- Ο ριζοσπαστικός Ισλαμισμός και η ακροδεξιά αυξάνουν τη δραστηριότητά τους στην Αυστρία μέσω του Διαδικτύου.
- Οι διαδικτυακές πλατφόρμες είναι κύριος τρόπος διάδοσης εξτρεμιστικών ιδεών σε όλες τις ηλικίες.
- Η απειλή της ακροδεξιάς ενδέχεται να είναι πιο επιζήμια μακροπρόθεσμα λόγω αποτελεσματικής προπαγάνδας.
- Ο Ισλαμικός Κράτος εξακολουθεί να είναι η κύρια εξτρεμιστική οργάνωση στην Αυστρία.
- Ειδικοί προτρέπουν τις αρχές να επενδύσουν στην εκπαίδευση και νομοθεσία για την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης.
- Ο Ισλαμισμός εξελίσσεται σε πιο επαγγελματική απόδοση, ενώ το πανισλαμιστικό κίνημα Χεζμπ ουτ Ταχρίρ εξακολουθεί να δραστηριοποιείται.
Βιέννη (EFE).- Ο φανατισμός και η διαδικτυακή στρατολόγηση, χαρακτηριστικό του ριζοσπαστικού Ισλάμ, βρίσκουν τον παράλληλό τους στην ακροδεξιά στην Αυστρία, η οποία, αν και έχει διαφορετικούς στόχους, χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για να επεκτείνει την επιρροή του και να συμβάλει στην αυξανόμενη ριζοσπαστικοποίηση της αυστριακής κοινωνίας.
«Παρατηρούμε αύξηση της δραστηριότητας και της εμβέλειας ακροδεξιών και ισλαμιστών παραγόντων (στην Αυστρία)», προειδοποιεί στην EFE, η Daniela Pisoiu, επιστημονική διευθύντρια του SCENOR, ενός ινστιτούτου με έδρα τη Βιέννη που μελετά τη ριζοσπαστικοποίηση στη γερμανόφωνη Ευρώπη.
Επισημαίνει επίσης ότι, αν και η απειλή της ακροδεξιάς είναι λιγότερο ορατή λόγω της ομαλοποίησης της ρητορικής της και της λιγότερο σαφούς βίας της, θα μπορούσε να είναι πιο επιζήμια μακροπρόθεσμα λόγω της αυξανόμενης εισβολής της στην πολιτική και της αποτελεσματικότητάς της. προπαγάνδας, που συνδέεται με σημαντικό μέρος του πληθυσμού.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν γίνει το κύριο κανάλι διάδοσης εξτρεμιστικών ιδεών. Όχι μόνο νέοι, αλλά και κοινωνικά απομονωμένα άτομα όλων των ηλικιών, εκτίθενται σε αυτά τα περιεχόμενα, σύμφωνα με μελέτες του SCENOR.
Η ευκολία πρόσβασης σε ριζοσπαστικό περιεχόμενο σε δίκτυα όπως το Telegram, τα οποία στερούνται κανονισμούς ή μηχανισμούς αναφοράς, καθιστά το Διαδίκτυο πρόσφορο έδαφος για ακροδεξιά και ισλαμιστική ριζοσπαστικοποίηση.
Η Verena Fabris, διευθύντρια της δεξαμενής σκέψης για τον εξτρεμισμό «Beratungsstelle Extremismus», που εδρεύει επίσης στη Βιέννη, προσθέτει ότι ακόμη και δημοφιλείς αλγόριθμοι κοινωνικών μέσων όπως το TikTok μπορούν να ενισχύσουν αυτά τα μηνύματα και να συμβάλουν στη ριζοσπαστικοποίηση.
«Η προπαγάνδα και οι μέθοδοι στρατολόγησης αυτών των ατόμων έχουν γίνει επαγγελματικές και εκμεταλλεύονται την ποπ κουλτούρα, την τεχνολογία και τα βιντεοπαιχνίδια για να προσελκύσουν νέους ανθρώπους», εξηγεί η Fabris.
Κατά τη γνώμη του ερευνητή, το πρόβλημα ξεπερνά το Διαδίκτυο. Η ρίζα του έγκειται στην έλλειψη εναλλακτικών λόγων και στην απουσία εκπαιδευτικών μέτρων που να εξουδετερώνουν αυτές τις ιδεολογίες.
Από την άλλη, ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός κερδίζει έδαφος και στην Αυστρία, με το Ισλαμικό Κράτος (IS) να επιβεβαιώνεται εκ νέου ως η κύρια εξτρεμιστική οργάνωση, προειδοποιούν ειδικοί.
Αποδίδουν αυτή την άνοδο στην ευκολία με την οποία οι εξτρεμιστικές ομάδες διαδίδουν την προπαγάνδα τους, προσελκύοντας ευάλωτους νέους που, για διάφορους λόγους, αισθάνονται περιθωριοποιημένοι από την κοινωνία.
Η πιο πρόσφατη υπόθεση στην Αυστρία έλαβε χώρα τον Αύγουστο, όταν οι αρχές της χώρας – ειδοποιημένες από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες – συνέλαβαν τρεις νεαρούς που σχεδίαζαν να επιτεθούν στις συναυλίες του Taylor Swift στη Βιέννη με μαχαίρια και εκρηκτικά.
Ο αρχηγός της ομάδας, ένας 19χρονος Αυστριακός Νορμανδικής Μακεδονικής καταγωγής, είχε ριζοσπαστικοποιηθεί μέσω του Διαδικτύου, όπου μάλιστα είχε ορκιστεί πίστη στο IS.
Σύμφωνα με το Κέντρο Τεκμηρίωσης για το Πολιτικό Ισλάμ στην Αυστρία, ο Ισλαμισμός εξελίσσεται προς μια πιο επαγγελματική απόδοση, παρόμοια με αυτή του δεξιού εξτρεμισμού, που υιοθετεί μια πιο διανοητική και σύγχρονη αφήγηση αντί της παραδοσιακής νεοναζιστικής αισθητικής.
Παράδειγμα αυτής της εξέλιξης είναι η επιτυχία των «χίπστερ σαλαφιστών», οι οποίοι αύξησαν τη δραστηριότητά τους στα κοινωνικά δίκτυα μετά την πανδημία με πιο ελκυστικό στυλ για να αποκτήσουν οπαδούς, διατηρώντας όμως τον υπερσυντηρητικό χαρακτήρα τους.
«Οι αποδέκτες των εκστρατειών τους είναι κυρίως νεαροί μουσουλμάνοι, στους οποίους οι ισλαμιστικές ιδέες ελάχιστα παρατηρούνται ή ακόμη και ασυνείδητα εισάγονται. Ο στόχος είναι να τους μυήσουμε στο πολιτικό Ισλάμ και σε ένα κλειστό μακροπρόθεσμο όραμα για τον κόσμο», εξηγούν από το ίδρυμα.
Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται επίσης στο πανισλαμιστικό κίνημα Χεζμπ ουτ Ταχρίρ, που απαγορεύτηκε στη Γερμανία από το 2003 επειδή υποστήριξε τη βία για την εγκαθίδρυση ενός παγκόσμιου χαλιφάτου.
Ωστόσο, συνεχίζει να δραστηριοποιείται στη γερμανόφωνη περιοχή από τη Βιέννη, όπου ο εκπρόσωπός της, Shaker Assem, με αιγυπτιακές-αυστριακές ρίζες, διατηρεί την επιρροή του.
«Η ισλαμιστική ρητορική, ειδικά από ομάδες όπως ο Σαλαφισμός και η Χεζμπ ουτ Ταχρίρ, επιδιώκει να υπονομεύσει τη δημοκρατία προωθώντας μια αφήγηση παγκόσμιας καταπίεσης κατά των μουσουλμάνων, δίνοντας έμφαση στις αντιληπτές αδικίες στην Ευρώπη», λέει ο Πισόιου.
Ως απάντηση σε αυτήν την αυξανόμενη απειλή, οι ειδικοί προτρέπουν τις αυστριακές αρχές να επενδύσουν περισσότερο στην εκπαίδευση των πολιτών και να ενισχύσουν τη νομοθεσία για την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης.
«Παρόλο που υπάρχουν προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με τους κινδύνους του εξτρεμισμού, υπάρχουν λίγες πρωτοβουλίες που προσφέρουν εναλλακτικές αφηγήσεις και ευκαιρίες στους νέους να αποστασιοποιηθούν από αυτές τις ιδεολογίες», καταλήγει η Fabris.
Πηγή: EFE
Μετάφραση – Επιμέλεια: Αθανάσιος Ρούντος