσφράγιση των προσφορών.
Όμως, η μοίρα του γεφυριού της Άρτας, για ένα έργο άμεσα συνδεδεμένο με την ασφάλεια πολιτών και επιβατών, είναι αναπόφευκτη. Ο διαγωνισμός για άλλη μια φόρα είναι άγονος, καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά, και προκηρύσσεται για τέταρτη φορά, στις 12.03.2013.
Σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από τα έγγραφα που έχουν αναρτηθεί για το συγκεκριμένο έργο, προέκυψε ως ανάδοχος μια τεχνική εταιρεία, η οποία ξεκίνησε την εκτέλεσή του τμηματικά.
Τον Αύγουστο του 2014, δηλαδή ενάμιση χρόνο μετά τον διαγωνισμό, έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες εργασίες σε τμήματα του έργου και συγκροτείται επιτροπή της ΟΣΥ που τις παραλαμβάνει.
Το έργο της αντικατάστασης των στύλων δε… θέλει όμως να ολοκληρωθεί. Όπως προκύπτει από τις αποφάσεις της ΟΣΥ, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015 υπάρχουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου και η εταιρεία δίνει παράταση στην ημερομηνία ολοκλήρωσής του, μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2015.
Η αντικατάσταση των στύλων όμως και πάλι δεν έχει ολοκληρωθεί. Στο θολό και δαιδαλώδες τοπίο των δημοσίων έργων, προκύπτουν – ως φαίνεται – κι άλλα εμπόδια. Ενάμιση χρόνο μετά την υποτιθέμενη ημερομηνία πλήρους ολοκλήρωσης του έργου, τον Φεβρουάριο του 2017, η ΟΣΥ παίρνει απόφαση να παραλάβει μόνο το «λειτουργικό μέρος». Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην απόφαση της εταιρείας έχει βεβαιωθεί η «περαίωση τμήματος των εργασιών».
Δηλαδή, 6 χρόνια από την πρώτη φορά που η ΟΣΥ ξεκίνησε τη διαδικασία των διαγωνισμών (2011) και το μόνο που έχει συμβεί είναι να έχει ολοκληρωθεί ένα τμήμα του έργου.
Η τελευταία σκηνή του σήριαλ ενός διαγωνισμού που ποτέ δεν ολοκληρώθηκε ήταν τον Ιούλιο του 2017, όταν η ΟΣΥ αποφασίζει την εξόφληση της αναδόχου εταιρείας για το τμήμα του δικτύου στύλων που αντικατέστησε. Παράλληλα, αποφασίζεται η αναπροσαρμογή του έργου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο έργο ήταν και η περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας, όπου – όπως όλα δείχνουν – οι κολόνες δεν αντικαταστάθηκαν ποτέ.
Στα δικαστήρια το έργο
Γιατί το έργο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ; Όπως πολλά δημόσια έργα, έτσι και αυτό είχε ατυχή κατάληξη. Αιτία, το γεγονός ότι η ΟΣΥ με την ανάδοχο εταιρεία του έργου οδηγήθηκαν στα δικαστήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr από το περιβάλλον της αναδόχου εταιρείας, ενώ το έργο ξεκίνησε κανονικά, η ΟΣΥ σταμάτησε να ενημερώνει τους κατασκευαστές για τα επόμενα τμήματα του δικτύου, στα οποία θα συνεχίζονταν οι εργασίες.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να σημειώνονται τεράστιες καθυστερήσεις, αφού η ανάδοχος εταιρεία είχε δεσμεύσει εργαζόμενους και εξοπλισμό, μένοντας άπραγοι.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια, με την ανάδοχο εταιρεία να καταγγέλλει τη σύμβαση και να αφήνει το έργο ανολοκλήρωτο. Τι απέγινε το υπόλοιπο των χρημάτων που είχαν προϋπολογιστεί; Κρατήθηκαν ή χάθηκαν; Γιατί από το 2017 μέχρι σήμερα δεν κινήθηκαν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του έργου; Γιατί δεν επαναπροκηρύχθηκε διαγωνισμός;
Από την πλευρά της ΟΣΥ, δεν υπάρχει ακόμη επίσημη απάντηση σχετικά με την πορεία ενός τόσο κομβικού έργου, το οποίο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Όπως ανακοίνωσε εχθές η εταιρεία, μετά το σοκαριστικό περιστατικό με θύμα μια 14χρονη: «με εντολή της Διοίκησης έχει ήδη συσταθεί Τεχνική Επιτροπή για την άμεση διερεύνηση του συμβάντος».