Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

Ασπίδα» από την κυβέρνηση στις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών ναύλων – Οι προτάσεις του κλάδου

Προσπάθειες της κυβέρνησης για να μειώσει τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια μέσω επιδοτήσεων, μειώσεων ΦΠΑ και ρύθμισης ναυλολογίου.
  • Το υπουργείο Ναυτιλίας καταβάλλει προσπάθειες να περιορίσει τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, που αναμένονται λόγω της χρήσης ακριβότερου καυσίμου, σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
  • Οι ακτοπλόοι προτείνουν την επιδότηση της διαφοράς κόστους καυσίμου από το κράτος και τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και στα οχήματα, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι επιβάτες.
  • Η κυβέρνηση εξετάζει την εφαρμογή κρατικού ναυλολογίου για τις άγονες γραμμές, καθώς και τη ρήτρα καυσίμου για να αντιμετωπιστεί η αύξηση των ναύλων, ενόψει του καλοκαιριού.

Προσπάθειες προκειμένου  να αντιμετωπιστεί η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου που ήδη έχουν προαναγγείλει οι ακτοπλόοι από 1ης Μαΐου, λόγω χρήσης ακριβότερου τύπου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, καταβάλλει το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο. 

Πηγές από τουπουργείο Ναυτιλίας, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφεραν ότι πέρυσι οι αυξήσεις σε σχέση με το 2023 ήταν κοντά στο 1% επισημαίνοντας ότι ο ολικός ναύλος (σσ περιλαμβάνει κρατήσεις και ΦΠΑ) στα 24,9 εκατομμύρια εισιτήρια που κόπηκαν, διαμορφώθηκε στα 27,23 ευρώ, με αύξηση 1,1% σε σχέση με το 2023.

Τόνισαν ωστόσο, ότι  το θέμα της τιμής της αύξησης του εισιτηρίου, λόγω διαφορετικής χρήσης καυσίμου, συνεχίζει να εξετάζεται με τα συναρμόδια υπουργεία, ενώ παράλληλα ανέφεραν ότι η στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού συνεχίζεται ενόψει του καλοκαιριού, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, αυξάνοντας τις τιμές.

Επεσήμαναν επίσης ότι η χρήση του διαφορετικού καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου σε όλα τα πλοία, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν ήδη το συγκεκριμένο καύσιμο, ενώ άλλα που δραστηριοποιούνται σε κοντινότερες αποστάσεις δεν το χρησιμοποιούν.

Πάντως από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου η αύξηση αυτή να μην περάσει στον επιβάτη ενώ αναμένουν τη λήψη σχετικών πρωτοβουλιών.

 -Τι είναι το νέο καύσιμο-

Το MGO (Marine Gas Oil) είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (HFO) αλλά πιο ακριβό. Λόγω της εφαρμογής  του FuelEU Maritime, το καύσιμο αυτό συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανονισμούς, ιδίως αυτούς που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ενώ χρησιμοποιείται συχνά σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (ECA) όπου ισχύουν αυστηρότερα όρια θείου όπως η Μεσόγειος.

Το συγκεκριμένο καύσιμο που είναι πιο ακριβό χρησιμοποιείται ήδη από τα ταχύπλοα ενώ δεν αφορά όλα τα πλοία. 

 Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας πρόσφατα σε ημερίδα των ακτοπλόων που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Ενωση των ακτοπλόων) αναφερόμενος στο κόστος που έρχεται και αφορά και τα εισιτήρια είπε ότι η κυβέρνηση έχει κάνει δύο συσκέψεις στην οποία συμμετείχαν και άλλοι υπουργοί και συζητά για να προλάβει με συγκεκριμένες ενέργειες το καλοκαίρι που έρχεται. 

Πρόσθεσε, επίσης, ότι αυτό που συζητήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τέθηκε και από τον ίδιο επιμόνως και έγινε αποδεκτό, είναι ότι οι εισπράξεις από τα δικαιώματα εκπομπών που αφορούν το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων ETC της ακτοπλοΐας και της ναυτιλίας δεν θα πρέπει να πηγαίνουν αλλού, να επανέρχονται ως αποζημίωση πίσω στην ακτοπλοΐα για την πράσινη μετάβαση.

Όπως ανέφερε ο ίδιος η ευρωπαϊκή επιτροπή απάντησε ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του κράτους μέλους και σε αυτό το γεγονός θα πρέπει να πείσουμε το υπουργείο Ενέργειας ότι το ETS της ακτοπλοΐας θα πρέπει να επιστρέφεται στην ακτοπλοΐα καθώς κάτι τέτοιο είναι πολύ κρίσιμο για να μπορέσει ο συγκεκριμένος κλάδος αλλά και η ποντοπόρος να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να αντιμετωπίσουν το κόστος της πράσινης μετάβασης. 

“Θεωρώ ότι θα βρούμε συμμαχίες και ήδη υπάρχει αποδοχή ενώ θα συζητήσουμε εσωτερικά και στην κυβέρνηση να βοηθηθούμε στη διαχείριση των εισιτηρίων και τα επόμενα καλοκαίρια” τόνισε ο κ. Στυλιανίδης.

Σημειώνεται ότι στη χώρα μας στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις Πάτρας-Ιταλίας και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων (Κρήτη) εφαρμόζεται ήδη το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS της ΕΕ που είναι αυτό που η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει, για κάθε τόνο καυσίμου που καίει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει.  

-Οι προτάσεις των ακτοπλόων-

 Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα αντικειμενικό θέμα που αφορά την αυξημένη τιμή του καυσίμου που αποτελεί το 47% του λειτουργικού κόστους του πλοίου τόνισε σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος.

Είπε ότι η πράσινη πολιτική στην Ευρώπη έχει και ένα κόστος που επιβαρύνει το κόστος της μετάβασης και λειτουργίας του πλοίου, ενώ σε ερώτηση για το αν υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις για το πως θα μπορούσε αυτή η αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου να μην περάσει στον επιβάτη, τόνισε ότι θα μπορούσε το κράτος να επιδοτήσει στις εταιρείες πετρελαιοειδών τη διαφορά κόστους του ενός καυσίμου, σε σχέση με το άλλο καύσιμο, ούτε ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπορούν να παίρνουν καύσιμο MGO στην τιμή του VLFO.

 Δήλωσε επίσης ότι μία ακόμα πρόταση θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των οχημάτων από το 24% στο 13%.

   Ο κ. Θεοδωράτος είπε ότι το όχημα δεν είναι εμπορευματικό αγαθό αλλά συνοδεύει τον επιβάτη ενώ συμπλήρωσε ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι εύκολο να γίνει και δεν είναι μεγάλο το κόστος για την ελληνική οικονομία καθώς θα βγει από τη μη μείωση και της κίνησης.

 Στις αιτιάσεις ότι αν η κυβέρνηση μειώσει τον ΦΠΑ οι εταιρείες δεν θα περάσουν τη μείωση αυτή στον καταναλωτή, συμπλήρωσε ότι αυτό το υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί εύκολα να το ελέγξει μέσα από το παρατηρητήριο τιμών .  

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ είπε επίσης ότι θα μπορούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ και στο εισιτήριο του επιβάτη καθώς αυτή τη στιγμή έχουμε τον υψηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες για παράδειγμα στη γειτονική Ιταλία είναι στο 10% ενώ σε άλλες χώρες στο 5%.

Τόνισε ότι το κράτος για τις άγονες γραμμές θα πρέπει να εφαρμόσει το κρατικό ναυλολόγιο σε σχέση με το εισιτήριο που κόβεται.

Υπογράμμισε ότι η επιβάρυνση της τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου από 1η Μαΐου θα μπορούσε να βρεθεί και με τη ρήτρα καυσίμου που έχει θεσμοθετήσει το υπουργείο Ναυτιλίας για τις άγονες και έχει αποδεχθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ ανέφερε εξάλλου,  ότι, σύμφωνα με τελευταίες εκτιμήσεις , το 32% με 34% των εισιτηρίων των επιβατών στο σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι είτε εκπτωτικά μέσω των υποχρεωτικών εκπτώσεων για ευπαθείς ομάδες που ορίζονται από το υπουργείο Ναυτιλίας, είτε εμπορικά για τους υπόλοιπους επιβάτες από τις ίδιες εταιρείες.

Ανέφερε εξάλλου ότι το κόστος κομίστρου σε άλλα μέσα μεταφοράς, όπως το ΚΤΕΛ, επιδοτείται, κάτι που δεν γίνεται στην ελληνική ακτοπλοΐα, η οποία παρέχει από μόνη της εκπτωτική πολιτική.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ρωσία: Πυρκαγιά λόγω ουκρανικής αεροπορικής επίθεσης στην Καλούγκα

Πυρκαγιά ξέσπασε στην περιοχή Καλούγκα της Ρωσίας λόγω επιδρομής...

Βόλος: Στο δικαστήριο διευθυντής δημοτικής επιχείρησης – Η σύζυγός του τον εντόπισε με ερωτικά βοηθήματα

Στον Βόλο, ζευγάρι καταφεύγει στα δικαστήρια λόγω εξωσυζυγικών σχέσεων...

Η Φωνή” με τον Γιώργο Καπουτζίδη: Ο ημιτελικός απόψε στις 21:00 στον ΣΚΑΙ

Σήμερα στις 21:00, ο Γιώργος Καπουτζίδης θα παρουσιάσει τον...

Η τοπική εξέλιξη στο προσκήνιο – Συνεχίζεται η συζήτηση σε όλη την Ελλάδα

Συνεχίζεται η διαβούλευση για την Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Υπ. Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΕ έως τις 24 Ιανουαρίου

Από τις 20 έως τις 24 Ιανουαρίου 2025, θα καταβληθούν συνολικά 90.338.489,95 ευρώ σε 125.549 δικαιούχους από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ.Ο e-ΕΦΚΑ θα...

Σπίτι μου ΙΙ: Πάνω από 45.000 οι αιτήσεις – Έρχεται νέο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης

Περισσότερες από 45.000 αιτήσεις έχουν υποβληθεί για το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ», με περίπου 1.000 αιτήσεις να κατατίθενται κάθε ώρα.Στο τέλος Ιανουαρίου αναμένεται να...

Ασπίδα» από την κυβέρνηση στις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών ναύλων – Οι προτάσεις του τομέα

Η κυβέρνηση εργάζεται για να περιορίσει τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που αναμένονται από 1η Μαΐου, λόγω της χρήσης ακριβότερου καυσίμου, σε συνεργασία με...

Ποιες κατηγορίες φορολογουμένων θα έχουν μειώσεις φόρων και ελαφρύνσεις στη δήλωση του 2025

Σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις αναμένονται για το 2025, όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για ελεύθερους επαγγελματίες και εργαζόμενους με "μπλοκάκι", που θα οδηγήσει σε...

Γ. Πιτσιλής στον ΟΟΣΑ: Οι πέντε ενέργειες της ΑΑΔΕ που συμβάλλουν στη μείωση του κενού ΦΠΑ

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, παρουσίασε τις πέντε κύριες παρεμβάσεις της Αρχής στον ΟΟΣΑ, με στόχο τη μείωση του κενού ΦΠΑ και τη...

Κοινός στόχος κυβέρνησης και ακτοπλοΐας η μη αύξηση των τιμών στα εισιτήρια – Συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις

Η κυβέρνηση στοχεύει να αποτρέψει τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την επιβατική κίνηση.Στη σύσκεψη στο Μέγαρο...

Νέα μέτρα κατά του Χ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εγείρουν υποψίες σε συνέχεια των προκλήσεων του Έλον Μασκ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε νέα τεχνικά μέτρα κατά του κοινωνικού δικτύου Χ, επικεντρωμένα στη διασπορά παραπληροφόρησης και τη χειραγώγηση του δημόσιου διαλόγου στην Ευρώπη.Τα...

Νέα μέτρα κατά του Χ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εφαρμογή της «Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες»

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε νέα τεχνικά μέτρα για την έρευνα κατά του κοινωνικού δικτύου Χ, λόγω υποψιών για παραπληροφόρηση και χειραγώγηση του δημόσιου διαλόγου...

Κ. Χατζηδάκης: Στο 3% το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 – ‘Εμφαση σε επενδύσεις, εξαγωγές και ανταγωνιστικότητα

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 3% του ΑΕΠ για το 2024, με συνολικό δημοσιονομικό...

Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 8,6 δισ. ευρώ για το 2024 – Η εξέλιξη εσόδων και δαπανών

Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2024 παρουσίασε πρωτογενές πλεόνασμα 8,6 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω αυξημένων φορολογικών εσόδων και συγκράτησης δημοσίων δαπανών.Τα καθαρά έσοδα του κράτους...