- Εκσυγχρονισμός των 83 ελληνικών F-16 Vipers με επιτυχία
- Παράδοση Vipers σε Πολεμική Αεροπορία, εντάξει στις μοίρες
- Επιδόσεις νέου ραντάρ AESA και συνδυασμός επιχειρήσεων με Rafale
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 83 ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 φαίνεται ότι αντιμετώπισε με επιτυχία τα όσα προβλήματα είχαν προκύψει το περασμένο έτος και οι «Οχιές» παραδίδονται πλέον στην Πολεμική Αεροπορία με βάση τον σχεδιασμό.
Ήδη, δύο Πολεμικές Μοίρες της 115 Πτέρυγας Μάχης στη Σούδα παρέλαβαν τον προβλεπόμενο αριθμό αναβαθμισμένων μαχητικών και η Πολεμική Αεροπορία προετοιμάζεται να εντάξει τα Viper στην τρίτη ελληνική Μοίρα, που θα χρησιμοποιεί το πιο σύγχρονο F-16 παγκοσμίως.
Ειδικότερα, η 340 «Αλεπού», όσο και η 343 Μοίρα «Αστέρι» στην Κρήτη επιχειρούν με Viper, με το επίπεδο εκπαίδευσης των ιπτάμενων να έχει προχωρήσει σημαντικά, καθώς ήδη έχουν «γράψει» εκατοντάδες ώρες πτήσης.
Πλέον, η Λάρισα και η 337 Πολεμική Μοίρα «Φάντασμα» προετοιμάζεται να υποδεχτεί τις επόμενες εβδομάδες το πρώτο διθέσιο αναβαθμισμένο Viper για να αποτελέσει την τρίτη Μοίρα της Πολεμικής μας Αεροπορίας, η οποία θα επιχειρεί με το πιο σύγχρονο F-16 παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η παράδοση Viper στη Λάρισα θα έχει ολοκληρωθεί εκτός απροόπτου εντός του 2025 για να πάρει πλέον σειρά και η 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο, η οποία έως και την αναβάθμιση των Viper διέθετε τα πιο ισχυρά F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Η αρχή θα γίνει με την 336 Πολεμική Μοίρα «Όλυμπος» για να ακολουθήσει η 335 Μοίρα «Τίγρης», η οποία διέθεσε και το πρώτο F-16 με σειριακό αριθμό «005» προκειμένου να αποτελέσει το πρωτότυπο αναβαθμισμένο Viper.
Ήταν το μαχητικό που πέταξε για τις Ηνωμένες Πολιτείες τον Φεβρουάριο του 2021 αφού είχε ολοκληρώσει τις πρώτες δοκιμές στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα.
Το «005» επέστρεψε στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 2023 έχοντας πλέον αναβαθμιστεί σε Viper και πιστοποιηθεί από τους Αμερικανούς, σηματοδοτώντας ουσιαστικά την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος. Ήδη από τα τέλη του 2023 είχαν καταγραφεί σημαντικές καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να σημάνει «συναγερμός», καθώς το πρόγραμμα κινδύνευε με εκτροχιασμό.
Οι προσλήψεις προσωπικού που ήρθε να αντικαταστήσει δεκάδες τεχνικούς οι οποίοι παραιτήθηκαν αλλά και η ενίσχυση του προγράμματος με τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας εξισορρόπησε την κατάσταση, με την ΕΑΒ να καταφέρνει εντός του 2024 να έχει ήδη παραδώσει έντεκα αναβαθμισμένα μαχητικά και να ελπίζει το επόμενο διάστημα να φέρει το πρόγραμμα απόλυτα εντός χρονοδιαγράμματος.
Την ίδια ώρα, πλήρη ικανοποίηση επιφέρει στο Αεροπορικό Επιτελείο το επίπεδο εκπαίδευσης σε ιπτάμενους και τεχνικούς των Viper, όπως αποτυπώνεται τόσο στην καθημερινή δραστηριότητα που έχουν οι δύο Πολεμικές Μοίρες της Σούδας, όσο κυρίως στη συμμετοχή των Viper στις μεγάλες πολυεθνικές ασκήσεις στις οποίες συμμετείχαν.
Οι ιπτάμενοι των Viper έδωσαν δείγματα γραφής τόσο κατά τη διάρκεια της άσκησης «HNIOXOΣ» αλλά και στην ΝΑΤΟϊκή «Ramstein Flag 24», στην οποίαν είχαν καίριο ρόλο σε όλα σχεδόν τα σενάρια.
Οι επιδόσεις του νέου ραντάρ AESA όπως φαίνεται αποδεικνύονται καλύτερες του αναμενόμενου, καθώς οι ιπτάμενοι έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις εχθρικά μαχητικά και να μοιράζονται όλες τις πληροφορίες με το σύνολο των ιπτάμενων μέσων αλλά και με τους σταθμούς εδάφους.
Ο συνδυασμός επιχειρήσεων με τα Rafale δείχνει να λειτουργεί με άριστο τρόπο, καθώς τα δύο μαχητικά 4,5ης γενιάς μπορούν να συνεργαστούν δικτυοκεντρικά, αξιοποιώντας στον μέγιστο βαθμό αισθητήρες και όπλα.
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς