Η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας έχει στραφεί προς τα υπερσύγχρονα μεταγωγικά αεροσκάφη C-390 Millenium της βραζιλιάνικης Embraer, με στόχο την αναβάθμιση του στόλου της, αντικαθιστώντας τα παλαιά C-130 Hercules.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την απόκτηση τουλάχιστον τριών C-390, με δυνατότητα επέκτασης, και αναμένεται να υλοποιηθεί στα τέλη της δεκαετίας, αφού προηγηθούν άλλες προτεραιότητες.
Τα C-390 προσφέρουν πλεονεκτήματα όπως μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο και μεγαλύτερη ακτίνα πτήσης σε σύγκριση με τα C-130J, γεγονός που τα καθιστά ελκυστική επιλογή για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Πιο αναλυτικά
Σημαντικό «προβάδισμα» φαίνεται ότι έχουν τα μεταγωγικά αεροσκάφη τύπου C-390 Millenium για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η οποία θέλει να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει άμεσα τον στόλο αεροσκαφών αυτού του τύπου.
Τα τελευταία χρόνια, τα δικινητήρια αεροσκάφη της βραζιλιάνικης εταιρείας Embraer έχουν γίνει «best seller» και σύμφωνα με πληροφορίες του OnAlert.gr, η Πολεμική Αεροπορία τα έχει βάλει στο «στόχαστρο», με το σχετικό πρόγραμμα να περιλαμβάνεται στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών.
Συγκεκριμένα, η εισήγηση του Αεροπορικού Επιτελείου αφορά σε πρώτη φάση την απόκτηση τουλάχιστον τριών μεταφορικών C-390 με option για επιπλέον αεροσκάφη, τα οποία θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα γερασμένα C-130 Hercules που διαθέτει στον στόλο της η Πολεμική Αεροπορία.
Μάλιστα, στον 12ετή προγραμματισμό έχει υπολογιστεί και το σχετικό κονδύλι, ωστόσο η υλοποίηση του σχετικού προγράμματος τοποθετείται στα τέλη της δεκαετίας, καθώς άλλες είναι οι άμεσες προτεραιότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, με κορυφαία την αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 block 50 σε διαμόρφωση Viper.
Έως τότε, τις επιχειρησιακές ανάγκες της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας αναμένεται να καλύψουν τόσο τα διαθέσιμα C-130 όσο και τα μικρότερα C-27, τα οποία μάλιστα, όπως ήδη έχει αναφέρει το OnAlert.gr, πρόκειται να αναβαθμιστούν, με ταυτόχρονη υπογραφή νέας σύμβασης υποστήριξης Follow On Support πενταετούς διάρκειας εντός του 2026.
Tα πλεονεκτήματα των C-390
Μια σειρά από πλεονεκτήματα των αεροσκαφών τύπου C-390 Millenium, που αφορούν το κόστος απόκτησης και χρήσης όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, φαίνεται ότι «γέρνουν την πλάστιγγα» υπέρ τους στο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η μία μετά την άλλη οι αεροπορίες της Δύσης προχωρούν στην απόκτηση τους, αντικαθιστώντας στις περισσότερες περιπτώσεις τα μεταφορικά C-130.
Ήδη πρόσφατα Σουηδία, Σλοβακία, Ολλανδία και Αυστρία συμφώνησαν με την κατασκευάστρια εταιρεία Embraer για την αγορά C-390, ενώ σε διαπραγματεύσεις βρίσκονται Πολωνία, Φινλανδία αλλά και η Τουρκία.
Το C-390 Millenium βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Πολεμικής Αεροπορίας, με το συγκεκριμένο μεταφορικό αεροσκάφος να έχει παρουσιαστεί αναλυτικά στο αεροπορικό επιτελείο.
Πρόκειται για αεροσκάφος που ενσωματώνει τελευταία τεχνολογία και ήδη χαρακτηρίζεται από πολλούς ως το μεταφορικό των επόμενων δεκαετιών.
Ήδη όσες συμμαχικές χώρες το χρησιμοποιούν τα τελευταία χρόνια, όπως για παράδειγμα η Πορτογαλία, μεταφέρουν στους Έλληνες επιτελείς άριστη εικόνα για τα χαρακτηριστικά, τις επιδόσεις και την υποστήριξη του αεροσκάφους από τον κατασκευαστή του.
Τα χαρακτηριστικά τους και η σύγκριση με τα C-130J
To δικινητήριο μεταφορικό αεροσκάφος τύπου C-390 Millenium έχει μήκος 35 μέτρα και άνοιγμα πτέρυγας επίσης 35 μέτρα, ενώ η δυνατότητα που έχει να μεταφέρει καθαρό ωφέλιμο φορτίο συνολικού βάρους 26 τόνων, το κάνει να υπερτερεί του C-130J, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 21 τόνους.
Σημαντικό πλεονέκτημα του C-390 είναι και οι αποστάσεις οι οποίες μπορεί να διανύσει με τον κατασκευαστή να δίνει ακτίνα πτήσης 5.500 χλμ με φορτίο 15 τόνων, έναντι 3.300 χιλιόμετρα του C-130J με το ίδιο φορτίο.
Το βραζιλιάνικο αεροσκάφος υπερτερεί του C-130J και σε ταχύτητα, καθώς αγγίζει τα 988 χιλιόμετρα έναντι 670 χιλιομέτρων του C-130J με οροφή πτήσης τα 36.000 πόδια έναντι 29.000 του αμερικανικού μεταφορικού, με πλήρες φορτίο και για τα δύο αεροσκάφη.
Επιπλέον, οι κινητήρες του ΙΑΕ V2500 χρησιμοποιούνται και από πολιτικά αεροσκάφη, όπως τα Airbus 320 με ότι αυτό συνεπάγεται στο κόστος συντήρησης τους και στην υποστήριξη που θα έχουν για τα επόμενα χρόνια.
Ήδη έχουν κατασκευαστεί περισσότεροι από 7.200 τέτοιοι κινητήρες σε διαφορετικές εκδόσεις, με τον V2531-35 που χρησιμοποιούν τα C-390 Millenium να διαθέτει ώση που αγγίζει τις 31.330 λίβρες.
Το C-390 Millenium φαίνεται ότι κερδίζει τη μάχη από το C-130J, το οποίο επίσης ήδη έχει παρουσιαστεί στο Αεροπορικό Επιτελείο. Το αμερικανικής κατασκευής μεταφορικό C-130J είναι μεγαλύτερο από το C-130Η, με το μήκος του να ξεπερνά τα 34 μέτρα και το άνοιγμα φτερών του να φτάνει τα 40 μέτρα.
Διαθέτει, επίσης, σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα και αντίμετρα, ενώ ήδη χρησιμοποιείται από συνολικά 22 χώρες με τα 540 και πλέον αεροσκάφη, τα οποία έχουν παραδοθεί, να έχουν συμπληρώσει 2,9 εκ. ώρες πτήσης. Η αξιοπιστία αλλά και η υποστήριξη αποτελούν τα ισχυρά πλεονεκτήματα του αεροσκάφους.
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς