Το δεύτερο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «100 χρόνια ελληνική δισκογραφία», με την Χαρούλα Αλεξίου ως ξεναγό, εξερευνά την ελληνική δισκογραφία στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Η εκπομπή, που θα προβληθεί στις 16 Μαρτίου στην ΕΡΤ1, αναδεικνύει την αναγέννηση της δισκογραφίας μετά την κατοχή, την επιτυχία των λαϊκών δίσκων και την εμφάνιση νέων καλλιτεχνών, όπως ο Στέλιος Καζαντζίδης και ο Μάνος Χατζιδάκις.
Παράλληλα, αναφέρεται στη λογοκρισία της εποχής και την επιρροή του κινηματογράφου στη μουσική. Η δεκαετία του ’50 σηματοδοτεί την είσοδο των δίσκων 45 στροφών και την ευρεία διάδοση του γραμμόφωνου στα ελληνικά σπίτια.
Πιο αναλυτικά:
Με το δεύτερο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «100 χρόνια ελληνική δισκογραφία» συνεχίζεται το ταξίδι στην πολυκύμαντη ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με ξεναγό τη Χαρούλα Αλεξίου.
Την Κυριακή 16 Μαρτίου στις 21:00, στην ΕΡΤ1, θα παρακολουθήσουμε την ιστορία για την ελληνική δισκογραφία στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.
Επεισόδιο 2: «Η ελληνική δισκογραφία στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια»
Με την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα το ταξίδι για την ελληνική δισκογραφία σταματά απότομα. Το εργοστάσιο της Columbia κλείνει για να ανοίξει ξανά πέντε χρόνια μετά, στις 12 Ιουνίου του 1946.
Μια νέα γενιά δημιουργών και τραγουδιστών ανατέλλει, τόσο στο λαϊκό όσο και στο ελαφρό τραγούδι. Μαζί της όμως επανέρχεται και η λογοκρισία. Πιο αυστηρή από ποτέ. Κάθε μέρα δημοσιεύονται στις εφημερίδες νέες λίστες με απαγορευμένα τραγούδια. Είμαστε εν μέσω Εμφυλίου. Μια λάθος λέξη μπορεί να σε μπλέξει σε περιπέτειες…
Οι λαϊκοί δίσκοι γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία, χάρη στις πενιές του Τσιτσάνη, του Χιώτη, του Μητσάκη, του Καλδάρα και άλλων χαρισματικών δημιουργών, που κυριαρχούν στο λαϊκό μουσικό στερέωμα. Δίπλα τους νέες σπουδαίες φωνές αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα στις 78 στροφές. Είναι, όμως, μία αυτή που θα στρέψει όλα τα φώτα πάνω της στα μέσα του ’50: η φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη.
Στο ελαφρό τραγούδι το σύνθημα δίνουν η επιθεώρηση και οι ορχήστρες των νυχτερινών κέντρων που τροφοδοτούν τη δισκογραφία με νέα σουξέ. Η Αθήνα χορεύει στον ρυθμό του σουίνγκ, του μάμπο και της ρούμπα. Στα τέλη της δεκαετίας του ’40 όμως κάνει την εμφάνισή του –πρώτα στο θέατρο και μετά στη δισκογραφία– και ένα νέο είδος: το αρχοντορεμπέτικο.
Όσο προχωράει η δεκαετία του ’50, οι δίσκοι μπαίνουν για τα καλά στη ζωή μας. Όλο και περισσότερα σπίτια αποκτούν γραμμόφωνο, κυρίως στις πόλεις. Και ύστερα, εκεί στα τέλη του ’50, μια πραγματική επανάσταση για την ελληνική δισκογραφία. Οι πρώτοι δίσκοι 45 στροφών. Η εποχή του βινυλίου αρχίζει…
Παράλληλα, η δισκογραφία βρίσκει ακόμα έναν πολύτιμο σύμμαχο πέρα από το ραδιόφωνο. Ο ελληνικός κινηματογράφος γνωρίζει την πρώτη του άνθηση και η μουσική είναι πανταχού παρούσα.
Από τον κινηματογράφο ξεκινά το ταξίδι του στη δισκογραφία κι ένας νέος συνθέτης που μέχρι τότε είχε κάνει αίσθηση με τις μουσικές του στο θέατρο. Το όνομά του είναι Μάνος Χατζιδάκις.
Στο επεισόδιο μιλούν αλφαβητικά: Γρηγόρης Βασίλας (μουσικός), Δήμητρα Γαλάνη (τραγουδίστρια), Στέλιος Γιαννακόπουλος (ηχολήπτης Studio Columbia), Φοίβος Δεληβοριάς (τραγουδοποιός), Σπύρος Δερβενιώτης (γελοιογράφος, δημιουργός κόμικς), Αριστομένης Καλυβιώτης (πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ, συλλέκτης, ερευνητής), Γιώργος Κατσαρός (συνθέτης), Γιώργος Κοντογιάννης (δημοσιογράφος), Μαριώ (τραγουδίστρια), Μάκης Μάτσας (πρόεδρος Δ.Σ. MINOS – EMI), Γιώργος Μητρόπουλος (δημοσιογράφος), Χρήστος Νικολόπουλος (συνθέτης, μουσικός), Σιδερής Πρίντεζης (ραδιοφωνικός παραγωγός), Άγγελος Πυριόχος (δημοσιογράφος), Παναγιώτης Τιμογιαννάκης (δημοσιογράφος, κριτικός κινηματογράφου), Ελένη Τσαλιγοπούλου (τραγουδίστρια), Γιώργος Τσάμπρας (δημοσιογράφος), Δημήτρης Χαλιώτης (δημοσιογράφος, σεναριογράφος).