- Αναμένεται η επίσημη απάντηση των ΗΠΑ για την αναβάθμιση 38 μαχητικών F-16 Block 50 σε διαμόρφωση Viper, με το κόστος να βρίσκεται εντός της οροφής των 800 εκατομμυρίων ευρώ.
- Η αναβάθμιση θα πραγματοποιηθεί στην ΕΑΒ στην Τανάγρα, και η διαδικασία θα είναι παρόμοια με αυτή των F-16 Block 52, με στόχο την ομαλή λειτουργία και συνέχεια των εργασιών.
- Στρατηγικός στόχος είναι η ομογενοποίηση του στόλου των F-16, με την Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει 121 αναβαθμισμένα μαχητικά Viper μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ενισχύοντας τις επιχειρησιακές της ικανότητες και τη συνεργασία με τα F-35.
Τις πρώτες εβδομάδες του 2025 αναμένει το Αεροπορικό Επιτελείο την επίσημη επικαιροποιημένη απάντηση των ΗΠΑ στο ελληνικό αίτημα για αναβάθμιση των 38 μαχητικών αεροσκαφών F-16 block 50 σε διαμόρφωση Viper.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το συνολικό κόστος του προγράμματος βρίσκεται εντός της «οροφής» που έχει θέσει η Πολεμική Αεροπορία και δεν ξεπερνά κατά πολύ τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Η πρώτη εικόνα που υπήρχε στην ελληνική πλευρά, έπειτα από τις αρχικές διαβουλεύσεις με τις ΗΠΑ, έδειχνε ότι το κόστος για τα αεροσκάφη άγγιζε απαγορευτικά επίπεδα αρκετά πάνω από το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Ωστόσο, η διαπραγμάτευση φαίνεται ότι αποφέρει καρπούς και το πρόγραμμα μπορεί να κριθεί ως οικονομικά βιώσιμο για τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση, έχει γνωστοποιηθεί στους Αμερικανούς ότι η συμφωνία θα πρέπει να έχει οπισθοβαρή χαρακτηριστικά, με το κόστος να κατανέμεται σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, με την ίδια κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin «τρέχει» το πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 σε διαμόρφωση Viper, για να ακολουθήσει το πρόγραμμα αγοράς των 20 πρώτων stealth μαχητικών 5ης γενιάς F-35.
Θεωρείται πλέον βέβαιο ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης των 38 μαχητικών F-16 block 50 θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα. Εκεί, ήδη έχει στηθεί η γραμμή αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52 και το προσωπικό διαθέτει την τεχνογνωσία για να συνεχίσει ως «ουρά» του προγράμματος την αναβάθμιση και των 38 αεροσκαφών F-16 block 50.
Άλλωστε, η διαδικασία θα είναι σχεδόν η ίδια όπως και στα block 52, με ένα πρωτότυπο μαχητικό να αναβαθμίζεται αρχικά και να δοκιμάζεται, για να ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα.
Tόσο τα απάρτια, τα οποία περισσεύουν από την αναβάθμιση των block 52, όσο και αυτά των block 50, τα οποία θα αφαιρεθούν, μπορούν να αποφέρουν ένα σημαντικό πόσο που θα αφαιρεθεί από το συνολικό κόστος του νέου προγράμματος.
Στόχος είναι αμέσως μετά την απάντηση των Αμερικανών να κινηθούν άμεσα οι διαδικασίες, ώστε να υπογραφεί η σχετική συμφωνία και να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος. Κυρίως, στόχος είναι να μην σταματήσουν ούτε μια μέρα οι εργασίες στα υπόστεγα της ΕΑΒ, με τα πρώτα μαχητικά block 50 να προσγειώνονται στην Τανάγρα όταν θα απογειώνονται τα τελευταία αναβαθμισμένα Viper εντός του 2027.
Η ομογενοποίηση του στόλου
Η ομογενοποίηση του στόλου των F-16, τα οποία άλλωστε αποτελούν την «ραχοκοκαλιά» του οπλοστασίου της Πολεμικής μας Αεροπορίας, αποτελεί ήδη ειλημμένη απόφαση που έχει ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Ζητούμενο είναι η HAF να διαθέτει στα τέλη της δεκαετίας 7 Μοίρες με αναβαθμισμένα μαχητικά Viper και συνολικά 121 αεροσκάφη με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά. Το όφελος τόσο σε επιχειρησιακό, όσο και σε οικονομοτεχνικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο εκπαίδευσης των ιπτάμενων και τεχνικών θα είναι μεγάλο και θα καλύψει σε βάθος χρόνου το κόστος της αναβάθμισης.
Η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει 121 μαχητικά με τελευταίας τεχνολογίας ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA με δικτυοκεντρικές δυνατότητες που δίνει το σύστημα ζεύξης και ανταλλαγής δεδομένων Link 16.
Τα αναβαθμισμένα Viper θα μπορούν να συνεργάζονται άριστα σε κάθε περιβάλλον τόσο με τα Rafale όσο κυρίως με τα F-35, τα οποία θα αποτελούν τα ιπτάμενα «στρατηγεία» στον αέρα που θα επιχειρούν αλλά και ταυτόχρονα θα κατευθύνουν τα υπόλοιπα μαχητικά.
Πηγή: Κώστας Σαρικάς / OnAlert.gr