Για τους 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών που θα γίνουν κατά τη νέα σχολική χρονιά στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μίλησε σήμερα στην ΕΡΤ, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Πρόκειται κυρίως για αναπληρωτές που θα πιάσουν δουλειά τον Σεπτέμβριο, σημείωσε.
«Αυτοί είναι ακριβώς οι άνθρωποι οι οποίοι επένδυσαν στη δημόσια εκπαίδευση. Ταξίδεψαν παντού στην Ελλάδα, προσέφεραν στα παιδιά όλο αυτό το απαραίτητο κομμάτι της διδασκαλίας αλλά και της εκπαίδευσης, όπου κι αν βρίσκονται. Τους δίνεται μια ευκαιρία πλέον για μόνιμη θέση στο δημόσιο και βέβαια και μια πιο σταθερή αναφορά σε ποιο σχολείο υπηρετούν. Με μια σταθερή διετία στην Αρχή όπου υπηρετούν» συμπλήρωσε.
Επίσης χαρακτήρισε «σημαντική» την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει και φέτος στον διορισμό επιπλέον 10.000 εκπαιδευτικών. Σημείωσε πως η πρωτοβουλία αυτή έγινε σε συνεργασία με τους δήμους, τις ξενοδοχειακές ενώσεις αλλά και τον ιδιωτικό τομέα για την επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των εκπαιδευτικών, ειδικά στις τουριστικές περιοχές.
Επίσης μίλησε και για το ζήτημα της διαμονής αναπληρωτών και φοιτητών.
Όπως είπε η κ. Ζαχαράκη για τη στέγαση των αναπληρωτών στα νησιά και την περιφέρεια προτίθεται να συζητήσει με τους δημάρχους.
«Δεν είμαι ακόμα σε μια κατάσταση για να κάνω ανακοινώσεις, αλλά να ξέρετε ότι ήδη έχω προτάξει μαζί με την ομάδα στο Υπουργείο, περιφερειακούς διευθυντές και διευθυντές εκπαίδευσης, καθώς και την αυτοδιοίκηση, την κουβέντα για το πώς μπορούμε να βρούμε περισσότερες επιλογές διαμονής, πιο προσιτές στο κομμάτι των αναπληρωτών. Δεν θα είμαστε έτοιμοι αυτό τον Σεπτέμβριο, καθώς είναι κάτι το οποίο χρειάζεται αρκετή δουλειά και το κομμάτι της διερεύνησης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, διαθέσιμων χώρων σε σχέση και με τους ξενοδοχειακού συλλόγους, οι οποίοι είναι πάρα πολύ πρόθυμοι σε πολλές περιπτώσεις να βοηθήσουν. Το έχουν κάνει ήδη. Ξέρετε ήδη ότι και ιδιώτες έχουν συμβάλει σε νησιά όπως η Μύκονος να έχουμε ξενώνα εκπαιδευτικών. Το είχε κάνει και η προηγούμενη τοπική Αυτοδιοίκηση και το στηρίζει και η τωρινή. Και να ξέρετε ότι θα πάω σε αυτό το κομμάτι, σε μία δηλαδή διερεύνηση σε τρεις πυλώνες και στο κομμάτι της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, αλλά και στο κομμάτι των ιδιωτών και στο κομμάτι της τοπικής αυτοδιοίκησης, για να ξέρει ένας αναπληρωτής ότι τουλάχιστον έχω αυτές τις επιλογές στο μέρος που πηγαίνω. Να χτυπήσουμε κυρίως το υψηλό κόστος διαμονής.
Έχει δύο προβλήματα ο αναπληρωτής και η αναπληρώτρια μπορεί να είναι και το υψηλό κόστος, ανάλογα με το μέρος που πάει. Πολλές φορές, αν είναι και τουριστικό το μέρος, κάποιοι θέλουν να φύγει και νωρίτερα το διώχνουν. Επειδή αυτό το ζει και ο φοιτητής και φοιτήτρια είναι καίριο για τον αναπληρωτή – αναπληρώτρια, να τους δώσουμε κάποιες ποιοτικές επιλογές, πιο προσιτές» σημείωσε.
Όσον αφορά στο ζήτημα στέγασης των φοιτητών η κ. Ζαχαράκη τόνισε ότι πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη η πρώτη συμφωνία με τη μέθοδο ΣΔΙΤ για την Κρήτη, έτσι ώστε να μπορέσει να γίνει καινούργια φοιτητική εστία. « Στο τέλος αυτής της μεγάλης διαδρομής θα έχουμε πάνω από 8.500 νέες θέσεις για φοιτητικές εστίες και αυτό δεν είναι ένα “Θα”“» υπογράμμισε.
Για τη βία των ανηλίκων σημείωσε ότι εάν βάλει κανείς τα ποσοστά εμφάνισης του φαινομένου σε όλες τις εκφάνσεις, θα δει ότι η Ελλάδα είναι κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. “Αυτό δεν το λέμε γιατί υπάρχει εφησυχασμός. Αντιθέτως, γι αυτό, για πρώτη φορά η Ελλάδα αποκτά εθνική στρατηγική για να μπορέσουμε όλες και όλοι μαζί να καταπολεμήσουμε αυτό το φαινόμενο και να νιώσουν και τα παιδιά ότι υπάρχει ισχυρή στήριξη, είτε βρίσκονται στο σχολείο, στο σπίτι ή στην κοινότητα και να ξέρουν και οι γονείς όλα τα μέσα που έχουν“.
“Ήδη από το 2019 είχαμε ένα νόμο για το θέμα του εκφοβισμού. Έχουν υπάρξει ειδικές επιτροπές μέσα στα σχολεία από ανθρώπους των σχολείων μαζί με τον ψυχολόγο – κοινωνικό λειτουργό, αλλά και σε διεύθυνση εκπαίδευσης με ειδικά πρωτόκολλα, τα οποία ισχύουν στην περίπτωση κάθε φορά, κάθε περιστατικού. Έχουμε πλέον την πλατφόρμα «Stop Bullying» στην οποία έχουν καταγραφεί πάνω από 1200 αναφορές από πέρσι τον Ιούλιο που μπήκε σε ισχύ. Εκεί τι γίνεται; Μπορείς να καταγράφεις ανώνυμα αυτό το οποίο έχει συμβεί. Και υποχρεούται το σχολείο να καταγράψει κάθε κίνηση που κάνει για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη περίπτωση εντός και εκτός της τάξης” πρόσθεσε η κα Ζαχαράκη.
Στην Αττική οι περισσότερες αναφορές για bullying
Σε ερώτηση για το πού παρατηρούνται τα περισσότερα φαινόμενα bullying η κα Ζαχαράκη τόνισε ότι οι περισσότερες αναφορές εντοπίζονται στην Περιφέρεια Αττικής. “Το 49% είναι στην Αττική, το 16% είναι στην Κεντρική Μακεδονία, το 1% είναι στα Ιόνια, στη Δυτική Μακεδονία το 2%. Αλλά αυτό αφορά τις αναφορές που έχουν γίνει. Οι περισσότερες αναφορές είναι στο Γυμνάσιο, στην ηλικία των 13- 14 ετών, ενώ στα αγόρια το φαινόμενο είναι το πιο έντονο και λιγότερο στο δημοτικό, ενώ αρχίζουν και φθίνουν στο Λύκειο. Όμως υπάρχει και μια άλλη εξήγηση ότι όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, λιγότερο θα αναφέρουν κάτι το οποίο θα τους συμβεί. Υπάρχει και η έννοια της ομάδας” εξήγησε η υπουργός.
“Δεύτερον, έχουμε πρώτα απ όλα την εισαγωγή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, το ξεκινήσαμε το 2020 μαζί με την Νίκη Κεραμέως. Χαίρομαι για αυτή την υπουργική απόφαση γιατί μπορέσαμε να βάλουμε και στο Γενικό Σχολείο τον ψυχολόγο και τον κοινωνικό λειτουργό που είναι τόσο απαραίτητος. Τι οφείλουμε να κάνουμε και δεσμεύομαι ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας; Να αυξήσουμε τον αριθμό τους. Γιατί η αλήθεια είναι ότι αυτή τη στιγμή ένας άνθρωπος κινείται σε πέντε σχολεία, σε τέσσερα πέντε σχολεία. Μακάρι να μπορέσουμε να βρούμε και τον απαιτούμενο αριθμό επιστημόνων, αλλά και το επαγγελματιών αλλά και τις απαραίτητες πιστώσεις. Πρέπει να εξαντλήσουμε τον προϋπολογισμό, να το κάνουμε” τόνισε η υπουργός.
“Συνεχίζουμε με το να έχουμε και περισσότερες πληροφορίες ως προς το κομμάτι της αντιμετώπισης του φαινομένου. Έχουμε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Μέχρι τώρα οι άνθρωποι που εμπλέκονται στο κομμάτι του εκφοβισμού μέσα στις σχολικές τάξεις έχουν επιμορφωθεί. Είναι περίπου 20.000 που έχουν κάνει την πρώτη και τη δεύτερη φάση επιμόρφωσης από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής” δήλωσε.
Για το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Σε ερώτηση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις η κ. Ζαχαράκη στάθηκε στην προετοιμασία των υποψηφίων, μέσα από το Ψηφιακό Φροντιστήριο, το οποίο χαρακτήρισε τη μεγαλύτερη καινοτομία.
«Σχεδόν 49.000 μαθήτριες και μαθητές έχουν εγγραφεί στο Ψηφιακό Φροντιστήριο. Είναι ελεύθερη η πρόσβαση. Τα παιδιά βλέπουμε ότι παρακολουθούν. Δεν μπαίνουν μέσα και βγαίνουν. Μένουν και παρακολουθούν την ενότητα η οποία διδάσκεται κάθε μέρα. Κάθε μέρα έχουμε 2 με 3 μαθήματα από καθηγητές και καθηγήτριες της δημόσιας εκπαίδευσης.
Δεκάδες καθηγητές, πραγματικά εκατοντάδες ώρες διδασκαλίας. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο ήρθε για να μείνει, ρίζωσε και πραγματικά θεωρώ πολύ σημαντική κατάκτηση το ότι μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά, οπουδήποτε και αν βρίσκονται, αυτή την δυνατότητα του ψηφιακού φροντιστηρίου. Θα συνεχίσουμε και την άλλη χρονιά. Θυμίζω και για τις υπόλοιπες τάξεις και για τους γονείς αλλά και για τα παιδιά ότι λειτουργεί από την Έ Δημοτικού μέχρι και την Γ’ Λυκείου, που έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς σε λίγες μέρες, τέλη Μαΐου, ξεκινάμε τις πανελλαδικές» είπε.
Για τα Πρότυπα, Πειραματικά και Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία
«Ψήφο εμπιστοσύνης» χαρακτήρισε τις 25.000 αιτήσεις που υποβλήθηκαν για τα Πρότυπα, Πειραματικά και Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.
«Δίνουμε περισσότερες επιλογές μέσα στη δημόσια εκπαίδευση. Περισσότερες ευκαιρίες παντού στην Ελλάδα. Είκοσι πέντε χιλιάδες αιτήσεις που έγιναν για Πρότυπα, Πειραματικά και Δημόσια Ωνάσεια, δείχνουν ότι ο κόσμος, οι οικογένειες εμπιστεύονται τον θεσμό. Απορρίπτεται η θεωρία που είχαμε ακούσει ότι η “αριστεία είναι ρετσινιά”. Επιβραβεύεται ο μόχθος, η προσπάθεια του μαθητή» είπε.
Επιπλέον, με αφορμή την παρουσίαση αύριο, Μεγάλη Τετάρτη 16 Απριλίου, της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ευρώπης σε σχετικούς δείκτες, ωστόσο τόνισε πως τα παιδιά θα πρέπει να νιώσουν «ότι υπάρχει ισχυρή στήριξη, είτε βρίσκονται στο σχολείο είτε στο σπίτι είτε στην κοινότητα και να γνωρίζουν οι γονείς όλα τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους».
Η κ. Ζαχαράκη υπενθύμισε ότι η προσπάθεια εκ μέρους της πολιτείας είχε ξεκινήσει, ήδη, από το 2019 με τη θέσπιση νόμου για τον σχολικό εκφοβισμό, με τον οποίο δημιουργήθηκαν επιτροπές στα σχολεία μαζί με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και, επίσης, βρίσκεται σε λειτουργία, από το 2024, η πλατφόρμα «stop bullying». Όπως ανακοίνωσε η ίδια, στην πλατφόρμα έχουν υποβληθεί συνολικά μέσα σε έναν χρόνο 1.211 αναφορές. Εξ’ αυτών, το 49% αφορά στη Δευτεροβάθμια και το 51% στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 49% των περιστατικών έχουν καταγραφεί στην Περιφέρεια Αττικής, το 16% στην Κεντρική Μακεδονία, το 1% στα νησιά του Ιονίου και το 2% στη Δυτική Μακεδονία. Όπως είπε, η λεκτική βία είναι η πιο διαδεδομένη μορφή ενδοσχολικού εκφοβισμού και ακολουθεί η σωματική.