Τρίτη, 12 Νοεμβρίου, 2024

Red Alert για τη συντήρηση γερασμένων υποδομών, «γρίφος» η χρηματοδότηση

  • Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ασχολείται με τη συντήρηση και την ανθεκτικότητα των υποδομών στην Ελλάδα.
  • Υπάρχει ανάγκη για συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, όπως δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι και γέφυρες.
  • Η χρηματοδότηση έργων συντήρησης και αποκατάστασης αποτελεί πρόβλημα λόγω της ανάγκης δισεκατομμυρίων ευρώ.
  • Η ανθεκτικότητα απαιτεί μικρά αλλά σημαντικά έργα και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών.
  • Οι διαδικασίες πρέπει να επιταχυνθούν για την εξασφάλιση πόρων πριν σημειωθούν καταστροφές σε γέφυρες και κτήρια.

Ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται, μεταξύ άλλων θεμάτων, η συντήρηση και η ανθεκτικότητα (δηλαδή να γίνονται πιο «γερές» υποδομές, βάσει των νέων συνθηκών / αναγκών) των υποδομών στη χώρα, που έγινε εμφατικότερη και εντονότερη μετά τις καταστροφές από κακοκαιρίες που έχουν πλήξει περιοχές της Ελλάδας (π.χ. Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και όχι μόνο).

Αυτό επανέλαβε για ακόμα μία φορά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας χτες στο πλαίσιο συνεδρίου. «Έχουμε πολλές, πάνω από 5.000 γέφυρες, ηλικίας πολλών ετών, κάποιες ακόμα και… 100, που προφανώς θέλουν συντήρηση», είπε, σε γενικές γραμμές ο υπουργός, βάζοντας στο τραπέζι ένα μεγάλο θέμα.

Μάλιστα, ενδεικτικά σημείωσε ότι η Εγνατία Οδός είναι μια περίπτωση στην οποία απαιτείται «βαριά συντήρηση», και σε γέφυρες, κάτι που θα γίνει μέσω του νέου παραχωρησιούχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που θα αναλάβει σε λίγους μήνες την επένδυση.

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι θεωρείται αναγκαία και επιτακτική η συντήρηση των υποδομών, πέρα από το να κάνουμε καλά και σωστά έργα. Δρόμοι, κτήρια, σιδηρόδρομοι, φράγματα, γέφυρες και άλλες υποδομές είναι, κάποιες από αυτές, ηλικίας μερικών δεκαετιών, εγκυμονούν κινδύνους για χρήστες και πολίτες, και χρήζουν συντήρησης και αναβάθμισης. Το ζητούμενο της ανθεκτικότητας απασχολεί εντονότερα, κυρίως μετά τη μεγάλη καταστροφή της Θεσσαλίας πριν ένα χρόνο, την Πολιτεία, τους φορείς, τον τεχνικό κλάδο και τους πολίτες.

Και προφανώς, η χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης και συντήρησης, με όρους ανθεκτικότητας που ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα (κλιματική κρίση κ.α.), που όπως προκύπτει απαιτεί δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά, αποτελεί έναν «γρίφο». Κονδύλια από Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ στην παρούσα φάση δεν λύνουν το πρόβλημα καθώς οι ανάγκες είναι σημαντικές και τα έργα συντήρησης, όπως λένε στελέχη του χώρου, θα έπρεπε να γίνουν… χτες. Απαιτούνται σημαντικοί πόροι για τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, γεγονός που πρέπει να τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Όταν μιλάμε για ανθεκτικότητα, αυτή δεν σημαίνει πως πρέπει να γίνουν μεγάλα έργα. Χρειάζεται καλός σχεδιασμός και μικρά σημαντικά έργα. Σχετίζεται, όμως, περισσότερο με τις υφιστάμενες υποδομές. Πρέπει να βάλουμε άμεσα στο τραπέζι τη συντήρησή τους», είπε προ ημερών ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ετήσιο κόστος για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών μας ανέρχεται στο ποσό των 2,6 δισ. ευρώ, όπως λίγο παλιότερα είχε πει ο κ. Στασινός.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ φαίνεται να είναι εξ αυτών που έχει βάλει ως προτεραιότητα την συντήρηση και την ανθεκτικότητα υποδομών. Για το κυρίαρχο, όπως έχει πλέον αναδειχθεί, ζήτημα της ανθεκτικότητας, απαιτούνται μικρά έργα, αλλά κυρίως η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, αν και εξασφαλισμένοι πόροι δεν υπάρχουν.

Πάντως, από το ΤΕΕ, έχει ήδη ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική βάση του εθνικού μητρώου υποδομών, η οποία πρέπει να εμπλουτιστεί με τα έργα της χώρας, κάτι το οποίο θα οδηγήσει στην ανάδειξη των αντίστοιχων προβλημάτων και θα χρειαστεί η λήψη των απαραίτητων αποφάσεων. Όμως, οι τοπικές αρχές, κυρίως οι δήμοι, είναι απρόθυμοι να καταχωρήσουν υποδομές που βρίσκονται εντός των ορίων τους, διότι αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τις συντηρήσουν, αλλά δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΕΕ υλοποιεί δράσεις σε συνεργασία και με το Υπουργείο Υποδομών, όπως για παράδειγμα η συντήρηση των γεφυρών ή ο πρωτοβάθμιος σεισμικός έλεγχος στα δημόσια κτήρια.

Το ΤΕΕ επιχειρεί την ολοκλήρωση ενός εγχειρήματος που εκκρεμούσε επί δεκαετίες, που αφορά στον πρωτοβάθμιο σεισμικό έλεγχο σε σχολεία, νοσοκομεία, δημόσια κτήρια. Περίπου το 70% των κτηρίων στη χώρα έχουν κατασκευαστεί προ του 1955.

Αλλά, όπως αναφέραμε και στην αρχή, και στο υπουργείο έχουν αντιληφθεί το θέμα. Το ζητούμενο είναι να «τρέξουν» οι διαδικασίες που απαιτούνται και να εξασφαλιστούν τα χρήματα πριν καταρρεύσει κάποια γέφυρα ή δημόσιο κτήριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Ελπίδα Ιακωβίδου: Θύμα κλοπής η σύντροφος του Τζώνη Καλημέρη

Η Ελπίδα Ιακωβίδου, σύντροφος του Τζώνη Καλημέρη, έγινε θύμα...

Κωνσταντίνος Αργυρός – Αλεξάνδρα Νίκα: Μετρούν αντίστροφα για τον πολιτικό τους γάμο! Πότε θα γίνει

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός και η Αλεξάνδρα Νίκα περιμένουν το...

MVP της αγωνιστικής στη GBL ο Μιλουτίνοφ

Ο Νίκολα Μιλουτίνοφ αναδείχθηκε MVP της αγωνιστικής στη GBL,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΕΤΕπ: Εθνική προτεραιότητα η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

Σχεδόν το 98% των Ελλήνων θεωρεί σημαντική την προσαρμογή στη κλιματική αλλαγή, με το 60% να πιστεύει ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε αυτή...

«Μαγνήτης» τα ελληνικά αμοιβαία κεφάλαια – Στα 21 δισ. ευρώ το ενεργητικό τους αυξημένο κατά 5,3 δισεκ. από τις αρχές του 2024

Το ενεργητικό των ελληνικών αμοιβαίων κεφαλαίων έχει φτάσει τα 21,071 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,3 δισ. ευρώ (33,47%) από τις αρχές του 2024, και...

Τα 9 ψηφιακά όπλα του νέου TAXIS – Ατομικός «φάκελος» για κάθε φορολογούμενο, τι θα περιλαμβάνει

Το νέο TAXIS της ΑΑΔΕ θα διαθέτει εννέα ψηφιακές λειτουργικότητες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, προσφέροντας σε 6,5 εκατομμύρια φορολογούμενους έναν "ψηφιακό φάκελο" με...

ΗΠΑ – Χρηματιστήριο: Κλείσιμο με άνοδο

Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έκλεισε με κέρδη, με τον δείκτη Dow Jones να φτάνει σε ιστορικό υψηλό και τον S&P 500 να ξεπερνά...

Φορολογικό πλαίσιο για τα κρυπτονομίσματα – Στόχος να μπει «φρένο» στην αποκόμιση αφορολόγητων μεγάλων κερδών

Το υπουργείο Οικονομικών συστήνει ομάδα εργασίας για τη δημιουργία φορολογικού πλαισίου σχετικά με τα κρυπτονομίσματα, με στόχο την αποτροπή αφορολόγητης αποκόμισης κερδών και την...

ΑΑΔΕ: Αυτόματη απόδοση ΑΦΜ σε 700.000 ανήλικους σταδιακά από σήμερα

Η ΑΑΔΕ ξεκινά σήμερα την αυτόματη χορήγηση ΑΦΜ σε ανήλικα τέκνα έως 12 ετών, με ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τέλος Νοεμβρίου, υπό προϋπόθεση δήλωσης...

Μέχρι την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου οι αιτήσεις για το Επίδομα Παιδιού-Α21 – Πότε ξανανοίγει η ηλεκτρονική πλατφόρμα

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του Επιδόματος Παιδιού-Α21 θα κλείσει προσωρινά την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου στις 16:00, πριν από την πληρωμή της 6ης δόσης στις 30...

Μέχρι την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου οι αιτήσεις για το Επίδομα Παιδιού-Α21

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για το Επίδομα Παιδιού-Α21 θα κλείσει προσωρινά την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου στις 16:00, πριν την πληρωμή της 6ης δόσης στις 30...

Ένθετο Οικονομία: Κέρδος από την ενεργειακή αναβάθμιση και ανακαίνιση ακινήτου

Η αναβάθμιση και ανακαίνιση ακινήτων μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες αποδόσεις, με δυνατότητα διπλασιασμού της τιμής πώλησης ή ενοικίασης, σύμφωνα με τον Αντώνιο Φιοράκη...

ΑΑΔΕ: Μνημόνιο συνεργασίας με τα διυλιστήρια για τη διαχείριση κατασχεμένων ενεργειακών προϊόντων

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΑΑΔΕ και διυλιστηρίων HELLENiQ ENERGY και MOTOR OIL για τη διαχείριση κατασχεμένων ενεργειακών προϊόντων, σύμφωνα με τον Ν.5100/2024.Οι εταιρείες αναλαμβάνουν...