Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα – Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Μετά από 38 χρόνια καθυστερήσεων και προβλημάτων, το Μετρό Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πύλες του, προσφέροντας μια σύγχρονη υποδομή μεταφορών στην πόλη και διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών.
  • Μετά από 38 χρόνια καθυστερήσεων και προβλημάτων, το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι έτοιμο να λειτουργήσει, με τα εγκαίνια να προγραμματίζονται από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
  • Η κατασκευή του μετρό αντιμετώπισε σοβαρές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών προβλημάτων, αρχαιολογικών ευρημάτων και αλλαγών αναδόχων, με συνολικό κόστος 3 δισ. ευρώ.
  • Η βασική γραμμή μήκους 9,8 χλμ. θα διαθέτει 13 σταθμούς και θα είναι δωρεάν για το επιβατικό κοινό κατά τις πρώτες τέσσερις ημέρες λειτουργίας της.

Πέρασαν 38 χρόνια από την ημέρα που ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, οραματίστηκε τη δημιουργία Μετρό στην πόλη.

Ήταν το μακρινό 1986 και από τότε, το Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού κατάφερε να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια έφτασε η ώρα να μπει στις ράγες και να ξεκινήσει τη λειτουργία του. Η ιστορική μέρα έφτασε…

Σήμερα, 38 χρόνια μετά και μέσα από πολλές δυσκολίες, εμπόδια και καθυστερήσεις, έφτασε η ώρα που η Θεσσαλονίκη, όχι μόνο θα έχει Μετρό, αλλά θα είναι και ένα από το πιο σύγχρονα και εντυπωσιακά της Ευρώπης, ένα «κόσμημα» όπως πολλές φορές έχει χαρακτηριστεί από Έλληνες και ξένους που το έχουν ήδη επισκεφθεί.

Η πρωτοβουλία του Σωτήρη Κούβελα είχε αναληφθεί με την τοποθέτηση μια ταμπέλας που προανήγγειλε έργα κατασκευής μετρό, με χρηματοδότηση από το δημοτικό ραδιόφωνο FM100. Βέβαια, η σήραγγα που άνοιξε δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και τελικά ήταν το 1992 όταν το project δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με Σύμβαση Παραχώρησης.

Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό» τον Μάρτιο του 1999 με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων και τρία χρόνια αργότερα… έληξε λόγω έλλειψης πόρων.

Ήταν η υπουργός του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου, που διετέλεσε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2001-2004, και δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Στις 7 Απριλίου 2006, επί κυβέρνησης Καραμανλή, υπογράφεται η σύμβαση με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA με προϋπολογισμό 1,052 δισ. ευρώ και ολοκλήρωση τον Οκτώβριο του 2012.

Στις 30 Νοεμβρίου 2007 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ήταν αυτός που υποδέχτηκε τον πρώτο από τους δύο μετροπόντικες που θα χρησιμοποιούνταν για τη διάνοιξη των σηράγγων ενώ εντός 2008 έφτασε και ο δεύτερος.

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης συνάντησε τόσα κατασκευαστικά προβλήματα είναι η επιλογή της εκτέλεσης του έργου με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή και η χάραξή της βασικής γραμμής επί της οδού Εγνατίας, παρά τις επαναλαμβανόμενες επισημάνσεις των αρχαιολόγων ότι οι εργασίες θα έφερναν στο φως πληθώρα αρχαιοτήτων και θα απαιτούνταν ανασκαφές, που σημαίνει και καθυστερήσεις.

Κάπως έτσι, φτάσαμε στο 2013, όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναίνεσε τελικά στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους στον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος και πολλές φορές βρέθηκε ένα βήμα πριν εγκαταλειφθεί η λειτουργία του. 

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Η απόφαση για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων λήφθηκε τον Οκτώβριο του 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η σχετική μελέτη εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στις αρχές του 2017.

Στις 7 Σεπτεμβρίου 2019 ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των ευρημάτων εντός του σταθμού Βενιζέλου και ακολούθησε σειρά προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που τελικά απορρίφθηκαν οριστικά δύο χρόνια αργότερα.

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οδηγήθηκε στην κατάρρευση. Το 2017, επί κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην ‘ΑΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την επέκταση προς την Καλαμαριά. Το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε» με ταχύτητα …φωτός.

Όπως πρόσφατα επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ. ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.

Ύστερα από 38 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα - Τα προβλήματα και το ιστορικό της κατασκευής του

Και κάπως έτσι, εν μέσω συμπληγάδων και μεταξύ της Σκύλλας και της Χάρυβδης, φτάσαμε στο σήμερα. Η τελετή εγκαινίων της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνει στις 12 το μεσημέρι από τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Με το που πατήσει το…κουμπί στο υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου του μετρό Θεσσαλονίκης στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας ο πρωθυπουργός, θα ανοίξουν οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής μήκους 9,8 χλμ και το μετρό θα δοθεί για χρήση στο επιβατικό κοινό, το οποίο για τέσσερις ημέρες θα μπορεί να το χρησιμοποιεί εντελώς δωρεάν και στη συνέχεια, η τιμή του εισιτηρίου θα είναι στα 0,60 ευρώ.

Φωτογραφίες: ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Το πρόγραμμα του Σαββάτου

**Σούπερ Λιγκ και Σούπερ Λιγκ 2**: Στην Super League,...

Ειδοποίηση 112 για πλημμύρες στη Λήμνο – Η κακοκαιρία Bora πλήττει την Αττική από το απόγευμα με δυνατές καταιγίδες

Η κακοκαιρία Bora προκαλεί επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα στη Λήμνο,...

Απεβίωσε ο συγγραφέας Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος

Πέθανε σε ηλικία 94 ετών ο συγγραφέας Ηλίας Χ....

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γυναίκα χτυπήθηκε και σκοτώθηκε από τρένο του Προαστιακού στα Σεπόλια

Μια γυναίκα σκοτώθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου (30.11.2024) όταν παρασύρθηκε από συρμό του Προαστιακού στα Σεπόλια.Ο συρμός ξεκίνησε από Πειραιά στις 4:45 π.μ. και...

Νέες αποκαλύψεις για συμβάν της Μουρτζούκου με βρέφος στο Καραμανδάνειο και για συμφωνίες λευκών γάμων.

Νέες μαρτυρίες σχετικά με την Ειρήνη Μουρτζούκου αποκαλύπτουν επικίνδυνες συμπεριφορές της, όπως περιστατικό όπου σχεδόν πνίγει βρέφος στο Καραμανδάνειο.Φίλες της Μουρτζούκου καταγγέλλουν προσπάθειες εμπλοκής...

Ο φρουρός της Βουλής έσβηνε τσιγάρα στο σώμα της γυναίκας του, κακοποιούσε και χτυπούσε τα παιδιά του – Είχαν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν

Ο αστυνομικός της Βουλής κατηγορείται για σοβαρές παραβιάσεις, περιλαμβάνοντας σωματική και σεξουαλική κακοποίηση της συζύγου του και των τεσσάρων παιδιών τους, με τις κατηγορίες...

Σε σοβαρή κατάσταση στη ΜΕΘ του Ιπποκρατείου οι δύο αδερφές του 16χρονου που έχασε τη ζωή του από διαρροή αερίου στην Ξάνθη

Δύο αδερφές, 18 και 14 ετών, νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης μετά την εισπνοή αερίου στο σπίτι τους στην Ξάνθη, όπου ο...

Στις γραμμές το Μετρό Θεσσαλονίκης: Έναρξη σήμερα για το έργο που μεταμορφώνει την πόλη – Θα εξυπηρετεί 250.000 άτομα καθημερινά

Τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιούνται σήμερα (30.11.2024) και αναμένονται να αλλάξουν την καθημερινότητα των 250.000 πολιτών που θα εξυπηρετούνται καθημερινά.Η βασική γραμμή του...

Το Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκινά: Πρεμιέρα σήμερα για το έργο που θα μεταμορφώσει την πόλη – Καθημερινή εξυπηρέτηση 250.000 πολιτών

Τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιούνται σήμερα (30.11.2024), με παρουσία της Προεδρίας και του Πρωθυπουργού, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την πόλη.Η βασική γραμμή...

Ταχεία αλλαγή του καιρού με απειλητικές καταιγίδες και χιόνια – Ενημερώθηκε το έκτακτο δελτίο

Η κακοκαιρία Bora προκαλεί επικίνδυνες καταιγίδες, χιόνια και πτώση της θερμοκρασίας, με έντονα φαινόμενα που θα διαρκέσουν ως τη Δευτέρα (2/12/2024).Ιδιαίτερα ισχυρές βροχές και...

Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Οι εορτές των ονομάτων για σήμερα και αύριο είναι:ΣΗΜΕΡΑ 30/11/2024 : ΑΝΔΡΕΑΣΑνδρέας, Αντρέας, Ανδρίκος, Αντρίκος, Ανδρούλα, Αντρούλα, Ανδρίτσα, ΑντρίτσαΑΥΡΙΟ 1/12/2024 : ΑΡΕΤΗ, ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, ΙΑΚΩΒ,...

Κύρια θέματα εφημερίδων: Τι αναφέρουν σήμερα Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Δείτε παρακάτω όλα τα πρωτοσέλιδα των ελληνικών εφημερίδων. Πρωτοσέλιδα από Μακελειό, Ναυτεμπορική, Πρώτο Θέμα, Εστία, Δημοκρατία, Espresso και άλλες. Δείτε εδώ ή παρακάτω τα πρωτοσέλιδα...

Εορτολόγιο: Σήμερα 30 Νοεμβρίου 2024 έχει γιορτή ο Ανδρέας

Σήμερα, 30 Νοεμβρίου 2024, τιμάται η μνήμη του Αποστόλου Ανδρέου, ο οποίος είναι ο πρωτόκλητος μαθητής του Ιησού.Τα ονόματα που γιορτάζουν περιλαμβάνουν τους Ανδρέα,...