- Το ΝΑΤΟ επιδιώκει τη συμμετοχή της Τουρκίας στην άσκηση «RAMSTEIN FLAG 24».
- Η Τουρκία δεν έχει ακόμη υπογράψει το «Xplan» της άσκησης.
- Η Τουρκία πρέπει να καταθέσει σχέδια πτήσης και να αποδεχθεί το δικαίωμα Έρευνας – Διάσωσης στο FIR Αθηνών.
- Οι ελληνικές αρχές θεωρούν την κατάθεση σχεδίων πτήσης ως απαράβατο όρο για την ασφάλεια πτήσεων.
- Η άσκηση θα διεξαχθεί στην Ελλάδα με τη συμμετοχή 13 χωρών-μελών του ΝΑΤΟ.
- Τα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνουν αποστολές σε περιοχές του Ιονίου, της Νότιας Πελοποννήσου και του Αιγαίου, αλλά όχι στο Ανατολικό Αιγαίο.
Σε «ρυθμούς» διαβουλεύσεων «χορεύει» τις τελευταίες ημέρες το Αεροπορικό Επιτελείο του ΝΑΤΟ, AIRCOM, για να επιβεβαιωθεί η συμμετοχή της Τουρκίας στη μεγάλη και σημαντική συμμαχική άσκηση «RAMSTEIN FLAG 24».
Μέχρι στιγμής το «Xplan» της άσκησης έχει εγκριθεί από όλες τις χώρες που θα συμμετέχουν στην μεγαλύτερη άσκηση του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη το 2024, αλλά η συμμετοχή της αεροπορίας της Τουρκίας παραμένει ακόμη «ανοιχτή».
Το ζήτημα που αφορά την κατάθεση Σχεδίων Πτήσης για τα τέσσερα τουρκικά μαχητικά και το ιπτάμενο τάνκερ βρίσκεται στο επίκεντρο, καθώς οι γείτονες δεν έχουν ακόμη υπογράψει το «Xplan», αν και δηλώνουν ότι επιθυμούν να συμμετέχουν στην άσκηση, σύμφωνα με τον Κώστα Σαρικά για το OnAlert.
Η ελληνική πλευρά τονίζει πως ότι ισχύει για όλα τα κράτη τα οποία θα συμμετέχουν στην άσκηση ισχύει και για την Τουρκία.
Έτσι, κατά συνέπεια θα πρέπει να καταθέσει σχέδια πτήσης για τα αεροσκάφη τα οποία θα πετάξουν προς τις Αεροπορικές Βάσεις της Ελλάδας και να αποδεχθεί ότι το δικαίωμα στην Έρευνα -Διάσωση εντός του FIR Αθηνών αποτελεί Κυριαρχικό Δικαίωμα της Αθήνας.
Η κατάθεση σχεδίων πτήσης αποτελεί απαράβατο όρο, ο οποίος αφορά πρωτίστως την ασφάλεια πτήσεων ξεκαθαρίζουν οι αρμόδιες ελληνικές αρχές.
Σε αντίθετη περίπτωση τα μαχητικά της Πολεμικής μας Αεροπορίας είναι αναγκασμένα να απογειωθούν και να αναγνωρίζουν τα «άγνωστα» ίχνη εντός του FIR Αθηνών και φυσικά να τα αναχαιτίσουν σε περίπτωση που παραβιάσουν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, εντός των 10 μιλίων από τις ελληνικές ακτές.
Το ΝΑΤΟϊκό AIRCOM ασκεί έντονες πιέσεις στην Τουρκία να αποδεχθεί το ελληνικό αίτημα με την Αθήνα να εμφανίζεται θετική – όπως αναφέρουν πληροφορίες του Onalert.gr – στο ενδεχόμενο τα τουρκικά Σχέδια Πτήσης να κατατεθούν μέσω ΝΑΤΟ και όχι απευθείας.
Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά στρατιωτικές πηγές, η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να υποχωρήσει από το αίτημα για κατάθεση σχεδίων πτήσης και να αποδεχθεί να πετάξουν τα τουρκικά μαχητικά μόνο με προφορική ενημέρωση και ανοιχτό το IFF.
Σε μια τέτοια περίπτωση δημιουργείται προηγούμενο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τουρκικό επιχείρημα το επόμενο διάστημα για ένα μόνιμο τέτοιο καθεστώς πτήσεων πάνω από το Αιγαίο.
Εξελίξεις στο ζήτημα της συμμετοχής της Τουρκίας στην άσκηση αναμένονται τα επόμενα 24ωρα, καθώς ήδη έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της «RAMSTEIN FLAG 24» στις 30 Σεπτεμβρίου.
Η τουρκική αεροπορία έχει δηλώσει ότι πρόκειται να συμμετέχει με τετράδα μαχητικών F-16, τα οποία σύμφωνα με τον σχεδιασμό της άσκησης θα προσγειωθούν και θα επιχειρούν από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα αλλά και με ιπτάμενο τάνκερ το οποίο έχει προγραμματιστεί να προσγειωθεί και να επιχειρεί από το Άκτιο μαζί με τα υπόλοιπα ΝΑΤΟϊκα αεροσκάφη υποστήριξης.
Στη «RAMSTEIN FLAG 24» θα λάβουν μέρος συνολικά 13 κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ. Πρόκειται για άσκηση η οποία διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη με την Ελλάδα να είναι η φιλοξενούσα χώρα.
Τα σενάρια της άσκησης έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν κυρίως στο Ιόνιο, στη Νότια Πελοπόννησο και σε περιοχές του Αιγαίου, όχι όμως στο Ανατολικό Αιγαίο και θα περιλαμβάνουν αποστολές σύμφωνα με το επιχειρησιακό δόγμα του ΝΑΤΟ που αφορά μεγάλους Σχηματισμούς.
Πηγή: Κώστας Σαρικάς, OnAlert