Σούπερ μάρκετ: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές για τις αλλαγές που έρχονται στις προσφορές και τις εκπτώσεις

Αλλαγές στον Κώδικα Δεοντολογίας για προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές πρακτικές.
Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Από τις αρχές Μαρτίου, οι καταναλωτές θα αντιμετωπίσουν νέες αλλαγές στις προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ, με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, που στοχεύει στην αποφυγή παραπλανητικών πρακτικών. Ο κώδικας επιβάλλει ότι οι επικοινωνίες μείωσης τιμών θα βασίζονται στη χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες και περιορίζει τη διάρκεια των προσφορών.

Οι έλεγχοι για την εφαρμογή του κώδικα θα αρχίσουν στις 17 Μαρτίου, με πρόστιμα έως και 1,5 εκατ. ευρώ για παραβάσεις.

Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στην καλύτερη ενημέρωση και προστασία των καταναλωτών.

Πιο αναλυτικά:

Οι καταναλωτές θα βρεθούν το προσεχές διάστημα αντιμέτωποι με νέα δεδομένα, αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές που ισχύουν για βασικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, από τις αρχές Μαρτίου ξεκινά η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο να εξαλειφθούν οριστικά οι παραπλανητικές πρακτικές.

Για το θέμα αυτό μιλά στο  ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.  Πρόκειται για έναν ευρωπαϊκό κώδικα, μια ευρωπαϊκή οδηγία που έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας σημειώνει ο κ. Πεταλάς.

«Ουσιαστικά αφορά έναν κώδικα για την επικοινωνία μείωσης της τιμής ενός προϊόντος σε όλο το φάσμα των λιανικών πωλήσεων» τονίζει ο κ. Πεταλάς.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, η εφαρμογή του νέου κώδικα στα σούπερ μάρκετ και στις άλλες αγορές λιανικής, έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. «Στα σούπερ μάρκετ ο όγκος των προσφορών είναι πολύ μεγάλος, η ταχύτητα των προϊόντων πολύ γρήγορη και η επισκεψιμότητα του καταναλωτή πολύ συχνή (ένας μέσος καταναλωτής επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ 52 φορές τον χρόνο) άρα η επίδραση σε αυτόν τον κλάδο είναι πολύ μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό, για την προετοιμασία του κλάδου χρειάστηκε περισσότερος χρόνος» σημειώνει.

Ο κώδικας δεοντολογίας αφορά στην επικοινωνία της τιμής, δεν αφορά στην τιμολόγηση προϊόντων, όπως εξήγησε ο κ. Πεταλάς.

Ουσιαστικά, συνέχισε ο ίδιος, έχει δύο βασικές αρχές. Όταν επικοινωνείται μια μείωση τιμής είτε με τη μορφή έκπτωσης είτε με τη μορφή προσφοράς, τότε η επικοινωνία θα γίνεται σε σχέση με την τιμή αναφοράς η οποία είναι η χαμηλότερη τιμή που πουλήθηκε αυτό το προϊόν τις τελευταίες 30 μέρες στο συγκεκριμένο κατάστημα. Το δεύτερο βασικό στοιχείο είναι ότι μια προσφορά ποσοτική (ένα συν ένα δώρο, δύο συν ένα δώρο, τρία συν ένα δώρο) δεν μπορεί να ισχύει όλο το χρόνο γιατί τότε δεν είναι η σωστή τιμή του προϊόντος. Προφανώς, συνεχίζει ο ίδιος, η τιμή του πρέπει να είναι διαφορετική από αυτή που αναφέρεται στην επικοινωνία και για αυτό ακριβώς το λόγο προσδιορίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης ότι ο χρόνος μιας προσφοράς δεν μπορεί να ισχύει περισσότερο από το 1/3 της χρονιάς.

«Η εφαρμογή του κώδικα βοηθάει τον καταναλωτή να μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνει ακριβώς η επικοινωνία που γίνεται για ένα προϊόν. Ο καταναλωτής καταλαβαίνει ότι η επικοινωνία (έκπτωση ή προσφορά) γίνεται με μια τιμή αναφοράς. Έτσι όλα γίνονται πιο ξεκάθαρα για τον καταναλωτή» τονίζει ο κ. Παταλάς.

Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος υπενθύμισε ότι η προετοιμασία των επιχειρήσεων του κλάδου έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες, με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν την απαραίτητη συνεργασία με τους παραγωγούς τροφίμων, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και τον ΕΣΒΕΠ που εκπροσωπεί τις πολυεθνικές εταιρείες ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για την εφαρμογή του κώδικα.

Το σημαντικότερο είναι, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, να κατανοήσει ο καταναλωτής τις αλλαγές. «Ο καταναλωτής όλα αυτά τα χρόνια έχει εθιστεί σε ένα τρόπο που αντιλαμβάνεται τις προσφορές. Αυτό θα αλλάξει ριζικά και, τελικά, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων και να έχει επίγνωση της τελικής τιμής που πληρώνει για ένα προϊόν».

Ερωτηθείς σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ακρίβειας, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς αναφέρει: «αρκετά από τα παρεμβατικά μέτρα, όταν αυτά ελήφθησαν στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων και ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας, είχαν ένα νόημα. Λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε τα μέτρα αποσκοπούσαν στην προστασία του καταναλωτή και της αγοράς». «Ωστόσο, σημειώνει, σχεδόν το σύνολο αυτών των μέτρων είναι ακόμα σε ισχύ σήμερα και ακριβώς λόγω της μεγάλης διάρκειας, η ύπαρξή τους και τον ανταγωνισμό εμποδίζει και τον καταναλωτή δεν βοηθάει να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τις αλυσίδες που θα κάνει τις αγορές τους με φθηνότερα προϊόντα».

Από 6 Μαρτίου ο Κώδικας Δεοντολογίας, από 17 Μαρτίου οι έλεγχοι

Όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές) -ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς μπορεί να γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες- ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του Κώδικα Δεοντολογίας από την γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου.

Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.

Δηλαδή, όπως έχει γίνει γνωστό, οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που πωλήθηκε το εκάστοτε προϊόν στο συγκεκριμένο κατάστημα, τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με την «επίσημη έκπτωση» που δίνει ο προμηθευτής. Στις πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» κ.λπ.) , το προϊόν θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει, άμεσα, τις τιμές. Για πολυσυσκευασίες µε προσφορές που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά, κάτι που τεκμηριώνεται από τα τιμολόγια που θα έχει στείλει το σούπερ μάρκετ, νωρίτερα, στο υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με την υποχρέωση που έχει από τη νομοθεσία.

Σε ό,τι αφορά σε εμπορικές πρακτικές, όπως εκπτωτικές κάρτες και κουπόνια, με τα οποία έχει ο καταναλωτής το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων, κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι μήνες, ένα έτος), ή ακόμα όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) µε την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη αγορά ή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Οι ποινές που θα προβλέπονται στον κώδικα θα φτάνουν έως και 1,5 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα μπορεί να διπλασιαστεί.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Καθαρά Δευτέρα: Οι τιμές για τον χαλβά – «Η γεύση Dubai ξεπουλάει»

Στην Καθαρά Δευτέρα, ο χαλβάς παραμένει βασικό συστατικό του σαρακοστιανού τραπεζιού, με τιμές που ξεκινούν από 9 ευρώ και φτάνουν έως 22 ευρώ για...

Τέλη κυκλοφορίας: Ποιοι θα πληρώσουν «πέναλτι» με υπέρογκες προσαυξήσεις στην Εφορία

Χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων θα αντιμετωπίσουν υπέρογκες προσαυξήσεις στην Εφορία για τη μη έγκαιρη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2025, σύμφωνα με νέα νομοθεσία. Από...

Καθαρά Δευτέρα: Ανοιχτά τα καταστήματα στην Αγορά Καταναλωτή του ΟΚΑΑ

Ανοιχτά θα παραμείνουν τα καταστήματα στην Αγορά Καταναλωτή του ΟΚΑΑ από την Κυριακή το πρωί έως και το απόγευμα της Καθαράς Δευτέρας, εκτός από...

Καθαρά Δευτέρα: Αυξημένη η κίνηση στη Βαρβάκειο για το σαρακοστιανό τραπέζι – Πού κυμαίνονται οι τιμές

Η κίνηση στη Βαρβάκειο Αγορά είναι αυξημένη ενόψει της Καθαράς Δευτέρας, με τις τιμές των σαρακοστιανών προϊόντων να παραμένουν στα περσινά επίπεδα. Παρά το...

Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ από τις 3 έως τις 7 Μαρτίου 

Από τις 3 έως τις 7 Μαρτίου, θα πραγματοποιηθούν πληρωμές συνολικού ύψους 76.484.000 ευρώ από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ, ωφελώντας 95.954 δικαιούχους. Ειδικότερα,...

Τα 2 νέα «όπλα» που ρίχνονται στην μάχη για την ακρίβεια

Δύο νέα μέτρα πρόκειται να εφαρμοστούν στα σούπερ μάρκετ με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας και τη μείωση τιμών σε βασικά αγαθά. Το πρώτο μέτρο...

Επίδομα παιδιού 2025: Αύριο τίθεται σε λειτουργία η πλατφόρμα για τις αιτήσεις –...

Από αύριο, 1η Μαρτίου 2025, ανοίγει η πλατφόρμα Α21 για την υποβολή αιτήσεων του επιδόματος παιδιού, η οποία θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 14...

Πόθεν Έσχες: Λήγει σήμερα η προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων – 10 SOS της τελευταίας στιγμής που πρέπει να γνωρίζετε

Σήμερα, 28 Φεβρουαρίου, λήγει η προθεσμία για την υποβολή δηλώσεων Πόθεν Έσχες για τα έτη 2022 και 2023. Οι υπόχρεοι που δεν υποβάλουν τη...

Φορολογικές δηλώσεις: Έρχεται νέο «λίφτινγκ» στο έντυπο Ε1 – Τι αλλάζει για τους...

Το άρθρο αναφέρεται στις αλλαγές που θα ισχύσουν για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του 2025, η οποία θα ξεκινήσει στις 17 Μαρτίου και...

Bitcoin: Σε «ελεύθερη πτώση» το κρυπτονόμισμα μετά την αλματώδη άνοδό του – Οι...

Το Bitcoin σημείωσε σημαντική πτώση, υποχωρώντας κάτω από τα 80.000 δολάρια για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο, με τους επενδυτές να δείχνουν δισταγμό απέναντι...

Φορολογικό διαζύγιο: Τελευταία ημέρα για τις δηλώσεις – Τα οφέλη, τα μειονεκτήματα και...

Σήμερα, 28 Φεβρουαρίου, λήγει η προθεσμία για την υποβολή δηλώσεων «φορολογικού διαζυγίου» από έγγαμα ζευγάρια για το 2024. Οι σύζυγοι μπορούν να υποβάλουν χωριστές...

Κόκκινα δάνεια: Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου ο τοκισμός των δόσεων – Πώς...

Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, συζητήθηκε το προδικαστικό ερώτημα του Ειρηνοδικείου Ιωαννίνων σχετικά με τον τρόπο τοκισμού των δόσεων των κόκκινων δανείων για οφειλέτες...

Φορολοταρία: Μπείτε εδώ για να δείτε εάν κερδίσατε έως 50.000 ευρώ

Στην 40η κλήρωση της φορολοταρίας που διοργάνωσε η ΑΑΔΕ για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές του Ιανουαρίου 2025, 556 τυχεροί κέρδισαν συνολικά χρηματικά ποσά που κυμαίνονται...

Σαρακοστή: Τι διευκρινίζει το υπουργείο Ανάπτυξης για τις τιμές των προϊόντων

Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι οι τιμές προϊόντων κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής θα παραμείνουν σε επίπεδα αντίστοιχα ή χαμηλότερα από πέρυσι, παρά την...

Καθαρά Δευτέρα 2025: Πόσο κοστίζει το τραπέζι – Οι τιμές για λαγάνα, θαλασσινά και χαλβά

Το κόστος για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας το 2025 αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με τη τιμή της λαγάνας να...

Φόροι: Πόσους περισσότερους πληρώσαμε το 2024 – Τι δείχνουν τα στοιχεία για τα φορολογικά έσοδα

Περισσότερους φόρους 7,560 δισ. ευρώ πλήρωσαν οι φορολογούμενοι το 2004 λόγω της ακρίβειας αλλά και των υψηλότερων εισοδημάτων. Συνολικά τα φορολογικά έσοδα τη χρονιά...

Πρόγραμμα απασχόλησης της ΔΥΠΑ για 6.000 ανέργους ηλικίας 55 έως 74 ετών: Νέες πληροφορίες για το άνοιγμα της πλατφόρμας

Η ΔΥΠΑ προγραμματίζει την ενεργοποίηση μιας νέας πλατφόρμας για την απασχόληση 6.000 ανέργων ηλικίας 55 έως 74 ετών, η οποία αναμένεται να ανοίξει στις...

Παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές: Εντατικοί έλεγχοι από τις 17 Μαρτίου για την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας

Από τις 17 Μαρτίου, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα ξεκινήσουν εντατικούς ελέγχους για την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που αφορά τις παραπλανητικές εκπτώσεις και...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Καθαρά Δευτέρα 2025: Πώς λειτουργούν σήμερα σούπερ μάρκετ, λαϊκές αγορές και η Αγορά σε...

Στην Καθαρά Δευτέρα του 2025, τα περισσότερα σούπερ μάρκετ...

Ο Ροντινέι πανηγύρισε το ΑΕΚ – Ολυμπιακός 0-1 με το «Νοικιάστηκε» της Κατερίνας Λιόλιου

Ο Ροντινέι πανηγύρισε τη νίκη του Ολυμπιακού με 1-0...

Super League: Ασταμάτητος ο Ολυμπιακός έκανε «άλμα» στην κορυφή πριν τα πλέι οφ για...

Ο Ολυμπιακός συνεχίζει την αήττητη πορεία του στην Super...

Καιρός σήμερα: Ισχυροί άνεμοι και πτώση της θερμοκρασίας την Καθαρά Δευτέρα

Σήμερα, Καθαρά Δευτέρα, ο καιρός θα είναι βροχερός με...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ