Η Δώρα Χρυσικού αναπολεί τον αφορισμό της από τη Μητρόπολη σε ηλικία 14 ετών, λόγω της συμμετοχής της στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού”. Σε συνέντευξή της, περιγράφει την ένταση και τον διωγμό που βίωσε, καθώς οι κατηγορίες για πορνογραφικές σκηνές στην ταινία ήταν αναληθείς και βασίζονταν σε διαστρέβλωση του σεναρίου.
Η αντίδραση της κοινότητας ήταν έντονη, με μαύρες σημαίες και καρικατούρες του σκηνοθέτη, και το περιστατικό παραμένει χαρακτηριστικό παράδειγμα της αντίθεσης μεταξύ τέχνης και θρησκευτικών πεποιθήσεων. Η Χρυσικού είναι μέχρι σήμερα η νεότερη γυναίκα που αφορίστηκε από την εκκλησία.
Πιο αναλυτικά:
Σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, η Δώρα Χρυσικού θυμάται το συγκλονιστικό περιστατικό που σημάδεψε την εφηβεία της: τον αφορισμό της από τη Μητρόπολη σε ηλικία μόλις 14 ετών, εξαιτίας της συμμετοχής της στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού.
Μιλώντας στην εκπομπή Live News, η ηθοποιός περιέγραψε την ένταση και το απίστευτο κλίμα διωγμού που βίωσε τότε.
Δώρα Χρυσικού: «Ο αφορισμός ήταν σαν ψαλμωδία»
Όπως αποκάλυψε η Δώρα Χρυσικού, ο αφορισμός βασίστηκε σε διαστρέβλωση του σεναρίου της ταινίας, με ανυπόστατες φήμες περί ύπαρξης πορνογραφικών σκηνών.
«Υποτίθεται ότι είχαν το σενάριο και υποτίθεται ότι μέσα σε αυτό υπήρχαν πορνογραφικές σκηνές, κάτι που ήταν αναληθές προφανώς. Απλώς παραποίησαν την αλήθεια για να παραπλανήσουν τον κόσμο και να τον πάρουν με το μέρος τους», ανέφερε χαρακτηριστικά η Δώρα Χρυσικού.
Η ίδια τόνισε πως η αντίδραση πήρε τεράστιες διαστάσεις. Αρχικά, το πρώτο κύμα στοχοποίησης το δέχτηκε ο σκηνογράφος Μικές Καραπιπέρης, ενώ, όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα, η κατάσταση κλιμακώθηκε πέρα από κάθε έλεγχο.
«Οι καμπάνες της Μητρόπολης χτυπούσαν πένθιμα. Μετά ακούστηκε κανονικά ο αφορισμός, ήταν σαν ψαλμωδία αυτό το πράγμα», είπε κλείνοντας η ηθοποιός και περιγράφοντας μία κλιμάκωση του θρησκευτικού μένους που έμοιαζε βγαλμένη από σκοτεινές εποχές.
Ένα περιστατικό που άφησε εποχή
Η συγκεκριμένη υπόθεση προκάλεσε σάλο εκείνη την περίοδο, καθώς η ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου ήταν μια πολιτική και φιλοσοφική προσέγγιση της εθνικής ταυτότητας και των συνόρων, χωρίς καμία σχέση με τις κατηγορίες που της απέδιδαν οι ακραίες φωνές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλη μερίδα των χριστιανών της Φλώρινας είχε κατακλύσει την πόλη με μαύρες σημαίες και πλακάτ, ενώ υπήρχαν και καρικατούρες που παρίσταναν το σκηνοθέτη σαν ένα προδότη που κρατούσε ένα σακούλι με 600 εκατομμύρια δραχμές. Η Δώρα Χρυσικού, που μετέπειτα έγινε γνωστή για τη συμμετοχή της σε επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές και θεατρικές παραστάσεις, είναι μέχρι σήμερα η νεότερη γυναίκα που αφορίστηκε από την εκκλησία.
Μετά από τόσα χρόνια, το περιστατικό παραμένει χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί να προκαλέσει φόβο και αντίδραση, ένα θέμα που παραμένει επίκαιρο, όπως μας θυμίζει ο βανδαλισμός του βουλευτή της Νίκης στην Εθνική Πινακοθήκη.