- Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, CEO της Hydrogen Europe, τόνισε την ανάγκη υπομονής και επενδύσεων στην ενέργεια υδρογόνου, αναφέροντας ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν επενδυθεί 75 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως, με την Ευρώπη να λαμβάνει το 1/3 αυτών.
- Η Ευρώπη παρουσιάζεται ως σημαντική αγορά για το υδρογόνο και την αμμωνία, καθώς οι επενδύσεις σε υποδομές, όπως αγωγοί 10.000 χιλιομέτρων στη Γερμανία, υποστηρίζουν τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία.
- Η επανάσταση στο υδρογόνο συνδέεται με τη μετάβαση από τη γραμμική οικονομία στην κυκλική, όπου οι πρώτες ύλες δεν απορρίπτονται αλλά επαναχρησιμοποιούνται, επισημαίνοντας την καινοτομία της βιώσιμης χρήσης πόρων.
Στην αξιοποίηση από την ΕΕ ενέργειας από το υδρογόνο αναφέρθηκε μιλώντας στην εκπομπή του ΕΡΤNews “Update” και τον Χρήστο Παγώνη, ο CEO της Hydrogen Europe Γιώργος Χατζημαρκάκης, με αφορμή την ευρωπαϊκή εβδομάδα υδρογόνου.
Αναφερόμενος στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που διαφαίνονται από την εν λόγω αξιοποίηση, ο ίδιος επισήμανε, μεταξύ άλλων:
«Έχουμε δει τα τελευταία τρία χρόνια 75 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων, τα 2/3 σε Ηνωμένες Πολιτείες και σε Κίνα το 1/3 στην Ευρώπη. Βλέπουμε δηλαδή ότι οι επενδύσεις υπάρχουν, αλλά όπως σε πάρα πολλές καινούριες τεχνολογίες, χρειαζόμαστε και λίγη υπομονή. Είναι το πάθος που το έχουμε, αλλά πάντα χρειάζεται και η υπομονή.
Είχαμε πληθωρισμό, άρα κάποιες αποφάσεις που ήταν να γίνουν καθυστέρησαν. Αυτή η εβδομάδα υδρογόνου έφερε στις Βρυξέλλες σχεδόν 10.000 συμμετέχοντες, 250 εκθέτες που ήρθαν εδώ να μας δείξουν τεχνολογίες για αυτοκίνητα, για λεωφορεία, για τρένα (…)
Κατά βάση πρόκειται σχεδόν μόνο για ευρωπαϊκές εταιρείες. Επειδή η Ευρώπη είναι μεγάλη αγορά για το υδρογόνο. Απλώς είχαμε και φέτος ένα κράτος το οποίο τιμήσαμε. Ήταν οι Ινδίες. Οι Ινδίες πριν τρία χρόνια άρχισαν να επενδύσουν πάρα πολύ στο υδρογόνο και στην αμμωνία.
Η αμμωνία είναι μια εκδοχή υδρογόνου η οποία είναι εύκολη να μεταφερθεί από το ένα μέρος στο άλλο. Γι’ αυτό επενδύουν στην αμμωνία. Η Ευρώπη για όλους αυτούς είναι η κατάλληλη αγορά. Είχαμε και συμμετέχοντες από την Ελλάδα (…)
Πριν την πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία ήταν φθηνότερη η κίνηση με υδρογόνο, από ότι με τα ηλεκτρικά. Με τον πληθωρισμό ανέβηκε η τιμή κατά 1/3.
Δηλαδή τώρα για ένα κιλό το οποίο με πάει 100 χιλιόμετρα, πληρώνω 15 με 16 ευρώ, δηλαδή 16 ευρώ για 100 χιλιόμετρα.Αυτό μας δείχνει πού περίπου βρισκόμαστε (…)
Βλέπουμε την επανάσταση γιατί πάμε για μια οικονομία κυκλική: Δηλαδή δεν βγάζουμε από το έδαφος και από την γη μας τις ύλες και τις πετάμε και τις εκπέμπουμε; Όχι τις χρησιμοποιούμε.
Και το υδρογόνο είναι μια βάση κυκλικής οικονομίας, κυκλικής χρήσης των ουσιών και αυτό είναι το καινοτόμο θέμα – ότι φεύγουμε από την χρήση με πέταμα και πάμε στην χρήση με κυκλική ξανά χρήση. Δεν είναι recycling (…)».
Για το αν στην Ευρώπη υπάρχουν υποδομές κατάλληλες να προχωρήσουν σύντομα όλο αυτό το πρότζεκτ και αν και νομικά και θεσμικά υπάρχει εύφορο έδαφος, παρατήρησε:
«Το παράδειγμα πάλι της μεγαλύτερης χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ανακοίνωσε εδώ ότι θα επενδύσει και αυτή η επένδυση έχει αποφασισθεί, αφορά σε 10.000 χιλιόμετρα αγωγούς και η επένδυση κοστίζει 20 δισ. ευρώ και αυτό έχει ήδη μπει στο προϋπολογισμό της Γερμανίας.
Άρα 10.000 χιλιόμετρα, το οποίο είναι σημαντικό για όλες τις άλλες χώρες της Ευρώπης, γιατί η Γερμανία θα είναι η μεγαλύτερη αγορά και έτσι βλέπουμε αγωγούς από Φινλανδία, βλέπουμε αγωγούς από Αλγερία, Ιταλία μέσω Αυστρίας.
Βλέπουμε έναν καινούργιο αγωγό από Ισπανία μέσω Γαλλίας που πάει για Γερμανία. Άρα σαν μαγνήτης η Γερμανία τραβάει όλες τις άλλες αγορές και τραβάει την επένδυση σε αγωγούς οι οποίοι είναι σημαντικοί.
Δηλαδή χωρίς την επένδυση αυτοί δεν κάνουν τίποτα (…)».
Εδώ όλα όσα είπε στην εκπομπή ο Γ. Χατζημαρκάκης.